Kirjoittaja Aihe: Mitä körttiläisyys on ?  (Luettu 18999 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mitä körttiläisyys on ?
« Vastaus #45 : 20.02.23 - klo:01:55 »
Körttiläisyys ei ole akateemista tutkistelua , eikä sen mukaista hienostunutta depattia.

Mielestäni se on sydämen yksinkertaisuutta ja antautumista Jumalan johdatuksiin.

Ystävyyttä yli heimorajojenkin se on. Ja perinneliikettä parhaimmillaan pukuineen ja tapoineen.

Rukouksessa elämistä myöskin, ja tietysti siioninvirsien veisaamista.


Jdestapoo,  tä-män sinä olet muistaniut kertoa vuodesta 08  niin monesti  että on kaivertunut jo kaiketi hautakiveenikin,  akateemisuuus o0mn  s y n t i ja    epäilemättä k u o l m a n s y n t i . 


Toisinaan minua on kiusannút semmoinen synnillinen epäily, kuulepas,  että kauppiaan kalatiski on ihan ylitäynnä.   Mikäs tunne se taas  veikään kalat vedestä?   Mutta hyvähän se on, kun löytyi suurenmoinen meriitti siitä  ettet  sitten ihan itse viitsinyt suorittaa lukiota sen kesklkoulusi perään.  Kotia tässä on turha syytellä, menin ihan itse, olen  raskaasti rikkonut ja sen saanut tuta. 

Että akateemisuus,  ylipäänsä koko yliopistoon harhautuminen a u t o m a a t t i s e s t i   ylpistää nöyrän  on niin niin mukava ajatus,  kun  toisinaan kaivertaa kuvitelma,  että se joku mukava sentään olis löytynuyt sieltä. Ja sopinut omsaa nkin päähän, ja tekis mieli...  mutta isketään se lyttyyn, jolla jokin on,  isketään niin että itkee taas pulolen yötä.  Sinä kun oloet niitä synnistä jo vapautiuneita,  HBerran avulla ´tietty,  muttei se auta Jumalakaan  yliopistossa harhannutta, se se on ihan lopullinen tuho. 

Voit ihan rauhboittua,  ja saisit jossain elämäsi vaiheessa riisuutua ja  lopettaa ylioppilaslakin puuttumisesta ylpeilysi,  että katsahtaisit laupeutesi silmin niihin niin niin kurjiin surkimuksiin,  jotka sitten kuitenkin löysivät siitä tunkiosta jotakin hyvää.  Osasit kumminkin soittaa puoliyöstä ja kysyä kun hätäännyit terveydestäsi,  silloin kas,  kelpasi se jota muuten olet vihannut siitä kun tuntemaan olet oppinut.

 
Ja huomaa,  en ole tieteni tarkoittaen täällä kerskaillut.  Se on tosin totta,  että luterilaisen selittäessä herännäisyyden lahkoksi kerroin, että sitä se viimeiseksi on,  ja selitin,  mistä sen tiedän,  kun en ikinä en  yhden yhtä kertaa ole körteille todella kelvannut, kun  en ole niitä enkä näitä enkä mitään enkä edes tyhmyyttäni ymmärrä että piti. 


Edelleen,  en usko Jumalan viskelevän kadotukseen yhden ensimmäistä vain siksi, että  sattui erehtymään semmoisessa suuresti että huomasi Jumalan luo kulkevan monia teitä --- joista sitä " akateemista debattia"  taitaa sitäkin jotakuta kuljetettabvan.

Mutta mehän jo tiedämme,  ettei johooraatetfa,  läåhimmääsenrakkaus olkohon meii´rän ainoo johooraatjksemme.

Ken vaan ompi se lähimmäisemme? 

Sen taitaa kukin ihan igtse valita.ö  En tykkää sinusta kun sinä olet sitä ja sitäö ja kun min sain ssen selville ja nyt jurnuttaa.  Ei olla lähimmäisiä, tiskinm edes kauimmaisia. 

Minä ole körtti.  Mitäs kaikkea muuta.,  melkein siitäå jo saisi mallikifjan tyhmemmille,  ovi kiinni,  älkä päästä  se oli l i o pi i s t o s s a .-   
« Viimeksi muokattu: 20.02.23 - klo:02:07 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mitä körttiläisyys on ?
« Vastaus #46 : 20.02.23 - klo:02:16 »
Toivoin joskus,  ihan vain joskus,  en toki enää ---  se on ohi jo --- että körttiläisyyteen sopisi.  Että sielllä olisi tilaa ja annettaisiin ammatti anteeksi, annettaisiin  anteeksi jos joskus olen  kirjaa lukenut, kun täällä saadaan kaikitenkin välistä ihmetellä körttien jättimäistä lukeneisuutta, kultturellius vielä mukaan lukien. 

Kyllä se on jo ohi,  ja tämä saa olla ja haudassa olla.  Tekisi mieleni sinne jo itsenikin.  Ja kai se Jumala käsittää kun selitän,  etten enää jaksanut.   
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Mitä körttiläisyys on ?
« Vastaus #47 : 20.02.23 - klo:05:46 »


Älä pirä ihtiäs sentähen tärkeämpänä kuis olet,

 

En ole tärkeä, siksi pidän tärkeänä.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Mitä körttiläisyys on ?
« Vastaus #48 : 20.02.23 - klo:08:49 »
Toistan jälleen kerran etten tunne vähääkään kateutta akateemisesti onnistuneita ihmisiä kohtaan.
Kirjoitan siinä hengessä kuin Paavo Ruotsalainenkin, että philosoohvit sotkevat selvän asia, pottuhalmeen viisasteluillaan.

Körttiläisyys oli ja on yhäkin mielestäni uskon yksinkertaisuutta, myös vähemmän oppineille kuuluvaa.

Edes herännäishenkinen papisto ei ole ollut virkaintoista  ja itseään tyrkyttävää vaan on tyytynyt paimenen tehtäväänsä.

Ja Leena, Kysymys ei ollut seitsemänkymmentä vuotta sitten siitä että en viitsinyt lukioon mennä.
Oli niin, että kotiolojen vuoksi katsoin että menen töihin jotta äidillä olisi helpompaa.
Tämä tiittäköön taas tästä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Mitä körttiläisyys on ?
« Vastaus #49 : 21.02.23 - klo:16:24 »
Körttiläisyys oli ja on yhäkin mielestäni uskon yksinkertaisuutta, myös vähemmän oppineille kuuluvaa.

Körttiläisyys on maallikkoliike. Seuroissa papitkin saavat olla tavallisia ihmisiä. Oppinut saa olla, jos niikseen tulee, mutta samoilla yhteisillä penkeillä sitä veisataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Mitä körttiläisyys on ?
« Vastaus #50 : 21.02.23 - klo:17:13 »
Hyvä tarkennus.  Tuo on totta jota ei tule ajatelleksikaan. Papit joihin olen seuroissa tutustunut eivät esiinny 'papillisesti' vaan ystävällisesti.

Todellakin, ihmisinä ilman opillista statusta. Meidän vakituiseen pöytäkuntaan kuului yksi emeritus-kirkkoherra. En koskaan keskustellut hänen kanssa muusta kuin kirjallisuudesta.

« Viimeksi muokattu: 21.02.23 - klo:18:32 kirjoittanut Pena »
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Mitä körttiläisyys on ?
« Vastaus #51 : 21.02.23 - klo:18:34 »
Korjasin virheen. Joillekin papeille seurojen 'tavallisuus' on tervetullutta vapautta, joku on kokenut olonsa kiusalliseksi. Kertoo varmaan suhtautumisesta omaan virkaansa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mitä körttiläisyys on ?
« Vastaus #52 : 23.02.23 - klo:02:39 »
Körttiläisyys on maallikkoliike. Seuroissa papitkin saavat olla tavallisia ihmisiä. Oppinut saa olla, jos niikseen tulee, mutta samoilla yhteisillä penkeillä sitä veisataan.

Ehkä  näin voidaan sanoa,  joskin herännäisyyteen on kelpuutettu myös teologeja.  Sekin sukuun kuuluva johon hätäpäissäni sitten turvaduin kun kyselivät,  oli pappi,  mutta  se on aivan varmasti totta,  että heille oli huojentavaa saada jossakin olla -- kristittyjä.

Niin, , en ole "kansannainen" .  Ei ole tosin Riittakaan,  joskin esitti olevansa.  Meistä kumpikin on käynyt koulua ja työskennellyt valkokalusammatissa.  Kansamieheksi saatettiin nimittää isoisääni, joka sai tuskin kansakoulun suorittaa. 

Tuo letkautus akateemisesta debatoinnista vain merkullisesti putkahtaa tänne tilanteissa kuten oli taannoin,  kun väsyin nimimerkki luterilaisen väitteeseen,  että herännäisyys olisi luterilasuudesta irrottautunut lahko.  Sen sijaan että olisin tukeutunut siihen että minusta tuntuu ja minä koen perustelin,  ettei ole,  ja selitin, millä   perusteella e i   o l e .    Kai olisi pitänyt lähettää yv. 

Heikosti se  oli akateemista, kaukana "akateemisesta debatista",  lähinnä siihen oli referoitu alkeismateriaalia teologisen tiedekunnan opinnoista -- jotka ovat kaikilkle vapaat ,  ja tuskin se körttisyys siitä  edes vaarantuisi.  Mutta olihnan se y l i o p i s t o s t a  peräisin. Olen siitä jo pyytänyt anteeksi, enkä enää viitsi ryhtyä mokomaan urakkaam, väitettäköön tätä vaikka marsilaisten salaliitoksi.

Akateeminen oli kyllä syytöskin,  sillä mututuntumalla hän ei väitettä esittänyt --- luterilainen tietää körttiläisyydestä varsin paljon.


Körttiläiseksi olen havainnut muutamien rohkeasti ryhtyvän,  mutta asettavan omalaatuisia arvoasteiukkoja liikkeen sisällä  --- olen körtti mutta liian h u o n o   kantamaan körttipukua --  vaikka enpä voi sitä arvostella.  Tässä on itselleni käynyt niin,  että olen l i i a n   h u o n o  k a i k k e e n  m e n o o n ,    ja kaikkiaan v ä ä r ä n l a i n e n    osallistumaan minkäänlaiseen H.-Y:n toimintaan.  Liian huono seuroinhin,  liian paha kirkkopyhään,  juhlille täysin kelpaamaton. Neiti t o h t o r i ..

Ei tämä ollut ainoa paikka.  Vietin  Karjaalla Lärkkullan kansanopistossa välivuotta,  ja pyysin rehtorilta,  saiainko skolmötessä  (koulun ajankohtaiset asiat)  selittää epilepsian oireitani luyhyesti ettei kukaan pahastu/pelästy-.  Ei,   en saanut  "Du måste förstå  att  du är ingen läkare   h ä r   ,  du är et e l e v.  Pastori,  rehtori Forsenille sai pitkään selittää että tämä elev sattuu olemaan en patient,  eikä yhtään tipaa lääkäri ---- kun en sitä halunnut  lainkaan tietoon!     

Olisi kai se lääkärikin onnellinen saadessaan olla ihan vain Leena,  eikä mikään helvetin " neiti tohtori".  Johan minä ihmettelin  mistä se väikkärikin on revitty tietoon,  mutta taisi sekottaa ammattiin. 

----



Kun ensimmäisen kerran sain tänne lopullisen bannauksen,  olisi ollut viisasta jäädä suosiolla pois,  olkoon syy mikä hyvänsä, minun kokemukseni elämästä
 on,  että olen pollut  joka paikkaan väärä.  Yleensä ihmiset reagoivat oireisiini,  ja sen ymmärrän,  myös sen etteivät pysty sitä käsittämään.  Tietty on niitäm  joille ammatti on liikaa,  ja armias,  jos niitä on useampi --- kun koko elämäni olen kantanut vain s y y l l i s y y t t ä   siitöä  etten t e e   t y ö t ä .   

Tänne pitäisi saada kelvata vaikka  olisikin sen synnin tietämättään ja tahtomattaan tehnyt että opiskeli,  kun kiinnosti.  Että keksi lisää tekemisiä kun työkyky meni,  että yritti.  En jaksa enää.

.-.........................

Puvusta olen ajatellut, kuinka hyvä olisi ollut, jos silloin kun sen kaavoja sai tilata ja  sen käyttöön rohkaistiin,  olisi selvitetty,  kenelle setä suositellaan. Ei ilman herännäistaustaa. 

Ymmärrän vaikeudet,  jotka tuollaisesta ilmoituksesta seuraisivat, mutta kaikitenkin,  se olisi ollut selvempää kuin jättää yksin pukuineen kuulemaan, mitäs toleen sanot,  eikös ollut körttipuku päälläs tai muuta -- sitä muuta  on riittänyt.   

En taida olla ainoa, joka tyhmyyttään kuvitteli voivansa "olla körtti" ainoastaan siin,  että täällä puhutaan totta,  tähän minä uskon ,  nämä opastavat siinä kuin Bonhoeffer,  jonka aihan vahingossa löysin ja joka ei ollenkaan olly niin a k a t e e m i n e n   d e b a t o i j a   kuin voisi kuvitella,  hänen tekstejään lukemalla aloin ymmärtää krstinuskosta jotain,  mutta enhän ole   syntnyt herännäissukuun.  Yritin tarjota ties mitä isoenoa ja Laguksen koiven hoitanutta k a n s a n  partantajaa kysyjille,  mutta eihän se ole rehellistä peliä.   Suvut ovat etelämpää ja monet kaukana talonpokaisen vakavarallisuuden alapuolella. 

.....................................

Minä en varmasti ole kölrtti,  mtta kristitty olen,  siihen minut on kastettu ja se puku,  Kristuksen vanhurskaus,  se on minulle liian hieno ja pyhä,  mutta vain a peittää kurjuteni, ei körttipuku,  joka ei liioin ole pyhäksi ajateltu.  Tuo toinen,  jos se minulle annetaan,  se saa pökerryksiin,  sillä
 silloin ensimmäistä keftaa m inua vouisu katsoa hyväksyvästi.  Sen tähden en venkoile Jumalan edessä,  että ei kelpaa ja olis tää oma ja eiks ennen omaa rääsyä.  Se minusta ylpeyttä on. 

Ja alkuaan,  puvun tarkoitus oli vapauttaa maallisen pimtamuodin perään haikailusta --- mikä olisi kenties juuri tässä ajassa yhtä suositeltavaa. 

.....................................

Heinimäki kirjoitti ylpeyden synnista kiinnostavasti (Seitsemän kuolemansyntiä).  Sitä ei ikinä voi selättää,  sillä   todetessaan olevansa nöyeä,  ylpistyy välittömsti siitä nöyryydestään. 









« Viimeksi muokattu: 23.02.23 - klo:02:48 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Mitä körttiläisyys on ?
« Vastaus #53 : 23.02.23 - klo:08:02 »

Olihan outo tiedonjyvänen, että Leena on joskus bannattu. Miten meikäläinen on voinut kulkea vapaana tällä foorumilla?

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Mitä körttiläisyys on ?
« Vastaus #54 : 23.02.23 - klo:16:24 »
Minä en tiedä mitä körttiläisyys on... mutta körttiläiset ovat ottanut minut porukkaansa. Mutta eivät muut.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Mitä körttiläisyys on ?
« Vastaus #55 : 25.02.23 - klo:18:04 »
Minä en tiedä mitä körttiläisyys on... mutta körttiläiset ovat ottanut minut porukkaansa. Mutta eivät muut.

Aika samat sanat, vaikka muuallekkin on otettu ja olisi, niin armollisin porukka tämä.
Teologioista ja opeista en niin sitten tiedä, enkä oikein haluakkaan aikaani niiden miettimiseen kuluttaa.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mitä körttiläisyys on ?
« Vastaus #56 : 26.02.23 - klo:12:34 »
Minut hyväksyivät oikeastaan kaikki, paitsi körttiläiset.  Ihmeekseni jopa ortodoksit. 

Olin miettinyt ortodoksista kirkkoa vuosia, minua kiusaa yhä  luterilainen äärimmäinen matalakirkollisuus --- kuka hyvänsä saa tulla opettamaan mitä hyvänsä sen nimissä ,eikä kyseessä enää ole "astian maku"  kuten kauniisti sanOtaan,  vaan koko opetus  riippuu siitä,  minne sattuu syntymään ja missä käy rippikoulunsa, ettei eri maakunnassa edes ymmärretä mitä oikein kysyy, mitä sanoo. Pitää täysin paikkaansa,  että etsin Suomen luterilaisen kirkon sisältä  jonkinlaista yhtenäisyyttä,  sillä "moniäänisyys"  ei enää edusta kuin pahaa älämölöä ja epäselvää meteliä.  Tämähän se sai täällä erään nimimerkin kyselemään,  mkski esiinnyin siinä tapauksessa körttipuku ylläni edellisillä Herättäjäjuhlilla.  Kaiketi ekumeenisuus siinä tapauksessa olisi vielä hirvittävämpää. 

Tämän jälkeen minun oli kovin vaikea jakaa kauniita näkyjä yhtenäisyydestä ja kristittyjen yhteydestä , kuinka "puukaan ei pala yksin".   Kyllä kai ihmisillä on oltava lupa etsiä -- ja tämmöisenä loputtimana harhailijana on vain elämänsä elettävä,  ellei koko ajatusta voida täällä sietää. 

Ymmärrän kuulumisen tarpeen,  mutten voi sentää olla epärehellinen,  olkoon sitten ettei voi kuulua mihinkään. 


 Ajattelin ortodoksista kirkkoa  erityisesti  sen jälkeen, kun kurssitoverini Elina menehtyi rintasyöpään vain kolme vuotta v almistumisensa jälkeen.  Hyvä ystäväni Markus patisti lukemaan Siltalan toimittaman "Elinan kirjan", Elinan muistiinpanoja,  hänen lääkärinsä kokemuksia, ystävien ja isä Arsenin tekstejä.  Elinalle ortodoksinen kirkko oli tarjonnut turvaa ja tukea. Luin sen vasta, kun Elinan kuolemasta oli joi kymmenen vuotta,  ja sen valoisuus todella rohkaisi ja auttoi.

Että en jäänyt ortodoksisen kirkon jäseneksi johtui vain siitä,  etten voinut uskoa heidän pelastusoppiinsa,  miuut asiat olisin varmaan voinut sivuuttaa, kuten,  että sairaus on rangaistus kehnosta kilvoittelusta.  Ajatus jonka mukaan ihmisen on itsensä lunastettava sielunsa,  oli liikaa,  sillä ikinä en siihen kykenisi.  Ihmettelin, kuinka he voivat olla niin levollisia. Sanotttiinhan minulle että joudun kadotukseen, kun vaihdoin kirkkokuntaa takaisin luterilaiseeen,  ja kyllä se aika hyytävä kokemus oli. 

Elina kohtasi oikestaan vain sielunhoitajansa, lauloi kyllä kuorossa, ja asui kokonaan eri paikkakunnalla. Opetus heillä saattaa vaihdella -- vaikka soitin kyllä kaikki ne "isät läpi jotka ikinä tavoitin sillä oletin käsittäneeni itse väärin.

..................

On tietysti väärin leimata k a i k k i   körtttiläiset tai heränneet, kuinka vain,  foorumin perusteella,  mutta auttamatta tämä saa araksi lähtemään yhtään minnekään. 

Enkä ole voinut antaa itselleni anteeksi eräitä seuroja, josíssa joku mies, kuka lieneek,  puhui jotenkin väärin -- en ymmärrä miten, ja kuulijat alkoivat laulaa häntä lopettmaan.  Näin paikaltani, että hänen kasvojensa väri vaihtui aika ikävän sinertävänpunaiseksi, hgän hapuili kädellään kaulaansa ja alkoi horjahdella.  Saatoin olla ainoa joka näki ja ymmärsi, että siinä olisi tarvittu nopeita toimia,  ainakin auttaa makuulle, avata paidan nappia ja pyytää paikalle ensihoitoyksikköä.  Enkä tehnyt mitään,  pelkäsin niitä laulajia. 

Seuraaana päivänä soitin kyllä kirkkoherralle, jonka seurakunnan tiloissa tämä tapahtui.  Kysyin,  miten puhuja voi,  mutta kirkkoherra sanoi,  ettei voi siitä puhua,  vaikka ymmärtääkin huoleni.  Juteltiin aikamme,  hän kyseli kuka alkoi sen laulun,  sanoin että tiedän ulkonäöltä mutta en taitaisi tietää nimeä.  Tätä en ole voinut antaa itselleni anteeksi --- ja tunnustan pelkääväni ja pelänneeni kaiken aikaa näitä, joitka opin sitten tuntemaan.  Ehkä he menettelivät oikein ja kuten kunnon herännyt, kun ilmeisesti puhuttiin jotakin väärää, ehkä loukkaavaa. Minä en sitä ymmärtänyt -- sillä kertaa koko se puhe vaikutti hieman sekavalta. 

Olisin mieluummin antanut puhujan puhua asiansa,  ja hänen lopetettuaan käytettävän  puheenvuoron, jossa olisi oikaistu joa jotakin loukkasi --  sen voi varmasti tehdä niin,  että asia tulee ymmärretyksi ja silti ketään ei loukata. 

------------------

Kukaan ei tiennyt, m i s t ä  s y y t ä   kyselin täällä, johdattaako Jumala ihmistä.  Ehkä vataus olisi ollat vähemmän  kärkevä ja itsevarma,  jos olisin kertonut kaiken,  mutta en omista syistäni halunnut.  Oikeastaan minun olisi pitänyt osata kääntää yhdeltä kaanaan kieleltä toiselle mitä tarkoitan:   Jos Jumala välittää yskittäisen ihm isen kohtaloista,  jos Hän antaa meille hyvän ja pahan, vaarallisen ja turvallisen,  kaiken voi ottaa,  sillä ne otetaan Jumalan kädestä --- muistaakseni Lutj´hetr on puhunut Jumalan "oikean ja vasemmen käden " työstä. 

Vähitellen olen alkanut ajatella koko tuommoista uskoa todella tolkuttomaksi, lapselliseksi ja typeräksi.   Mistä syystä Jumala piittaisi minusta,  jolla muutenkin on kaikki hyvin?  Ei mistään,  ja nyt olen sen verran saanut kaikiktenkin vaikutteita herännäisyydestä,  etten enää edes ajattele Jumalan piittaavan minusta pätkääkään.  Lähimmääsenrakkaus olkohon meirän ainoo johooraatus.  Kaikki hyvin. 

.............................

En aivan tyhjänä palannut ortodoksisesta kirkosta.  Tutustuin siellä isä Leoon,  joka esitteli minulle Joensuun pappisseminaarin kirkon,  jota ei edes hoksaa ellei tiedä mennä seminaarin sisäpihalle.  Hänen kanssaan keskustelin eniten sairaudestani ja sen aiheuttamista ongelmista --- suurin  osa kuitenkin loukkaantuu,  ja mitä sellaisella anteeksipyynnöllä on virkaa,  joka ei voi lainkaan sisältää lupausta että yritän"parantaa tapani"  kun ei se ole hallinnassani.

Hieman toisin kuin Pena kirjoitti erakoista,  on myös täydelliseen yksinäisyyteen vetäytyviä,nämä henkilöt seurasivat liturgioita esimerkiksi luostarissa sjuljetusta tilasta, hieman kuin katselisivat ikkunan läpi -.- en muista miten se oli järjestetty,    Hän ehdotti sitä, ja sanoi suoraan,   etten voisi millään muulla tavalla koskaan liikkua kristittyjen keskuudessa.  He eivät tulisi minua sietämään,  ,mutta saisin itseni turvatuksi,  eikä Jumala jättäisi minua yksin.  Hän itse asiassa ehdotti minulle luterilaiseen kirkkoon palaamista sillä juuret olivat liian syvällä enkä koskaan voisi ollam onnellinen oirtodoksisessa kirkossa,  Elinan laita oli hieman toinen,  sillä hän oli alkujaan ollutkin ortodoksisen kirkon jäsen. 

.............................

Olen viime aikoina miettinyt enenmmän kui n ennen, millainen mahtaisin olla ilman aivovammaani.  En tiedä.  Hyvä ystäväni menetti isänsä viisivuotiaana, eikä äiti koskaan etsinyt uutta kumppania.  Tämä mies kertoi kerran hapuilevansa tyhjää silloin, kun yrittää kuvitella isää itselleen -- se on jotain olematonta ja tavoittamatonta. 

.............................

Olen  jättämässä hyvästejä,  edelleen ajatellen että herännäisyys. olkoon nyt mikä liike tahansa, on löytänyt krinstinuskosta ytimen -- melko lailla samalla tavoin,  kuin Luther,  ja siten se missään nimessä ei ole ainakaan luterilaisuudesta irtautunut eikä missään nimessä lahko.

Pahoittelen että epäilemättä olen loukannut. kaikkea en itsenmuista mutta näen mitä olen kirjoittanut,  en enää pyytele anteeksi vaikka tiedän, että ihmisten enemmistö tahtoisi -- en enää anna kenellekään sitä väärää käsitystä, että mahtaisin oireilleni mitään.

Jäi paljon asioita joita en ymmärrä enkä edes voi hyväksyä,  kuten ilmeisen sairaan miehen puheen keskeyttäminen veisuulla.  Se oli väärin, ja toimin väärin,  sillä veusasin myös,  enkä mennyt miehen luo, pyytänyt hiljaisuutta ja ensihoitoyksikköä paikalle --- me emme milloinkaan tiedä toisen toimien johtavaa motiivia -- tahtoiko hän sohaista körttejä vai puhuiko terveyden pettäessä mitä sattuu --  sen verran sain kirkkoherralta sentään irti.  Se oli julmaa,  kaukana "lähimmääsenrakkuresta". 

Jos maallikkoliikkeessä ei kerta kaikkiaan siedetä yliopistossa luetettavia kirjoja,  ei minulla voi olla sinne mitään asiaa ---  sillä ne eivät todellakaan ole kirjaa kummempia,  ne ovat vain ja ainoastaan kirjoja --- eivät siis venäläisiä klassikoita tai nobelisteja tai finlandiaehdokkaita yhtään kummempia.  Joku ihminen on niihin k,irjoittanut oman etsintänsä ja tutkimuksensa tuloksia,  ei mitään mikä uhkaisi "maallikkoliikettä". 

Kansannaiseksi tai kansanmieheksi ei voi vain heittäytyä,  ruveta omalla päätöksellään, elleli sellainen ole.  Silloin  ei enää olla rehellisiä.

 Körttiläisyyden historia tuntee melkomoisia debatteja,  osin ihan "akafeemisia",  vaikka olisikin mukavaa ajatella tätä pikkutaivaaksi jossa ollaan syntymänöyriä ja liian huonoja --- mutta ah, sentään noita toisia parempia. Jos ne ryömivät maton alle niin minäpäs ryöminkin korkkimaton alle.  Sinä olet lukenut, minä olen kansannainen,  onhan tuo aikamoinen painu matkoisisi,  sinä et tänne kuulu.

.....................

Vakuutan, ettei minkäänlainen lukeneisuus tee Jumalan kaipausta tyhjäksi,  eikä siksi luetakaan.  Jos kirjasta tipahtaa nisunjyvä,  sitä kai joku kutsuisi armonvilaukseksi. 

viimeiseksi toivomukseksi taitaa jäädä,   että Jumala löytäisi minut. 





« Viimeksi muokattu: 26.02.23 - klo:12:41 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Mitä körttiläisyys on ?
« Vastaus #57 : 26.02.23 - klo:18:46 »
Minä en näe enkä koe körttiläisyyttä yksinomaan omien kokemisieni perusteella.

Kun ensikohtaaminen tähän minulle rakkaaseen herätysliikkeessen tapahtui vuonna 2007 otin heti selvää mihin liikkeeseen minut näin voitettiin . Luin kirjallisuutta ja lisäksi vietimme viikonlopun Aholansaaressa tehden tuttavuutta ihmisten ja konsertin parissa. Meillä oli koiramme Basso mukana eikä meitä siitä paheksuttu.
Jaakko Löyttyyn sain heti kontaktin ja hänhän oli Lahdenkin alueen toiminnanjohtaja vielä pitkään.
Seinäjoella tutustui Jaakko Heinimäkeen, sekä muutamin vieläkin foorumilla vaikuttaviin ihmisiin.

Vuosi vuodelta tuttavani lisääntyivät ja iloni yhteisöstä kasvoi.
Foorumi on luku sinänsä. Täällä olen saanut ihan sydänystäviä joiden kanssa yhä tavataan.
Olemme olleet Matin kanssa mökkivierailuilla ja meilläkin on käyty.

Olen kuuluttanut rakkauttani tähän liikkeeseen ja sen luomiin ystäviin. Sen olen kokenut olla Herran elopellolla työssä, omalla tavallani. Kodikkaan rupattelun ja tarinoinnin koen laasukseni.

Olen ollut aidosti oma itseni, ja toiminut sen, ja Herran antamien ohjeiden mukaan.
Nyt olen jo vanha ja aktiivisuuteni laantuu niin kuin luonnollista onkin.

Körttiläisyys on ollut elämäni voima, lähes pelastus. Vapahtani pelastanee loputkin.
...
Leena, rukoilen , ja olen vuosikymmenen rukoillut sinulle Jumalan rakkauden löytymistä. 

Kaikki olemme erilaisia, ja silti Jumalalle rakkaita, Kristuksessa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Mitä körttiläisyys on ?
« Vastaus #58 : 26.02.23 - klo:22:45 »
Sinun se on aina otettava viimeinen sana, olin melkoisen varma että nytkin,   ja vastaat minulle,  no kuinkas olikaan.  Melkein jo huvittaa.

Muistatko Hellaakosken runoa? 

Tietäköön löytäjä suurin
etsi en.  Tähän jään.
Kaipaajat, perinjuurin
köyhät,   löydetään. 
'

Siinä on minun turvani, ja on ollut aina.  Voisit välillä rukoilla vaikka Ukrainan puolesta --- äläkä nyt vastaa,  että tottahan sinä. Kyllähän ne jokainen sen tiedämme.  Ajattelin vain, että hyvää tekisi ottaa neiti tohtorista ja akateemisesta debatoijasta nyt kertakaikkinen loma. Ilman körttitustaa. 

Kaikkea hyvää Sinulle


Leena,  ei mitään muuta.  Lopultakin. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.