Kirjoittaja Aihe: Kirkon-strategia tekeillä, palautetta tarvitaan  (Luettu 24130 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Kirkon strategia ja tulevaisuus
Tulevaisuus kohdataan yhdessä, siksi siitä on syytä keskustellakin yhdessä. - See more at: http://www.kotimaa24.fi/blogit/uudet-painopisteet#sthash.hOzADQyw.dpuf


http://www.kotimaa24.fi/blogit/uudet-painopisteet
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kirkon-strategia tekeillä, palautetta tarvitaan
« Vastaus #1 : 24.10.13 - klo:11:17 »
Karsin, ja kirjoitan mistä ovat valittaneet itse:    

-Pappi ei tiedä mitä uskaltaa seurakunnalle sanoa,
-(-kun ei tiedä että seurakunta usein tietää jo, ja on lukenut sen Heikki Räisäsen suurkirjan. Ne, jotka ei hyväksyneet, pitävät omia pitojaan.)
-Pappi ei osallistu pian opiskelemaan lähdettyään yhtään mihinkään seurakuntatoimintaan.
-( Pitäähän laulunopettajankin kuunnella semmoinen määrä oppitunteja ja tutkintoja, että jo toisesta korvasta tulee ulos;  eikö nää ikinä lopu!?!    Voisivat osallistua joka liikkeen kesäpäiville...  Semmosta. Ja    ekumenian nimissä osallistua ort ja rk palveluihin ja edes johonkin vapaan suunnan, sekä karismaattiseen.Ort tietenkin päin vastoin evl messuun)
-Kuilu sakastista saarnatuoliin on ylikäymätön
-Hoidattaa sielunsa Bonhoefferin malliin
-Oppia mistä availla tekstejä, kun valittavat, että saarnavuoroja tulee niin, niin tiheään, ja saarnan teko vie koko viikon:  Neuvoa vanhoja postilloja, ja missä nyt on Sanaa saarnattu, uutta unohtamatta, eli on semmonen kuin Teologinen Aikakauskirja.
-- Voisiko siinäkin lukea sen tekstin kolme viikkoa ennen tai omaksua että ottaa aamuisin vaiteliaan vartin, ja vain antaa tekstin sulaa mielessään.

Helppohan minun on, niin, tietysti on. Mutta näistä itse valittavat.  Diakonia sujuu ennennäkemättömään malliin.  Seurakuntalaiset saisi paremmin osallistua siihen lahjoitusleivän jakoon, ja Vapaavuorewlle oikein kutsu, kun nyt selvästri pyrkii Kataiseksi Kataisen paikalle, ja velvoite tuoda viisi (5) rikasta miestä ja   kaksi (2)  ahkeraa sihteeriä mukaanaan, keräämään ja jakamaan.  Yks päivä vuoteen ei kaada markkinataloutta vielä.  Johan nyt pääsee ainakin täällä puuhaamaan mitä tahtoo, Malmilla voisivat pyytää kahvinkeittäjiä.  

Minä kysyn, miten se on mahdotonta, se, että joskuskaan saarnattaisiin lakia? Onhan se vaikeaa, jos sitten suuttuuvat. Mutta jos, että mentäisiin, kuin tämän saitin pohdinta synnin olemuksesta, ja saataisiin vaikka ihmiset ajattelemaan.  On totta, että kirkko on kuin se majatalo johon Laupias Samarialainen vei sen piestyn hoidettavaksi.  Lutherin mukaan, ja että Jeesus oli se Samarialainen. Ettei paraskaan ihmisteko lunasta sielua. Parantumattomasti sairaitten sairaala - että siihen nähden. Ja aina rähmällään langenneena, kuten toteaa Dosentti, että siihenkin nähden.  Ettei mikään uyskonhyppy keskiajalle mitään edusta.  Kerran kuulin tätä. Ajassa on vaeltaminen, vaikka tulee vastaan käärmettä ja janoa ja ykstoikkosta ravintoa... Tämä niille uudistajille...   Reformaatiot menee äkkiä siihen, että mitäs kivaa keksittäis.

Ennen muuta voisiko mitenkään sitä kellonaikaa myöhentää?  

Nyt minä palaan Dosenttiin.
« Viimeksi muokattu: 24.10.13 - klo:11:27 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33770
Vs: Kirkon-strategia tekeillä, palautetta tarvitaan
« Vastaus #2 : 24.10.13 - klo:11:35 »
Tuo Leenan vuodatus huipentui tuohon leivänjakoutopiaan: Viisi rikasta miestä, 2 ahkeraa sihteeriä ja kahvinkeittäjä Malmilta. :003:

Panen nyt leikillä oman lusikkani soppaan ( mihinkä muuhunkaan): Papeille Paras Saarna-kisa ( Idols-tyyliin). Jatkuu pudotuksin sunnuntaista toiseen.
Aluksi esim. 12 pappia.
Kanttoreille vastaava urkusarjoin ja laulukilpailuin.

Kansa ahtautuu kirkkoihin. :100:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Vs: Kirkon-strategia tekeillä, palautetta tarvitaan
« Vastaus #3 : 24.10.13 - klo:12:00 »
En halua olla tyly, mutta sisin kuitenkin pyytää (vaikka Riitta-mummi ehdottikin huumorilla):

Älkää pudottako pappeja, tukekaa niitä. Huono pappi ei muuta sakramenttia eikä evankeliumin anteeksiantamista mitättömäksi. Jumala toimii kihmistä huolimatta.

Kirkkoa voitaisiin kehittää salapoliisitoimin: Etsitään suurennuslasilla hyviä armon vilauksia kehnoista saarnoista, tuen ituja laitosmaisesta diakoniatyöstä, innostamisen elkeitä hapuilevasta kirkon nuorisotyöstä jne. Hyvät jutut kirkossa ovat kuin lokakuun lopun suppilovahverot!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33770
Vs: Kirkon-strategia tekeillä, palautetta tarvitaan
« Vastaus #4 : 24.10.13 - klo:12:21 »
Minä olen pappien ystävä, en pudottaja. Tiesin kyllä kirjoittaessani että vaikka juttuni oli leikkiä, tähän tartutaan. Se oli tarkoituskin, että ajattelu ja keskustelu lisääntyisi.

Itselleni riittävät näin vanhana lähes yksinomaan messut. Messun toimittajana pappi on tilaisuuden sydän. Hänen puolestaan pitää rukoilla.

 Raamattupiirit ja kurssit olen käynyt, ja hyvä niin. Tietämys on karttunut juuri ennenmainituissa. Virkistystoiminta on minulla kokematta.

Tämänaamuisessa aamuhartaudessa Johanna Korhonen luetteli osan srk:n työmuodoista. Niitä on paljon, enkä voi sanoa että mikään olisi turhaa.
Lapsi- ja nuorisotyö rippikouluineen ovat niitä perinteisiä, ja kestäviä,ja ikuisia arvoja opettavia . Siksi hyvin tarpeellisia, samoin vanhustyö tai päihdetyö.

Onko muutoksentarve nähty pakottavaksi? En vastusta muutosta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kirkon-strategia tekeillä, palautetta tarvitaan
« Vastaus #5 : 24.10.13 - klo:14:13 »
Leenalla oli todella hyviä huomioita. Riitta-mummin leikillistä ehdotusta voisi kehittää järkevään suuntaan.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33770
Vs: Kirkon-strategia tekeillä, palautetta tarvitaan
« Vastaus #6 : 24.10.13 - klo:14:40 »
Leenalla oli todella hyviä huomioita. Riitta-mummin leikillistä ehdotusta voisi kehittää järkevään suuntaan.

Oho !
Alitajunnasta tuo vitsi kai nousi kun kansa seuraa monenlaisia "pudotuskisoja" sadointuhansin.
Jos kirkko haluaa olla ajan "hermolla" ( mikä ei ole mahdotonta) niin tässäpä sitä olisi .

Toistan. Kaikki kunnia ja kiitos papeille. Mihin lauma menisi ilman paimenta.

 
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kirkon-strategia tekeillä, palautetta tarvitaan
« Vastaus #7 : 24.10.13 - klo:15:27 »
Ei kun ei mitään.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Benkku

  • Vieras
Vs: Kirkon-strategia tekeillä, palautetta tarvitaan
« Vastaus #8 : 25.10.13 - klo:06:33 »
Kirkon strategia ja tulevaisuus.

Ei ole ihmisten käsissä vaikka niin uskomme.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Kirkon-strategia tekeillä, palautetta tarvitaan
« Vastaus #9 : 25.10.13 - klo:09:15 »
Ei ole ihmisten käsissä vaikka niin uskomme.

 :icon_wink:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Kirkon-strategia tekeillä, palautetta tarvitaan
« Vastaus #10 : 25.10.13 - klo:10:07 »
Minusta kuulostaa, että tuossa ei oikeasti puhuta kirkon strategiasta, vaan kirkon palkattujen (hengellisen) työn tekijöiden strategiasta. Tai ehkä joskus voidaan armollisesti ottaa mukaan muutama ns. maallikkoaktiivi. Tämä lössi sitten suunnitttelee kolmesti vuodessa kohtaavansa laadukkaasti jokaisen maallikkopassiivin.

Ehkä minun ei pitäisi antaa itseni jymähtää tähän, mutta minua jotenkin loukkaa, että tuo pieni joukko kuvittelee olevansa itse kirkko, ja me muut olemme vain jotain jäseniä.

Voisihan sitä kysäistä joltakulta papilta, että mitenkäs se kirkko viime vuonna on laadukkaasti kohdannut sinut.

Saarnat voisi kyllä lukea jostakin postillasta. Pakkoko sitä on papinkin mennä mukaan siihen, että pitäisi aina pystyä itsestään puristamaan ulos jotain omaperäistä ja luovaa ja tuoretta ja uutuutta (eli ajan henkeen?); miksei vanhaa hyvää valmiiksi ajateltua voisi käyttää? Jos nyt koko saarnaa on pakko olla; mutta kai ne samat 20 kuulijaa jotka siellä aina on, jotain puheenpälätystäkin haluaa.

Enemmän ruutia jäisi sitten niihin "kohtaamisiin", eli kai lähinnä tomituskeskusteluihin ja sitten itse toimitukseen (kaste, vihkiminen, hautana siunaus). Mitä ihmisten (niiden "passiivimaallikkojen") mielipiteitä olen lukenut niin enimmäkseen ovatkin ihan tyytyväisiä tähän kirkon tuottamaan rituaalipalveluun.

Sitten ne, jotka eivät halua ostaa rituaalipalveluja ainakaan kirkon tarjoamaan hintaan, mitä niille pitäisi olla tarjolla? Miksi yleensä yrittää pitää ne asiakkaana?

Ymmärtäisin, että strategia on jotain sellaista, joka on olemassa päämäärän saavuttamiseksi, mutta minulle on jäänyt hämäräksi, mikä se päämäärä tässä olisi. Ei se minusta voi olla jäsenmäärän kasvattaminen. Veikkaan, että päämäärästä on myös ns. kirkolla (ne työntekijät ja "aktiivit") eri käsityksiä. Sille pohjalle on paha strategiaa rakentaa.

Mutta jos nyt jotain toivoisin niin sitä että myönnettäisiin ettei se aamukymmenen jumis todellisuudessa ole se tärkein työmuoto. Aktiiveille ja meille semiaktiiveille monipuolisempi valikoima erilaisia eriaikaisia messuja (katsokaa Tuomasmessun menestystä), niin voi sitä semiaktiivijoukkoa kasvattaa. Niihin rituaalipalveluihin voisi ainakin vaihtoehtoksi ujuttaa niiden porukalla hoitamista, eli että olisi normalaia että lapset kastetaan osana messua eikä jossain kodin kätkössä. Joutuisivat aktiivitkin altistumaan tavallisille seurakuntalaisille, ns. kohtaamaan niitä. Ja sitten tuota verkkoläsnäoloa lisää kiitos, nimenomaan keskustelevaa sellaista. Suomi24:n Kirkko kuulolla on jo avaus oikeaan suuntaan, vaikka se tietysti on ihan kamalaa luettavaa kun siellä vaparit ja ateistit mellastaa. (Kotimaa24 on liian sisäpiiriä, ja teknisesti tahmea. Joku tämmöinen foorumisoftapohjainen olisi kiva.)
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: Kirkon-strategia tekeillä, palautetta tarvitaan
« Vastaus #11 : 25.10.13 - klo:13:19 »


 Ehkä minun ei pitäisi antaa itseni jymähtää tähän, mutta minua jotenkin loukkaa, että tuo pieni joukko kuvittelee olevansa itse kirkko, ja me muut olemme vain jotain jäseniä.

 

   lampaita


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: Kirkon-strategia tekeillä, palautetta tarvitaan
« Vastaus #12 : 25.10.13 - klo:13:42 »
^Niin juu, näinhän se oli. No olisikos se sitten paimennusstrategia, jota nyt väännetään?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: Kirkon-strategia tekeillä, palautetta tarvitaan
« Vastaus #13 : 25.10.13 - klo:15:18 »

   ^ Se vaikuttaa helpommalta.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

myyrä

  • Vieras
Vs: Kirkon-strategia tekeillä, palautetta tarvitaan
« Vastaus #14 : 26.10.13 - klo:11:08 »
Oon sitä mieltä, että papit hoitaa pappien hommat, koska niihin niillä on koulutus. Muuta en ossoo tästä asiasta sannoo kun oon maallikko  :eusa_angel: