Kirjoittaja Aihe: Seurakuntavaalit 2006  (Luettu 22664 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Mikään ei muuttua saa
« Vastaus #30 : 22.08.06 - klo:09:29 »
Lainaus
Sulta tais nyt mennä mun pointti ohi. Minä en nyt näe kuka täällä olisi "vastustamassa seurakuntalaisten aktivointia äänestämään vaaleissa". Ennemminkin mietitään keinoja, joilla seurakuntalaisia voitaisiin aktivoida äänestämään.


Voi olla, että pointtisi meni ohi. Jos ymmärsin väärin, pyydän anteeksi.

Minulla, kun on sellainen muistikuva, että kirkolliskokouksessa on useaan otteeseen esitetty erilaisia aloitteita seurakuntavaalien äänestyprosentin korottamiseksi. Ne ovat  koskeneet juuri postiäänestystä, äänestyspaikkojen lisäämistä ja henkilökohtaisen vaali-ilmoituksen lähettämistä jokaiselle seurakuntalaisella. Aloitteet on toinen toisensa jälkeen hylätty.

Kirkolliskokouksen kielteinen asenne em. aloitteita kohtaan on pannut miettimään, pelätäänkö jossain suunnalla todellakin sitä, että äänestysprosentti kohoaisi yli 50 ja yhtäkkiä seurakuntien ja kirkon keskushallinon voimasuhteet muuttuisivat.
Acta, non verba.

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Re: Mikään ei muuttua saa
« Vastaus #31 : 22.08.06 - klo:09:56 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Minulla, kun on sellainen muistikuva, että kirkolliskokouksessa on useaan otteeseen esitetty erilaisia aloitteita seurakuntavaalien äänestyprosentin korottamiseksi. Ne ovat  koskeneet juuri postiäänestystä, äänestyspaikkojen lisäämistä ja henkilökohtaisen vaali-ilmoituksen lähettämistä jokaiselle seurakuntalaisella. Aloitteet on toinen toisensa jälkeen hylätty.


Kirkon opiskelijatyön neuvottelupäivillä oli puhetta srk-vaaleista ja nuorten ja nuorten aikuisten tilanteesta niissä tai laajemminkin kirkossa. Yhdestä seurakunnasta, en muista mistä, kerrottiin, että siellä oli suunniteltu äänestyspaikkojen tuomista kouluille - lukioihin, ammattikouluihin ja yliopistolle - jotta nuori väki saisi tietoa srk-vaaleista ja äänestämisestä ja voisi käyttää äänioikeuttaan. Ehdotus oli tyrmätty (kirkkovaltuustossa?) kauhistuneena: "Sellaisestahan voisi tulla vaikka minkälainen vaalitulos!" (Jutun arvoa syö pikkuisen, etten muista mistä paikkakunnasta oli kyse... se saa tämän kuulostamaan vähän juorulta. No, olkoon.)
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Seurakuntavaalit 2006
« Vastaus #32 : 22.08.06 - klo:11:37 »
Moi

Vaalitoimikunta oli ilmeisimmin se elin, jossa oli typeröity.  Meillä on kaikissa  marketeissa kolmena päivänä ennakkoäänestys ja muitakin ennakko äänestyspaikkoja on eli ei voi jäädä huomaamatta, kun kaupassa on kuitenkin  käytävä. Olemme enemmän huolissa äänestysprosentista kuin vaalin tuloksesta. Kirkon tulee näkyä ja kaikilla tulee olla mahdollisuus vaikuttaa, jotta mielenkiinto seurakuntaan säilyy. Kirkosta eroaminen on ollut meillä poikkeavan vähäistä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Seurakuntavaalit 2006
« Vastaus #33 : 22.08.06 - klo:12:25 »
Kokemukseni perusteella äänestysvilkkaus paranee (ei tosin huimaavasti), kun seurakuntavaaleissa on asioita, joita voi kannattaa tai vastustaa äänestämällä. Pitää siis suoraan ilmaista, että tämä ehdokasjoukko haluaa edistää tällaista ja torjua tuollaisen. Aiheiden on tietysti oltava todellisia seurakuntaa koskevia ongelmia. Niitä saattaa löytää vaikka viimeisen piispantarkastuksen pöytäkirjasta.

Kauhanen T

  • Vieras
Re: Mikään ei muuttua saa
« Vastaus #34 : 22.08.06 - klo:14:41 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Minä en nyt näe kuka täällä olisi "vastustamassa seurakuntalaisten aktivointia äänestämään vaaleissa". Ennemminkin mietitään keinoja, joilla seurakuntalaisia voitaisiin aktivoida äänestämään.

Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Voi olla, että pointtisi meni ohi.

Minäkin toivoisin että äänestysprosentit olisivat korkeammat. Mutta karsastan äänestysaktiivisuuden nostamista seurakuntavaalien tärkeimmäksi asiaksi kahdesta syystä:

1. Kaikissa seurakunnissa on todellisia asioita hoidettavana eli ratkaisuja tehtävänä. Nämä asiat - ja se että ne tulevat hoidettua - ovat tärkeämpiä kuin vaalit, eivätkä siksi saa jäädä vaalijärjestelyjen alle. Mitään järkeä ei olisikaan vaaleissa, jotka pidettäisiin pelkästään äänestämisen vuoksi.

2. Suurin osa seurakuntalaisista jättää äänestämättä, mutta ei sen takia että he olisivat tyhmiä, valistumattomia, väärän tietoisuuden vallassa tms. Heitä ei tarvitse holhota, kun vaan on järjestetty heille mahdollisuus valita, äänestävätkö vai eivätkö. Äänestämättä jättäminen ei myöskään välttämättä tarkoita, että ko. henkilöt olisivat niin tympääntyneitä ja tyytymättömiä, etteivät viitsi edes äänestää. Monet yksinkertaisesti eivät tunne tarvetta vaikuttaa asioihin, vaikka mahdollisuus olisi.

Kuningasajalta peräisin olevasta paroikiaaliperiaatteesta (ihminen on sen seurakunnan jäsen, jonka alueella hänellä on virallinen asuinpaikka maallisen oikeuden mukaan) seuraa, että jos työ, opiskelu tai muu elämäntilanne pakottaa asuinpaikan vaihdokseen, on pakko liittyä johonkin ylhäältä määrättyyn seurakuntaan - tai erota kirkosta (jos siis haluaa nauttia esim. Helsingin tai Ruotsinpyhtään kunnan jäsenen etuja). Uuteen seurakuntaan ei välttämättä kotiudu, eikä tämän tarvitse olla oma, seurakunnan, tai seurakuntahallinnon vika. Tai vika ylipäätään, oikea kotiseurakunta on edelleen olemassa, vaikka se olisi kaukanakin.

Minä en tästä syystä äänestänyt viime vaaleissa (satoi), ja tuskin äänestän tänäkään vuonna. Minulle on nimittäin ihan sama ketä työntekijöiksi valitaan, pidetäänkö tuomasmessuja tai kirkkokonsertteja tms. Kirkkolaki velvoittaa joka tapauksessa järjestämään jumalanpalvelukset sunnuntaisin ja pyhinä, ja saarnaamaan siellä Jumalan sanaa puhtaasti sekä toimittamaan sakramentti oikein. Yhtään sen enempää minä en nk. kotiseurakunnastani kaipaakaan.

---

Vielä olen muuten sitä mieltä, ettei pieni äänestysprosentti romuta edustuksellisen demokratian periaatteita. Sen sijaan se voi vaikuttaa valittavien vallankäyttäjien hienosti sanottuna legitimiteettiin. Minut valittiin vuoden 1998 vaaleissa Sääksmäen seurakuntaneuvostoon 20 äänellä! Ei siinä voinut paljon rinta rottingilla kulkea sanomassa, että minä edustan niin ja niin suurta porukkaa. Eikä minulla ollut mitään tietoa siitä mitä he olisivat minulta odottaneet - muuta kuin että osallistun harkitsevasti ja vastuullisesti tarpeelllisten päätösten tekoon. Olisin silti ollut aika harmissani, jos joku olisi asettanut seurakuntaneuvoston päätösten oikeutuksen kyseenalaiseksi sen vuoksi, että äänestämässä kävi vain kymmenkunta prosenttia seurakuntalaisista. Luultavasti olisin silloin kysynyt: "Missäs ne vaalit sitten pidettiin, missä äänestettiin seurakuntaneuvoston valitsemista vastaan?"

Poissa hupa

  • Valoa vaikk' en näekään...
  • Viestejä: 71
Seurakuntavaalit 2006
« Vastaus #35 : 22.08.06 - klo:21:38 »
Sotkenpa minäkin lusikkani tähän äänestysprosenttiasiaan, ja vetoan edelliseen kirjoittajaan: opiskelu-, työ- ja muiden kuvioiden kautta olen ollut niin monen seurakunnan jäsenenä, että on tuntunut kohtuuttomalta osata ottaa kantaa sen seurakunnan asioihin, jonka kirkon on ehkä nähnyt ohi ajaessa.

Tietysti sekään vaihtoehto ei toimisi, että ihminen olisi loppuelämänsä (kunnes hakisi muutosta) sen seurakunnan jäsen, jossa koki riparinjälkeisen srk-honeymooninsa.

Kaiken kaikkiaan minun (kuten muutaman muunkin täällä) äänestyskynnystäni nostaa konkreettisten vaaliteesien puute. Jos ehdokkaana ei ole tuttuja, mistä minun pitäisi tietää, mikä lista ja kuka ehdokas mitäkin asiaa ajaa?

Kannatan siis suoraa srk-vaalipropagandaa, mieluiten kotiin kannettuna. Jos kirkon jäsen sellaisesta herneen nenään vetää, on hänen toimissaan jotain perin epäloogista.

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
Seurakuntavaalit 2006
« Vastaus #36 : 22.08.06 - klo:21:48 »
Armoton vaalipropaganda alkaa:
Eli minun vaalipropagandani runko löytyy tuosta ja tarkemmin ja konkreettisemmin täällä olevista viesteistä. ;) Sitten kun tiedän numeron, kirjoitan vielä yhden kunnollisen ja yhtenäisen tekstin ajatuksista. Pistan sen sitten allekirjoitukseeni :P

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa minttu

  • Kuulee ehdotuksen "Viimeisen laulun..."
  • Viestejä: 197
Seurakuntavaalit 2006
« Vastaus #37 : 22.08.06 - klo:21:50 »
Lainaus
Oletko mukana seurakuntavaaleissa? Jos olet niin millaisella listalla? Miksi? Meinaatko äänestää? Minkälainen ehdokas vie äänesi?


Olen tänä vuonna mukana srkvaaleissa melko tiiviisti, nimittäin vaalilautakunnan listalla .. :lol:

Ajattelin äänestää, jos suinkin joudan. Äänestäisin mielelläni ikäistäni tai vähän nuorempaa kiukkuista naista, joka on naiivisti intoa piukassa, täynnä outoja ideoita ja joka lupaa vaikuttaa sinnikkäällä läsnäolollaan jokaisessa kokouksessa sekä käyttää puheoikeuttaan srk:n vanhinten konsensustakin uhmaten.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: Seurakuntavaalit 2006
« Vastaus #38 : 13.03.23 - klo:05:17 »


Olen tänä vuonna mukana srkvaaleissa melko tiiviisti, nimittäin vaalilautakunnan listalla .. :lol:

Ajattelin äänestää, jos suinkin joudan. Äänestäisin mielelläni ikäistäni tai vähän nuorempaa kiukkuista naista, joka on naiivisti intoa piukassa, täynnä outoja ideoita ja joka lupaa vaikuttaa sinnikkäällä läsnäolollaan jokaisessa kokouksessa sekä käyttää puheoikeuttaan srk:n vanhinten konsensustakin uhmaten.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8334
Vs: Seurakuntavaalit 2006
« Vastaus #39 : 17.03.23 - klo:19:04 »


Olen tänä vuonna mukana srkvaaleissa melko tiiviisti, nimittäin vaalilautakunnan listalla .. :lol:

Ajattelin äänestää, jos suinkin joudan. Äänestäisin mielelläni ikäistäni tai vähän nuorempaa kiukkuista naista, joka on naiivisti intoa piukassa, täynnä outoja ideoita ja joka lupaa vaikuttaa sinnikkäällä läsnäolollaan jokaisessa kokouksessa sekä käyttää puheoikeuttaan srk:n vanhinten konsensustakin uhmaten.

Minä ainakin kerran äänestänyt noin.

Tik toc.