Kirjoittaja Aihe: Mikä on kristillinen?  (Luettu 7587 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Mikä on kristillinen?
« : 29.07.13 - klo:17:57 »
On muotia vedota kristillisyyteen, mutta onko kukaan päättänyt mikä on kristillistä. Se miten Jeesus opetti vai se miten Paavalin kirjeissä lukee tai se mitä on muissa kirjeissä on tai ilmestyskirjassa? Entä mitä Tuomaan evankeliumissa on Jeesuksen puheissa? Eräät ovat omineet sanan itselleen tarkoittamaan niitä, jotka ajattelevat kuin hän itse. Minulle on päivä päivältä epäselvempää mikä on kristillistä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Mikä on kristillinen?
« Vastaus #1 : 29.07.13 - klo:18:05 »
Niinhän se tahtoo olla, että samat termit ovatkin eri tarkoittavia henkilöiden kesken. Paavalia korostetaan mielestäni liikaa. Kristillisyys on minulle sitä, mitä tasapuolisesti tulkiten on Raamatussa kirjoitettuna.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Mikä on kristillinen?
« Vastaus #2 : 29.07.13 - klo:18:50 »
Jos ajatellaan kansan suussa kuuluvaa Ristillistä tasajakoa, eikö se ole aika paljon juuri sitä. Että ei vain itselle ja omalle porukalle, vaan muillekin jotka ovat tarpeessa ja joille kelpaa.
Näitä ovat yhtä hyvin rakkaus, anteeksianto, kohteliaisuus kuin suru, huoli ja rukous.

Raamatulla päähänlyöminen ei ole kristillistä vaan kovaa ja oikeudetonta.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Mikä on kristillinen?
« Vastaus #3 : 29.07.13 - klo:18:57 »
Minua alkaa vähän painamaan se että mitä on Raamatulla päähän lyöminen, tee minä sitä?
Esimerkiksi kun olen täällä foorumilla olen laittanut "Iltahartaus" ketjuun jonkun virren/laulun ja
jonkun raamatunkohdan...onko se ns. mestarointia/raamatulla päähän lyömistä?
En ole sellaista tarkoittanut, mutta lukija(t) voi niin ymmärtää.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Mikä on kristillinen?
« Vastaus #4 : 29.07.13 - klo:19:00 »
Tuohon vielä lisään, kai minusta on tullut vaan niin varovainen, arka ja pelokas...siksi tuollaista mietin.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Mikä on kristillinen?
« Vastaus #5 : 29.07.13 - klo:19:21 »
Ei ne sinun jutut tunnu mestaroinnilta, vaan harrasmielisyydeltä. Sitäkin aikaa saavat kaikki kristityt välillä kokea. Välillä purraan kovaa leipää.

Luettu ei ole samalla tavalla kuin puhuttu vaikuttanut ainakaan minuun. Silloin voi karsia, eli harppoa yli. Mutta kun esim. körtti istuisi Kansanlähetyksen juhlilla kuuntelemassa pj:n puheenvuoroa jossa vuorottelevat tunnetut raamatunlauseet ja vuoroin muistutetaan mikä kaikki on syntiä, se minulle on päähänlyömistä.

Jumala puhuu Sanaansa monilla eri tavoilla, ja eri ihmisille eri tavoin. Näin minulla.
Kaikki raamatunlukukaan ei ole kristillistä. Esim. kirkkoherran poika, luokkatoveri luetti Oholasta ja Oholibasta vallan muista syistä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21729
Vs: Mikä on kristillinen?
« Vastaus #6 : 29.07.13 - klo:19:31 »
Kiitos :eusa_angel:
Ehkä se raamatulla lyöminen on jotain tarkoituksellista toisen (siis yhden ja tietyn ihmisen) alistamista,
"opettamista", toisen yläpuolelle pyrkimistä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Mikä on kristillinen?
« Vastaus #7 : 29.07.13 - klo:19:36 »
Yhdenkin, mutta suurissa tilaisuuksissaa on kohteita paljon. Ne tiedetään usein ennalta. Ja sitten seuraa hengl.kokouksissa eteenkutsu.
Jampe saisi tulla kertomaan. :039:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Mikä on kristillinen?
« Vastaus #8 : 29.07.13 - klo:20:03 »
Kunhan pysytään erossa pakottamisesta ja manipuloinnista, niin se olisi jo hyvä.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Mikä on kristillinen?
« Vastaus #9 : 29.07.13 - klo:20:10 »
On muotia vedota kristillisyyteen, mutta onko kukaan päättänyt mikä on kristillistä. Se miten Jeesus opetti vai se miten Paavalin kirjeissä lukee tai se mitä on muissa kirjeissä on tai ilmestyskirjassa? Entä mitä Tuomaan evankeliumissa on Jeesuksen puheissa? Eräät ovat omineet sanan itselleen tarkoittamaan niitä, jotka ajattelevat kuin hän itse. Minulle on päivä päivältä epäselvempää mikä on kristillistä.

Ei kai se taida ihan meidän päätettävissä olla, mikä on kristillistä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Mikä on kristillinen?
« Vastaus #10 : 29.07.13 - klo:20:55 »
Ei kai se taida ihan meidän päätettävissä olla, mikä on kristillistä.

Kuka nimittää itseään ja edustamaansa yhteisöä kristilliseksi päättää siitä itse. Siltä osin se on valittavissamme. Onko se sitten kristillistä sitä kysyn?
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Benkku

  • Vieras
Vs: Mikä on kristillinen?
« Vastaus #11 : 29.07.13 - klo:21:11 »
Minulle on päivä päivältä epäselvempää mikä on kristillistä.

Olemalla välillä hiljaa eikä koko ajan äänessä tehostamassa itseänsä.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Mikä on kristillinen?
« Vastaus #12 : 29.07.13 - klo:21:25 »
Minulle on päivä päivältä epäselvempää mikä on kristillistä.

Kaikki se on kristillistä, mikä korottaa Jeesusta Kristusta ainoana Sovittajana ja Pelastajana. Mikään muu ei olekaan kristillistä.

"Sillä minä olin päättänyt olla teidän tykönänne tuntematta mitään muuta paitsi Jeesuksen Kristuksen ja hänen ristiinaulittuna." (1. Kor. 2:2)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10388
Vs: Mikä on kristillinen?
« Vastaus #13 : 29.07.13 - klo:21:44 »

   Risteys, jossa lähimpänä oleva kohdataan.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Mikä on kristillinen?
« Vastaus #14 : 29.07.13 - klo:22:37 »
Rupesin muistelemaan, että Paavalin kirjeet alkoivat ilmeisesti närästää siinä vaiheessa, kun meille tuli naispappeus. Vastustajat etsivät sieltä kohdan "Nainen vaietkoon seurakunnassa..." ja sillä he perustelivat kantaansa. Kannattajat tekivät siitä päätelmän, että Paavali on typerys eikä häntä tarvitse ottaa tosissaan. Kenellekään ei tullut mieleen, että ehkä tuo Paavalin lause ei tarkoittanutkaan sitä, etteikö nainen voisi toimia pappina. Muistan kuulleeni, että jonkun selittäjän mukaan kokouksissa olisivat naiset puhuneet niin isoäänisesti, että Paavali tarkoitti tuon sanan sitä silmälläpitäen.
« Viimeksi muokattu: 29.07.13 - klo:22:49 kirjoittanut Pirska »
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.