Kirjoittaja Aihe: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?  (Luettu 19744 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #30 : 21.12.10 - klo:11:55 »
Yritin vastata sulle mutta sinun postilaatikkosi on täynnä, ilmoittaa ohjelma. Siihen minkä olit lähettänyt minun yksityisviestiin.  Minä pelkään kirjoittaa tänne, näen kauheita painajaisia että  loukkaan koko ajan, ja loukkaankin... saan sellaisia pakokauhun puuskia kun tämä tulee mieleen. Yritän kyllä hillitä niitäi, mutta en voi niille mitään. Ei minul ole ennen ollut, mutta ne on saatu sovittua ennen, jos olen hämärätilassa tehnyt jotakin.  Se oli vähän outoa että vasta paljon myöhjemmin sain tietää että olin loukannut puhelulla yhtä ihmistä niin kauan sitten.   Yritin kirjoittaa kirjettä hänelle.

Minun on täytynyt tehdä muutakin sen hämärätilan aikana koska minä olen ihan varma siitä että bannauksessa eiu ollut mitään päivämääriä ja m yöhemmin on  sanottu että 9 päivää oli. Voi, kun ihmiset tajuais että epileptikon pitäisi aina tietää aika tarkkaan. Minä olen varmaan soittanut Sepolle  sinä maanantaina, tehnyt jotain muuta jokas on ihan tämän ulkopuolella ja sillon on puhuttu 9 päivästä, ja minä en muista... se on kamalan pelottavaa.

Sen takia minun täytyy lähteäkin että loukkaan, en tarkoita pahaa.  En, ihan totta.  Mutta pelkään. Olisi vain helpompaa irrottautua vähitellen... ainakin joku vihaa nyt ja syystä. Anteeksi, yö meni vähän huonosti.   Mutta jos en kirjoita niin se on täynnä, se sun laatikko. Olisi varmaan muutenkin hyvä tyhjentää, jos et tarvi kaikkia vanhoja viestejä enää.  
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #31 : 21.12.10 - klo:15:11 »
Onneksi minä pystyin kohtauksen aikana puhumaan pelkkää totaööniinkulla höystettyä siansaksaa... Kuulostaa kamalalta tuommonen että ihan tietämättään aukoo päätään tärkeille ihmisille.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #32 : 21.12.10 - klo:20:36 »
Olen semmoinen hitaan sorttinen (me kikatimme tuolle Sadettan kanssa mahdottomasti se ketju edessämme)  jonka on kauhean vaikeaa lähteä (yhä hillittömämpiä naurun puuskia) koska hän pitää niin kovasti kaikista (olimme tukehtua).  

Pieni tarkennus, ettei tule ihan ihme käsityksiä  :icon_eek: mahdollisesti tai mahdottomasti. En yöllä jaksanut heittää kuin ne hymiöt kommentiksi Leenan tekstiin, kun oli pakko illan jouluvalmistelujen jälkeen mennä unille. Ajattelin, josko hän hieman tarkentaisi.. Sainkin sitten yv:n, kiitos siitä!

Leena halusi vaan kertoa jotain sellaista, että hän on viihtynyt foorumilla ja tutustunut uusiin ihmisiin, joiden kanssa voi olla jatkossakin tekemisissä ja pohtia hengellisiä asioita, vaikka hän foorumilta poistuisi. Ja vaikeiden asioiden nyt koetellessa hän pitkästä aikaa pystyi nauramaan. Mikä meitä sitten nauratti? Se, kuinka hurjaa tekstiä hän oli päästellyt, vaikkei semmoista kukaan hänestä normaalitilassa uskoisi. Vakava asia, mutta toisaalta niin hassu juttu.

Missään nimessä meistä kumpikaan ei ole tarkoittanut mitään sellaista, että olisi vitsikästä loukata toisia. Aivan varmasti.  Emmekä ylipäänsä katsele mitään körttifoorumia täällä ja ihmettele minun aikaansaannoksiani.  Hän tuli sovittamaan sen  körttipuvun kaavaa jota ajattelin yrittää ommella.

 :023: Nimenomaan noin. Paitsi nyt ihmeteltiin vähän  :icon_confused:
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #33 : 22.12.10 - klo:17:33 »
Edelliseen vielä ihan omasta kynästä:  Joo, näin todella.  Ketään foorumilaista ei todella ole naurettu, pilkattu, irvitty.  Päinvastoin,. Kun pääsin itkemisen
alkuun niin itkeskellythän minä olen. Tuntui vain siltä että pitäisi jotakin muka-huvittavaa tänne repiä...  

Sillä minä en missään nimessä tahdo tänne ittestäni mitään marttyyritarinoita tyyliin "voi sitä kärsivää sisarparkaamme joka yksin käy ankaraa taisteluaan,  kun on niin paha olla ja nyt on bannattukin ja on sairas..."

siis sille vähän terveellistä höpöhöpöä.  

Minä ilmoitan täten, että en ole mikään "kärsivä sisarparka" minulla on sisaria tasan yksi kappale, ja sen ainoan mielestä minä pääsen elämässä aivan säädyttömän vähällä...en suinkaan käy mitään "tuskaista kamppailua" yksinäni, enkä ole sinnepäinkään esirukouksella kantamista mitenkään tavallista enempää  tässä nyt tarvitseva poloinen.   Totta kai minä suren tätä --- olisi luonnotonta olla surematta.  Mutta käsitän myös nyt vähän ajateltuani, mikä on järkevää, ja järkevästi toimien pääsen taatusti noista oireistani, olo tasoittuu eikä tarvitse pelätä tajuttomana loukkaavansa ketään --- se on kuulkaas tieto, jonka arvoa ei rahalla mitattukaan!
 .  
Mehän pysytään ystävinä, ja näin se todennäköisimmin onnistuu!!  Tavataan seuroissa, nähdään juhlilla ja jos foorumilta yksi lähtee niin toinen tulee sen paikalle!  Kaikki on hyvin!  
« Viimeksi muokattu: 22.12.10 - klo:17:42 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #34 : 20.01.11 - klo:17:27 »
Foorumimme on tavallaan kaksikerroksinen, yleisen keskustelun rinnalla ovat yksityisviestit. Olenko kahden kesken ajatuksia vaihtaessani sama Pena kuin kaikkien nähden? Ehkä kuitenkin olen se mustaan vahakantiseen vihkoon miinuksia piirtelevä ope, jonka Benkku oli minussa näkevinään. Olenko tullut jollekin näyttäneeksi sen puolen itsestäni? Mitä teen, ettei se tulisi kaikkien tietoon?

Vai pitäisikö minun uskaltaa olla oma itseni joka tilanteessa, vaikka siitä tulisikin suoraa sanomista vastaan. Silläkin ehdolla, että sanominen lakkaisi ja vaihtuisi jäätäväksi hiljaisuudeksi?

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #35 : 20.01.11 - klo:20:16 »
Lainaus
Foorumimme on tavallaan kaksikerroksinen, yleisen keskustelun rinnalla ovat yksityisviestit. Olenko kahden kesken ajatuksia vaihtaessani sama Pena kuin kaikkien nähden? Ehkä kuitenkin olen se mustaan vahakantiseen vihkoon miinuksia piirtelevä ope, jonka Benkku oli minussa näkevinään. Olenko tullut jollekin näyttäneeksi sen puolen itsestäni? Mitä teen, ettei se tulisi kaikkien tietoon?

Vai pitäisikö minun uskaltaa olla oma itseni joka tilanteessa, vaikka siitä tulisikin suoraa sanomista vastaan. Silläkin ehdolla, että sanominen lakkaisi ja vaihtuisi jäätäväksi hiljaisuudeksi?

Näillä foorumeilla on aina mahdollisuus vaihtaa ajatuksia jonkun/joidenkin kanssa myös yksityisesti.
Ihan hyvä juttu.
Monta kertaa minulle on tapahtunut niin , että jokin asia on herättänyt halua keskustella ajatuksenherättäneen kanssa
ihan kahden kesken. Ajatus on voinut olla sillä tavalla intiimi tai muuta, ettei vain halua sitä julkisesti käsitellä.

Näinhän me teemme "elävienkin" kanssa, juttelemme jonkun kanssa enemmän tai sellaisesta mitä ei isossa palaverissa puhuta.

Ihmisessä on monta puolta, samaa ihmistä kuitenkin kaikki puolet.
Jonkun kanssa on vahvana jokin ja toisen kanssa toinen puoli.

En tiedä onko se aina uskaltamisesta kiinni näyttää/julkistaa kaikkia puoliaan tai asioitaan - ehkä vain valinnasta.
Olisihan se rohkeaa uskaltaa olla aina oma itsensä (mitä se sitten onkaan)
ja vaikkei olisikaan siitä huolimatta on riski, että tulee vastaansanomista tai jäätä niskaan.

PS. Yksityisviestittelyn yksityisyyttä pitäisi kunnioittaa!
Herra armahda.

myyrä

  • Vieras
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #36 : 20.01.11 - klo:20:29 »
Itse en ole ollut kovin aloitteellinen yv-viestien lähettämisessä, mutta jonkin verran olen niitä saanut. Olen myös pyrkinyt vastaamaan, mutta muutama viesti on sotkeutunut matkan varrelle. Joittenkin kanssa on siirrytty sitten privaatti s-postin käyttöön ja sen jälkeen puhelimeen ja joidenkin kanssa on sitten tavattu. Uusia ystäviä yv-viestien välityksellä on tullut.




Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #37 : 20.01.11 - klo:20:44 »
PS. Yksityisviestittelyn yksityisyyttä pitäisi kunnioittaa!
Kirjesalaisuus on toisinaan ymmärretty väärin. Sehän tarkoittaa, ettei toiselle osoitettua kirjettä saa lukea. Itselle osoitetun kirjeen sisällön saa kertoa edelleen, ellei siihen liity jotain muuta salassapitovelvollisuutta. Näiden meidän yksityisviestiemme luottamuksellisuus on kai sitten ihan sopimuksien ja niistä kiinni pitämisten varassa.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #38 : 20.01.11 - klo:20:56 »
Lainaus
Sehän tarkoittaa, ettei toiselle osoitettua kirjettä saa lukea. Itselle osoitetun kirjeen sisällön saa kertoa edelleen, ellei siihen liity jotain muuta salassapitovelvollisuutta.

Itselle osoitetun kirjeen sisällön SAA kertoa,

niinpä niin,
saahan sitä kertoa itselle verbaalisestikin uskotun salaisuuden
jos on niin pönttö.

 :eusa_angel:

Viralliset "salassapidettävät " on varmaan jossain määritelty...
Herra armahda.

myyrä

  • Vieras
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #39 : 20.01.11 - klo:21:13 »
Itse olen joskus "piruuttani" kertonut täällä yleisesti jotain tapahtunutta, jossa on ollut joku foorumilainen osallisena mutta aina kysynyt siihen asianomaiselta luvan.

Aiemmin olin sitä mieltä, ettei täällä liiemmin tarvitse sanojaan varoa, mutta niin paljon väärinymmärryksiä, tahattomia väärinkäsityksiä tai huhupuheita on tullut, että pakko muuttaa kantaansa. Foorumikirjoittelu ei vastaa mitenkään oikeaa live keskustelua, jossa äänenpainolla, ilmeillä ja eleillä on myös merkitystä. Täällä saa nähtävästi ihmisistä melkolailla väärän käsityksen.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #40 : 22.01.11 - klo:01:52 »
Eräs työyhteisökouluttaja opetti minulle sitä, ettei pidä liikaa pelätä toisen loukkaamista. Jos toinen loukkaantuu jostani, mitä hänelle sanon. Pitää minun miettiä, sanoinko sen rakentavasti vai loukkaavasti. Minun tulee opetella ilmaisemaan asioita rakentavasti ja ystävällisessä hengessä. Loukkaantuneen osapuolen tehtävä on miettiä, miksi hän loukkantui. Jokaisella näet on elämän varrelta kokemuksia, mitkä saattavat olla mielessä painamassa ja mihin ihan asiallinenkin huomautus osuu kipeästi. Vanhat asiat saavat sanotusta kimmoketta ja ne paisuvat sellaiseksi, miksi niitä ei ole tarkoitettu.
Siis jos sellaisesta sanomisesta / kirjoittamiesesta, millä et ole pyrkinyt loukkaamaan tai mitätöimään toista, saat aikaan toisen loukkaantumisen, et sinä ole vastuussa loukkaantumisesta vaan loukkaantuja itse.

Niin se on.

Kerran keskellä työn touhua työkaveri kysyi jotain, ja muuhun keskittyneenä ilmeisesti ärjäisin vastauksen. No hän tietysti ihmettelemään, että ei olis tarvinnu noin vihaisesti, jo on kumma. Hätkähdin vähän, mutta sitten pyysin anteeksi ja olin tyytyväinen, ettei hän jättänyt asiaa sikseen, vaan huomautti äänensävystäni. Lienee paha tapa tai sitten hetkellinen stressitilanne, että on niin keskittynyt omaan tekemiseensä ja olemiseensa, ettei jaksa/osaa olla ystävällinen 'häiritsijälle'.

Kimurantteja tämmöiset keskinäiseen vuorovaikutukseen liittyvät asiat. Jos vaan voisikin aina selvittää loukkaukset ja väärinymmärrykset toisen osapuolen kanssa. Siis puhua asiat selviksi. Mutta joskus se on ihan hirveän vaikeaa. Kai sitä haavoittuu niin helposti. Ja pelkää. Minusta 'ilmanpuhdistuskeskustelun' jälkeen on paljon helpompi jatkaa elämää, on yksi turha murhe pois ja paljon kevyempi hengittää.

Joskus ajatusmaailmat ovat niin kaukana toisistaan, että viisainta on todeta tilanne syyttelyn ja kaivelun sijaan ja jatkaa eri suuntiin. Tai samaan suuntaan, jos kumpikin näkemys mahtuu mukaan.

Minusta on hyvä, jos täälläkin voi sanoa asiansa muissakin kuin ah-niin-aurinkoisissa tunnelmissa. Aina ei päivä paista oikeassa elämässä, joten ei sitä tekohymyä tarvitse tännekään vaatia ja tunkea. Ja kaikkeahan ei tarvitse lukea. Erilaisuus on rikkaus, vaikka se kuinka välillä ärsyttäisi. Olemme samanarvoisia hienouksinemme ja huonouksinemme Jumalan edessä. Mikä minä olen sanomaan, että tuo ei kelpaa minun seuraani tai peräti meidän joukkoomme, heittäkää ulos.

Niin kauan kuin on elämää, niin kauan on mahdollisuus oppia. Minä haluan oppia lisää inhimillisyydestä. Emme varmasti pysty hyväksymään kaikkea, mutta jos voisimme suvaita erilaisia näkemyksiä ja tapoja olla olemassa myös täällä. Tämähän on pelkkä keskustelufoorumi. Jotain yhteistä, paljon erilaisuutta. Minulle ei ole tähän mennessä kertaakaan tullut mieleen, että täältä pitäisi heittää joku ulos (ihan ihme uskonkäsitysten tuputtajat on asia erikseen). Keskinäiset kahinat voisi(ko)  :eusa_think:  sopia keskenään tai sitten vaan todeta ja hyväksyä näkemysten erilaisuus.

Hyvä, että foorumi tarjoaa mahdollisuuden kohdata ihmisiä ja ajatuksia, kuluttaa joutavaa aikaa, löytää uutta tai vanhaa mutta ajankohtaista. Ikävää, jos foorumi lyö lyttyyn.


SV 183

1. Suo, Jeesus, hellä mieli
ja ystäväisi kieli
alati ollaksemme
lohduksi toisillemme.

2. Pois ota mestarointi
ja tuomitseva sointi
minunkin äänestäni,
ylhäinen ystäväni.

3. On väsynyttä monta,
heikkoa, toivotonta,
ihmisten sanat kovat
kun heitä lyöneet ovat.

4. Lohduttajamme hyvä,
suo rauha enentyvä.
Sen virrata suo meihin
ja meistä uupuneihin.
 
Jaakko Haavio
 
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #41 : 22.01.11 - klo:08:53 »
Jossakin lastenkasvatuskirjassa tähdennettiin minä-viestejä. Se voisi olla hyvä ohje muutenkin.

Ei siis kannata sanoa: - He ovat viheliäisiä, hän on viheliäinen.

Tämäkin on riidan haastamista: - Te olette viheliäisiä, sinä olet viheliäinen.

Tämä on jo parempi: - Me olemme viheliäisiä.

Minä-viesti on tällainen: - Minä olen viheliäinen.

Tämäkin on minä-viesti: - Minä niin mieleni pahoitin.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #42 : 22.01.11 - klo:09:03 »
Rukous

Herrani, tee minusta rauhasi välikappale.
Missä on vihaa, anna minun tuoda sinne rakkautta.
Missä on tehty vahinkoa ja vääryyttä, anna minun tuoda sinne anteeksiantoa.
Missä on epäuskoa ja epäilystä, anna minun tuoda sinne uskoa ja toivoa.
Missä on pimeyttä, anna minun tuoda sinne valoa.
Missä on surua, anna minun tuoda sinne iloa.

Fransiskus Assisialainen

Herra armahda.

myyrä

  • Vieras
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #43 : 22.01.11 - klo:10:25 »
Hyvä kirjoitus sadettalta, viisas ja syvällinen.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Pitääkö Foorumilla varoa sanojaan?
« Vastaus #44 : 22.01.11 - klo:21:29 »
Asiassa on aina monta puolta. Tosiasia on, että foorumilta on kaikessa hiljaisuudessa häipynyt porukkaa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.