Kirjoittaja Aihe: Nyky suunta on oikea suunta ?  (Luettu 14448 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nyky suunta on oikea suunta ?
« Vastaus #15 : 14.10.15 - klo:05:28 »
Äh,  lukijoitakaan. Miten tästä saisi tavausohjelman pois?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nyky suunta on oikea suunta ?
« Vastaus #16 : 14.10.15 - klo:05:30 »
En oikein usko että nykynuoret sen huonommin kieltä tuntisivat kuin vanhemmat. Nykyään vain kuka tahansa saa kirjallisia riipustuksiaan julkisuuteen vaikkapa näin nettifoorumeilla. Jos ajattelen 20-luvun alussa syntyneeltä jo edesmenneeltä tädiltäni saamiani kirjeitä, niin eipä niissäkään yhdyssanat oikein olleet, eikä moni muukaan asia. Tai siis asja, kuten hän sen kirjoitti. Fiksu älykäs enoni oli käytännössä kirjoitustaidoton; osasi kyllä kirjoittaa yksittäisiä sanoja, mutta ei muodostaa niistä kirjoitetun kielen normien mukaista virkettä. Takana heillä oli ehkä viisi luokkaa kansakoulua eikä muita opintoja. Sen ajan sivistyneistöllä oli sitten omat virheensä, mm. huoneusto parvekkeella ja ruotsin mukainen sanajärjestys. Nykyään virheet lainataan englannista.

Koulun ratkaisevaan merkitykseen en tässä(kään) asiassa usko. Se, että jokin asia on opetettu koulussa, ei mitenkään takaa, että sen vielä muistaisi tai olisi edes silloin aikoinaan oppinut ja myös ymmärtänyt. Eiköhän paljon vaikuta se, millaista tekstiä koulun ulkopuolella näkee ja lukee? Tai lukeeko ylipäätään mitään. Tuon tätini (ja siis myös äitini) lapsuudenkodissa ei saanut lukea, se oli laiskottelua nimittäin. Kovin erilaisia eväitä saamme elämäämme, sekä ennen että nyt.

(Vaikka koulun merkitystä tuossa vähättelin, niin tietysti joillekin juuri koulu on voinut olla se paikka, joka antaa virikkeen lukea, etsiä tietoa, tutustua toisenlaiseen maailmaan kuin mitä kotona on. Tästä taitaa olla kaunokirjallisuudessamme joitakin kuvauksia? Ehkä jos suunta jatkuu nykyisellään - tuloerojen kasvu, yhteiskuntaryhmien eriytyminen, lähikirjastojen lakkautukset, puhumattomat kännykkävanhemmat - koulusta taas tulee sitä? En taida kuitenkaan toivoa...)

No niin, no niin. Olet aivan oikeassa kuten aina. Kunnioitettavaa tuokin että ahkerasti kirjeitä kirjoiteltiin. Ja ilmeisesti ne on säilytetty. Todella kultturellia, minun mielestäni.  Noin vanhoja tätejä ei itselläni edes ollut. Koulun historiasta kiinnostuneelle tuo saattaisi jotakin kertoa.

Ja toisaalta, kun tuo koko kapistus nyt on yksi turhake ja älykäs ponnistaa ilman opiskeluakin kuuhun saakka, niin nythän sieltä otetaan löysät pois. Iloitkaamme ja riemuitkaamne siitä.

Valitat ettei kukaan usko ettei kukaan sinua ymmärrä ja kun ymmärrätkin ei tunnu uskovan... Nyt putosin kyllä kuin eno veneestä. Koulu tarjoaa omat valmiutensa jatkaa, itse olin mahdollisuudesta kiitollinen. Mutta huomaan olevani jotenkin kakaramaisen kiitollinen yhdestä jos toisestakin. Miksi koulun ylipäänsä pitäisi syöttää koko elämän ja maailman viisaus lusikalla jokaiselle joka suvaitsee sen niellä?
« Viimeksi muokattu: 14.10.15 - klo:05:39 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Nyky suunta on oikea suunta ?
« Vastaus #17 : 14.10.15 - klo:07:16 »
Miksi koulun ylipäänsä pitäisi syöttää koko elämän ja maailman viisaus lusikalla jokaiselle joka suvaitsee sen niellä?

Koulun pitäisikin opettaa käyttämään lusikkoita ja syömään elämän ja maailman viisautta itse.

Poissa armonkerjäläinen

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 442
Vs: Nyky suunta on oikea suunta ?
« Vastaus #18 : 14.10.15 - klo:09:45 »
Ketjun otsikon sisältämään kysymykseen vastaisin, että meille nykykörttiläisille eivät merkittäviä asioita ole perinteen ja  kulttuurimme säilyminen. Jopa Jumalasta voimme neuvotella. Tärkeintä on yhdys sanojen ja pilkku sääntöjen suvereeni hallinta. Ja hankaliin kysymyksiin pyrimme vastaamaan joko   puheenaihetta vaihtamalla tai täydellisellä hiljaisuudella.
« Viimeksi muokattu: 14.10.15 - klo:09:50 kirjoittanut armonkerjäläinen »

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33723
Vs: Nyky suunta on oikea suunta ?
« Vastaus #19 : 14.10.15 - klo:10:03 »
Samaan sarkastiseen tyyliin kysyn; Mitkä aiheet ja kysymykset ovat sallittuja, mitkä ehdottoman kiellettyjä körttikeskustelussa ?

Itsestään ja uskostaan ei sopine kirjoittaa. Ilman lähdetietoa ei saa lainata. Linkittäminen on turhauttanut.

Eläimet, nuo Luojan pikku veitikat ja apurit, ovatko turvallinen aihe. Kiinnostaako ?

Olemme jo iäkkäitä. Sairaskertomukset kiinnostavat. Vai kiinnostavatko ?

Makukysymykset, kyllä  vai  ei ?   Saati mielipide-erot ? Riidanaiheuttajia  :017:

Oppimattomat eivät kykene keskustelemaan oppikysymyksistä.  Kuuntelemmeko musiikkia ja kokkaammeko ainoastaan ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyky suunta on oikea suunta ?
« Vastaus #20 : 14.10.15 - klo:10:29 »
"Perinteen ja kulttuurimme säilyminen" ???? :017:

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nyky suunta on oikea suunta ?
« Vastaus #21 : 14.10.15 - klo:10:46 »
Ketjun otsikon sisältämään kysymykseen vastaisin, että meille nykykörttiläisille eivät merkittäviä asioita ole perinteen ja  kulttuurimme säilyminen. Jopa Jumalasta voimme neuvotella. Tärkeintä on yhdys sanojen ja pilkku sääntöjen suvereeni hallinta. Ja hankaliin kysymyksiin pyrimme vastaamaan joko   puheenaihetta vaihtamalla tai täydellisellä hiljaisuudella.

Äläs nyt,,vain yksi mainitsi kieliopista ja totesi ettei kai ole mikään körttikään eli minä.  Tuon olisi saanut kohdistaa minuun, lisäksi taisin  mainita että poikkesimme pahoin aloittajan  teemasta. ei pidä syyttää syyttömiä.  Mutta jos ei kieltä hallitse on ilmaisu kahleissa sekin, tahtoi sitten keskustelua mistä tahansa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyky suunta on oikea suunta ?
« Vastaus #22 : 14.10.15 - klo:10:53 »
Olen körttisen perinteen vuoksi täällä notkunut, riidellyt ja sitten potenut krapulaa. Eihän sen näin tarvitsisi olla, vaan pitäisi osata luovuttaa. Gazan sodan aikana motivaationi laski. Sitten olen klikkaillut "miinattomia" aiheita, enkä onnistu enää sellaisessakaan. On kuitenkin niin, että riidassa on enemmän kuin yksi osapuoli.
Joku osaa iän myötä muuntua ajan mukana, sellainen on hyvä asia. Hartioilleni on vissiin huuhkain jäänyt pysyväksi, vanhuuden lintu. Toisille se on viisauden lintu. Mitenkähän oppisi ymmärtämään punaisen värin eri vivahteet? Minulle körttisyydessä ovat sininen ja musta omia värejäni, perinnettä.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nyky suunta on oikea suunta ?
« Vastaus #23 : 14.10.15 - klo:11:05 »
Samaan sarkastiseen tyyliin kysyn; Mitkä aiheet ja kysymykset ovat sallittuja, mitkä ehdottoman kiellettyjä körttikeskustelussa ?

Itsestään ja uskostaan ei sopine kirjoittaa. Ilman lähdetietoa ei saa lainata. Linkittäminen on turhauttanut.

Eläimet, nuo Luojan pikku veitikat ja apurit, ovatko turvallinen aihe. Kiinnostaako ?

Olemme jo iäkkäitä. Sairaskertomukset kiinnostavat. Vai kiinnostavatko ?

Makukysymykset, kyllä  vai  ei ?   Saati mielipide-erot ? Riidanaiheuttajia  :017:

Oppimattomat eivät kykene keskustelemaan oppikysymyksistä.  Kuuntelemmeko musiikkia ja kokkaammeko ainoastaan ?

Tällaista oikeastaan mietin. Ja kaipaan.  Kiitos Riitta-mummi.

 Pelkään vähän ettei kukaan uskalla kirjoittaa muusta. Orava ja kaalikääryle ja hammassärky, miksi ei, mutta toisinaan kaipaan sitä sananvaihtoa jota jota jankun jankun jankutin yhdestä teemasta ajoittain kai osapuilleen niin pitkään kuin tänne kirjoittelin.

Kyllä,  toisaalta vavisutti että tässä saa kohta köniin kun puhuu ittestänsä, tällainen se pahiten  varmaan turhautti ties ketä mutta se keskustelu merkitsi minulle  paljon! 

Se oli vain tämä,   että lauma on kovasti tärkeä kyllä ja se on sitä kullekin.   Mutta onko lupa tai mahdollinen asia olla kahdenvälisissä puheväleissä  Paimenen kanssa?  Ja. joku kirjoitti jotain enkä muista kuka ja mitä, taisi tulla tekstien kokonaisuutena mutta auttoi minua ymmärtämään etten ole Luojan luomassa maailmassa erehdys tai vahingossa siveltimestä roiskahtanut läiskä.  Viidentoista vuoden ymmälläänolon jälkeen se oli löytö ja kiitän.

Mutten ehkä ymmärtänyt täydellisesti millaisia perinteitä kaivataan.

 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Nyky suunta on oikea suunta ?
« Vastaus #24 : 14.10.15 - klo:11:20 »
Valitat ettei kukaan usko ettei kukaan sinua ymmärrä ja kun ymmärrätkin ei tunnu uskovan... Nyt putosin kyllä kuin eno veneestä.

No niin putosin minäkin. Tarkoitatko sanoa, että minä valitan, ettei kukaan minua ymmärrä? Jos niin missä? Vai jotakin muuta? Ehkei luetun ymmärtäminen sitten ole minunkaan vahvuuksiani, vaikka koulussa loistin ja ahkerasti koko lapsuuteni ja nuoruuteni luin.

Koulu tarjoaa omat valmiutensa jatkaa, itse olin mahdollisuudesta kiitollinen. Mutta huomaan olevani jotenkin kakaramaisen kiitollinen yhdestä jos toisestakin. Miksi koulun ylipäänsä pitäisi syöttää koko elämän ja maailman viisaus lusikalla jokaiselle joka suvaitsee sen niellä?

Sanoin, ettei siihen pidä luottaa, että se, mitä tunnilla on opetettu, kanssa menisi perille ja pysyisi muistissa. Eli jos keskustelussa esitetään argumentti "tämähän opetettiin jo koulussa", voi aina vastata "niin, entä sitten"?

Mutta onhan koululla toki muutakin tehtävää kuin jakaa oppia. Sinnehän voi vaikka sijoittaa lapsensa työpäivän ajaksi. (Sitä en tiedä, miten yksinhuoltaja-vuorotyöläinen tekee.) Ja sitten se vaikka minulle on antanut vähän näkemystä siihen, millaisia muut ihmiset ovat, etenkin kun se oli peruskoulu, jonne joutui koko ikäluokka. No joo, ei ihan, sillä minun aikaani oli vielä erikseen jotain apuluokkia niille jotka eivät normaaliopetuksesta selvinneet. Mutta melkein.
« Viimeksi muokattu: 14.10.15 - klo:11:26 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nyky suunta on oikea suunta ?
« Vastaus #25 : 14.10.15 - klo:11:20 »
Olen körttisen perinteen vuoksi täällä notkunut, riidellyt ja sitten potenut krapulaa. Eihän sen näin tarvitsisi olla, vaan pitäisi osata luovuttaa. Gazan sodan aikana motivaationi laski. Sitten olen klikkaillut "miinattomia" aiheita, enkä onnistu enää sellaisessakaan. On kuitenkin niin, että riidassa on enemmän kuin yksi osapuoli.
Joku osaa iän myötä muuntua ajan mukana, sellainen on hyvä asia. Hartioilleni on vissiin huuhkain jäänyt pysyväksi, vanhuuden lintu. Toisille se on viisauden lintu. Mitenkähän oppisi ymmärtämään punaisen värin eri vivahteet? Minulle körttisyydessä ovat sininen ja musta omia värejäni, perinnettä.


Ehkä en aivan täysin ymmärrä tätäkään.   Ajattelitko että tietty poliittinen suuntaus,  sinimustat, kuuluisi erityisesti herännäisyyteen? 

No, ei sitä tarvitse auki keriä. Sen tiedän että pohjalainen herännäisyys valtiollisen heräämisen myötä liitti ne toisiinsa. Moni Karhumäen oppilas kuului valkokaartiin.

Niistä ajoista on sata vuotta.

Vähän pelästyin kun ajattelin, että tulisi äänestää sen mukaan, mikä hengellinen liike käy läheiseksi. Se on vanha tuttu asia että joissakin liikkeissä niin todella on että äänestyskäyttäytymistä valvotaan, mutta en itse sitä osannut aikaisemmin lukea osaksi herännäisyttä, kuten en osaa ajatella kristinuskoa puoluekartalla ylipäänsä.   

Liike joka määritelmänsä mukaan "puolustaa arkaa ja ikävöivää uskoa"  puolustamassa poliittista puoluetta tai vastustamassa toista tuntui ajankohtaisesti vieraalta, mutta kirkon viime vuosisadan historiaa ajatellen saattaa hyvin vielä tulevana aikana sitäkin tarkoittaa.... En tiedä kirjoitanko  kauhean väsyneenä jälleen ihan soopaa.

Anteeksi.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Nyky suunta on oikea suunta ?
« Vastaus #26 : 14.10.15 - klo:11:23 »
Minulle rakkain esimerkki puheväleistä Paimenen kanssa on kirjallinen. Isä Camillo purkaa Guareschin kirjoissa huoliaan pääalttarin Kristukselle ja saa Häneltä viisaita vastauksia. Isä Camillon huolet eivät ole hänen omia henkilökohtaisia ongelmiaan vaan liittyvät hänen paimenvirkaansa Jumalan valtakunnan hänen vastuulleen annetussa kolkassa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6330
Vs: Nyky suunta on oikea suunta ?
« Vastaus #27 : 14.10.15 - klo:11:35 »
Mitä alkuperäiseen mieltäolemiseen tulee niin ensinnäkin olen sitä mieltä, että jos joku uberuutiset raportoi jostakin asiasta niin mieluusti lukisin muualtakin. Tässä tapauksessa sen, mitä piispa Brunne on sanonut. Kerrankos sitä ihmisten sanomisia lehdistö vääristelee, vahingossa tai tarkoituksella.

Ja jos kysymys oli siitä, voiko tai pitääkö kirkosta poistaa kristilliset symbolit niin tietenkään ei, niin kauan kuin se on kirkko. Siinä vaiheessa voi poistaa, kun kirkko muutetaan kapakaksi, kuten vaikka Helsingissä taannoin kävi. Mekan suunnan jos joku haluaa tietää niin siihen tarkoitukseen kuulemma on olemassa käteviä kompasseja.

Ja jos taas oli kysymys että mitä mieltä siitä että piispa on lesbo, niin minulle sopii. Jos on naisia piispoina niin varmasti jossain vaiheessa joku heistä on lesbokin, kun homomiehiäkin lienee piispoina ollut pitkin kirkon historiaa sankoin joukoin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nyky suunta on oikea suunta ?
« Vastaus #28 : 14.10.15 - klo:11:38 »
Tiedätkö mitä, Öppiäinen. Minä en jaksa vastata sinulle juuri nyt kovin tarkkaan. Jos käsitin väärin niin okei. Mielestäni valitit toisaalla ettei kukaan ymmärrä ettet sinä todella ymmärrä vaan olettaa jotakin muuta syyksi, mitä se sitten on, en nyt jaksa miettiä.

Kylläkylläkyllä. Moni nero on menestynyt koulussa kelvottomasti. Koulu on antanut joitakin eväitä ja tarkoituksella lusikan käteen. Jos todetaan ettei johonkin kielioppisääntöön tarvita yliopisto-opintoja ja se vielä kerrataan, ja tämä sitten loukkaa niin anteeksi. Ja nyt sitten tiedetään että loistit siellä, no hyvä, joskin minulle ihan yhdentekevää. Jos kiinnostaa niin minä en loistanut.

Huomasin että koululla on paljon tarjottavaa jolloinkin kun seurakunnan nuorisopappi palasi intistä ja aloitti ne maailnanlopputarinansa, uskovien ylöstempaamiset ja jos sun jotkin. Kolmannen asteen yhtälössä ja Habsburgien sekoilussa kun oli jotakin hyvin raikasta sellaisen jälkeen. Sain lusikan käteen syödäkseni  lisää.  Itse olen kovasti kiitollinen paljosta. Koulu merkitsi muutakin, sain ystäviä joihin kontakti säilyi tähän päivään, ja ensimmäiset kansakoulusta. Mietin toisinaan, että toisinkin olisi voinut mennä jos olisin syntynyt maahan jossa koulutus ei merkitse niin mitään.

Minua todella väsyttää, eli nyt minä en jatka.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33723
Vs: Nyky suunta on oikea suunta ?
« Vastaus #29 : 14.10.15 - klo:13:32 »
Joillakuilla on sisäsyntyinen ymmärtämisen ymmärrys. Sitä on paha selittää. Yhtä paha on kai sellaisen joka ei tästä tiedä, sitä ymmärtää.

Liika ymmärtäminen on imelää jos sitä liikaa viljelee. Parasta se on silloin kun sen sanomatta tietää, eli ymmärtää.

Kaikki hyvä ymmärrys, järki mukaanlukien on lahjaa. Tietoa voi lisätä ja kuitenkin voi ymmärtämys vähetä.

Rajallisuutemme on ilmiselvä rajoite. Lähempi tuttavuus lisää tuntemista.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)