Kirjoittaja Aihe: Meidän jokapäiväinen leipämme  (Luettu 34907 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Meidän jokapäiväinen leipämme
« : 15.07.15 - klo:09:30 »
On taas tänään muikkuruukku. Kala oli edullista ja koska kylmät yöt ovat jäähdyttäneet talon myös sisältä oli mukava laittaa uuniruoka.

Muunelma on tänään tämä:

700 gr perattuja muikkuja
2 kesäsipulia palasina, myös varren osia
1/2 tuubia tomaattipyretä
mustapippuria
valkopippuripulveria
tilliä

nämä kerroksittain

pinnalle kaadoin anjovispurkin muutaman fileen lisäksi hiukan lientä
ja pikkuisen tilkan kermaa ja muutaman voinokareen

uuni 225 astetta n. 25 - 30 min.

uusia perunoita ja ruisleipää ja juomaksi maitoa

Nyt jään odottamaan kuinka anjovisliemi sopii muikkujen mausteeksi. :017:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Meidän jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #1 : 15.07.15 - klo:10:33 »
Paahtoleipää ja mansikkavoita. Olen aamutuimaan perannut 5kg mansikoita, jotka aiomme syödä näin tuoreena.

Muutama kesä sitten oli hauskaa, kun lapsille piti (pitää edelleen) suorastaan karjua, että syömään, eivätkä sittenkään tulleet, ja kerran sanoin ihan tavallisella äänellä, että ostettiin mansikoita, ja välittömästi pienet jalat kipittivät keittiöön. Siihen aikaan mansikkalaatkoissa oli aina iso hävikki peratessa - mihin suihin katosivatkaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Meidän jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #2 : 15.07.15 - klo:11:05 »
Rakastan mansikoita. Nyt vain olen alkanut epäillä että olen niille lievästi allerginen.
Kun viikko sitten alkoi palella ja yskittää luulin saaneeni viruksen. Taitavat olla mansikat asialla, sillä myös iho reagoi nokkosihittuman tapaan. Myöskään muita flunssan oireita ei ole ilmaantunut.

 Meillä ei ole vielä pakastemarjoja ostettu. Ostetaan kyllä mutta täytyy miettiä ottaisimmeko vain 5 kg. Yleensä on ollut kaksi laatikollista pakasteessa.

Voisiko syynä reaktiooni olla se etten ole syönyt juurikaan rasvaa enkä viljatuotteita pariin kuukauteen mutta mansikoita ja tomaatteja senkin edestä sillä ne poistavat tehokkaasti nestettä.
Olen saanut painostani pois jo 7 kg. Se näkyy ja tuntuu kivalta.

Muikkuruoka oli hyvää.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Meidän jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #3 : 15.07.15 - klo:12:42 »
Rakastan mansikoita. Nyt vain olen alkanut epäillä että olen niille lievästi allerginen.
Kun viikko sitten alkoi palella ja yskittää luulin saaneeni viruksen. Taitavat olla mansikat asialla, sillä myös iho reagoi nokkosihittuman tapaan. Myöskään muita flunssan oireita ei ole ilmaantunut.

Muikkuruoka oli hyvää.

Minulla on tapana tehdä vastaaviin muikkuruokiin ruisjauhoista kansi, siitä saa sitten ruoalle sen leivän. Patakukkoa siis.

Testaa varovasti ne mansikat uudelleen, tomaateista ei varmaan ole sen jälkeen tullut? Kuulosti vähän perinteiseltä mansikkakuumeelta, joka tuli (perimätiedän mukaan) pikkulapsille, kun sesongin alussa söivät liikaa kerralla mansikoita. Muistaakohan Leena, oliko se oikea allergia vai vain jokin reaktio?

Minä sain parikymmentä vauotta sitten muutaman kerran voimakkaan nokkosrokkoreaktion punaisista tomaateista, ja välttelin niitä jonkin verran, vähän söin keltaisia. Kestin koko ajan jotain tomaattikastiketta pizzassa, ja yllättäen Pariisissa, jossa en voinut vastustaa tomaatti-mozzarella-salaattia, ei tullutkaan mitään reaktiota. Sittemmin luin jostain, että tomaattien aiheuttamat yliherkkyysreaktiot voivat vaihdella lajikkeen mukaan, ja nykyisin uskallan syödä pari kirsikkatomaattia ja jopa suunnitella pihvitomaattigratiinia kotona ruoaksi.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Meidän jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #4 : 22.07.15 - klo:11:46 »
Ostin ihan hervottoman mansikan, pituutta työntömitalla mitattuna 92 milliä (oli pitkulaista sorttia), painoa aika tasan sata grammaa. Sehän riittää yksikseen jälkkäriksi.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Meidän jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #5 : 23.07.15 - klo:07:11 »
Mansikat.  Söin eilen peratessamme pakastettavat marjat ehkä 8 - 10 pienehköä marjaa.  Kutisin ja palelin läpi yön. Otin Zyrtecin keskiyöllä. Jouduin myöskin käymään monta kertaa vessassa.  :017:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Onko jääkaappi syntiä?
« Vastaus #6 : 23.07.15 - klo:08:52 »
Olin pojalla kaksi viikkoa ja kylässä en käy kaapilla. Tulos -3kg. Aivan normaalit ateriat, mutta ei mitään muuta. Vihanneksia ym oli paljon ja nyt ihmettelen minkä salaisen varaston suolistoni on tyhjentänyt. Tämän muuten huomaa myös siitä, että housunnappi ei kiristä ja sukat on helpompi laittaa jalkaan. Tiedän, että hillintäni on heikko ja olen hyvin hellä itselleni.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Onko jääkaappi syntiä?
« Vastaus #7 : 23.07.15 - klo:09:17 »
Tiedän, että hillintäni on heikko ja olen hyvin hellä itselleni.
Et ole ainoa. Aina voi kotonakin olla "julma" itselleen.

Poissa Mansipaani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1756
Vs: Meidän jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #8 : 23.07.15 - klo:09:51 »
Lanttusupikkaita, (Karjala) Rönttösiä (Kainuu) ja kukkakaaligratiini uuden sadon kukkakaalista jälkilämmöllä. Kuulostaa että olisin ollut kovinkin reipas, mutta itseasiassa täytteitä oli jäänyt pitkä aika sitten yli ja ruiskuoritaikina on yksinkertainen pyöräyttää. Oikein hyvin säilyi pakastettuna täytteet jopa puoli vuotta ja ylikin! namnam.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Onko jääkaappi syntiä?
« Vastaus #9 : 23.07.15 - klo:11:04 »
nyt ihmettelen minkä salaisen varaston suolistoni on tyhjentänyt.

Voi se olla muukin elin kuin suolisto, joka on tyhjentänyt. Turvotusta ehkä ollut ja se poistunut, tai sitten jos olet syönyt vähemmän tärkkelystä ja sokeria, on lihaksista voinut hävitä glykogeenia ja sen sitomaa vettä.

Minä ryhdistäydyin loman jälkeen puolitoista viikkoa sitten, ja neljä kiloa on kadonnut. Vaikka miten toivoisin, se ei voi olla pelkkää läskiä. Nestettä, arvelen. Mutta se on kuitenkin hyvä ettei nappi ihan niin ankarasti enää kiristä.

(Jääkaapin syntisyydestä: Minulla on siellä kukkakaalia, avocadoa, punasipulia, rucolaa, porkkanoita, omenoita, mansikoita, tomaatteja, kurkkua, purjoa, lehtikaalia, varsiselleriä... paprika ja munakoiso elen loppuivat, mutta haen tänään täydennystä. Niin ja raejuustoa. On kyllä neljää eri sorttia hilloakin, mutta mansikat ja omenat tuntuvat riittävän makeannälkään.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Meidän jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #10 : 24.07.15 - klo:10:21 »
Teen tänään wokkikasviksia suikaleporsaan kanssa. Hapanimelä kastike olikin loppunut, enkä hoksannut ostaa uutta pulloa. Oli tehtävä se itse.

Omasta päästä laittelin ja maistelin ja hyvää tuli. Enemmän chutney´n tyylistä.

Keitin kasarissa oliiviöljyssä

tomaatteja, sipulia, paprikaa, tuoretta basilikaa, persiljaa ja timjamia.
                     
maustoin           punaviinietikalla, suolalla, siirapilla, valko- ja cayennepippurilla
                       

ja lorautin varmuudeksi HP-kastikkeen lopun sekaan.

soseutin kaiken sauvasekoittimella. Purkitin ja nyt se on jäähtymässä


p.s.  Olen nyt pysynyt sen seitsemän kiloa kevyempänä. Paljon kasviksia, vähän rasvaa, sokeria ja turhia jauhoja. Ruisleipää syön pari palaa päivässä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22064
Vs: Meidän jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #11 : 24.07.15 - klo:13:13 »
Olen tehnyt kiinalaisia kastikkeista vedestä, soijakastikkeesta, viinietikasta ja maissitärkkelyksestä. Inkivääriä olen laittanut mausteeksi, jos on ollut. Hapanimeläksi sen saa laittamalla sokeria ja runsaammin viinietikkaa. Eiköhän tarkempiakin reseptejä löydy hakemalla.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Meidän jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #12 : 24.07.15 - klo:14:21 »
Kyllä löysinkin , sitten kun oli jo valmis soosi.  Viinietikka ja suola säilyttää tämän
vielä muutamaan käyttöön pienessä purkissa jääkaapissa.

Tärkkelystä neuvotaan noissa resepteissäkin, mutta minun oma tuli melko sakeaa ilmankin, joten en laittanut.
Tomaatit ja sipulit muhentuivat kivan vellimäiseksi.  Ajattelin ottaa nuudelipussista mausteet, mutta en kuitenkaan, vaan valitsin pippurit. Cayennesta tuli potkua yllinkyllin.

Mitähän seuraavaksi tekisi,  ' omasta päästä '.  Sylttyä en ole tehnyt vuosiin. :icon_lol:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Meidän jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #13 : 26.07.15 - klo:21:51 »
Kävin hakemassa järvestä pari kuhaa (tarkemmin sanottuna kolme kpl), mitähän niistä tekisi?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Meidän jokapäiväinen leipämme
« Vastaus #14 : 04.08.15 - klo:13:36 »
Aah mikä lounas, varhaisperunaa, voita, tilliä, savusilliä. Jälkkäriksi mansikoita ja nyt menossa väkevä espresso. Olisi niin suomalainen olo, jollei olisi tuota espressoa  :003:

Olin ostanut ison tillipuntin vaikkei ollut ostoslistalla, kun se kaupassa tuoksui niin ihanalle, sitä silppusin eväisiini, ja nyt tuoksua ihasteli spontaanisti työkaverikin, joka sattui taukotilaan samaan aikaan.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.