Kirjoittaja Aihe: Nyky suunta on oikea suunta ?  (Luettu 14272 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.


Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22035
Vs: Nyky suunta on oikea suunta ?
« Vastaus #1 : 12.10.15 - klo:12:45 »
Piispa ehdottaa ja kaksi muuta vastustaa muutosta. Mikä sitten on se nykysuunta? Minun laskutaidoillani se on äänin 2-1 kristillisten symbolien säilyttäminen.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Vs: Nyky suunta on oikea suunta ?
« Vastaus #2 : 12.10.15 - klo:13:25 »
Suuntaus on selvä.  Ennen ei todennäköisesti ole nuin halunneita piispoja ja kansalaisia  suomessa ollut ollut montakaan. Eli suuntaus on selvä. Tokkopa 1940 monikaan halus kristillisiä symboleita pois ja islamilaisia tilalle ?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22035
Vs: Nyky suunta on oikea suunta ?
« Vastaus #3 : 12.10.15 - klo:16:06 »
Suuntaus on selvä.  Ennen ei todennäköisesti ole nuin halunneita piispoja ja kansalaisia  suomessa ollut ollut montakaan. Eli suuntaus on selvä. Tokkopa 1940 monikaan halus kristillisiä symboleita pois ja islamilaisia tilalle ?

Miksi se olisi tullut kenenkään mieleenkään? Ei tainnut ainoakaan muslimi astua kirkon kynnyksen yli siellä rukoillakseen. Valtiollisista symboleista 40-luvulla en sano tällä kertaa mitään.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16860
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Nyky suunta on oikea suunta ?
« Vastaus #4 : 12.10.15 - klo:16:42 »
En ole otsikosta ihan varma. Kannatta miettiä ennenkuin sanoo mitään.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nyky suunta on oikea suunta ?
« Vastaus #5 : 13.10.15 - klo:02:39 »
Anteeksi tämä nipotus mutta siinä on yhdyssanavirhe...   

Jos on epätietoinen ja tahtoo kirjoittaa ne oikein, eihän siis ole pakko tahtoa,  niin siihen väliin kokeillaan yhtä tavua,ko tai kö

Eli jos tahtoo kysyä että ruisleipäkö niin ruisleipä sitten. Yhdyssana.

Jos tahtoo kysyä että ruisko leipä niin siinä tapauksessa ne on kaksi eri sanaa.  Ruis leipä.

Mutta siis, jos tahtoo...   

Ja vaikka minä miten inhokki nipo olen niin ajattelin jotakuta ehkä kiinnostavan. Suurinta osaa tuommoinen ei kai ollenkaan häiritte edes. Mutta annoinpa aihetta itteeni paremmille vähän inhota lisää   :003:
« Viimeksi muokattu: 13.10.15 - klo:02:43 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22035
Vs: Nyky suunta on oikea suunta ?
« Vastaus #6 : 13.10.15 - klo:07:36 »
Anteeksi tämä nipotus mutta siinä on yhdyssanavirhe...   
Ja vaikka minä miten inhokki nipo olen niin ajattelin jotakuta ehkä kiinnostavan.

Itsekin inhokkinipona kysyn, onko tämä nykyinen kieliopista piittaamaton suunta oikea?

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Nyky suunta on oikea suunta ?
« Vastaus #7 : 13.10.15 - klo:07:45 »
Yleisesti ei, kaunokirjoittajille sallittakoon. :icon_eek:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Nyky suunta on oikea suunta ?
« Vastaus #8 : 13.10.15 - klo:08:53 »
Ei täällä kaikki uskalla kirjoitella, jos kovin virheistä huomautellaan. Eivät kaikki ole "lukeneita".

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22035
Vs: Nyky suunta on oikea suunta ?
« Vastaus #9 : 13.10.15 - klo:09:33 »
Ei täällä kaikki uskalla kirjoitella, jos kovin virheistä huomautellaan. Eivät kaikki ole "lukeneita".

Yritän olla huomauttelematta yksittäisille kirjoittelijoille. Joskus on kysyttävä, kun huolimattomuus hämärtää lauseen merkityksenkin. Harmittelen kieliopin harsuuntumista yleisenä suuntauksena. Kyllähän nämä asiat luettiin jo kansakoulussa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nyky suunta on oikea suunta ?
« Vastaus #10 : 13.10.15 - klo:11:49 »
Ei täällä kaikki uskalla kirjoitella, jos kovin virheistä huomautellaan. Eivät kaikki ole "lukeneita".

Voi ei sitä tarvittisi sentään niin tärkeästi ottaa. Kyllä se vähän särähtää, ei auta, ja ajattelin että jos mainitsisin kun tuo sääntö on niin helppo.Toisaalta kieli muuttuu koko ajan. Mikä oli yhdeksän pisteen virhe kouluaikana on nyt käypää käytäntöä kuten ettei mitään heittomerkkejä kun kirjoittaa yhtäkkiä.
Mutta tavuviivaa ei tarvitse jos yhdyssanassa on kaksi konsonanttia peräkkäin, sitä ei ole muutettu. Jos jotain vihaan niin tätä arvausohjelmaa joka arvaa koko sanan usein ihan männikköön.

Silti koetan jakaa tuota Penan periaatetta ja kaikkiaan toivon etten pahottaisi mitättömyyksillä kenenkään mieltä. Enkä ylipäänsä pahottaisi, kun se on niin turhaa.   Ei tuota tosin  yliopistossa todella opetettu kun kirjatkin oli vieraskielisiä.


 Tai sanotaanko että minut voi kuitata tyyliin ai jaa. Jatketaas taas.

Mutta totta, tuon minä opin kansakoulus.  Joskus surettaa kun nuoret ei enää tunne kieltä vaikka peruskoulun pitäis olla niin huippua niin huippua. Mistä he oppii ellei meiltä.

Mutta todella:   Ai jaa...   Koska minulta voi itseltäni odottaa välillä mitä vaan. Se hahmo josta kerron kärsii lukivaikeuksista  ja on oppinut sekaisin kahta kieltä, eli  ei osaa kumpaakaan. Kun olen seurustellut Lauran kanssa, minun tekstini sisältö jää arvailun varaan.  Hän kun yrittää ilmaista.  itseään selkeästi lopputulos on katastrofi.
« Viimeksi muokattu: 13.10.15 - klo:12:01 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6329
Vs: Nyky suunta on oikea suunta ?
« Vastaus #11 : 13.10.15 - klo:12:08 »
En oikein usko että nykynuoret sen huonommin kieltä tuntisivat kuin vanhemmat. Nykyään vain kuka tahansa saa kirjallisia riipustuksiaan julkisuuteen vaikkapa näin nettifoorumeilla. Jos ajattelen 20-luvun alussa syntyneeltä jo edesmenneeltä tädiltäni saamiani kirjeitä, niin eipä niissäkään yhdyssanat oikein olleet, eikä moni muukaan asia. Tai siis asja, kuten hän sen kirjoitti. Fiksu älykäs enoni oli käytännössä kirjoitustaidoton; osasi kyllä kirjoittaa yksittäisiä sanoja, mutta ei muodostaa niistä kirjoitetun kielen normien mukaista virkettä. Takana heillä oli ehkä viisi luokkaa kansakoulua eikä muita opintoja. Sen ajan sivistyneistöllä oli sitten omat virheensä, mm. huoneusto parvekkeella ja ruotsin mukainen sanajärjestys. Nykyään virheet lainataan englannista.

Koulun ratkaisevaan merkitykseen en tässä(kään) asiassa usko. Se, että jokin asia on opetettu koulussa, ei mitenkään takaa, että sen vielä muistaisi tai olisi edes silloin aikoinaan oppinut ja myös ymmärtänyt. Eiköhän paljon vaikuta se, millaista tekstiä koulun ulkopuolella näkee ja lukee? Tai lukeeko ylipäätään mitään. Tuon tätini (ja siis myös äitini) lapsuudenkodissa ei saanut lukea, se oli laiskottelua nimittäin. Kovin erilaisia eväitä saamme elämäämme, sekä ennen että nyt.

(Vaikka koulun merkitystä tuossa vähättelin, niin tietysti joillekin juuri koulu on voinut olla se paikka, joka antaa virikkeen lukea, etsiä tietoa, tutustua toisenlaiseen maailmaan kuin mitä kotona on. Tästä taitaa olla kaunokirjallisuudessamme joitakin kuvauksia? Ehkä jos suunta jatkuu nykyisellään - tuloerojen kasvu, yhteiskuntaryhmien eriytyminen, lähikirjastojen lakkautukset, puhumattomat kännykkävanhemmat - koulusta taas tulee sitä? En taida kuitenkaan toivoa...)
« Viimeksi muokattu: 13.10.15 - klo:12:14 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22035
Vs: Nyky suunta on oikea suunta ?
« Vastaus #12 : 13.10.15 - klo:16:40 »
Kannattaako oikeastaan miettiä, onko suunta nyt oikea vai väärä? Minä suren esimerkiksi sitä, että käsin kirjoittaminen vähenee melkein olemattomiin, mutta en silti voi väittää tietotekniikan huikeaa kehittymistä pahaksi. Tässäpä naputtelen kirjaimia kuvaruudulle ihan tyytyväisenä. Oman elämänsä valintoja ja suuntaa sopii toki ajoittain puntaroida.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nyky suunta on oikea suunta ?
« Vastaus #13 : 14.10.15 - klo:04:57 »
No ainakaan siinä merkityksessä kuin nyt tuskin on oikea suunta,  että  ketjun aloitti aivan eri teemaa käsittelevä henkilö.

Kuuleha sie, Öppiäinen:  yleensä en mainitse luulosta vaan aivan tiedosta.  Jos puoli sukua opettaa peruskoulussa ja toinen puoli eskarissa  tai no, musiikkiopistoissa niin heille näistä joitakin tutkimustuloksia esiteltiin. Tein niistä yhden oppimistehtävän (Latenssi-ikäisten  kouluvaikeuksista.  Luku-  ja kirjoitustaidon katoaminen yhdeksänvuotiailta). 

  Itse jouduin kymmenkunta vuotta sitten. semmoiselle kurssille kiskotuksi, joka nyt ei mielestäni musiikkiosaamista edistänyt ja kiukuttelin. Suotta, sillä kurssi joka siis käsitteli kielen muuttumista, kieliopin säilyneitä sääntöjä ja todella sitä että ne opetettiin kansakoulun jälkeen vielä peruskoulussa olikin kiinnostava kuin mikä. Toinen juttu on että nuoriso ei enää lue kuten ennen. Aika kuluu somessa. Joku ajattelee että yks ja lysti;  suotakoon se hänelle kuten toiselle se että murehtii pienen kielen erittäin mahdollista katoamista. Hankalinta on niillä koululaisilla jotka yläasteelle siirtyessään ovat äkkipulassa.  Siis, jos vain noin puolet osaa lukea ja kirjoittaa, ja neljäsosa ymmärtää luetun tekstin sisällön niin, että voi sen toistaa omin sanoin, ei heillä kohta ole käytössään mitään kieltä.

Sen tähden kielen säilyttäminen on tärkeä asia.

Miltä sitten kustakin tuntuu on vallan toinen tarina. Sinänsä arvostettavaa tallettaa omaisten kirjeet vuosien takaa, ja vielä arvostetumpaa, että niitä suku ahkeraan kirjoitteli. Kumarrukseni ja kunnioitukseksi. Meillä saatiin vain postikortteja.

« Viimeksi muokattu: 14.10.15 - klo:05:07 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Nyky suunta on oikea suunta ?
« Vastaus #14 : 14.10.15 - klo:05:15 »
Toisaalta jälleen kerran, ihan yksi ja sama. Mikäli ymmärsin oikein, täällä käydään ahkeraa ajatuksenvaihtoa jos kuinka haastavasta kirjallisuudesta, joten joskus ihmettelen eikö näitä innokkaita lukijoitakin kiinnosta kielen rakenne, sen säilyminen ja sen kautta välitettävä asia.
« Viimeksi muokattu: 14.10.15 - klo:05:27 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.