Kirjoittaja Aihe: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2  (Luettu 39934 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« : 29.12.09 - klo:12:43 »
 
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #1 : 29.12.09 - klo:13:52 »
Seppos on veistänyt luunpalasesta ensin täydellisen naisen. Onko se torso uus-avuton
kädetön Milon Venus kätevä kodinkoneena? :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #2 : 29.12.09 - klo:15:10 »
Ehkä lumi- tai jääveistos kun nyt on materiaalia tarjolla yllin kyllin  :102:

Hieno on mutta 'toimivuutta' uskallan minäkin epäillä...
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #3 : 29.12.09 - klo:18:40 »
Seppos on veistänyt luunpalasesta ensin täydellisen naisen. Onko se torso uus-avuton
kädetön Milon Venus kätevä kodinkoneena? :023:
Minulla oli kerran semmoinen ruotsinopettaja, joka ei osannut edes keittää kahvia. Siihen aikaan siinä todella riitti ihmettelemistä.  

 
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #4 : 29.12.09 - klo:20:12 »
Joulupulla jäi syömättä. Kokonainen pieni pullakranssi. Ensin ajattelin kanelikorpuiksi kuivaamista, mutta sitten tulikin muistoihin pula-ajan pullalaatikko.
Eräs foorumiystävä oli kiinnostunut miten sen tuunasin. Jotenkin näin:

Otetaan 2-3 litran uunivuoka, voidellaan reilusti. Pullasiivut kerroksittain omena t. mansikka t. vaikka puolukkahillon kera. Päälle kaadetaan niin paljon munamaitoa( n. 1 l+ 2-3 munaa, maun mukaan) että pullat peittyvät. Minä laiton väliin vielä rusinoita.
200 asteiseen uuniin n. 45 min. Vaihdoin välillä alalämmöksi kun näytti liikaa tummuvan pinnalta. Jätä turpoamisvaraa vuokaan.
Söimme lämpöisenä sokeri, kanelin ja maidon kera. Jäähtyneenä se oli käypäistä kahvin kanssa.

Kierrätykseen kaikki mikä ei ole pilaantunutta. :023:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #5 : 29.12.09 - klo:20:17 »
Meillä vanheneva pulla paistettiin pannulla köyhiksi ritareiksi, että olikin hyvää 
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Antti Juhani

  • aralla tunnolla
  • Viestejä: 485
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #6 : 29.12.09 - klo:20:38 »
Entiset työkaverini 60-luvulta olivat Kuusankoskella kursseilla ja  menneet Kymin tehtaan takana olevaan kauppaan pullaa ostamaan. Sanoneet selvästi haluavansa verestä pulloo. Oli tullut ymmärtämisvaikeuksia.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #7 : 29.12.09 - klo:21:54 »

Mean Woman Blues  :icon_cool:
Hmm, well I got a woman mean as she can be
Well I got a woman mean as she can be
Some-a-times I think she's almost mean as me
She gotta ruby lips, she got shapely hips, yeah

http://www.youtube.com/watch?v=4FX42G6PEzI&feature=related

ps. :icon_wink:
« Viimeksi muokattu: 29.12.09 - klo:21:58 kirjoittanut Benkku »

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #8 : 30.12.09 - klo:15:21 »
Kirjoittipa juhani kerrankin pitkästi seuratuvan puolella. Ihan asiaa tuntui olevan, mutta nyt vain en oikein jaksa syventyä noin pitkään juttuun. Ihaillen luin, kun jotkut osasivat vastata siihen niin viisaasti. Nyt pyörivät omat asiat päässä sen verran, ettei sinne mahdu kauheita mietiskelyitä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #9 : 30.12.09 - klo:15:52 »
Minä luin jo aamutuimaan. Oli hieno tutkielma. Kiitokset vaan juhanille. Oli hyvä saada koko paketti kerralla.
Ilokseni sain huomata että uskontiellä rämpiessäni olen kenenkään opettamatta hiljalleen valinnut körttiläiset arvot. Siksi minut siis salamarakastettiin joukkoon .
Ja ne sanat vapaudesta ja rakkaudesta olivat suorastaan pakahduttavia. Sillä niitä olen halunnut pienestä pitäen.
Ainoa kohta joka oli vieras, oli asevelipappeus. Sekin on nyt googlattu sen verran että luulen tietäväni mistä puhutaan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #10 : 30.12.09 - klo:21:41 »
Entiset työkaverini 60-luvulta olivat Kuusankoskella kursseilla ja  menneet Kymin tehtaan takana olevaan kauppaan pullaa ostamaan. Sanoneet selvästi haluavansa verestä pulloo. Oli tullut ymmärtämisvaikeuksia.
Muuan vääräleuka ukko oli tavannut nuoren pariskunnan. Miehelle hän oli todennut, että jaahah, sinulla näkyykin olevan veres emäntä. Ihan hukkaan meni hänen kiusoittelunsa, koska tämä vaimo ei tienyt, mitä veres tarkoittaa.
                         
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #11 : 31.12.09 - klo:09:29 »
Eilinen lumimyräkkä keskeytti tyttären perheen matkan Helsingistä Jyväskylään. Pokkesivat meille yöpymään. Voi sitä myräkkää mikä mummulan pihalla nähtiin. Isot ja pienet pojat peuhasivat lumihangessa ensin talvivaatteissaan lapioilla lunta niskaansa viskoen. Sitten saunomisen yhteydessä painelivat hangessa munasillaan koko sakki ja tytärkin perässä. Muutamat kieriskelivätkin. Sitä suomalaista saunomishurmaa!
Eipä ollut muita näkijöitä kun minä ikkunan takana.
Sitten tilattiin pizzat ja korkattiin pullo punaviiniä ja pojille Colaa. Riemukas yllätysvierailu.
Nyt aamupuuron ja kahvin jälkeen matka jatkui ja mummulaan laskeutui hiljaisuus. Huoah!

                  :026: :026: :026: :026: :026:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa tuulikki

  • Valoa vaikk' en näekään...
  • Viestejä: 72
  • minäkö
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #12 : 31.12.09 - klo:09:42 »
Lastenlasten riemu jouluna on mummon ja paapan paras joululahja, jouluRAUHASTA ei tietoakaan. Makailimme vierekkäin 6 vuotiaan pojanpoikani kanssa rupatellen ja unta odotellen. Hiljennyimme jo, luimme iltarukouksen , silittelin hänen hiuksiaan ja sanoin, että nuku vain, taivaan enkelit sinua suojelee, kuului uninen ääni, että kyllä kuule poliisit suojelee paremmin.

Täyttyy puhua enemmän niistä enkeleistä....

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33745
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #13 : 31.12.09 - klo:09:46 »
Samanlaisia kokemuksia tuntuu mummuilla olevan. Minun nuorin lapsenlapseni on 7 v.
Tuollaiset nukuttamisseremoniat on tehty hänen kanssaan monet kerrat. Sydäntä lämmittää se puhtaus ja aitous millä lapsi uskoo. :eusa_pray:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Körtti-akkojen puheenpulinaa vol 2
« Vastaus #14 : 31.12.09 - klo:10:12 »
Sitten saunomisen yhteydessä painelivat hangessa munasillaan koko sakki ja tytärkin perässä. Muutamat kieriskelivätkin. Sitä suomalaista saunomishurmaa!
Eipä ollut muita näkijöitä kun minä ikkunan takana.


Aikoinaan Keski-Suomessa meillä oli rantasauna. Tieltä näkyi saunalle, mutta ei kovin hyvin. Äitini ui saunan jälkeen kesäisin järvessä alasti, jota siskoni kovasti paheksuivat. "Äiti ui alasti!" Siihen mummi vastasi, että jos joku haluaa tällaista vanhaa eukkoa katsella niin katelkoon. :icon_wink: