Kirjoittaja Aihe: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2  (Luettu 40339 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #45 : 11.01.10 - klo:18:33 »
Fanni: Noilla ohjeilla voisin kokeilla sähköuunissakin! Vielä pitäisi etsiä kunnon jauhoja.
Muistaakseni äitini osti jauhot joltakin tutulta viljelijältä, jostain siitä lähitienoilta.
Niillä pelloilla on varmaan jo kerrostaloja.  :icon_rolleyes:
Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #46 : 11.01.10 - klo:20:18 »
Meillä ruis-puolukkaimellys on nimeltään röpsää. Sillä on kyllä toistakymmentä eri nimeä. Täälläkin toiset syövät pippaa,puolapippaa, retsikkaa...ja kuka mitäkin. Hyvää jokatapauksessa.  :023:
Pyryharakka

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #47 : 11.01.10 - klo:22:17 »
Ruisleivän paistolämötiloista: Itse teen aika pienen taikinan n. 1,5 l ja siitä 4 ruislimppua ja kaksi aina pellille sähköuuniin ja lämpötila aluksi 225 tai hiukan yli n. 5 min että tulee rapea kuori ja sitten lasken lämpötilaa 200 asteeseen. Paistoaika n. 50 min. Nämä ohjeet pätevät minun sähköuunissani. Aluksi kyllä kokeilin erilaisia lämpötiloja, mutta olen todennut tämän parhaimmaksi ( minun uunissa ja en ole varma ovatko kaikki sähköuunit vertailukelpoisi, tuskin). Uunista otettua sitten vaan kopautus leivän pohjaan ja kuullosteella onko kypsä.  :eusa_clap: Nam. :kahvi:

Juuri mitkään asiat eivät ole vertailukelpoisia, kun paistetaan mitä tahansa. Ruislimppujen paistolämpötila riippuu myös siitä, onko uuni täynnä limppuja vai onko niitä harvemmassa. Samoin limppujen koko vaikuttaa. Mieluummin kuitenkin vähän liian kuumassa kuin liian kylmässä uunissa.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Fanni

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 47
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #48 : 12.01.10 - klo:16:41 »
Vielä tarkennus paistokokemuksiini, paistan vain kaksi limppua kerralla ( eli ei ole kiertoilmauunia)  Onnea kokeiluun ja ei kannata lannistua, jos eka yrittämällä ei tule vielä priimaa, tuotekehittelyä se tämäkin vaatii ja sitä onnea kun sitten onnistuu  :kahvi:

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #49 : 14.01.10 - klo:12:59 »
Kysymys: kun koputellaan siihen leivän pohjaan, millainen ääni siitä pitää kuulua, että on kypsää?
Olen kyllä avustanut leivän leipomisessa, mutta äiti paistoi ne korkeimman omakätisesti.
Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #50 : 14.01.10 - klo:13:09 »
Koputusäänen pitäisi olla kumea, vähän kuin onttoon kuoreen koputtaisi. Se kai johtuu siitä, että sisus on kuivempaa kuin raa'assa ja ilmakuplat leivässä antavat sen kaikupohjan. Tällainen mututuntuma minulla on. Kertokaa ihmeessä jos jollakin on ihan oikeaa tietoa.
Pyryharakka

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #51 : 14.01.10 - klo:13:43 »
Okei, kiitos! Aion ihan todellakin kokeilla tuota leivänpaistoa. Minulla niin kuin monilla muillakin
liittyy niin paljon hyviä muistoja siihen tuoksuun, taikinantekoon ja makuun tietysti myös.
Mutta kun nyt ensin saisi leivästä syömäkelpoista, niin siitä sitten voisi jatkaa tuotekehittelyä.
Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #52 : 14.01.10 - klo:20:47 »
Tuli tuossa muutama tunti sitten koputeltua.  :icon_wink:
Iltapalana tuoretta ruisleipää ja röpsää, takaan että perästä kuuluu.  :icon_confused:  :icon_eek:
Pyryharakka

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #53 : 15.01.10 - klo:17:57 »
Saunahunajasta: onko joku käyttänyt?
Kuulisin mielelläni ohjeita ja vaikutuksia, jos jollain olisi kokemusta siitä.
Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #54 : 15.01.10 - klo:19:04 »
En uskaltanut kokeilla enempää kuin saunaturvettakaan. Minulle ei käy saunassa mitkään tuoksut. Ja turvekäsittely on yhtä sotkua. Kuka senkin siivoaa, laudeliinat, pahimmassa tapauksessa lauteet ja seinätkin ja suihkuhuone nyt ainakin.

Pari kertaa kesällä teen vastan, mutta senkin tuoksu ottaa henkeen vaikka on niin suloinen. :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Fanni

  • Istahtaa penkin päähän veisaamaan
  • Viestejä: 47
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #55 : 16.01.10 - klo:13:41 »
Saunahunajaa olen käyttänyt kyllä. ( Siihen käy kyllä tavallinenkin hunaja) Itse teen niin, että ennen löylyyn  menoa levittelen hunajaa kasvoille ( tai laajemminkin, jos haluaa) ja sitten vaan löylyttelemään, löylyssä annetaan hunajan vaikuttaa ja sitten normaali pesu. Iho tule erityisen pehmeäksi ja puhtaaksi. Taidankin kokeilla taas pitkästä aikaan tänään ja sitten vaan saunakahfeet  :kahvi:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #56 : 16.01.10 - klo:14:45 »
Se pikkuinen L.... on lähdossä saunaan. Ei "syötykään" kaalikeittoa, vaan liha-makaroonilaatikkoa, kaikkien lasten herkkua. Vauva totuttelee tuoksuihin. Täällä on vahva körttipullan tuoksu, lammaskaalin aromi ja kahvin, tietysti.

Huomena on Launeen kirkossa Herättäjän kirkkopyhä, sinne lähden pullapitkojen kanssa jo ennen kahdeksaa.

Hippiäiselle, missä lienetkään tiedotan että nyt kuulin sen Jaakko Heinimäen aamuhartauden Areenalta. Jaakon yksinkertaista ja hyvin punnittua puhetta kuuntelen mielelläni ja luen vielä mieluummin.

Vauva on joskus minun näköiseni. Vauvan kuva sopii minun avattareksi. Olenhan lapsi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #57 : 16.01.10 - klo:15:21 »
hippiäinen töröttää bussissa kotimatkalla. Kiva, kun kuulit ja pidit hartaudesta, Heinimäkeä näyttäs olevan tarjolla myös 21. ja 28.1. aamuhartaudessa.

Onko kuvassasi teidän vauva?
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #58 : 16.01.10 - klo:17:04 »
Kiitos hippiäinen, panen tiedot allakkaani.

On se Idan ja Teemun vauva, vähän meidänkin. Ida sanoikin L.....e tänään:" Odostas noin vuosi, että pääset mummin ruokiin!".

Kuva on paljon parempi normaalikokoisena. Se on lähetetty jonkin lehden "vauvakuvastoon". Kivasti haukottelee. Ihan kuin opettelisi veisaamaan täyttä kurkkua.
Ääni on muuten oikein nätti altto. Rauhallinen vauva. :061:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #59 : 16.01.10 - klo:17:17 »
Kuva on söpö kuin mikä, voi vain kuvitella miten suloinen hän on livenä 
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)