Kirjoittaja Aihe: vinkkejä elämän varrelle??  (Luettu 38283 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Juho A.

  • veisaa: "...Armahda heikkoa ja kurjaa.."
  • Viestejä: 239
    • http://www.juhoasikainen.pp.fi
vinkkejä elämän varrelle??
« Vastaus #15 : 19.05.05 - klo:18:53 »
hmm..

Tulipa mieleeni eräs kappale joka antaa elämän vinkkejä ihan olan takaa:

Baz Luhrmann - Everybody's Free (To Wear Sunscreen)

Kyseisen kappaleen (elämää ohjaavat) sanat löytyy täältä:

http://www.anysonglyrics.com/lyrics/b/bazluhrmann/everybodys.htm

(Perin kaunis kappale)
Rooliinsa tykästynyt taivaanrannanmaalari

Poissa Teme

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 449
    • http://www.janoinen.net/
vinkkejä elämän varrelle??
« Vastaus #16 : 19.05.05 - klo:19:17 »
Lainaus käyttäjältä: "Jaakkoopuukkoo"
Mitäs sanotte, kannattaako alkaa opiskelemaan taidetta, jos ei ole ihan varma haluaako tehdä sitä työkseen? Kun kiinnostaisi tuo teatteri ihan saakuristi, mutta toisaalta sitten monenlainen kirjanpänttäys on myös ominaista.


Minusta kannattaa. (Minun mielestäni ei ole n.s. turhaa opiskelua olemassakaan. Kaikki kannattaa jollain tasolla, vaikka sen välitöntä hyötyä ei löytäisikään. Minun ei olisi tarvinnut lähetä opiskelemaan työelämästä, mutta tein sen, koska näin pitkän tähtäimen hyödyt suuremmiksi kuin lyhen tähtäimen haitat.  Jälkimmäiseen kuului mm. työpaikan vaihtaminen ja sitten loputa pari vuotta  perheellisenä opiskelijana opintotuen varassa.) Teatterista voisin nähdä hyötynä mm. esiintymistaidon, jota tarvitaan yllättävän monilla eri aloilla varsinaisessa työelämässä.

Teme
Vertaistukea  ex-vapaakirkollisille (helluntai, vapaasrk, karismaattinen jne)

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
vinkkejä elämän varrelle??
« Vastaus #17 : 19.05.05 - klo:21:22 »
Lainaus käyttäjältä: "Eliza"

No joo eipä ollut ennen mutta just ko me mennään lukioon nii keksitään laittaa uus opetussuunnitelma :evil:


Auts. Psykologia on kyllä ihan mielenkiintoista ylipäätään, mutta ainakin ykköskurssi oli ihan tappotylsä. Tai sellasta tiedän nämä jo, kertokaa jo jotain uutta :p

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
vinkkejä elämän varrelle??
« Vastaus #18 : 11.07.07 - klo:12:50 »
Näin vuoden nyt välivuotta viettäneenä, edelleen aivan hämmentyneenä, haluaisin kuulla teiltä hyvät ihmiset, kuinka olette löytäneet oman alanne?

Oma ongelmani on, että olen kiinnostunut liian monesta alasta ja edellytyksiäkin, nyt enemmän itseäni kehumatta, myös useammalle alalle löytyisi. Pitäisikö vain ryhtyä tekemään jotain vai edelleen pähkäillä vielä sitä "oikeaa" alaa?

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
vinkkejä elämän varrelle??
« Vastaus #19 : 11.07.07 - klo:12:58 »
Kai sitä voisi tehdä jotain pähkäillessäänkin.

Poissa Laura

  • Muistelee sepän sanoja: Vain yksi...
  • Viestejä: 354
vinkkejä elämän varrelle??
« Vastaus #20 : 11.07.07 - klo:13:09 »
On sitä tehtykin ;) Muotoilin ehkä väärin, pitäisikö sitä vain ruveta opiskelemaan jotain?

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
vinkkejä elämän varrelle??
« Vastaus #21 : 11.07.07 - klo:15:09 »
Kuulin Lapuan opiston talkkarilta että Miksu oli sille sanonu jotain tyyliin: "Siitä likasta tulee kyllä isona körttipappi." Naureskelin sille sillon, aattelin lääkikseen menemistä mutta nyt ko on tullu lääkärissä reissattua niin jotenki ei enää se ajatus innosta. Kiinnostuin sitte tosissani siitä teologiseen menosta ja sinne nyt luultavasti pyrinkin vuoden päästä kun lukiosta pääsen.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
vinkkejä elämän varrelle??
« Vastaus #22 : 11.07.07 - klo:19:02 »
Mulla on ollut kamalasti aloja, jotka kiinnostas. Pienenä haaveilin maanviljelijän ammatista ja maanviljelijä minusta olisi tullutkin jos kotona olisi ollut maatila. Sitten tuli mieleen puutarhuri ja kokki ja biologi ja myöhemmin mietin jopa opettajan ammattia. Lukion abivuotena en vielä oikein kunnolla tiennyt. Hain sitten vain semmosiin, joihin pääsee papereilla. Vuosi tuli sitten biologiaa luettua, ennen kuin farmasiaa hain lukemaan. Lukiossa olin miettinyt lääkärin ammattia, mutta kun samaan aikaan pelotti ne ammatin varjopuolet. Siinä sitten keksin farmasian alan, niin ajattelin, että se olisi lähellä lääketiedettä, mutta ilman haittapuolia ja niin siitä lopulta päädyin siihen. Tosin se vuosi meni miettiessä biologian kanssa, kun en ollut vielä ihan varma, että lääketiede vai farmasia, niin en hakenut kumpaankaan kirjoitusvuonna.

Sen pituinen se. ;)
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
vinkkejä elämän varrelle??
« Vastaus #23 : 11.07.07 - klo:20:33 »
On nyt ihan pakko tahankin topiciin jotain tekstia, kun on niin lahella omaa elamantilannetta...

Voisin kylla tiivistaa ohjeeni kolmeen sanaan: SEURATKAA SYDAMENNE AANTA. Taustoitan asiaa nyt ehka kuitenkin hieman.

Ma paasin aikoinaan heti lukion jalkeen opiskelemaan sairaanhoitajaksi, niinkuin halusin. Kaupunki johon paasin vaan oli kaukana kotoa ja mina kovasti kodissa kiinni. Siispa keskeytin opinnot ja se oli kylla elamani vaikein paatos. Asia ei ny ollu ihan nain yksoikonen, mut periaatteessa kylla.

Nyt juuri muutama paiva sitten sain tietaa, et oon paassy opiskelemaan diakonissaksi ja sairaanhoitajaksi. Ylioppilaaksi paasysta on jo vierahtanyt jo kuus vuotta, mut oon tassa valissa ollut talouskoulussa, kouluavustajana, au pairina ja opiskellut artesaaniksi. Eika kaduta patkaakaan!

Ei se kuulkaa haittaa yhtaan vaikka se elama ei aina meniskaan niita valtateita myoten, sivupolut on usein paljon mielenkiintoisempia. Hyvin harva on 18-vuotiaana urasuunnitelmistaan samaa mielta ku elakkeelle jaadessaan, silla aikuistumista tapahtuu, onneksi!

Elakaa, kokekaa ja nauttikaa. Ja alkaa ny niin suuresti piitakko niista Vanhasen puheista, se oli ittekin yliopistossa jotain 11 vuotta ennen ku valmistui! Suunta kannattaa pitaa mielessa, mutta mita kautta ja missa ajassa sinne paasee, silla ei oo merkitysta. Elamaansa ei kuitenkaan koskaan saa "valmiiksi" ja hyva niin!
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
vinkkejä elämän varrelle??
« Vastaus #24 : 11.07.07 - klo:21:07 »
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
Nyt juuri muutama paiva sitten sain tietaa, et oon paassy opiskelemaan diakonissaksi ja sairaanhoitajaksi.

Onneksi olkoon, Hanna! Joko on nyrkkeilyhanskat hankittu?

Kysymys viittaa Vartiokylän diakonissan haastatteluun:http://www.kirkkojakaupunki.fi/?newsid=5610&deptid=127&languageid=3&NEWS=1
"Tässä ammatissa tarvitaan kovaa päätä ja pehmeää sydäntä", potkunyrkkeilyä harrastava Laine sanoo.

Paikalleen sanottu, uskon minä. Kannattaa käydä lukemassa.

Mt

Poissa mmaarrit_

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 3
vinkkejä elämän varrelle??
« Vastaus #25 : 12.07.07 - klo:01:38 »
Lainaus käyttäjältä: "Laura"
Näin vuoden nyt välivuotta viettäneenä, edelleen aivan hämmentyneenä, haluaisin kuulla teiltä hyvät ihmiset, kuinka olette löytäneet oman alanne?


Itselläni oman alan löytäminen kävi sattuman kautta. Oon nyt alottamassa opiskelua Jyväskylän ammattiopistossa, audiovisuaalisella linjalla. Yhtäkkiä vaan keksin, että haluan työskennellä elokuvien parissa ja päädyin tuonne. Ehkä jossain vaiheessa pyrin taikkiin. Paras neuvo minkä voin antaa on se, että katselee ympärilleen, ottaa asioista selvää. Kyllä se oma ala sieltä tulee ennemmin tai myöhemmin. Ja kannattaa muistaa se, että menee minne itse haluaa opiskelemaan eikä mene sinne minne esim: äiti tai isä haluaa sun menevän. :)

Hölkänen

  • Vieras
vinkkejä elämän varrelle??
« Vastaus #26 : 12.07.07 - klo:02:23 »
Minä vain menin lähimpään yliopistoon opiskelemaan matematiikkaa, kun ei tarvinnut muuta tehdä kuin lähettää paperit. Ajattelin vaihtaa alaa sitten kun keksin mitä haluan, mutta enpä ole vielä keksinyt. Syksyllä jo valmistun maisteriksi.

Olen etsinyt kyllä, vaihtanut vähän väliä yliopistoa ja ollut välillä intissä ja töissä tekemässä säähavaintoja. Myös järjestötoiminta ja politiikka varastavat aikaa opinnoilta, mutta päätoimisena työnä mikään ei kuitenkaan ole vielä tuntunut yhtään mielekkäämmältä kuin matematiikka. Kohta varmaan olen jossain yläasteella opettamassa sitä "kunnes keksin mitä oikeasti elämältä haluan".

Sitä miettimistä tulee varmaan jatkettua vielä eläkkeelläkin.

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
vinkkejä elämän varrelle??
« Vastaus #27 : 12.07.07 - klo:11:56 »
Lainaus käyttäjältä: "mt"
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
Nyt juuri muutama paiva sitten sain tietaa, et oon paassy opiskelemaan diakonissaksi ja sairaanhoitajaksi.

Onneksi olkoon, Hanna! Joko on nyrkkeilyhanskat hankittu?

Kysymys viittaa Vartiokylän diakonissan haastatteluun:http://www.kirkkojakaupunki.fi/?newsid=5610&deptid=127&languageid=3&NEWS=1
"Tässä ammatissa tarvitaan kovaa päätä ja pehmeää sydäntä", potkunyrkkeilyä harrastava Laine sanoo.

Paikalleen sanottu, uskon minä. Kannattaa käydä lukemassa.

Mt


Voi kiitoksia Mt mainiosta linkista! Ja kylla samoja latuja kayvat myos mun aatokset. Haaveena ois tosiaan pystya "taistelemaan" niiden ihmisten puolella jotka on elamassa heikoilla. Silla oon omassakin elamassa ollut "heikoilla" ja oon sanomattoman kiitollinen niille ihmisille, jotka on mua silloin "kannatelleet"!
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa An-na

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 857
vinkkejä elämän varrelle??
« Vastaus #28 : 12.07.07 - klo:23:17 »
Suorastaan jopa toivoisin, että jokainen ihminen pitäisi jonkinkaltaisen välivuoden/vuosia lukion jälkeen, että ei heti pääsisi opiskelemaan sitä, mitä haluaa, tai ei heti osaisi päättää mitä haluaa. Se avartaa ja kasvattaa.

Itse lukioaikana vielä kovastikin halusin lääkäriksi, ja abivuonna lääkikseen hainkin, mutta en jaksanut motivoitua enää pääsykokeisiin keväällä. Tiesin pääseväni suoraan papereilla kemiaa lukemaan, jota virallisesti kaksi vuotta opiskelinkin. Ensimmäisenä vuonna tajusin, että en minä sittenkään lääkäriksi halua, se ei motivoinut enää yhtään, mutten kemiaakaan halunnut opiskella. Siinä tuli aika tyhjä olo, että mitäs myt sitten, tienhän piti olla yläasteelta asti selvä. Täytyi miettiä, että mitä minä oikeasti haluan. Olisiko se sittenkin musiikki, josta puhuminen ja jonka tekeminen sai silmät tuikkimaan ja sydämen lämpiämään? Olin kyllä aina ajatellut, että musiikkia en kyllä halua ammatikseni. Toisena opiskeluvuonna kävinkin sitten musiikkitieteen eri luennoilla ikään kuin testaamassa, olisiko se sittenkin musiikki, mitä haluaisin opiskella. Into näihin kursseihin oli suuri ja sitten vain piti vielä vähän jalostaa musiikinopiskeluajatusta, että mikä ala se sieltä voisi ollakaan. Vaikka olin usein ajatellut, että ei minusta opettajaa tule, niin yhtäkkiä se alkoikin tuntua varsin luontevalta ajatukselta, varsinkin kun tutkin opinto-oppaita ja mietin ammattia. Hain samana keväänä sekä luokanopettajan koulutukseen että musiikkikasvatukselle. Ensimmäinen onnistui, jälkimmäinen ei. Vuoden olin OKL:ssä, mutta intohimo musiikkiin oli yhä jäljellä, ja siitä motivoituneena hain toisenkin kerran Akatemialle. Sitten pääsin! Siellä olen nyt neljä vuotta ollut ja viihtynyt mainiosti.

Mutta täytyy sanoa, että ne ensimmäiset kaksi vuotta olivat todellista elämän koulua, ja jollain tapaa uskon, että se oli tietynlaista johdatusta, että jouduin tosissaan miettimään, mitä elämässäni haluan tehdä. Ja siihen aikaan jouduin käymään raskaita asioita elämässäni muutenkin, en olisi pystynyt intensiivisesti opiskelemaan esim. lääkiksessä tai muuallakaan, kun mieli oli muutenkin maassa. Ensimmäisen parin vuoden opintoviikkosaldo oli aika heikko. Ei tietenkään ole varmaa, että tämäkään nyt on loppuelämäni lopullinen viitoitus, mutta ainakin hyvältä tällä hetkellä tuntuu, ja toivottavasti jatkossakin.

Ei siis todellakaan hätää, jos ei ensimmäisen, toisen tai kolmannenkaan "välivuoden" jälkeen tiedä, mitä haluaisi tehdä. Itse aloitin mukalla 22-vuotiaana, mutta meidän kurssilla aloitti useita minuakin vanhempia.

Onnea muuten Hanna opiskelupaikasta! Ja Laura, jos tuntuu, että sydän vetää useampaan paikkaan, niin sitten kannattaa ottaa järki käteen :) Miettiä, että minkälaisia töitä haluaisi tehdä ja mikä koulutus sellaiseen parhaiten valmentaisi. Loppuviimeksi: asioilla on tapana järjestyä.

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
vinkkejä elämän varrelle??
« Vastaus #29 : 13.07.07 - klo:06:37 »
Lainaus käyttäjältä: "An-na"
Suorastaan jopa toivoisin, että jokainen ihminen pitäisi jonkinkaltaisen välivuoden/vuosia lukion jälkeen, että ei heti pääsisi opiskelemaan sitä, mitä haluaa, tai ei heti osaisi päättää mitä haluaa. Se avartaa ja kasvattaa.


Jos tarkoitat, että pitäisi jäädä vanhempien luo nyhväämään tai vuodeksi jotain jämäduuneja tekemään niin sanon, että paskat.

Suorastaan jopa toivoisin, että jokainen ihminen lähtisi lukion jälkeen opiskelemaan, vaikka ei heti pääsisi opiskelemaan juuri sitä, mitä haluaa. SE avartaa ja kasvattaa. Niinhän itsellesikin kävi.