Totta.
Monesti samanlaisia ajatuksia on pyörinyt minunkin päässäni. Mutta miten näkisi vielä sen katseenkin taakse. Sen ulkokuoren sisälle. Sillä kova ja koppavakin kuori voi olla aran mielen suojana. Sillä voidaan peitellä heikkoa itsetuntoa tai jotain muuta.
Nuorena seurakuntanuorena olin saanut opetusta, että kaikkia pitäisi kohdella lähimmäisenä ja hyvin. Älä vastaa pahalla, vaan hyvällä jne. Niinpä sitten harjoittelupaikassani jouduin palvelemaan tosi ynseää asiakasta. Kukaan puutarhan naisista ei halunnut häntä palvella, kun hän oli niin ylimielinen ja koppava. Ei edes alentunut puhumaan suoraan häntä palvelevalle työntekijälle, vaan sanoi huomautukset myyjälle, joka sitten sanoi pakkaajalle, vaikka nämä olisivat seisseet vierkkäin ja molemmat kuulivat huomautuksen.
No, minä sitten nuorena uskovaisena ajattelin, että olen yhtä ystävällinen hänelle kuin muillekin asiakkaille. Kun sain pakattua kukat, lähdin kantamaan toista laatikkoa hänen autolleen. Muut naiset eivät kantaneet hänen tavaroitaan, koska eivät pitäneet ko miehestä.
Autolle päästyäni näin koiran autossa. Aloin kehua koiraa, kun se ei haukkunut, vaikka vieras ihminen tullee autolle. Kysyin mikä spanieli kyseessä on. Kehuin koiraa hyvän näköiseksi. Kyselin käyvätkö he näyttelyissä. Kysyin saako sitä silittää jne.
Ja välittömästi, kun olin alkanut koiran ihailun ja siitä puhumisen, tämä mies pehmeni. Hän jutteli ihan niinkuin ihmiset ainakin. Hymyillen vaihdoimme hei, heit hänen kaasuttaessaan puutarhan pihalta.
Jotkut ihmiset suojautuvat koppavaan ulkokuoreen. Siitä seuraa, että ihmiset yleensä välttelevät, eivät arvosta häntä. Siitä seuraa taas pahaa mieltä ja lisää koppavuutta. Kierre jatkuu.
Toki muitakin syitä koppavuuteen on, mutta onko sillä väliä, mikä ihmisen saa käyttäytymään ikävällä tavalla. Jokainen meistä tarvitsee rakkautta ja hyväksyntää. Hymyllä ja lämpimällä katseella voi tervehtiä ketä vaan. Jos joku katsoo olevansa niin paljon parempi toista, ettei alennu ottamaan ystävällisyyttä vastaan, niin se on hänen ongelmansa.
Viisaus, oppiarvot, asema, rikkaus ne määrittää ihmisen statusta. Inhimillisesti ihmiset on ihmisiä, Jumalan luomia ja samalla kaliilla hinnalla lunastamia. Vanhassa kansansadussa kuningas kysyi munkiltä, minkä arvoinen hän on kaikkine hienoine vaatteineen, koruineen, kruunuineen. Munkki ei osannut vastata, mutta viisas paimen vastasi munkin puolesta. Olet korkeintaan 29 hopearahan arvoinen. Jeesus myytiin kolmestakymmenestä hopearahasta, etkä sinä kaikkine kultinesi ole yhtä arvokas kuin Hän.