Kirjoittaja Aihe: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?  (Luettu 19844 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #60 : 27.01.11 - klo:17:27 »

Pittää  :-\

"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa vanha lihava mies

  • Lisää kalenteriin seuraavat seurapäivät
  • Viestejä: 265
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #61 : 01.02.11 - klo:09:51 »

"Aamu-tv:n sohvalla vieraillut futuristi Elina Hiltunen Finprosta kuvailee, kuinka sosiaalisessa mediassa pidetään yllä erilaisia identiteettejä.
- On työminä, joka heittää työn puolesta kommenttia Facebookissa. Sitten on äitiminä, joka kertoo mitä lapset ovat tehneet, ja vaikkapa koirankasvattajaminä, Hiltunen luettelee.

Syy sosiaalisen median alati kasvavaan suosioon on yhteisöllisyys, sanoo digitaalisen markkinoinnin asiakkuusjohtaja Hanna Forsstöm Euro RSCG:sta. Jatkuvasti Facebook-statustaan päivittävät hakevat yhteenkuuluvuuden tunnetta.
- Ihmiset myös miettivät tarkoin, mitä sanovat. Tarkoitus on kirjoittaa jotain nokkelaa ja saada vastauksia. Mielenkiinnolla sitten odotetaan, miten muut reagoivat, Forsström sanoo.

Neulepiirin juoruista Facebookiin
Facebook on korvannut kahvipöytäkeskustelut ja neulepiirin juorut, vertaa Elina Hiltunen. Perustarve eli sosiaalisuus on ennallaan, mutta yhä rohkeampi paljastamiseen on uutta.
- Se, miten henkilökohtaisia asioita ihmiset pistävät Facebookkiin, on aika yllättävää, Hiltunen sanoo.
Hän kertoo esimerkiksi läheisen kuolemasta ilmoittamisen Facebookissa. Forsström taas pohtii, että tietyt yksityisyyden rajat olisi hyvä pitää verkossakin.
- Unohtavatkohan ihmiset, kuinka monta kaveria siellä on lukemassa, hän pohtii".

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/01/facebook_lietsoo_paljastamisen_halua_2328011.html


ps. Körttifoorumi on myös sosiaalinen media (hyvä sellainen). Mutta silti en kerro minne kohta menen...
     
     Onnistuihan viestin lähettäminen,vaikka välillä yhteys meni poikki ja joutui kirjautumaan uudestaan.
     Hyvää päivän jatkoa toivoo. Vanha lihava mies.

myyrä

  • Vieras
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #62 : 01.02.11 - klo:10:00 »
Tervetuloa!

 :D

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #63 : 01.02.11 - klo:10:05 »
Hyvää jatkoa myös sinne vanhalle lihavalle miehelle.

Se hyvä puoli sosiaalisessa mediassa on, että äänensä saa kuuluviin myös se osa kansasta, joka muuten on hiljaa.
Varmaankin juuri sellaiset eniten ovat äänessä täällä.

Mutta tietysti sitten on tälläisiäkin pölinäpuheautomaatteja kuin minäkin, mutta se on hienoa, että maanhiljaisetkin saa äänensä kuuluviin.
Varmaankin se myös nostaa pikkaisen heidän itsetuntoaan, jos nyt ei heti tyrmätä heidän kirjoitteluitaan kovasti.

Siksi körttifoorumi on hyvä sosiaalinen media, kun täällä ei niin hirveän kovasti ketään tyrmätä tai mielipiteitä ja ilmeisesti pahimmat häiriköt bannataan.

Facebook on myös aika turvallinen, kun siellä voi itse hallita ketkä saavat kommentoida ja sieltä voi poistella, vähän kuin pitäisi omaa foorumiaan.

Sosiaalinen media on aikamoinen temmellyskenttä ja paljon on hyvää, mutta myös ääriainekset saa äänensä kuuluviin ja heilläkin yhteisöllisyys pääsee vahvistumaan ja se ei aina ole hyvä juttu.

Minusta sosiaaliset foorumit on hyvä juttu, mutta joku opetus kait koululaisille olisi hyvä antaa näistäkin.
Ja tosta pitääkö varoa sanojaan  :-\körttifoorumilla, niin seppos pitää siitä huolta mun osalta, luotan siihen.

Oli nämä nyt sityten mitä tahansa, niin kasvokkain olemista ja juttelemista nämä ei koskaan voita, eikä hyvää kirjaa tai hyvin tehtyä leffaa tai maalausta, mutta musiikki elämykset voittaa kyllä.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33764
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #64 : 01.02.11 - klo:11:16 »
Minulle aukeni tämä foorumi kuin "taivaan lahja" runsaat kaksi vuotta sitten. Olin ikäni puolesta jättäytymässä viimeisistäkin viikottaisista kontakteista muihin kuin perheenjäseniin.

Sosiaalisena ihmisenä kokeilin kirjoittamista ajatuksistani ja elämästäni niin että olen tunnistettava ja avoin.

Kirjoittaminen sinänsä oli muisto kaukaisesta nuoruudesta, lähes viidenkymmenen vuoden jälkeen. Havaitsin vähitellen että saan helpommin kirjoitettua kuin puhuttua vaikka vilkas puhuja olenkin. Kummalla tavalla tämä vahvistaa omaa identiteettiäni, tutustun omiin salaisiin sopukoihini
jotka ovat olleet hiljaa vuosikymmeniä.

Parasta antia ovat tutuiksi tulleet keskustelukumppanit. Joidenkin kanssa onnistuu aika mielikuvituksellinenkin sana-iloittelu. Se virkistää muutoin jo niin vakiitunutta ja tavoiksi muuttunutta päivärytmiä.

Tarkoitukseni on etten loukkaisi ketään, mutta usein sanavalinnat ovat "kokovartalo-mummi-luokkaa". Siis lipsahduksia, joilta sukkela ja värikäs kieleni teettää.
Kotipesää ei liata (äidin opetukset), kaikki käännetään parhain päin. Ja ilo pintaan vaik syvän märkänis! Edustan kai foorumilla harvinaista rajantakaista heimoa, enkä häpeä sitäkään.

vanha, kiloistaan huonosti huolta pitävä Riitta-mummi
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #65 : 01.02.11 - klo:21:13 »
Tervetuloa vanha lihava mies! Tänne mahtuu kaiken ikäisiä ja kokoisia.   :039:
Yhteisöllisyyshän se meitä täällä pitää.

Kotipesää ei liata (äidin opetukset), kaikki käännetään parhain päin. Ja ilo pintaan vaik syvän märkänis! Edustan kai foorumilla harvinaista rajantakaista heimoa, enkä häpeä sitäkään.


Tässä taas mennään Riitta-mummin kanssa aivan samoissa jalanjäljissä.
Pyryharakka

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4818
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #66 : 06.01.23 - klo:18:41 »
Välillä mielenkiintoinenkin keskustelu kuihtuu varovaisen sovinnaisuuden hyminään. Miksi? Leijuuko yllämme 'valvovan isonveljen' varjo vai arastelemmeko toistemme reaktioita? Emmekö tiedä riittävän tarkasti soveliaan keskustelun sääntöjä?
Moderointi on vallankäyttöä.  :eusa_pray:

Lähde

Tutkija: "Moderointi on vallankäyttöä" https://yle.fi/a/3-7485914

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #67 : 06.01.23 - klo:19:23 »
En tiedä pitääkö sanomisia varoa, mutta usein on syytä kyllä hävetä ja yrittää tehdä parannusta ja ihan oma-aloitteisesti opetella rakentavaa kirjoitustyyliä,
ettei moderaattoreiden tarvitse olla opettamassa ja kehoittamassa, tekevät tässä suhteessa parhaansa, ja meidän muiden on hyvä ottaa opiksi ja kehoituksesta vaarin.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1567
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #68 : 06.01.23 - klo:19:59 »
Hyvä moderointi on huolehtia ryhmän ennalta määritettyjen sääntöjen noudattamisesta ryhmän keskusteluissa. Joskus olen myös törmännyt ryhmään, jossa ylläpitäjä on ollut liian herkkähipiäinen ja kontrolloiva, että parasta on ollut poistua ryhmästä pikimmin.

Sen kyllä huomaa heti, kun keskustelija ei ole aidosti ja rehdisti mukana keskustelussa. Kun iva ja pilkka näkyy melkein jokaisesta kirjoituksesta, niin ylläpitäjän tehtävä olisi puuttua siihen.
Fb-ryhmääni kuuluu eräs lievästi kehitysvammainen poikamies, jonka yksinäisyyttä käsittelevät kirjoitukset poiki aluksi monta ilmiantoa ja ilkeitä vastauksia.
Mielestäni hänen kirjoituksensa ovat lapsenomaisen viattomia ja aitoja. Kehoitinkin ryhmän jäseniä osoittamaan ymmärtämystä häntä kohtaan. Hyvä kun pystyn hänellekkin tarjoamaan mahdollisimman kiusaamisvapaan ryhmän ja puutun kiusaamiseen, jos sitä alkaa ilmetä.
Lievästi kehitysvammaisena hän on ollut kiusaamisen kohteena koulun alaluokilta ammattikouluun asti ja vähän erilainen nettikirjoittelu on aiheuttanut törkeitä kommentteja ja pitkäkestoista nettikiusaamista.
Pitäisi vaan muistaa, että lähimmäistään pitää kohdella siten kuin itseäänkin toivoisi kohdeltavan. Mitä tyydytystä kiusaaja siitä saa, kun kykenee lähimmäisensä auringon teoillaan pimentämään?
« Viimeksi muokattu: 06.01.23 - klo:20:06 kirjoittanut Mörtti-57 »
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #69 : 06.01.23 - klo:20:41 »
Huh, mitähän onkaan tapahtunut joskus vuonna vilu ja viltti, kun olen ollut noin äääärimmäisen kaikkee.  Oikein hyvä, että kykenee unohtamaan.  Mistähän lie syystä koko ketju kaivettiin esiin, noh, miksi ei tietysti, jos joku niin halusi.

Kaikessa kanssakäymisessä jonkinlainen moderaattori on valitettavasti hyvin tarpeellinen.  Työelämässä se oli joka vuosi opiskeltava Bionin "Kokemuksia ryhmistä"  joka sopii aivan minne hyvänsä.

Bionin oivalluksena on,  että  ryhmä hyvin mielellään luopuu ns perustehtävästään, jonka kai piti meillä siellä  olla psykiatristen potilaitten hoito,  ja valitsee jonkin helpomman,   josta tietty seuraa, että se duuni johon ihmiset palkattiin jää muutaman tunnollisimman niskoille, kun koko loppuporukka vetää lonkkaa ja miettii miks täällä kaikki menee ns vituralleen. 

Omassa erikoistumissairaalassani ylilääkäri hajotti yksin tein koko tiimin --- ensin siirrettiin turvaan ne, jotka otti pahiten osumaa,  sitten vähitellen kertyi havaintoas että jotain kummaa on meneillään säännönmukaisesti siellä, missä tietty tyyppi mennä porskuttaa, ja näille ehdotettiin että hakevat sopivamman työpaikan... 

Jouduin kerran perimään osaston jonkin ydinräjähdyksen jälkeen,  ja pelkäsin ihan sikanaan mennä sinne.  Hankin erillisen työnohjaajan vain sitä varten.  Turhaan pelkäsin,  jos jotain,  niin siivilleen saaneita ne oli, tosi järkyttyneitä,  osastonhoitajn kanssa istuttiin monta tuntia vetämässä röökiä ja valamassa kannuja, mutta siitä se lähti eikä siellä mitään ongelmia tullut. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33764
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #70 : 06.01.23 - klo:20:42 »
Oikein Mörtti, oikein !

Tästä syystä on face-to face-tapaaminen arvokas apu keskusteluihin. Pian sitä huomaa onko kaveri minkä sortin ihminen, kestääkö huumoria yhtään taiko enemmänkin. Ja kaikkea muutakin edesauttavaa huomaa.
Silloin on kiva kirjoittaa, vaihtaa ajatuksia, ja kertoilla kuulumisistaan.

Erittäin paljon arvostan asennettasi vammaista kohtaan. En sano, enkä tiedä onko täällä kukaan sen sorttinen, mutta esim. Viisveisaajan 'pienessä sievässä' kirjoitetut sepustukset ovat enemmänkin huumoria kuin kiusallista.

Myös me sairaat, kipujemme ja vaivojemme keskellä saatamme kirjoittaa huomaamattamme ilkeästi. Olen itse tehnyt sitä muutaman kerran kun tyhmyys tai trollaus on ärsyttänyt äärirajoille. Anteeksi siitä !

Minusta seppos on hyvä moderaattori, realisti parhaasta päästä, eikä nipottaja ainakaan.

Ja se että ehdotellaan jotakuta pois potkaistavaksi on ainoastaan moderaattorin asia.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #71 : 06.01.23 - klo:20:56 »
Toimin maltillisesti ja siivoan vain hankalimmat pois. Silti kannatta miettiä mitä kirjoittaa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #72 : 06.01.23 - klo:21:02 »
Tämä olettaakseni on körttiforumi nimeltään, ja vaikka itse hiukan arkailen vääntää juttua Seuratuvan puolelle, niin jostain syystä olen käsittänyt että tämä vapaampi saisi olla herännäishenkistä myös.

Minä en moderoi, en huolisi sitä hommaa, enkä ehkä ole siten herännäisyyden kanssa tuttu kuin oletan monen olevan.  Kyllä, jonkin verran varon tiettyjä nimimerkkejä,  m ikä ei välttämättä ole minlle pahasta, sillä sosiaalisessa elämässä  vältän myös.  Eiköhän jokainen opi varomaan, jos saa turpiinsa eikä edes ihan ymmärrä, miksi.

Mutta.  Sen sanon ja sanon, vaikka tulisitte taas tupaseuroihin jos koronat ja niinpoispäin tai tulkaa vaikka kirves kourassa.  Ymmärrän, jos tyhmä kysymys ärsyttää paremmin körttiä niin, että on hotaistava takaisin.  Niin tapahtuu, ja taidan osata sen sivaltamisen itsekin.

Mutta sitä en ymmärrä ja olen sen jo kertaalleen kysynyt,  jos tietoisesti inhoaa nimen omaan herännäisyyttä, eikä muuta toivo kuin sen iskemistä nuaan jottei siittä notkosta nouse,  mitä täällä luulee saavansa ilokseen.  Tai  kuinka viitsii kuluttaa täällä ja nimenomaan täällä aikaansa. Minä en viitsisi,  on kai parempaakin tekemistä maailmassa. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33764
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #73 : 06.01.23 - klo:21:16 »
Entä, ...jos tämä ajattelemamme henkilö onkin sitä ainoaa ja oikeaa lapualaasta körttiläisyyttä. :018:

Lapuallako se oli se taannoinen kapinayrityskin, jossa yritettiin vallanvaihtoa. Vieläkö se henki siellä elää ?

Kahtiajako on ilmiselvää lähes kaikessa joka mielipidettä kysyy.On vain valittava puolensa. Keskikohdassa ei taida monikaan pysyä.

Eri asia on sitten se, haluaako mielipiteensä sanoa, ja jos, niin miten ja mihin.

Minulle tämä on ainoa ja oikeaksi vieläkin katsomani foorumi. Mitä nyt muutamiin kyselyihin lehtiin olen vastannut.

Keskustelu, puhelu, turiseminen ja tarinoiminen on minulle elinehto. Ja kuten tiedätte, M on hyvin hiljainen mies.  :003:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #74 : 08.01.23 - klo:20:13 »
Toimin maltillisesti ja siivoan vain hankalimmat pois. Silti kannatta miettiä mitä kirjoittaa.

Asioita pitää selvittää. Sen jälkeen kun vahinko on tehty, hiljainen pois siivoaminen vain tukee pahantekijöitä.
Tietäen, että kahden vuoden cyberbullyingin jälkeen tilanne oli herkkä, olisit voinut pelastaa vanhojen Siionin virsien käännökset herännäisyyden sivuille. En usko, että viisveisaaja olisi loukkaantunut, jos olisit huomauttanut "narsisti" sanan olevan mahdollisesti provosoiva. Mutta mielestäsi se oli "kritiikkiä", jota kaiken jälkeen, minun pitäisi sulattaa. Huomaan, ettei kenenkään muun tarvitse sulattaa sellaista, mutta tietenkään kukaan muu ei ole niin syvästi loukannut heränneitä kääntämällä ilmaiseksi heidän historiallisen teksinsä.
Jostain syystä heränneet eivät halua, että teksti olisi näkyvissä eikä halua olla hyvissä väleissä sellaisen kääntäjän kanssa. Syy on minulle mysteeri.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.