Kirjoittaja Aihe: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2  (Luettu 40295 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #90 : 10.02.10 - klo:19:23 »
Sinä sen sanoit!

Olin jo huolissani että onko pantava etsintäkuulutukseen kuten Atanasiakin aikoi.

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #91 : 11.02.10 - klo:09:39 »

  Paistetun muikun sijaan tänään laitan Rantakalaa. Korkeareunaiseen paistinpannuun hiukan
vettä, suolaa, paljon sipulia ja muutama maustepippuri. Peratut muikut hiljalleen muhimaan ja lopuksi voita päälle.

Meillä on liharuoka selvästi vaihtumassa yhä useammin kalaruuaksi. Välillä oikeen tympäisee lihan haju.
Ei haittaa vaikka pakasteessa ei ole murustakaan hirveä. Onhan siellä vielä hiukan jänistä ja sorsaa.

Broileri ei enää, ainakaan ne marinoidut, eikä juuri grillattukaan, myös maistu.

Kahvileipä ja karkit valitettavasti kelpaavat hyvin. Kun ovat kiellettyjä herkkuja.


 :084:

Leipä, puurot, marjaruoat ja tuoreet marjat ovat OK. Ja kaaliruoat ja salaatit.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #92 : 11.02.10 - klo:21:51 »
Mie hemmottelin Tiitiäistä ja miesväkeä tänään lindströminpihveillä ja venäläisillä potaateilla.
Etelä-Karjalan radiossa tekivät tänään tillilihaa. Tulipa mieleen, että siitä on iäisyys ja rapiat päälle kun viimeksi olen tillilihaa tehnyt. Tietenkin tillilihaa on paras tehdä silloin kun tilliä saa tuoreena omasta maasta. Saahan sitä tilliä nykyisin tuoreena kaupasta, mutta mielestäni kasvimaalla kasvatettu tilli on aromikkaampaa.
Enkä kyllä ole piparjuurilihaakaan muistanut tehdä aikoihin. Siitä pidän ehkä enemmänkin kuin tillilihasta.
Pyryharakka

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #93 : 11.02.10 - klo:21:53 »
Että minä inhosin jo koulussa tillilihaa  :eusa_sick: Siitäköhän jäi tillikammo  ???
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22094
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #94 : 12.02.10 - klo:16:46 »
Helsingin kansakoulujen dilleliha olikin 60-luvulla kuin räkää, mutta ei se ollut tillin vika. Maistui minulle.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #95 : 13.02.10 - klo:20:42 »
En jaksa lukea koko ketjua läpi, mutta lienenkö kysynyt, että oletteko käsityöihmisiä? Minä pidän kovasti käsitöistä ja teen niitä silloin tällöin. Kauhean erinomaisia niistä ei tule, mutta ihan siedettäviä. Nyt heiluvat neulepuikot sikäli, kun hartiat kestävät.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #96 : 13.02.10 - klo:21:34 »
Kyllä ollaan käsityöihmisiä mikäli neulominen, virkkaaminen ja ompelu riittävät.
Kangaspuilla en ole kutonut kuin yhden poppanan. Täällä kun naiset kutovat kaikenlaiset ryijyt, verhot, pöytä- ja pyyheliinakankaat, kuultokudonnaiset ym., joita meikäläinen vain kateellisena katselee.
Ai niin, kyllähän minä olen neulakintaitakin tehnyt ja tietenkin kirjonut joitakin liinoja.
Pyryharakka

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #97 : 13.02.10 - klo:21:44 »
Olen käsityöihminen. Välillä tulee taukoa tekemiseen, nyt neulon villapaitaa. Tykkään luonnonmateriaaleista, tekokuituja saa olla lähinnä vain villasukkalangassa.
Jeesus vaivaiset syntiset korjaa

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #98 : 13.02.10 - klo:21:48 »
Helsingin kansakoulujen dilleliha olikin 60-luvulla kuin räkää, mutta ei se ollut tillin vika. Maistui minulle.

Veli todistaa. Sitä samaa kauhistusta syöneenä ei kyllä enää halua ikkinä syödä
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #99 : 13.02.10 - klo:22:03 »
Voi pojat kuinka OIKEA tilliliha on herkullista uusien perunoiden kanssa.
Liha pitää olla maito- eli juottovasikkaa. Sitä ei kyllä juuri ole nykyään saatavana.
Pieni loraus etikkaa on se juju ja tillin laatu.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Antti Juhani

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 485
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #100 : 13.02.10 - klo:22:27 »
Pyryharakka; saanko venäläisen potaattireseptin?

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #101 : 13.02.10 - klo:22:45 »
Juu, täältä pesee ja linkoaa. Joskin en tiedä onko tämä mitenkään oikea ja aito. Me vain itse nimitetään niitä venäläisiksi potaateiksi, kun yritin matkia niitä ihanan maukkaita perunoita, mitä Valamossa saimme syödäksemme. Siis siellä vanhassa Valamossa.

Minä teen sen näin: Kuorin perunat ja pilkon suurehkoiksi lohkoiksi. Saavat olla jauhoista lajiketta. Perunoiden kypsyessä, silppuan sipulia ja valkosipulinkynsiä ja pehmitän niitä voissa. Kun perunat on kypsiä, kaadan niistä veden pois ja kaadan sipulivoin perunoiden päälle. Kääntelen vähän perunoita, jotta ne saisivat tasaisesti makua.
Sipulivoihin voi halutessa ripauttaa suolaa. Jos haluaa terveellisemmän vaihtoehdon, voi osan voista korvata öljyllä. Voita täytyy kuitenkin olla edes vähän mauksi.

Tällaiset perunat sopii pihvien tai kalan kanssa, eikä muuta kastiketta tarvita.  :039:
Pyryharakka

Poissa Tiitiäinen

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 564
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #102 : 14.02.10 - klo:22:27 »
Ja a vot ne venäläiset potkot maistuvatkii...vaan tokihan se oman emon ruoka on hyvää...mie kyllä yleensäkin olen tosi perso ruoalle.

Ja käsitöitä rakastan...ehkä onnistunein teokseni oli kolme pikkulaukkua, jotka tein joululahjoiksi ystävättärilleni. Neuloin mustasta huopasesta laukut, jotka pesukone huovutti, niihin neulahuovutin vielä pääkalloja ja jokaiselle tyttärelle oman väriset tähdet... ne laukut kuten tytötkin ovat rock!  :icon_wink:

Ja lupasin yhdelle ystävättärelleni tehdä pontson kevääksi...varsinkin nyt kun teen opparia niin on ihana rentoutua (ja jumiuttaa niitä harteita entisestään) tekemällä jotain käsillä...lähinnä neuloa,virkata ja neulahuovuttaa...toki mielelläni opettelisin myös mattoja kutomaan, mutta vielä ei ole tullut tilaisuutta...ei muuta kuin hommataan kangaspuut navettaan ja mattoja louskuttamaan.... :icon_biggrin:

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #103 : 19.02.10 - klo:20:20 »
Olen joskus miettinyt, voisiko käsityön tekeminen onnistua niin, että hartiat eivät jumiutuisi. Jos ahnehtii liian paljon käsitöiden parissa, niin sitten hartiat kipeytyvät ja pahimmassa tapauksessa siitä seuraa päänsärkyä. Tietysti monipuolinen liikunta on tässäkin asiassa hyvä lääke. Hieronta tietysti auttaa myös.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa sadetta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1504
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #104 : 19.02.10 - klo:23:23 »
Olen joskus miettinyt, voisiko käsityön tekeminen onnistua niin, että hartiat eivät jumiutuisi. Jos ahnehtii liian paljon käsitöiden parissa, niin sitten hartiat kipeytyvät ja pahimmassa tapauksessa siitä seuraa päänsärkyä. Tietysti monipuolinen liikunta on tässäkin asiassa hyvä lääke. Hieronta tietysti auttaa myös.
Taitaa olla niin, että kun tulee ikää lisää, niin paikat jumii helpommin. Ajan myötä jotain kertyy.. Ellei silloin tällöin matkan varrella hierota jumioireisia paikkoja. Hartiat rentoina, niin käsitöissä kuin liikkuessa. Näihin asioihin olen itsekin joutunut kiinnittämään huomiota viime aikoina.

Jeesus vaivaiset syntiset korjaa