Kirjoittaja Aihe: Körttibaari 16, tarinan kertojille ja musan ystäville  (Luettu 16310 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Körttibaari 16, tarinan kertojille ja musan ystäville
« Vastaus #30 : 29.05.21 - klo:13:47 »
Euroviisut?
Eikö ne ennen olleet oman maan hienoudesta ja omasta kulttuurista kertovia laluja joita siellä laulettiin?

Ei ne olleet sitä ennenkään.

En tiedä, miten vaikka joku tällainen Suomen edustuskappale vuodelta 1966 kertoisi Suomen hienoudesta ja kulttuurista (ja huom. en suuremmin pidä tästä renkutuksesta):

Ann-Christine: Playboy. https://www.youtube.com/watch?v=kQcnC2zjA8A

Tykkään kyllä siitä, jos on jotakin oman maan kuuloista esillä. Esimerkiksi Serbian tämänkertainen oli juuri sitä poppia mitä siellä soitetaan. Vaikkei sitä meillä siten osata kuulla.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttibaari 16, tarinan kertojille ja musan ystäville
« Vastaus #31 : 29.05.21 - klo:16:15 »
On mielenkiintoista, mikä musa on suosittu Körttifoorumilla. Olen suurin piirtein ainoa, joka puolustaa herännäisyyden historiallisia virsiä millään tavalla. Tuntuu siltä, että körtit häpeävät historiaansa.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Körttibaari 16, tarinan kertojille ja musan ystäville
« Vastaus #32 : 29.05.21 - klo:17:26 »
Nyt kuuntelen etiopialaista jazzia.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Körttibaari 16, tarinan kertojille ja musan ystäville
« Vastaus #33 : 29.05.21 - klo:17:39 »
Arkailen kirjoittaa ja sanoa, että Siionin virret ovat minulle aidointa körttiläisyyden ymmärryksessäni. Luterilainen kirkko ei uskalla poistaa virsikirjastaan entisiä virsiä, jolloin uusia numeroita vain lisätään ja kirja paksunee.
Körtit uskalsivat tehdä toisin, vaikka tiedossa saattoi olla, että suvun perinteinen,,,,,,,jäi pois. On se saattanut pahaa mieltä aiheuttaa. En tiedä, voin olla väärässäkin.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Körttibaari 16, tarinan kertojille ja musan ystäville
« Vastaus #34 : 29.05.21 - klo:18:29 »
Nyt kuuntelen etiopialaista jazzia.

Mulatu Astatke? Pitääpä tutustua.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Körttibaari 16, tarinan kertojille ja musan ystäville
« Vastaus #35 : 29.05.21 - klo:18:35 »
^ Mm. hänen tuotantoaan, mutta muutamaa muutakin.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttibaari 16, tarinan kertojille ja musan ystäville
« Vastaus #36 : 29.05.21 - klo:18:42 »
Arkailen kirjoittaa ja sanoa, että Siionin virret ovat minulle aidointa körttiläisyyden ymmärryksessäni. Luterilainen kirkko ei uskalla poistaa virsikirjastaan entisiä virsiä, jolloin uusia numeroita vain lisätään ja kirja paksunee.
Körtit uskalsivat tehdä toisin, vaikka tiedossa saattoi olla, että suvun perinteinen,,,,,,,jäi pois. On se saattanut pahaa mieltä aiheuttaa. En tiedä, voin olla väärässäkin.

On hieno tunnustus, että Siionin virret ovat aidointa körttiläisyyttä. Malmivaaran vanhoissa on 158 niin, että kyllä Siionin Virsissä on myös sen jälkeen kirja paisunut paksummaksi. 1800-luvulla oli virsikirjassa muistaakseni 75 Daavidin Psalmia, kun nykyään on murto-osa siitä, joten on osattu jättää pois virsikirjasta, mitä ei ole haluttu. Nykyihminen jättää mielellään Raamatun pois ja ottaa jotain mukavampaa tilalle.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Körttibaari 16, tarinan kertojille ja musan ystäville
« Vastaus #37 : 29.05.21 - klo:18:55 »
Minulle virret, virsikirjan ja siioninvirret ovat eri tarpeeseen kuin klassinen, jazz tai viihdemusiikki.

Virsikirjat ovat vuosi vuodelta paksuntuneet. Muistan kansakouluajan pienen, nuotittoman ja siksi ohuen kirjan.
Samanlainen oli ensimmäinen siionin-virsikirjani. Sitten tuli nuottipainos, sitten isotekstinen ja tämä uusin jossa virret ovat lyhyempiä ja osa on poistettu.

Kaikilla olen pärjännyt, Malmivaaeoja en tunne kuin Thomaksen linkittämät. Virsistä olen yli kymmen vuotta löytänyt aamu- ja iltahartauksiin veisattavaa. Nyt uusimpana tämän    http://koraali.fi/1701/index.html
jota myös olen käyttänyt yhteiseksi hyväksi.

Virret ovat rakkaita, ja paljon on sellaisia jotka osaan kouluaikojen aamuhatauksista vieläkin ulkoa.
Aikoinaan kun tiskasin käsin veisasin virttä viihdykkeeksi.

Nyt viihdyn eniten klassisen avulla. Sitä soittelen unilauluiksini.

Kenenkään musiikkimakua en usko muuttavani,kumpahan vain omia 'rakkaitani' esittelen.

Tässä riipaisevaan tositapahtumaan tehty esitys Billie Holydein esi-isistä:

https://www.youtube.com/watch?v=-DGY9HvChXk
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Körttibaari 16, tarinan kertojille ja musan ystäville
« Vastaus #38 : 29.05.21 - klo:19:09 »
Malmivaaeoja en tunne kuin Thomaksen linkittämät.

https://www.youtube.com/watch?v=-DGY9HvChXk

Valitettavasti en ole voinut linkittää suomenkielisiin Malmivaaran Siionin Virsiin, koska eivät ole missään internetissä olemassa eivätkä mistään saatavina kuin antikvariaatista. On yritetty peittää unholaan, ja kun naivi ulkomaalainen paljastaa ne, se pidetään kamalana ja kuvottavana. Jos joku niistä löytyy täältä, se on minun (eikä kenenkään muun) kärsivällisesti kopioitu käsin vanhasta kirjasta ja laitettu näkyviin tänne toisten haukuttavaksi kamalaksi ja kuvottavaksi toisten hiljaisuudellaan hyväksyvän sitä.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Erakko

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 65
Vs: Körttibaari 16, tarinan kertojille ja musan ystäville
« Vastaus #39 : 30.05.21 - klo:00:40 »
https://youtu.be/GEVGC0U8Nl8

Saatanan työmaa

Ikävä kyllä laulun tarinoita löytyy liikaa läheltäkin.  :voiei: :voiei:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Körttibaari 16, tarinan kertojille ja musan ystäville
« Vastaus #41 : 30.05.21 - klo:20:22 »
Kiitokset Erakolle ja VeeÄnnälle, että jaksatte ladata musiikkia, kun teillä on siihen makua.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Körttibaari 16, tarinan kertojille ja musan ystäville
« Vastaus #42 : 02.06.21 - klo:10:35 »
Huomenta!


https://www.youtube.com/watch?v=cmMtkWOzCF4

Tuollaisen lykkäsin tänne "vaihteeksi", ehkä aamutuimaan sopivaa baarimusaa että päästään
reippaasti liikkeelle päivän hommiin.   :023:

Maisema tullut jo tutuksi, hihna on viimeisen päälle sävy sävyyn "kitaran" kanssa,
kai tämäkin puoli omatekoisissa kitaroissa toimii hyvin, jos on musiikkikorvan lisäksi silmää.

Aurinkoista kesäkuun aamua!

Odottelen tässä terkkarista takaisinsoittoa, kylläpä taas kestää.
Pitää varata hoitajalle pistosaika eligard-lääkkeelle, kolmen kuukauden välein.

Mutta...heh...pitääpä palata tuohon Justin Johnsonin "sävy sävyyn" kitara-asiaan...
Osui hänen sivuiltaan silmiini että hän on tällaisia "lapiokitaroita" tehnyt aika runsaasti,
mutta ei ole jättänyt itselleen vaan yleensä myynyt ne keikkojen jälkeen.
Ymmärsin että tuo linkissä oleva kitara on erityinen hänellä, on tilannut kuvioinnit
tyhjään lapioon, tilannut Italiasta siihen sopivan kuvioinnin hihnaan.
Justinin osuus oli siinä saada aikaiseksi lapiosta soittoväline.
Tuntui olevan tyytyväinen lopputulokseen.
Ei kai ihme että minunkin silmään osui... :003: :003:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Körttibaari 16, tarinan kertojille ja musan ystäville
« Vastaus #43 : 02.06.21 - klo:11:00 »
Nonnii....nyt huomasin totaalisen tyhmyyteni... :icon_eek: :icon_sad: :102:

Siis, tuo mitä äsken koitin selittää lukee näköjään tasan tarkkaan englanniksi linkin yhteydessä...
Minulla tämä hyppäsi silmille vasta kun "kone" oli lykännyt mulle suomennoksen!!!!    :003:
On se hienoa että koneet toimii nykyään näin hienosti.  :icon_biggrin:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Körttibaari 16, tarinan kertojille ja musan ystäville
« Vastaus #44 : 07.06.21 - klo:23:28 »
Oliskohan niin että laitan tänne jälleen pitkästä aikaa kitaramusiikkia   :023:
Olette tainneet jo huomata että tämä taiteilija on saanut minut innostumaan kitaramusasta
entistä enemmän.
Ja hänellä on se hyvä homma että hän ei edes yritä laulaa hienon musiikin sekaan....
en ole kertaakaan kuullut hänen laulavan, etten tiedä osaako, mutta soittaa osaa kyllä!

https://www.youtube.com/watch?v=Br8An7u88Gw