Kirjoittaja Aihe: Kirkon-strategia tekeillä, palautetta tarvitaan  (Luettu 24131 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kirkon-strategia tekeillä, palautetta tarvitaan
« Vastaus #45 : 06.11.13 - klo:17:09 »
  Siksi olen vilkuillut Kristillisdemokraattien suuntaan.




Noh, on siinä luonnollisesti näkymiä ihmisen ihmetellä.

Joku tenava oli jo kokeeseen vastannut, että "kirkolla on oma puolue" ....  Voieieiei.  Tuota tapaa ratkaista kannanoton kysymyksiä useasti mietin, ja vielä siten, voiko millään uskontokunnalla oikein puoluetta sentään olla, jos paremmin kelpo kristittyjä joilla on sosial-anteeksi sosiaalinen näkemys ja pyrkimys kumminkin tavoitella oikeaa enemmän kuin väärää saataisiin sinne kansaa edustamaan koko kenttään kaiken maailman aitureitten bodareitten ja yleensä-nyt-vain-kuuluisuuksien tilalle, niin siitä pitäisin.  

En tykkäsi islamistisestakaan puolueesta, tasa-arvon nimissä.

« Viimeksi muokattu: 06.11.13 - klo:17:13 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kirkon-strategia tekeillä, palautetta tarvitaan
« Vastaus #46 : 06.11.13 - klo:17:11 »
Mutta tämä koski kirkon strategiaa. 

Palautetta tarvitaan.
Mistä saa opiskella tähänastiset rakennemuutosideat, strategialuonnokset tai mitä he on, kantaa ottaakseen?  Ei voi ottaa kantaa ei- mihinkään. Ainakin on vaikeata.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kirkon-strategia tekeillä, palautetta tarvitaan
« Vastaus #47 : 07.11.13 - klo:09:26 »
Siinä olisi kirkolle strategiaa, että ammuttaisiin teologinen tiedekunta kuuhun ja perustettaisiin sen tilalle oikea PAPPISSEMINAARI. Onhan tuo jo nähty, miten paljon hallaa teologian opinnot tekevät papiksi lukevan uskolle. Papin tehtävä on JULISTAA EVANKELIUMIA, eikä levittää omaa epäuskoaan seurakuntalaisiin.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: Kirkon-strategia tekeillä, palautetta tarvitaan
« Vastaus #48 : 07.11.13 - klo:13:40 »


 Siinä olisi kirkolle strategiaa, että ammuttaisiin teologinen tiedekunta kuuhun ja perustettaisiin sen tilalle oikea PAPPISSEMINAARI. Onhan tuo jo nähty, miten paljon hallaa teologian opinnot tekevät papiksi lukevan uskolle. Papin tehtävä on JULISTAA EVANKELIUMIA, eikä levittää omaa epäuskoaan seurakuntalaisiin.



   Ajattelu ja pohdiskelu, järjen käyttö on toivottavaa. Jos se jossakussa synnyttää epäuskoa, usko onkin ollut silloin sokeaa.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kirkon-strategia tekeillä, palautetta tarvitaan
« Vastaus #49 : 08.11.13 - klo:15:19 »
   Ajattelu ja pohdiskelu, järjen käyttö on toivottavaa. Jos se jossakussa synnyttää epäuskoa, usko onkin ollut silloin sokeaa.




Kyllä näin.  Ja on nähty pappi jos parikin, jotka suorittivat sen pikalukuna alta kahden vuoden ja palasivat jatkamaan seurakuntanuoren uraansa, jolla yhä jatkavat.  Toiset seurakuntanuoret lähtivät ja löysivät uutta.  Oli pakko hyljätä, etsiä uutta, löytää.

Mutta toisinaan kyllä jaan ja vahvasti tuon mitä Pirska kirjoittaa.  Mielestäni niille jotka sieltä putkahtavat ulos tulisi järjestää pappisseminaariopinnot erikseen, jatkokoulutuksena, jos aikovat kirkon virkaan.  Olisihan siinä tapauksessa opinnot kevennettävissä suuresti, kun käytännöllinen teologia ja harjoittelut jo jäisivät pois - mutta kulkematta juuri tietä kaikesta epäilystä, epäuskosta, tavasta nähdä ilman Jumalaa, useat todella tarvitsevat kuin toipilasajaksi, ennen kuin heidät paiskataan seurakuntaan, luvan epäillä ja uskoa, ja rauhoittua niiden kanssa.

Semmoisen oppiin voisi sitten liittää jonkin pitkän sielunhoidon  ( psykologiaa jos kuka tahtoo, ja psykiatrian appron  aika moni meillä kävi tekemässä, vaikkei heillä tietty ollut sitä harjoittelupuolta mikä on. Siis koko potilastyö ja lääkeoppi sun muu, ja diagnoositentti puuttui.   Ajattelen nyt Asko Holmströmiä josta lopuksi tuli psykoanalyytikko jolla oli psykologiassa laudaturopinnot - hän työskenteli Perheasiainneuvottelukeskuksessa)

Tai jotain mitä he tahtoo.

Mutta ennen muuta sitten he saisi hieman sen Finkenwalden malliin, jota minä arvostan, ajatella rauhassa koko uskonelämänsä, kysyä, jos oletkin olemassa, lukea Raamattua uskoen histkriittisesti koulutettuina, on niin toisetkin tehneet ---   Arvioida oppinsa paino vielä, ja kypsyä papiksi. 

Jollekinhan seurakunta opettaa, mitä puuttuu muttei kaikille...   Luulen sen monelle edustavan jotain "silloin nuorena joo, silloin sitä kaikkea hölmöilee".  Minulla on hyvä ystävä, nykyään psykologi ja psykoterapeutti, joka valmistui TK:ksi ja huomasi, että hän ei-vain-voi mennä seurakuntaan työhön tämän jälkeen.  Rehti valinta.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kirkon-strategia tekeillä, palautetta tarvitaan
« Vastaus #50 : 08.11.13 - klo:15:38 »
Puhelu tuli... Tarkoitan että heidän on mahdoton auttaa epäilyksissä ja epäuskon kanssa tosissaan kamppailevia seurakuntalaisiaan elleivät he uskaltaudu kulkemaan koko tietä kunnolla itse.  Raamatussa niinikään heitä löytää, ja mitä tekee kun on semmottesta saarnattava.  Tulee muminaa. 
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kirkon-strategia tekeillä, palautetta tarvitaan
« Vastaus #51 : 08.11.13 - klo:23:06 »
   Ajattelu ja pohdiskelu, järjen käyttö on toivottavaa. Jos se jossakussa synnyttää epäuskoa, usko onkin ollut silloin sokeaa.




Onko sitä uskoa ollut sinapinsiemenen verran?
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kirkon-strategia tekeillä, palautetta tarvitaan
« Vastaus #52 : 09.11.13 - klo:09:15 »
On hyvä, että pappeja koulutetaan. Tarvitaan vahvaa tietoa, jotta eivät taitamattomat maallikot pääse liikaa sotkemaan asioita ja tekemään omia isien perinnäissääntöjään. Ajattelu, pohdiskelu ja järjen käyttö ovat suotavia, sitä mieltä minäkin olen.

En kuitenkaan voi hyväksyä semmoista, että teologisessa tiedekunnassa opiskelevia tulevilta papeilta aivan systemaattisesti yritetään karsia kaikki usko. Meillä on aivan tarpeeksi ja liikaakin pappeja, jotka eivät usko juuri mihinkään mitä esimerkiksi uskontunnustuksessa sanotaan. Mitä ihmettä me teemme semmoisilla paimenilla?
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Kirkon-strategia tekeillä, palautetta tarvitaan
« Vastaus #53 : 09.11.13 - klo:09:45 »
Siinä olisi kirkolle strategiaa, että ammuttaisiin teologinen tiedekunta kuuhun ja perustettaisiin sen tilalle oikea PAPPISSEMINAARI. Onhan tuo jo nähty, miten paljon hallaa teologian opinnot tekevät papiksi lukevan uskolle. Papin tehtävä on JULISTAA EVANKELIUMIA, eikä levittää omaa epäuskoaan seurakuntalaisiin.

?!

On hyvä, että pappeja koulutetaan. Tarvitaan vahvaa tietoa, jotta eivät taitamattomat maallikot pääse liikaa sotkemaan asioita ja tekemään omia isien perinnäissääntöjään. Ajattelu, pohdiskelu ja järjen käyttö ovat suotavia, sitä mieltä minäkin olen.

En kuitenkaan voi hyväksyä semmoista, että teologisessa tiedekunnassa opiskelevia tulevilta papeilta aivan systemaattisesti yritetään karsia kaikki usko. Meillä on aivan tarpeeksi ja liikaakin pappeja, jotka eivät usko juuri mihinkään mitä esimerkiksi uskontunnustuksessa sanotaan. Mitä ihmettä me teemme semmoisilla paimenilla?

Voi Luoja?!
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kirkon-strategia tekeillä, palautetta tarvitaan
« Vastaus #54 : 09.11.13 - klo:11:21 »
?!

Voi Luoja?!

Voisit hieman perustella. Niin minuakin on pyydetty tekemään, kun olen vain lyhyesti ilmoittanut pöyristykseni jonkun asian suhteen.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6337
Vs: Kirkon-strategia tekeillä, palautetta tarvitaan
« Vastaus #55 : 09.11.13 - klo:12:44 »
En kuitenkaan voi hyväksyä semmoista, että teologisessa tiedekunnassa opiskelevia tulevilta papeilta aivan systemaattisesti yritetään karsia kaikki usko.

Teologinen tiedekunta on yliopiston tiedekunta, ei kirkon, eikä sen tarvitse kirkkoa tai sen tarpeita kuunnella siinä miten toimii. Sen opetuksen pitää perustua tieteeseen eikä uskontunnustuksiin. Se on sitten kirkon oma asia päättää, vaatiiko papeiltaan opintoja teologisessa tai jossakin muussa tiedekunnassa, vai riittäisikö jokin muu.

En minä aikanaan tee mitään sellaisella papilla, joka uskon menetyksen pelossa ei uskalla silmiään avata.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kirkon-strategia tekeillä, palautetta tarvitaan
« Vastaus #56 : 09.11.13 - klo:13:20 »
Voisit hieman perustella. Niin minuakin on pyydetty tekemään, kun olen vain lyhyesti ilmoittanut pöyristykseni jonkun asian suhteen.

Vähän lyhyeen tuo minustakin jäi.  

Onko myös eroa, jos koti jo antaa sen sinapinsiemenen kokoisen uskon, kyselisin - saisi varmasti kiinnostavan gradun ja saattaa olla tehtykin, virkakäsityksestä, riippuen herätysliiketaustasta, että mitä siihen kuuluu - ainakin tuoreeltaan ilmestyi, että eivät opintojensa aikana osallistu seurakunnan toimintaan.  Kuinka mahtoi olla ennen teologiseen pyrkimistä, olisi yhtä mielenkiintoista. Joko hämmennytään. Tai ei kuunnella -  Sitten syöksytään opettamaan seurakunnalle samaa.  Että järjenkäyttö on syntiä.  Harkinta on syntiä.  Tieto on syntiä kuten opiskelukin. Syntiäsyntiäsyntiä.

.......................................................


Seppos, nuhtele jos rikon nyt sääntöjä sillä liikun rajamailla.  Olen useasti kuunnellut muuan proffaa, ja henkilöhistoriallisista syistä tuli tutuksi kovin.  Hän on entinen kiivas fundamentalisti joka omissa teologian opinnoissaan ajoi päin kiviseinää...   eikä sitten päätynyt lopulta kuin luopumaan fundamentalismista - mitä muille kertoo, ei voi muuta kysyä kuin jäikö neuvottomana jököttämään kyllä tai ei - periaatteelle, antamatta lupaa kasvulle, sekä tiedon että uskon.  En puhu miettimättä  pit-kään, vuosista 1980-luvulla. Hän kuin härnää jatkuvasti verta nenästään ilmaisemalla kaikki seikat niin, että saa fundikset kimppuunsa ja epävarmat hämmentymään.  Hän on yhä fundamentalisti - hän vain vaihtoi lippua jota marssilla heiluttaa.  :117:

Mitä Raamattu  merkitsee sinulle?  kaksi vastausta:

- Se on paketti, jonka moni jättää avaamatta, vaikka sen sisältä löytyisi Jumalan suurin ja ihmeellisin lahja ihmiselle:  Jeesus Kristus.  Moni ihastuu itse käärepaperiin niin, ettei sitä ikinä kunnolla avaa (Simojoki)
- Raamattu on vanha äitimme...   Sillä on ollut merkitystä länsimaiselle ajattelulle ja kulttuurin luojana se on valtava lähde.   Me ajattelemme nyt itse, mutta tottakai äitiä kunnioitetaan (minun voi eieiei, ei noin! professorini)

Ja kun sitten fundikset ärsytetään niin siitä saa köniin - saan itekkin naamakirjassa, mutta tahdon siellä pitää erilaisia kavereita. Ex-kristittyfundiksesta totesin - hän pysyi fundamentalistina, mutta vaihtoi lippua.  Kuinkas toisin voi käydä.  än edustaa monelle ateismin uskonmarttyyria, ja semmonenhan tunnetusti on "kirkon siemen" mutta myös "NichtKirchen".   Monesti kun kuuntelin, ajattelin,miksi valitset taas nuo sanat?  saadaksesi taas turpiin?   - osoittaaksesi aika julmasti, mitä oma lapsekas uskosi sinussa edustaa - itseäsihän siinä kuritat, sitä fundamentalistia itsessäsi...  Siellä se elää ja voi hyvin...  Ei ole kasvettu siitä eteenpäin, vaihdettu vain lippua!!   Auttaisit nyt aikuisena ja yliopistomiehenä - älykkäänä vielä - heitä uskaltautumaan matkalle, joka saattaa herättää epämieluisia ajatuksia, epäilyksiä ja epäuskoa.  Ellei tietä tallaa itse, kuinka auttaa toisia?  

Meitä autettiin kohtaamaan kärsimys, minun mielestäni. Juhanin saattaa teologin poikana, vankasti herännäisyyteen juurtúneena, olla helpompaa puhua, kuin "sillee niiku riparil uudestisyntyneel jota Jeesus sillee niiku kutsuu papiks kuha mie en hukkaa mun uskoo siäl Hesas.Et miä niiku alottasin Henges ja lopettasin Helsingis niiku meijän nuarisopappikii sanoo ain".
« Viimeksi muokattu: 09.11.13 - klo:13:24 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Paikalla Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33772
Vs: Kirkon-strategia tekeillä, palautetta tarvitaan
« Vastaus #57 : 09.11.13 - klo:14:00 »
Haluan rakkaudellisesti ilmaista, että en usko että kukaan tai mikään voi uskoa riistää niiltä jotka ovat Jeesuksessa Kristuksessa. Room. 8:38-39.
Ei teologinen tiedekuntakaan.

Juhanin lyhyet viestit johtuvat ymmärtääkseni siitä että hän kirjoittaa vain yhdellä kädellä. Me toispuoliset tuemme toisiamme.  :039:

p.s. puoliksi rakastava, puoliksi perisyntinen armonkerjäläinen täällä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kirkon-strategia tekeillä, palautetta tarvitaan
« Vastaus #58 : 09.11.13 - klo:14:49 »
Onko mielestänne fundamentalisti semmoinen pappi,joka uskoo, että kaikki mitä hän lausuu uskontunnustuksessa, on totta.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Kirkon-strategia tekeillä, palautetta tarvitaan
« Vastaus #59 : 09.11.13 - klo:14:55 »
Haluan rakkaudellisesti ilmaista, että en usko että kukaan tai mikään voi uskoa riistää niiltä jotka ovat Jeesuksessa Kristuksessa. Room. 8:38-39.
Ei teologinen tiedekuntakaan.

Juhanin lyhyet viestit johtuvat ymmärtääkseni siitä että hän kirjoittaa vain yhdellä kädellä. Me toispuoliset tuemme toisiamme.  :039:

p.s. puoliksi rakastava, puoliksi perisyntinen armonkerjäläinen täällä.

Luuk. 17:1 Ja hän sanoi opetuslapsillensa: "Mahdotonta on, että viettelykset jäisivät tulematta; mutta voi sitä, jonka kautta ne tulevat!
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.