Kirjoittaja Aihe: Mutta kun nämä alkavat tapahtua, niin rohkaiskaa itsenne ja nostakaa päänne  (Luettu 29390 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Onhan siinä päästöjäkin, mutta jos poltettava puu on kuivaa ja maksimi polttolämpötila saavutetaan nopeasti ja sopivalla happisuhteella, niin ei isompaa ongelmaa.
Tuo uusi tulossa oleva "leivinuunikielto" ei koske niitä saunankiukaita. Mietin syitä siihen koska palamiskaasut on yleensä likaisimmat juuri saunankiukaissa. En keksinyt muuta kuin jotta asiaa-ajavat herrat asuu itse kaupungissa ja hyödyntävät kaukolämpöä ja eihän ne nyt kieltäs mökkisaunansa lämmittämistä.

Tilanne on outo. Kun rakentaa omakotitalon niin kysellään sähkölämmitteiseen taloon varajärjestelmää ja se on ainakin maaseudulla leivinuuni. Se tehdään, mutta sitä ei saisi käyttää ? joopa joo "Hands free laki" .
Näitä outoa lekajahan on maailma pullollaa, joten mitäpä tässä, katsellaan ja ihmetellään.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Ei sitä olisi uskonut, että pahimmiksi saastuttajiksi nousevat puulämmitys ja lehmien pierut. Siinä jäävät mukavasti piiloon kaikki kaupunkiasumiseen liittyvät jutut.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Ei sitä olisi uskonut, että pahimmiksi saastuttajiksi nousevat puulämmitys ja lehmien pierut. Siinä jäävät mukavasti piiloon kaikki kaupunkiasumiseen liittyvät jutut.

Lehmien pierujen osalta olet ihan oikeilla jäljillä, koska maatalouden päästöt erityisesti pohjavesiin, vesistöihin, jokiin ja mereen ovat merkittävät. Esim. 90 % kaikista fosforipäästöistä tulee maataloudesta puhumattakaan muista lannoitteiden sekä pellolle levitetyn lannan päästöistä. Sitten tulevat navetat ja sikalat. Myös suurkanaloiden päästöt ovat kovat. Meillä ei todellakaan tuota niin puhtaita elintarvikkeita kuin väitetään. Maaperään on sitoutunut mm. lyijyä, arseenia, kadmiumia ja alumiinia sekä iso määrä muita myrkkyjä.
Acta, non verba.

Poissa Samuli

  • "Silmäisi eteen, Jeesus..."
  • Viestejä: 110
    • http://uusimaa.h-y.fi/tyontekijat.html
Tämähän on mielenkiintoinen ketju. Itse olen usein saarnoissani käsitellyt lopunaikoja (erityisesti kirkkovuoden lopulla), mutta juuri siitä näkökulmasta, että ei tarvitse pelokkaana tuijottaa taivaalle ja yrittää lukea "ajan merkkejä", vaan luottavasti odottaa sitä päivää turvallisin mielin. Minusta Raamatussa juuri Jeesuksen puheet tukevat tätä (kuten Pirska on tuonut tässä ketjussa esille).

Vedänpä kehiin yhden raamatunkohdan, joka tuntuu aina unohtuvan, kun eri foorumeilla tästä aiheesta keskustellaan. Evankelista Luukas kertoo meille Apostolien tekojen ensimmäisessä luvussa, että Jeesus sanoi juuri ennen taivaaseenastumistaan mm. näin: "Ei teidän kuulu tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa nojalla on asettanut." (Ap.t. 1:7)

Silti koko kristillisen kirkon historian ajan on jatkuvasti noussut uusia porukaita, jotka arvelevat, että lopun ajat ovat juuri nyt. Eikä kysymys ole vain mistään ääriporukoista, vaan esim. Paavali odotti Jeesuksen pikaista paluuta jo elinaikanaan ja Luther oli aivan vakuuttunut, että eli lopun aikoja.

Minusta Vapaavuoren Hannu puhui viisaasti Huomenta Suomessa tästä aiheesta. Lukekaa ja katsokaa vaikka:
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2010/04/1102855

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Nuista päästöistä yks mielenkiintoinen asia. Kaikki toiminta yleensä saastuttaa, myös maatalous. Meillä on todellakin aika puhtaat elintarvikkeet. Ei ole jätteet pelloilla niin kuin paikoitellen Italiassa jossa lehmät syö paikoitellen rehunsa kaatopaikan aumojen vieressä (siellä on kaatopaikkoja joissa ei edes Tanaa tunneta !! ) ja siitä vielä juustoa tehdään, mutta vain myyntiin, paikallisille ei ne kelpaa.Hollannissa ja Tanskassa on ajettu rekka-autoilla sianpaskaa suoraan mereen kun levitysalat ei riitä (eu-aikana) Voiskohan se saastuttaa, mitähän sanottas jos Suomessa tehtäs samoin ?

Suomessa maaperäkokeet otetaan vähintään viiden vuoden välein, niistä tutkitaan tilanne. Pitää myös muistaa että heinästä, aiv-rehusta ja viljasta otetaan joka erästä kokeet. Myös maito ja liha tutkitaan AINA.

Itse kun teen töitä, niin harvoin niitä kukaan tulee tutkimaan, maanviljelijöiltä tutkitaan kaikki mitä tekevät.

Kannattas muuten miettiä nuita maatalouden ja jokien pästöjä joista paljon "tutkijat" mesoo.
Suomessa joet laskee pääsääntöisesti Perämereen ja Pohjanlahteen. Kyseessä siis ovat ne koulussakin ulkoo opetellut Siika, Kala, Pyhä......
Pohjanmaan joet, Kyrö, Lapua..... aura, eli vilja-aitan joet laskevat myös tuonne länteenpäin.

Miksi siis Itämeri on se paska-allas, pahimmin saastuneita maailmassa. Kyseessä ei pitäisi ola niinkään maatalous ja lehmät. Kyllä Suomessa lehmät on alueella Kalajoki, nivala, Pyhäjärvi, Kiuruvesi Vieremä.
Kainuu ja Tornionjokilaakso.

Oiskohan mahdollista että kun lehmät ei oikein voi sitä Itämerta paljoa saastuttaa vaikka siitä lehmiä ja maataloutta syytetään, pierevätkin niin paljon ( ihminen vain kolmisen litraa vrk) niin voitasko ajatella oisko vaikka Helsingillä, Tallinnalla, Pietarilla edes jonkunlaista vaikutusta Itämeren kuntoon ja tilanteeseen ?
Ainakaan sillä alueella ei Suomessa ole kummoista maataloutta verrattuna muuhun Suomeen.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Oiskohan mahdollista että kun lehmät ei oikein voi sitä Itämerta paljoa saastuttaa vaikka siitä lehmiä ja maataloutta syytetään, pierevätkin niin paljon ( ihminen vain kolmisen litraa vrk) niin voitasko ajatella oisko vaikka Helsingillä, Tallinnalla, Pietarilla edes jonkunlaista vaikutusta Itämeren kuntoon ja tilanteeseen ? Ainakaan sillä alueella ei Suomessa ole kummoista maataloutta verrattuna muuhun Suomeen.

Lähes stereotyyppinen puheenvuoro asiasta maatalouden suunnalta. Vuodesta 1995 maatalous on saanut ympäristötukea ja Itämeren tilanne on vain pahentunut. 1995-2010 maatalous on saanut 4,5 mrd. euroa ympäristötukea. Vastaavalla määrällä olisi Itämerta puhdistettu merkittävästi. 2000-luvulla keskimääräinen ympäristötuki maanviljelijää kohti on ollut 23 000 euroa.

Lähes kaikki maanviljelijämme saavat ympäristötukea. MTK:n taholta sitä pidetään maanviljelijälle kuuluvana palkkana.  Saadakseen tuen viljelijän on sitouduttava ympäristöohjelmaan ja toteutettava kuusi perustoimenpidettä. Valtiontalouden tarkastusvirasto huomauttaa juuri siitä, että ympäristötuki tulee kuin manulle illallinen. Onkin todennäköistä, että ympäristötukea haetaan ilman pienintäkään toimenpidettä päästöjen vähentämiseksi.


Teollisuuden ja yhdyskuntien päästöjen vähentäminen on lakisääteinen velvollisuus. Sen sijaan maataloutta joudutaan houkuttelemaan päästöjen vähentämiseen

Koska on osa-aikainen varsinais-suomalainen, otan esimerkin Saaristomerestä. Saaristomeri on ikäänkuin saarien muodostama allas, johon laskevat Kiskonjoki, Uskelanjoki, Halikonjoki, Paimionjoki ja Auranjoki. Nämä joet ja niiden sivujoet risteilevät Varsinais-Suomen maaseutua. Saaristomeren fosforipitoisuus on 30 vuodessa kaksinkertaistunut. Syynä ovat pääasiassa maatalouden lannoitteet, jotka valuvat pelloilta suoraan jokiin.

Vaikka kuinka vastaat väitetään, tosiasioita ei voi unohtaa.
Acta, non verba.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Tämähän on mielenkiintoinen ketju. Itse olen usein saarnoissani käsitellyt lopunaikoja (erityisesti kirkkovuoden lopulla), mutta juuri siitä näkökulmasta, että ei tarvitse pelokkaana tuijottaa taivaalle ja yrittää lukea "ajan merkkejä", vaan luottavasti odottaa sitä päivää turvallisin mielin. Minusta Raamatussa juuri Jeesuksen puheet tukevat tätä (kuten Pirska on tuonut tässä ketjussa esille).

Vedänpä kehiin yhden raamatunkohdan, joka tuntuu aina unohtuvan, kun eri foorumeilla tästä aiheesta keskustellaan. Evankelista Luukas kertoo meille Apostolien tekojen ensimmäisessä luvussa, että Jeesus sanoi juuri ennen taivaaseenastumistaan mm. näin: "Ei teidän kuulu tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa nojalla on asettanut." (Ap.t. 1:7)

Silti koko kristillisen kirkon historian ajan on jatkuvasti noussut uusia porukaita, jotka arvelevat, että lopun ajat ovat juuri nyt. Eikä kysymys ole vain mistään ääriporukoista, vaan esim. Paavali odotti Jeesuksen pikaista paluuta jo elinaikanaan ja Luther oli aivan vakuuttunut, että eli lopun aikoja.

Minusta Vapaavuoren Hannu puhui viisaasti Huomenta Suomessa tästä aiheesta. Lukekaa ja katsokaa vaikka:
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2010/04/1102855

Kiitos Samuli, mukavaa saada myös papin kommentti tänne. Kun katsoin vielä noita viime sunnuntain tekstejä, niin sieltä ajattelin lisätä vielä päivän psalmin tuonne päivän teksteihin. Sitten huomasin, miten hyvin se sopii tähän ketjuun.

"Ps. 33: 5-6

Psalmi:

Herra on minun paimeneni,
ei minulta mitään puutu.
      Hän vie minut vihreille niityille,
      hän johtaa minut vetten ääreen,
      siellä saan levätä.
Hän virvoittaa minun sieluni,
hän ohjaa minua oikeaa tietä
nimensä kunnian tähden.
      Vaikka minä kulkisin pimeässä laaksossa,
      en pelkäisi mitään pahaa,
      sillä sinä olet minun kanssani.
Sinä suojelet minua kädelläsi,
johdatat paimensauvallasi.
      Sinä katat minulle pöydän
      vihollisteni silmien eteen.
Sinä voitelet pääni tuoksuvalla öljyllä,
ja minun maljani on ylitsevuotavainen.
      Sinun hyvyytesi ja rakkautesi ympäröi minut
      kaikkina elämäni päivinä,
      ja minä saan asua Herran huoneessa
      päivieni loppuun asti."


Vaikka minä kulkisin pimeässä laaksossa,en pelkäisi mitään pahaa,sillä sinä olet minun kanssani.
Sinä suojelet minua kädelläsi, johdatat paimensauvallasi.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Tuet tehtiin kompensoimaan Eu-leikkausta. Maajusseilta lähti yhdessä yössä puolet tuloista pois.
Kuinka moni olisi alallaan moiseen suostunut, en minä ainakaan, olen sen verran ahne ?
  Maajussit tekee todella paljon ympäristön hyväksi. Käys kokeileen muutama vuosi, niin tajuat. Vuodessa et tiedä vielä mitään asiasta koska vuodet ei ole veljeksiä ja pelkästään papereista lukemalla et tule koskaan tietämään todellisuutta siitä alasta, vaan se on pelkästään sitä mutua, aivan kuin minä alkaisin neuvvomaan kirurgille miten pallolaajennus tehdään.Minähän osaan sen koska olen lukenut asiasta ?   ;  )

Siis Pohjanlahtiko on saastuneempi kuin Itämeri jonka vaikutusalueen Suomalainen maatalous on vähäistä verrattuna pää tuotantoalueisiin ?

Ja uudestaan, oisko Pääkaupunkiseudun, Pietarin, Tallinnan väestöllä jotain vaikutusta saastumiseen, mielestäni on ?

Luulen että kalanpoikasten epämuodostumat ja kalojen lisääntymiseen vaikuttaa paljon ihmisten kusessa tulevat lääkeaineet Hormoonit sun muut (esim e-pillerit ).Voisko näin olla ??

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Tuet tehtiin kompensoimaan Eu-leikkausta.

Tämä asia on mulle tuttu, koska tunnen sitä koskevan lainsäädännön. Ympäristötuki on tarkoitettu päästöjen vähentämiseen ja ympäristön suojeluun. Ja sitä on nyt jaettu 4,5 mrd. euroa 15 vuoden aikana, mutta tulokset ovat mitättömät. Tämä ei ole mielipiteeni vaan valtiontalouden tarkastusviraston mielipide. 

Lainaus
 Maajussit tekee todella paljon ympäristön hyväksi. Käys kokeileen muutama vuosi, niin tajuat.

Epäilemättä on farmareita, jotka toimii ympäristön hyväksi. Sitten on se suuri enemmistö, joka p....t välittää. Maatalous on vesien suurin saastuttaja vaikka kuinka intät vastaan. Siitä on tutkittua faktaa vaikka kuinka paljon.   Enkä ollenkaan halua kiistää, etteikö Suomenlahteen vaikuta erityisesti Venäjän heikko ympäristönsuojelun talous. Eikä se Pohjanlahtikaan niin hyvässä kunnossa ole.
Acta, non verba.

Poissa steal

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1603
Ei kuusi toimenpidettä vaan Vähintään kuusi toiminpidettä valittavana ja monella ei todellakaan jää kuuteen.
Maanviljelijät ei todellakaan ole "paskat" säännöistä porukkaa. Luulen ettet itse pärjäisi niissä hommissa vuottakaan, päätellen maataloustietosi tasosta. Oletko viljellyt ja kuinka kauan, vai onko tuo vain luettua ja mutua.Itse arvostan kaikkia rehellisiä ammatteja.

Mainitset että tietosi perustuu Valtiontalouden tarkastuviraston mielipiteeseen, siis "mielipiteeseen" , mielipide on aina mielipide, minä taas mielelläni perustaisin varmoihin tosiasioihin. Katsos kun yritysmaailmassa yritetään pelata tosiasioiden kanssa, mielipiteet on vain suolana seassa ja tekijänsä mielipiteitä.

Voisinhan minäkin sanoa ettei valtiontalouden tarkastusvirasto mitään tiedä, tutkimukset tehdään vajavaisesti ja mahdollisimman helposti vailla isompaa rehkimistä ja lähdemateriaa jotta sahaan homma nopeesti nippuun ja määräpäivään valmiiksi, samalla jää itelle aikaa kuluttaa housunpersettä penkillä ja paskat minä lopputuloksesta kun  ei se minua koske vaan jyväjemmareita ja eihän se palkkaani vaikuta olenko tarkka vaan en. "Paskat loogisuudella" ajattelisin myös nuin, mutta kun en ajattele vaan ajattelen että työtä ne tekee ja antaa niitä mainitsemiasi "mielipiteitä ".

Millä tavalla teit kuormitustestit ja milloin ja monenako vuotena. Ainakun ollaan tekemisessä luonnon kanssa asiat vaikeutuu, vaihtuvia tekijöitä on paljon, paljon enemmän kuin keskiverto tutkija saa pidettyä hanskassaan.

En viiti tästä asiasta oikein kanssasi kinata koska sinulta taitaa puuttua kokemus maanviljelystä sekä tieto tutkimustulosten alkulähteistä ja tutkimustavasta sekä tutkimusten varmuudesta sekä mahdollisista virhetekijöistä.
Joten tässä asiassa palataan kunhan viljelet maata Suomessa muutaman vuoden, Mooi !   :kahvi:

Itseni tieto perustuu viljelyyn ja TE-keskusten tietoihin jotka on aika hyvät, muttei kyllä kattavat.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Maajusseilta lähti yhdessä yössä puolet tuloista pois.

jos rohkaisis ittensä silloin, ja nostais päänsä.  :003: :003: :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Mainitset että tietosi perustuu Valtiontalouden tarkastuviraston mielipiteeseen, siis "mielipiteeseen" , mielipide on aina mielipide, minä taas mielelläni perustaisin varmoihin tosiasioihin. Katsos kun yritysmaailmassa yritetään pelata tosiasioiden kanssa, mielipiteet on vain suolana seassa ja tekijänsä mielipiteitä.(/quote]

Valtiontalouden tarkastusvirasto tekee toiminnantarkastuksia ja useassa yhteydessä tuonut ilmi ympäristötuen väärinkäytön ja sen, ettei jaettu tuki johda riittäviin suojelutoimenpiteisiin. Valtiontalouden tarkastusviraston mielipide perustuu siis toiminnantarkastuksiin.

Lainaus
En viiti tästä asiasta oikein kanssasi kinata koska sinulta taitaa puuttua kokemus maanviljelystä sekä tieto tutkimustulosten alkulähteistä ja tutkimustavasta sekä tutkimusten varmuudesta sekä mahdollisista virhetekijöistä.
Joten tässä asiassa palataan kunhan viljelet maata Suomessa muutaman vuoden.

Erittäin tyypillinen asenne. Ohitetaan kaikki tutkimukset, arvioinnit, tarkastukset, raportit ja väitetään vaan pokkana, että yliopistot, tarkastusvirastot ja asiantuntijat ovat väärässä. Maataloutta ei tarvitse tuntea läpikotaisin, jotta ymmärtäisi valumat vesistöön tai pohjaveteen. Eikä maataloutta tarvitse tuntea, jotta ymmärtää maanviljelyyn käytetyssä maaperässä olevat myrkyt. Maatalouden maineelle olisi hyödyksi, että ympäristötukea käytetään lakisääteiseen tarkoitukseen. 
Acta, non verba.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
En tiedä minkä verran maanviljelys ja lehmät nyt mihinkin vaikuttaa mutta kauhean mielelläni en Pidisjärvessä ui. :icon_confused:
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vesien rehevöityminen eroaa ns. perinteisistä lopun ajan merkeistä siinä suhteessa, että sitä ja sen syitä voidaan tutkia ja on tutkittukin. Asiantuntijoiden mukaan kokonaisuutena maatalous on suurin Itämeren kuormittaja, mutta esim. Saaristomerellä merkittäviä tekijöitä ovat myös haja-asutus ja kalankasvatus, Perämerellä metsätalous ja Suomenlahdella asutus ja teollisuus. (Lähde: Luonnontila.fi)

Maatalouden osuus Suomen vesistöjen kokonaiskuormituksesta on noin 48 % (SYKEn arvio). Ihmisen kontrollin ulkopuolella olevan kuormituksen (luonnon huuhtouma ja laskeuma) osuudeksi on arvioitu 38 %. Loppuosassa ovat sitten mm. teollisuus, kalankasvatus, turkistuotanto, yhdyskunnat ja haja-asutus. (Lähde: SYKE)

Rehevöitymisen kiusallisin indikaattori on myrkyllinen sinilevä. Sille fosfori on ns. minimiravinne, jonka määrä säätelee levän esiintymistä. Vaikka edellä mainittu ns. ulkoinen kuormitus saataisiin loppumaan kokonaan, rehevöityneiden vesien fosforiongelma ei sillä ratkeaisi, sillä pohjasedimenttiin sitoutuneet ravinteet, kuten fosfori, liukenisivat hapettomissa oloissa kemiallisesti veteen ja olisivat siten edelleen levien ravintona. Tämä kiertokulku, ns.sisäinen kuormitus, jatkuisi, koska kuolleet levät painuvat ravintona käyttämänsä fosforin kanssa pohjaan.

Maataloudessa ym. torjuntakeinoina voitaisiin käyttää fosforin saostusta ojissa. Näin arvokas, rajallinen luonnonvara fosfori saataisiin kerätyksi pois ja sillä voitaisiin parhaimmillaan korvata sitä kaivoksista louhittavaa fosforia, jonka huuhtoutuminen on rehevöitymisen merkittävä aiheuttaja. Saostamista on tutkittu Maatalouden tutkimuskeskuksessa (Aaro Närvänen ym.), ja myös kaupallisia ratkaisuja on kehitetty.

Mt

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Haja-asutusalueiden jäteveden käsittelyjärjestelmien uudistaminen pitää toteuttaa vuoteen 2014 mennessä. Aikaa on ollut 10 vuotta ja nyt valitetaan, ettei ehdi, ettei ole rahaa vaikka olisi ollut mahdollista kymmenen vuotta säästää 500 euroa vuodessa ja rakentaa v. 2013 jäteveden käsittelyjärjestelmän.

Ympäristötukea on maksettu 4,5 mrd. euroa viimeisen 15 vuoden aikana. Kunnat ovat jakaneet valtion maksamaa tukea satoja miljoonia viimeisen kymmenen vuoden aikana. Ei vaan ole saatu haja-asutusalueiden jätevesijärjestelmiä uudistetuksi.

Jatkuva ympäristösuojelun sinnikäs vastustaminen ei ole hyväksi maatalouden maineelle.
Acta, non verba.