Kirjoittaja Aihe: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta? 2  (Luettu 24491 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta? 2
« Vastaus #30 : 04.04.20 - klo:08:43 »
Valvokoon vaan Isoveli, Isällä on silti eniten tietoa, ilman dataakin.

Päivän virsi Minua tutkit Herrani sen sanoo. Koulun aamuhartauksissa tätä veisattiin ja siitä jäi jälki tuntoihin.

Sähköpostiin tulee mainoksia yrityksiltä joita en ole hakenut, jopa Pinterestiin ilmaantui Netflix-mainos vaikka sanaa en ole siellä kirjoittanut.

Valvonta ei minua häiritse. Ei ole mitään salattavaa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta? 2
« Vastaus #31 : 04.04.20 - klo:14:08 »
Koronaviruspandemian muuttuessa yhä pahemmaksi pahimman ollessa vielä edessäpäin sairastuneiden hoito tulee vaatimaan huomattavia resursseja maamme terveydenhuoltojärjestelmän kaikilla tasoilla vanhuspalveluista tehohoitoon. Hoitopäivä teho-osastolla maksaa tuhansia euroja, jolloin kunnissa valmistaudutaan priorisointiin ketä hoidetaan ja ketä ei, koska resurssit eikä rahaa ei enää riitä kaikkien hoitamiseen. Italiassa lääkäreitä on ohjeistettu ottamaan huomioon potilaiden ikä, kun he pohtivat kenelle tehohoitoa annetaan.

Lähteet

 Yle selvitti: Kunnissa tehdään nyt päätöksiä tehohoidon rajaamisesta epidemiahuipun lähestyessä – hoivakodeissa käydään läpi, ketä hoidetaan ja miten
https://yle.fi/uutiset/3-11292386

The Extraordinary Decisions Facing Italian Doctors
https://www.theatlantic.com/ideas/archive/2020/03/who-gets-hospital-bed/607807/

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta? 2
« Vastaus #32 : 04.04.20 - klo:15:53 »
^Onhan tuota tehty jo aikaisemmin. Ei kaikille ole varaa antaa parasta mahdollista hoitoa, siis sitä mitä annettaisiin jos olisi vain yksi potilas koko maassa.

Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta? 2
« Vastaus #33 : 04.04.20 - klo:20:30 »
^Onhan tuota tehty jo aikaisemmin. Ei kaikille ole varaa antaa parasta mahdollista hoitoa, siis sitä mitä annettaisiin jos olisi vain yksi potilas koko maassa.
Juuri näin! Tuota on tehty jo aikaisemmin normaalioloissa, mutta entäpä jos, ja kun nykyisen poikkeustilan aikana koronaviruspandemian huippukohdassa vanhusten hoivakodeista tuodaan ambulansseilla mummoja jonossa teho-oastolle hengityskonehoitoon eikä resurssit ja raha enää riitä kaikkien hoitamiseen? Jo kahdessa on valinnanvaraa, mutta kumman lääkäri valitsee hengityskoneeseen, jo aikaisemmin hoitoon saapuneen  tartunnan saaneen perusterveen 45-vuotiaan suuryrityksen pääjohtajan vai 85 vuotiaan hoivakodin mummon? Italiassa lääkäri valitsisi ohjeistuksen mukaisesti tietenkin sen pääjohtajan.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta? 2
« Vastaus #34 : 04.04.20 - klo:21:21 »
Vammaisilla ihmisillä saattaa olla haasteellista selviytyä hengissä koronaviruspandemiasta? :017:

Vammaisperheyhdistyksen mukaan monissa perheissä pelätään tällä hetkellä koronan vaikutuksia hoidon saamiseen.

Tampereen yliopistollinen sairaala (TAYS) antoi viime viikolla päätöksen, jossa 8-vuotiaalta monivammaiselta lapselta rajattiin pois hengityskonehoito, mikäli hänen vointinsa huononee. Perheen mukaan lääkäri viittasi päätöksestä kertoessaan koronatilanteeseen.

Lähde

Lääkärit päättivät rajata 8-vuotiaalta monivammaiselta pojalta hengityskonehoidon epidemian keskellä – TAYS kieltää koronan vaikuttaneen päätökseen
https://yle.fi/uutiset/3-11292537

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta? 2
« Vastaus #35 : 04.04.20 - klo:21:48 »
Jos aikoo juoda olutta tölkin suusta, niin pitäisiköhän tölkki pestä ennen sitä? Ties kuka sitä on kaupassa koronatahmatassuineen klähminyt. No, se on myöhäistä nyt... koetan muistaa ensi kerralla. Tai käytän tuoppia 
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta? 2
« Vastaus #36 : 05.04.20 - klo:07:03 »
Jo kahdessa on valinnanvaraa, mutta kumman lääkäri valitsee hengityskoneeseen, jo aikaisemmin hoitoon saapuneen  tartunnan saaneen perusterveen 45-vuotiaan suuryrityksen pääjohtajan vai 85 vuotiaan hoivakodin mummon?

Entäpä, jos mummo on lääkärin oma isoäiti ja pääjohtaja on juuri antanut potkut lääkärin veljille? Tätä voisi kutaua vaikka 'inhimilliseksi tekijäksi'.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta? 2
« Vastaus #37 : 05.04.20 - klo:17:43 »
Koronavirus on löytänyt tiensä Espoon hoivakotiin. Koronavirus on löytänyt tiensä myös muun muassa ainakin yhteen Diakonissalaitoksen hoivakotiin pääkaupunkiseudulla sekä joihinkin Helsingin seniorikeskuksiin. Lisäksi Mehiläisen, Attendon ja myös Esperi Caren hoivakodeissa asuvilla useilla vanhuksilla ja työntekijöillä on havaittu koronatartuntoja.

Yhtiöistä ei kerrota sairastuneiden tarkkaa määrää asukkaiden ja työntekijöiden yksityisyyteen vedoten.

Lähteet

Espoolaisessa hoivakodissa koronaepidemia, kolme asukasta kuollut
https://yle.fi/uutiset/3-11293279

Uusimmat tiedot koronaviruksesta: Suomessa on kuollut nyt 28 ihmistä koronavirukseen – heistä kolme menehtynyt espoolaisessa hoivakodissa, Ruotsissa koronaan kuolleita yli 400
https://yle.fi/uutiset/3-11212596

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta? 2
« Vastaus #38 : 05.04.20 - klo:19:31 »
Entäpä, jos mummo on lääkärin oma isoäiti ja pääjohtaja on juuri antanut potkut lääkärin veljille? Tätä voisi kutaua vaikka 'inhimilliseksi tekijäksi'.
Entäpä, jos lääkäri itse sairastuu ja tarvitsee hengityskonehoitoa?  :017: Pystytäänko lääkäreiden ja hoitajien työturvallisuus takaamaan?  :017:

Julkisuudessa on ollut paljon esillä huoli suomalaisen terveydenhuollon kovasta paineesta koronaviruspandemiassa juuri tällä hetkellä. Myös suojavarusteiden riittävyys on herättänyt huolta. Miten maamme terveydenhuolto selviytyy koronaviruspandemian tautihuipun iskiessä?   :017:

Terveydenhuollossa on jo muutaman viikon ajan valmistauduttu lähestyvään koronaepidemian tautihuippuun. Samaan aikaan hoitohenkilökunnan mieltä painavat myös kotiarjen pyörittämiseen ja jaksamiseen liittyvät asiat.

Lähde

Hoitoalan työntekijöitä huolestuttaa oma arkielämä koronan tautihuipun iskiessä – lääkäri Terhi Savolaisen lapset kaipaavat jo äitinsä syliä
https://yle.fi/uutiset/3-11288278

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta? 2
« Vastaus #39 : 06.04.20 - klo:11:27 »
Tässä käyrät miten pohjoimaissa menee. Valitettavasti ne ovat twitterissä, mutta se pitäisi olla avoin. Käyrät ovat suomen kielisiä

https://twitter.com/MarkkuPeltonen/status/1247010914261491714
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta? 2
« Vastaus #40 : 06.04.20 - klo:13:05 »
Jos aikoo juoda olutta tölkin suusta, niin pitäisiköhän tölkki pestä ennen sitä? Ties kuka sitä on kaupassa koronatahmatassuineen klähminyt. No, se on myöhäistä nyt... koetan muistaa ensi kerralla. Tai käytän tuoppia 
Ei pitäisi juoda olutta tölkistä, koska alumiinisten juomatölkkien sisäpinnoitteissa on terveydelle vaarallista kemikaalia muistaen myös, ettei alkoholinkäytön riskiraja ole turvaraja.

Lähteet

Juotko juomasi mielelläsi tölkistä? Ei ehkä kannattaisi
https://www.voice.fi/terveys-ja-hyvinvointi/a-74080

Tutkijat varoittavat: tölkkiolut vaarantaa terveytesi
https://www.kauppalehti.fi/uutiset/tutkijat-varoittavat-tolkkiolut-vaarantaa-terveytesi/9b4b95aa-2d86-35df-b8e2-de05899ce556

Alkoholi ja riskirajat: Voiko turvallisesti ryypätä?
https://suomenkuvalehti.fi/jutut/tiede/alkoholi-ja-riskirajat-voiko-turvallisesti-ryypata/

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta? 2
« Vastaus #41 : 06.04.20 - klo:18:33 »
^Kauppalehden juttu on vain tilaajille, joihin en kuulu.

Tuttu pariskunta kyselee pääsiäiskylään mökilleen (mökki on tässä saman maakunnan alueella). Veisivät ja toisivat. Mennäkö vai ei  :017:
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta? 2
« Vastaus #42 : 06.04.20 - klo:21:47 »
^Kauppalehden juttu on vain tilaajille, joihin en kuulu.

Tuttu pariskunta kyselee pääsiäiskylään mökilleen (mökki on tässä saman maakunnan alueella). Veisivät ja toisivat. Mennäkö vai ei  :017:

Jos olet terve niin mene ihmeessä. Et sinä ole karanteenissa, mutta mökillä et ole väentungoksessa.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta? 2
« Vastaus #43 : 06.04.20 - klo:23:54 »
Jos olet terve niin mene ihmeessä. Et sinä ole karanteenissa, mutta mökillä et ole väentungoksessa.

Niin no, mistäpä sen tietää, onko terve? Taudeilla on itämisaikansa, ja kuulemma koronan kantaja voi olla oireettomanakin. Sillä mietin. Ja nuo tutut ovat enemmän riskiryhmäläisiä kuin minä; eivät ikänsäkään puolesta selviytyjien parasta a-luokkaa enää, mutta ennen muuta siksi, kun perussairauksia on muutama. Enemmän olenkin huolissani mahdollisuudesta, että tartuttaisin heidät.

Mutta joo, ehkä sitten menen.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta? 2
« Vastaus #44 : 07.04.20 - klo:00:09 »
^Onhan tuota tehty jo aikaisemmin. Ei kaikille ole varaa antaa parasta mahdollista hoitoa, siis sitä mitä annettaisiin jos olisi vain yksi potilas koko maassa.

Tahtoisin tarkat dokumentit muista kuin terveydenhoidollisista /  lääketieteellisistä syistä hoidotta jätetyistä henkilöistä mikäli havainto koskee Suomea.  Siis perussairaudet, sosioekonominen asema, ikä ynnä muut havaitut syrjäyttävät tekijät. 

Huomautan, että opiskellessani kiersin kaikki mahdolliset klinikat kun piti.  Mikäli tilanne on muuttunut , haluaisin siitä tarkan tiedon.  Esimerkkinä kai voi kertoa Down-lasten leukemiahoidon rajauksista, kun olimme Lastenklinikalla täynnä pyhää vihaa viisi minuuttia... Ryhmäopettajamme kertoi, ettei kyseessä ole missään tapauksessa mikään muu kuin havaittu erittäin huono vaste ja erityisen karmivat sivuvaikutukset niille sytostaateille, joita osa lapsista sai, nämä eivät.  Tiedot saattoi penkoa tutkimuksista ja kirjallisuudesta.  Tämä on jäänyt mieleeni, koska oma reaktioni oli niin  tyyliä ai-jaa-ettekste-hoida-vammaisia-kaikin-keinoin.  Opettaja oli oikeassa. 

------------------

Sitä en tajua, etteikö muka sitä koronaa pitäisi ottaa huomioon jokaisen hoidossa.  Ja haluan eteeni jokaisen, jolla on tarve erotella hoidettavat ja ei-hoidettavat huomioimatta nyt esimerkiksi hoitotahtoa.  Ei ainakaan ennen jätetty  kehitysvammaisia hoitamatta siinä kuin muita.  Tai no, aivovammainen minäkin olen ja varsin hyödytön, eli se tietää sitten lähtöä kun vielä olen näin infektioaltis.




--------------------


Vimmattu kiire  näköjään vaan on hoitaa kaikki mahdollinen ja mahdoton alta pois ennen sitä suuresti varrottua huippua.  En siis yhtään tiedä miksi minulta ultrattiin vatsa.  No hyvä, sanoi radiologi,  oletpa onnistunut keräämään kaiken rasvasi vatsaontelon ulkopuolelle.  Katso itse. 

Sivulöydöksenä näkyi kaksi sappikiveä.  Katso itse, no olin jo ne huomannut. 

Kiitäen lähti lähete, en muuten ihan tiennyt koko juttua että menee,  jostain vatsatalosta soittivat ja hälyttivät sappilabroihin, että lähete jo on ja seuraavana päivänä soittaa kiururgi sitten.  Itkua vääntäen totean kaapanneeni tiedä mistä päänsärkykuumeyskätaudin, eli ymmärränhän minä kaiken mutta miten tässä toimia vähiten väärin?  Ihmettelin  mutta hoitajan kanssa pääteltiiin  että ei mihkään labroihin  nyt. 

Minä vaikeroin että kun en pysy edes tontilla, arvailen vain mistä on kymysys, oma ta on jo siirtynyt koronakauteen, vain puhelinvastaaja päällä.  Noh, täällä meillä ehkä piti.  Ei totisesti haluta lähteä leikkelyttämään jotain sappea kun se ei vaivaa, mutta kun paranen ja labrat otetaan jne niin kai pitää --- olen tiellä,  m i k ä l i    ne kivet rupeaa häiriköimään kun korona oikein mellastaa.- Pahasti tiellä.    Siis normaalisti saisin olla rauhassa oireettomine kivineni, nyt vissiin en saa. 


Poistettaisko samoin tein rinnat ja muuta, voihan niihin pukata vaikka syöpä...  Mutta olkoon.  Tällä tavalla pidfetään niitä respiraattoreita varalla, että napsastaan tuonkin  mummonhupelon sappi hiiteen.   Mikä täytyy se täytyy.   Saahan niistä pahoja tauteja. 
« Viimeksi muokattu: 07.04.20 - klo:00:17 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.