Karsin, ja kirjoitan mistä ovat valittaneet itse:
-Pappi ei tiedä mitä uskaltaa seurakunnalle sanoa,
-(-kun ei tiedä että seurakunta usein tietää jo, ja on lukenut sen Heikki Räisäsen suurkirjan. Ne, jotka ei hyväksyneet, pitävät omia pitojaan.)
-Pappi ei osallistu pian opiskelemaan lähdettyään yhtään mihinkään seurakuntatoimintaan.
-( Pitäähän laulunopettajankin kuunnella semmoinen määrä oppitunteja ja tutkintoja, että jo toisesta korvasta tulee ulos; eikö nää ikinä lopu!?! Voisivat osallistua joka liikkeen kesäpäiville... Semmosta. Ja ekumenian nimissä osallistua ort ja rk palveluihin ja edes johonkin vapaan suunnan, sekä karismaattiseen.Ort tietenkin päin vastoin evl messuun)
-Kuilu sakastista saarnatuoliin on ylikäymätön
-Hoidattaa sielunsa Bonhoefferin malliin
-Oppia mistä availla tekstejä, kun valittavat, että saarnavuoroja tulee niin, niin tiheään, ja saarnan teko vie koko viikon: Neuvoa vanhoja postilloja, ja missä nyt on Sanaa saarnattu, uutta unohtamatta, eli on semmonen kuin Teologinen Aikakauskirja.
-- Voisiko siinäkin lukea sen tekstin kolme viikkoa ennen tai omaksua että ottaa aamuisin vaiteliaan vartin, ja vain antaa tekstin sulaa mielessään.
Helppohan minun on, niin, tietysti on. Mutta näistä itse valittavat. Diakonia sujuu ennennäkemättömään malliin. Seurakuntalaiset saisi paremmin osallistua siihen lahjoitusleivän jakoon, ja Vapaavuorewlle oikein kutsu, kun nyt selvästri pyrkii Kataiseksi Kataisen paikalle, ja velvoite tuoda viisi (5) rikasta miestä ja kaksi (2) ahkeraa sihteeriä mukaanaan, keräämään ja jakamaan. Yks päivä vuoteen ei kaada markkinataloutta vielä. Johan nyt pääsee ainakin täällä puuhaamaan mitä tahtoo, Malmilla voisivat pyytää kahvinkeittäjiä.
Minä kysyn, miten se on mahdotonta, se, että joskuskaan saarnattaisiin lakia? Onhan se vaikeaa, jos sitten suuttuuvat. Mutta jos, että mentäisiin, kuin tämän saitin pohdinta synnin olemuksesta, ja saataisiin vaikka ihmiset ajattelemaan. On totta, että kirkko on kuin se majatalo johon Laupias Samarialainen vei sen piestyn hoidettavaksi. Lutherin mukaan, ja että Jeesus oli se Samarialainen. Ettei paraskaan ihmisteko lunasta sielua. Parantumattomasti sairaitten sairaala - että siihen nähden. Ja aina rähmällään langenneena, kuten toteaa Dosentti, että siihenkin nähden. Ettei mikään uyskonhyppy keskiajalle mitään edusta. Kerran kuulin tätä. Ajassa on vaeltaminen, vaikka tulee vastaan käärmettä ja janoa ja ykstoikkosta ravintoa... Tämä niille uudistajille... Reformaatiot menee äkkiä siihen, että mitäs kivaa keksittäis.
Ennen muuta voisiko mitenkään sitä kellonaikaa myöhentää?
Nyt minä palaan Dosenttiin.