Kirjoittaja Aihe: Pakolaiset paholaisia?  (Luettu 36062 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10392
Pakolaiset paholaisia?
« : 19.12.15 - klo:04:49 »
 
   Vs: Pakolaiset

« Vastaus #137 : 30.11.15 - klo:17:04 »
(Pena)

Lainaus käyttäjältä: armonkerjäläinen - 30.11.15 - klo:16:17:

    "Tiedonvälityksestä pikemminkin kuin rankaisusta kysymys."


Mikä tieto pitäisi välittää? Keille?

Rikollisuus ei taida johtua pelkästään tiedon puutteesta. Syynä ovat monenlaiset ongelmat, sosiaaliset ja taloudelliset. Turvapaikanhakijoiden elämässä on tällä hetkellä varmaan montakin asiaa pielessä. Asioiden korjaaminen on käynnissä, mutta voimavaroja on rajallisesti. Siksi tarvitaan malttia ja inhimillistä asiallisuutta.


http://foorumi.h-y.fi/index.php?topic=4178.msg177615#new


   Minulla ei ole tietoa tämänhetkisestä tilanteesta. Yksittäistapauksista, tapauskohtaisista ongelmista... ne ovat myös oireellisia. Mutta mikä on kokonaiskuva?
Tulevaisuus näyttää valoisalta. Meillä on selvä missio. Hädässä oleva on lähellä. Voimme toteuttaa Jeesuksen opetuksia kotipihallamme. Meillä on työ. Minulla on tehtävä. Voimme antaa. Rikastumme. Elämä hymyilee.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22049
Vs: Pakolaiset paholaisia?
« Vastaus #1 : 19.12.15 - klo:06:58 »
Aamun HeSa näytti, kuinka moni vastaanottokeskus on joutunut maassamme tuhopolton yrityksen kohteeksi (Oulu, Ylivieska, Siilinjärvi, Kankaanpää, Tampere, Kangasala, Rauma, Lammi, Asikkala, Imatra, Kouvola). Ingressi käyttää tällaista ilmaisua: "vaikuttaa humalaisten illan aikana saamilta päähänpistoilta" Pojat ovat poikia!

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Pakolaiset paholaisia?
« Vastaus #2 : 19.12.15 - klo:09:50 »
Olkaa edes puolueettomat ! Muukalaisia on aina pelätty. Menkää itse Syyriaan ja tunnustelkaa oletteko rakastetut. Todellinen pakolainen tarvitsee apumme, mutta elintasosurffailija on eri asia. Nuoret miehet saisivat turvan eri organisaatioissa kotimaissaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pakolaiset paholaisia?
« Vastaus #3 : 19.12.15 - klo:10:12 »
Menin sitten, kuten mainitsin, vähän katteleen. jotta näkisin. Valtaosa kotiutetaan. Suomea ovat oppineet rivakasti ja tekevät kaiken todella positiivisella hengellä. Vaikutelma on että ne seikkailijat jotka tulivat seikkailumielellä tuskin maittavat odottaa poispääsyä.

Ei heitä pelätä tarvitse ainakaan. Pahemmin minua on pelottanut kantaväestön muodostamat ääriryhmät. Pienempiäkin ongelmia syntyy kun toinen suomalainen tahtoo opettaa Suomen kieltä näin ja minä ehdottomasti en ainakaan noin.

Levottomuuksia on ollut joissakin keskuksissa, kas kummaa, juuri niissä, mihin ei ole päästetty ulkopuolisia koulutettuja auttajia kuten kieltenopettaja ja lääkäreitä sisään. Juuri jonkin firman haltuunsa ottamissa.

Mutta toiveita on että työtön Lapsi 1.  saisi työtä vastaanottokeskuksesta aivan koulutuksensa mukaista, ja koska nämä pyytelevät eikö he saisi jokin työ mikä tahan työ saadaan ne työt tehdyksi jotka eivät kohtaa täällä tekijäänsä. Eläkepommistakaan ei tarvinnutkaan ehkä puhua ääni väristen.  Suomi tarvitsee työperäistä maahanmuuttoa, ja jos nämä nyt tulivat sotapakolaisina mutta ryhtyivät työhön, missä ero?

Asun itse alueella jolla on hyvin runsaasti mamu-väestöä, iltaisin uskaltaa kävellä ulkona eikä täällä tappeluitakaan ole.  Seurakunnan retkillä ja toimissa etenkin nyt jouluna  ovat paljosti mukana vaikka oma joulujuhla pidetään yhteishenkisesti.
« Viimeksi muokattu: 19.12.15 - klo:10:18 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22049
Vs: Pakolaiset paholaisia?
« Vastaus #4 : 20.12.15 - klo:11:13 »
Muukalaisia on aina pelätty. Menkää itse Syyriaan ja tunnustelkaa oletteko rakastetut. Todellinen pakolainen tarvitsee apumme, mutta elintasosurffailija on eri asia.

Olivatko Amerikkaan lähteneet suomalaiset elintasosurffaajia? Muukalaisina heitä ainakin aluksi kohdeltiin eikä se ollut kivaa. Se, mitä on aina tehty ei aina ole oikein.

myyrä

  • Vieras
Vs: Pakolaiset paholaisia?
« Vastaus #5 : 20.12.15 - klo:11:42 »
YK:n ihmisoikeuksien julistusta kun noudattaa niin hyvin menee  :109: Erityisesti artiklat 13-15 ovat tähän sopivia. Julistus löytyy netistä.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Pakolaiset paholaisia?
« Vastaus #6 : 20.12.15 - klo:12:40 »
Minä vain en osaa tuntea, että tämä Suomeksi nimetty maapläntti elintasoineen kuuluisi minulle sen enempää kuin kenelle tahansa maapallon asukkaalle. Mitä minä olen tehnyt sen ansaitakseni, mitä tuo toinen ei; valinnut oikeat vanhemmat? Tietysti itsekkäänä pidän kynsin hampain kiinni siitä, mitä minulla on, mutta en pidä toimintaani oikeutettuna.

Suomesta kun on lähtenyt puoli miljoonaa elintasosurfaajaa eri puolille maailmaa, niin on vuoro joskus ottaa vastaankin. Ja lähteehän väkeä täältä nykyäänkin, nuoria ja koulutettuja ennen muuta. Ihan vain parempien ansioiden perässä.
« Viimeksi muokattu: 20.12.15 - klo:12:45 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Pakolaiset paholaisia?
« Vastaus #7 : 20.12.15 - klo:13:07 »
Olivatko Amerikkaan lähteneet suomalaiset elintasosurffaajia? Muukalaisina heitä ainakin aluksi kohdeltiin eikä se ollut kivaa. Se, mitä on aina tehty ei aina ole oikein.

Monien heistä oli pakko lähteä kuin maatilaa ei voinut enää jakaa ja metsät oli poltettu tervaksi ja myyty porvareille.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Pakolaiset paholaisia?
« Vastaus #8 : 20.12.15 - klo:13:43 »
Minua kiusaa pakolaiskeskustelussa se, että se on tällä hetkellä kaksinapaista. Toiset eivät näe mitään kritisoitavaa tai huonoa pakolaisissa ja toisille taas pakolaisissa on kaikki väärin. Minun pitää uskaltaa sanoa olevani jossain siinä välimaastossa. Varsitielläni olen ollut sellaisissa tehtävissä, että muslimi oli aina yksi osapuoli, joskus jopa kolmesta muusta ryhmästä. Ei siellä auttanut esiintyä rasistina.  Mielenkiintonani ovat, seuratessani yleistä kirjoittelua, turvallisuuteen ja yhteiskuntarauhaan vaikuttavat asiat.
Pakolaisiksi on lähtenyt monista eri syistä yli 60 miljoonaa ihmista, eräissä arvioissa jopa 90 milj. Kyllä keskustelu jatkuu pitkään.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pakolaiset paholaisia?
« Vastaus #9 : 20.12.15 - klo:14:15 »
Minua kiusaa pakolaiskeskustelussa se, että se on tällä hetkellä kaksinapaista. Toiset eivät näe mitään kritisoitavaa tai huonoa pakolaisissa ja toisille taas pakolaisissa on kaikki väärin. Minun pitää uskaltaa sanoa olevani jossain siinä välimaastossa. Varsitielläni olen ollut sellaisissa tehtävissä, että muslimi oli aina yksi osapuoli, joskus jopa kolmesta muusta ryhmästä. Ei siellä auttanut esiintyä rasistina.  Mielenkiintonani ovat, seuratessani yleistä kirjoittelua, turvallisuuteen ja yhteiskuntarauhaan vaikuttavat asiat.
Pakolaisiksi on lähtenyt monista eri syistä yli 60 miljoonaa ihmista, eräissä arvioissa jopa 90 milj. Kyllä keskustelu jatkuu pitkään.

Tässä olen tarkalleen samaa mieltä. On hyvin vaikeata edes yrittää keskustelua, koska se katkeaa keskustelukumppanin asennoitumiseen:  saan palautetta jonka mukaan minä siis niin tai minä siis näin. Se on työlästyttävää.

Tavallaan ajattelen myös pilkulleen kuten Öppiäinen tuolla ylempänä. Miten niin minä saan olla täällä muita kummemmin? Mutta kun kuljetin tätä ajatusta omassa mielessäni eteenpäin, niin ehkä todella erittäin kaksinapainen taustani ja siellä sitten toive että edes yhdestä lapsesta tulisi "herra" ja toisaalla uurastus sen eteen että myös nainen saisi sekä opiskella, että rehellisen ja realistisen arvon työlleen tulisi levitä täältä muualle eikä ehkä kuitenkaan niin että noin tuolla periaatteella että onhan tälle pläntille oikeus kaikkien tulla, vain oikein toimi. Omat vanhempani ja isovanhempani uurastivat sekä itsenäisyyden että sosiaaliturvan, että naisten oikeuksien eteen. Täältä se on viety pääasiassa Namibiaan. Hyvin pieneltä ihmisryhmältä alueella, jonka olosuhteet eivät ole paratiisilliset.

Täällä itsekin osallistuin hyvinvoinnin luomiseen sekä jakamiseen.  Se, että viiden miljoonan uurastus ja sen tuottamat hedelmät eivät riitä kovin monelle sadalle miljoonalle tulisi käsittää ilmankin että se rautalangasta väännetään. Siitä on kyse, ei niityistä eikä marjametsistä eikä kauniista maisemasta.

Samoin monta pulmaa on ratkaisematta. Pidän pelkästään positiivisena asiana sitä pakolaisväkeä joka nyt vaikuttaa kaipaavan todellista turvapaikkaa todelliselta sodalta, vainolta ja kidutukselta. He tulivat myös uurastamaan iloisesti tämän maan eteen, jos heille vain mahdollisuus suodaan. Siinä meillä on nuoria, nuoria keski-ikäisiä ja kasvavia lapsia, jotka ovat tottuneet työskentelemään nirsoilematta "paskaduuneissa" toisin kuin tämä joskus " rauhallinen, hiljainen, ketään häiritsemätön työteliäs kansa" kuten suomalaisia luonnehdittiin ihmeteltäessä miksi Stalin sai päähänsä meitä ryhtyä hätyyttämään. Sisäpoliittisesti se ei ollut totta 1930-luvulla. Siitä selviydyttiin. Selviydyttäisiinkö lopulta paremmin eteenpäin, jos tulijat nähtäisiin myös resurssina?

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pakolaiset paholaisia?
« Vastaus #10 : 20.12.15 - klo:14:27 »
Aikanani koetin aika vimmatusti jankuttaa KUA:n johtaja Antti Pentikäiselle jos mitä reittiä käyttäen Syyrian pakolaisten YK:n leirien viheliäisistä olosuhteista.

Mitä jos meillä KUA koettaisi suunnata sinne resursseja, työvoimaa, siedettävämpiä asuinoloja kuin ne mutaiset kylmät teltat? Mitähän, jos uskoisimme viiden leivän ja kahden kalan ihmeeseen? Vaan ei. Hän tahtoi vain sitä EAPPIA ja kutsui minuakin mukaan, sittenpä näkisin miten hirrrrrveä on palestiinalaisten tilanne, no hyvä, ehkä. Mutta tuo ohjelma on erittäin suosittu, kansainvälinen, eihän sinne edes päässyt koska jonot olivat niin valtavat.

En ollenkaan ihmettele että myös niiltä leireiltä lähdetään, ei rikkauksien, vaan siedettävämpien elinolojen toivossa, kun viides vuosi on paleltu, lapset eivät pääse kuin sirkuskouluun ja sota kotimaassa ei kuin jatkuu. Jos saamme tänne nyt väkeä joka ei suoranaisesti odota kranaattia päähänsä, saamme syyttää tuollakin kohtaa tasan itseämme.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

myyrä

  • Vieras
Vs: Pakolaiset paholaisia?
« Vastaus #11 : 20.12.15 - klo:15:06 »
Tämä menee jo teeman ulkopuolelle (tai yläpuolelle), mutta jos joku katselee tätä pientä palloa tuolta yläpuolelta niin varmasti miettii, että pähkähulluja tuon planeetan asukkaat kun pystyttelevät raja-aitoja toisilleen ja tappelevat milloin minkäkin takia ja vielä samaan aikaan tuhoavat kaunista, sinistä planeettaansa tuhoten koko ihmiskunnan. Jos jossain galaksissa on pitemmälle kehittynyttä elämää, niin saisivat tulla apuun. Luultavasti ihmiset havahtuu vasta sitten kun on jo liian myöhäistä.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Pakolaiset paholaisia?
« Vastaus #12 : 20.12.15 - klo:15:07 »
Monien heistä oli pakko lähteä kuin maatilaa ei voinut enää jakaa ja metsät oli poltettu tervaksi ja myyty porvareille.
Entä Ruotsiin lähteneet? Heitä oli enemmän, ja aikakin jo parempi: jonkinmoinen sosiaalihuolto olemassa, ja valtion järjestämiä työmaita työttömille.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pakolaiset paholaisia?
« Vastaus #13 : 21.12.15 - klo:11:30 »
Entä Ruotsiin lähteneet? Heitä oli enemmän, ja aikakin jo parempi: jonkinmoinen sosiaalihuolto olemassa, ja valtion järjestämiä työmaita työttömille.

En aivan tiedä kirjoitatko vakavissasi. Sossu oli erityisen jonkinlainen, eli kai sieltä sai jo aikaisemmin niitä kunnan jauhoja köyhimmät, ja ainakin meillä sai koulussa anoa kenkäavustuksia. Niitä sai niin moni työläiskaupungissa, ettei se edes kiinnittänyt ikävää huomiota. Katkaisi tunnin mukavasti kun joku sosiaalitoimija tuli mittaamaan lasten jalkoja.

Ja nuo valtion järjestämät työmaat hajottivat perheet, järjestyi aina jotain jossain jonne sitten matkusti isä tai äiti pätkätyöhön, mutta niihin parakkeihin ei voinut viedä lapsia mukaan, eikä katkaista koulunkäyntiä.sitähän kai toivottaisiin takaisin.

Sata kertaa kerrottu juttu, mutta kun meiltä  isä lähti toiselle puolen maata kun ei saanut virkaa,  pätevöitymään vielä uuteen alaan kun kieltäytyi hakemasta jäsenkirjalla,  niin ihmettelin miten niin hiljainen mies saa aikaan kotona niin valtavan tyhjiön, ja olin onneton kun äiti salaa itkeskeli. Kerran sanoi että menisi edes kapakkaan ja viihtyisi, mutta kun ei osaa edes pitää hauskaa....

Ja tiesin että näin on kavereilla, ja minun tekee todellisesti pahaa yhä.

Jäsenkirjajuttu siinä 1970-luvun laman aikaan oli ikävä.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22049
Vs: Pakolaiset paholaisia?
« Vastaus #14 : 21.12.15 - klo:12:26 »
Minua kiusaa pakolaiskeskustelussa se, että se on tällä hetkellä kaksinapaista. Toiset eivät näe mitään kritisoitavaa tai huonoa pakolaisissa ja toisille taas pakolaisissa on kaikki väärin. Minun pitää uskaltaa sanoa olevani jossain siinä välimaastossa. Varsitielläni olen ollut sellaisissa tehtävissä, että muslimi oli aina yksi osapuoli, joskus jopa kolmesta muusta ryhmästä. Ei siellä auttanut esiintyä rasistina.  Mielenkiintonani ovat, seuratessani yleistä kirjoittelua, turvallisuuteen ja yhteiskuntarauhaan vaikuttavat asiat.
Pakolaisiksi on lähtenyt monista eri syistä yli 60 miljoonaa ihmista, eräissä arvioissa jopa 90 milj. Kyllä keskustelu jatkuu pitkään.

Netissä keskusteleminen näyttää valitettavasti korostavan vastakkainasetteluja. Se johtunee lyhyestä muodosta ja inhimillisen kosketuksen puutteesta. Emme kuule äänensävyjä emmekä taukoja, emme näe toistemme ilmeitä... Hymiöistä on minulle hyvin vahan apua.