Kirjoittaja Aihe: Tulisiko sallia  (Luettu 26709 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Tulisiko sallia
« Vastaus #45 : 30.10.10 - klo:12:17 »
Selittikö hän sitä koskaan? Onko taito tai taipumus siirtynyt suvussa? Toisinaan siirtyy.

Isäni ei sanonut tietävänsä syytä, miksi hänellä oli kyky katsoa kaivon paikat. Hän sanoi, että kaivo pitää tehdä paikkaan jossa maassa on vesisuonien risteys tai riittävän iso vesisuoni johdattamaan kaivoon riittävästi vettä. Hän löysi varvun avulla tuon paikan. Yleensä kun uusi talo rakennettiin tai vanha kaivo ehtyi, isäni sai komennuksen katsomaan kaivolle paikka.

Minulle tuo kyky ei periytynyt. Isäni valitsema kaksihaarainen varpu ei minulla taipunut millinkään vertaa, kun sen sijaan isäni käsissä se "niiasi" välittömästi. 

Tänä päivänä maaseudulla maahan porataan reikää (porakaivo) niin syvälle, että sieltä löytyy riittävästi vettä tuottava vesisuoni. Kaivon paikkaakaan ei tarvitse hakea, vaan porakaivo syntyy aina valittuun paikkaan.

Lankaan laitetun sormuksen liikkuminen jonkun henkilön käsissä tai joku muu tämän kaltainen kaltainen ilmiö ei minun mielestäni ole taikuttaa. Siitä on turha ketään syyttää (pilailla) taikuudesta tai muusta sen kaltaisesta, saati sitten vetää siihen sielunvihollista mukaan.

Jyväskylässä oli kuuluisa sängynpaikan katsoja. Ihmiset saivat avun tästäkin ja hyvä niin.

On asioita joita ei voi selittää, ne on vain todettava olevan olemassa. Joskus kuitenkin näyttää kaikkeen lötyvän "selityksen mestareita".
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Kummajainen

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 139
Vs: Tulisiko sallia
« Vastaus #46 : 30.10.10 - klo:13:25 »
Tarkennan sen verran taikavarpukirjoitustani, että tuossa tapauksessa ei ole kyse veden etsimisestä vaan enkeleiden, voimaeläinten ja muiden voimahahmojen kutsumisesta. Sillä varvulla tehdään jotain temppuja ja sitten tapahtuu jotain. Anteeksi, jos joku loukkaantuu tästä, mutta mielestäni se on vähintään kummallista. Enkä haluaisi tällaista tapahtuvan seurakunnassani (viittaan aloitukseen).

Leena, minulla on ollut "herkkä" mummi ja on "herkkä" sisko. Kun asuimme vielä kotona, hermoistuin usein siskoni vilkkaaseen unielämään. Se ei todellakaan ole mitään perinteistä unissa kävelyä vaan aivan outoa touhua. En osaa sitä selittää. Olen ajatellut, että unissa hillumisella ja migreenillä voisi olla jokin yhteys.  :002:

Mummini sai etiäisiä ja oli hyvin herkkä aistimaan asioita. Siskollani on tätä samaa. Esimerkiksi mummi näki unen ukkini ja oman sisarensa miehen kuolemasta. Kuolivat siten, että heidän kuolemiensa välillä oli pari viikkoa. Unessa mummi näki nämä kaksi miestä kävelemässä hiukan peräkkäin. Juttelivat toisilleen. Ukki oli siinä unessa sanonut tälle toiselle miehelle, että menen vaan edeltä, lepään tässä hetken. Ukki jäi siihen istumaan, toinen jatkoi matkaa. Mummi kertoi tästä unesta meille, kuten kaikista muistakin unistaan. Kysyi vielä naurahtaen, että mihin mahtoivat miehet niin hyvällä mielellä matkata. Meni muutama päivä ja mummini siskon mies kuoli ja siitä kaksi viikkoa kuoli ukkini. Ehkä siinä tuli vastaus siitä, mihin miehet olivat menossa? Kuolemat eivät olleet mitenkään päivänselvästi ennakoitavissa.

Mutta jatkaakseni vielä alkuperäiseen kysymykseen liittyen: Mitä nämä ovat nämä reikihoidot ja muut? Huuhaata? Onko niitä syytä vierastaa?


Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22103
Vs: Tulisiko sallia
« Vastaus #47 : 30.10.10 - klo:13:44 »
Vierasta kaikessa rauhasssa outoja ilmioitä. Kaikki ei ole haitallista eikä monikaan hyödyllistä, tarpeellista ei mikään. Kokemukset tällaisten hoitojen parantavasta vaikutuksesta saattavat toki helpottaa näin tuntevan ihmisen elämää, vaikka mitään mitattavaa tai muuten todettavaa muutosta ei olisikaan olemassa.

Poissa Kummajainen

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 139
Vs: Tulisiko sallia
« Vastaus #48 : 30.10.10 - klo:14:57 »
Vierasta kaikessa rauhasssa outoja ilmioitä. Kaikki ei ole haitallista eikä monikaan hyödyllistä, tarpeellista ei mikään. Kokemukset tällaisten hoitojen parantavasta vaikutuksesta saattavat toki helpottaa näin tuntevan ihmisen elämää, vaikka mitään mitattavaa tai muuten todettavaa muutosta ei olisikaan olemassa.

Reikistä olen kuullut "seurakuntapiireissä" sanottavan, että siihen ei pidä missään tapauksessa sekaantua. Perustelut jäivät vähän hatariksi, mutta muistan puhujan maininneen, että ne ovat vieraiden jumalien palvomista ja itsensä korottamista (liikutellaan ihmisen omia energioita, ihminen itse keskiössä, ei Jumala).  Sen verran tiedän, että osa reikihoitajista väittää pohjaavansa hoitonsa Raamattuun. Silti he puhuvat sujuvasti chakroista, auroista ja säteistä, joita ainakaan minä en löydä Raamatusta. Voi tosin olla rilleissäni vikaa.

En tiedä. Jos se ei ole huuhaata, ei se kyllä ole kristinuskon mukaistakaan. Jos se vaikuttaa ihmiseen (ei ole huuhaata), mistä se "voima" tulee? Jumalaltako kuitenkin? On paljon sellaista, jota emme näe tai pysty ymmärtämään. Onko johonkin vedettävä raja? Voiko (uskova) ottaa vastaa mitä vaan hoitoa, jos se parantaa tai auttaa?

(tämä vaan tämmöistä ajatusten juoksuttelua)

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Tulisiko sallia
« Vastaus #49 : 30.10.10 - klo:15:35 »
Reikistä olen kuullut "seurakuntapiireissä" sanottavan, että siihen ei pidä missään tapauksessa sekaantua. Perustelut jäivät vähän hatariksi, mutta muistan puhujan maininneen, että ne ovat vieraiden jumalien palvomista ja itsensä korottamista (liikutellaan ihmisen omia energioita, ihminen itse keskiössä, ei Jumala).  Sen verran tiedän, että osa reikihoitajista väittää pohjaavansa hoitonsa Raamattuun. Silti he puhuvat sujuvasti chakroista, auroista ja säteistä, joita ainakaan minä en löydä Raamatusta. Voi tosin olla rilleissäni vikaa.

En tiedä. Jos se ei ole huuhaata, ei se kyllä ole kristinuskon mukaistakaan. Jos se vaikuttaa ihmiseen (ei ole huuhaata), mistä se "voima" tulee? Jumalaltako kuitenkin? On paljon sellaista, jota emme näe tai pysty ymmärtämään. Onko johonkin vedettävä raja? Voiko (uskova) ottaa vastaa mitä vaan hoitoa, jos se parantaa tai auttaa?


(tämä vaan tämmöistä ajatusten juoksuttelua)


          .. auroista ja säteistä... monissa maalauksissa ja piirroksissa Kristuksen ylle on laitettu sädekehä. Hän säteili. :icon_biggrin:

Poissa vxaa

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 16
Vs: Tulisiko sallia
« Vastaus #50 : 30.10.10 - klo:15:50 »
Minulle tuo kyky ei periytynyt. Isäni valitsema kaksihaarainen varpu ei minulla taipunut millinkään vertaa, kun sen sijaan isäni käsissä se "niiasi" välittömästi. 

Y:n muotoinen varpuhan kääntyy joko ylös tai alaspäin kun "kahvoista" kääntää :icon_wink:. "Vesisuonia" ei edes ole olemassa vaan pohjavettä löytyy tasona lähes joka paikasta kun tarpeeksi kaivetaan.
http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=6688&lan=fi#a1


Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Tulisiko sallia
« Vastaus #51 : 30.10.10 - klo:16:48 »
Minulla on ollut muutamia tuttuja syöpää sairastavia ihmisiä. He ovat saaneet sädehoitoa. He ovat säteileviä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Tulisiko sallia
« Vastaus #52 : 30.10.10 - klo:17:28 »
Y:n muotoinen varpuhan kääntyy joko ylös tai alaspäin kun "kahvoista" kääntää :icon_wink:. "Vesisuonia" ei edes ole olemassa vaan pohjavettä löytyy tasona lähes joka paikasta kun tarpeeksi kaivetaan.
http://www.ymparisto.fi/default.asp?node=6688&lan=fi#a1



 Töks, töks! Tuo ylle kirjoitettu vaikuttaa tietämättömyydeltä - tai keljuilulta! Tai sitten olen väärässä! :icon_eek:

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Tulisiko sallia
« Vastaus #53 : 30.10.10 - klo:18:07 »
Poikasena kokeiltiin isän kanssa, miten varpu kääntyy, ja hauskaa oli. Isä oli löytänyt romukaupasta vanhan Maasäteily-kirjan, jota oli mökillä mukava lueskella ja miettiä, nukuttaisiko paremmin, jos sängyn eristäisi kuparilevyllä.

Taikavarpuperinne - verenseisotuksen, kieppinä etenevän käärmeen ym.  tavoin - on niin väkevä, että asia herätti myös tutkijoiden huomion. Oulun yliopiston biofysiikan ja kansanterveystieteen laitokset tutkivat ilmiötä 70-luvun lopussa. Tutkimuksiin osallistui muutama kymmenen tunnettua varvunkäyttäjää, ja kokeet suoritettiin koehenkilöiden toivomalla tavalla.

Tutkimusraportin tiivistelmä toteaa: "Eri koehenkilöiden useilta alueilta löytämien 'maasäteilypisteiden' välillä ei havaittu yhtenevyyttä, eikä myöskään saman koehenkilön eri suorituskertojen välillä. Koehenkilöt eivät onnistuneet löytämään virtaavaa vettä sisältävää keinotekoista vesisuonta eivätkä määrittämään veden kulkusuuntaa. Tilastollinen tarkastelu osoitti, että arpomalla toimiva "säteilyntutkija" pystyy yhtä hyviin suorituksiin kuin kokenut ammattilainen."

Tutkimuksen kriittinen tarkastelu on edelleen mahdollista, koska raportti on saatavana Skepsis ry:n  julkaisemana 83-sivuisena pdf-versiona:
Kari-Koskinen, Onni ym.: Maasäteilyraportti. Julkaisija: Oulun yliopiston kansanterveystieteen ja biofysiikan laitokset. Kansanterveystieteen julkaisuja. M 86. Oulu: Kansanterveystieteen laitokset, 1985.

Taikavarvun historiaa esittelee Skepsiksen sivuilla oleva Nils Edelmanin artikkeli Taikavarvut ja maasäteily.

Kuten julkaisijasta arvata saattaa, edellä linkitetyt dokumentit eivät ole maasäteily-vesisuoni-käsityksen kannalla. Toki vastakkainenkin näkökulma löytyy, vieläpä vähällä vaivalla: http://www.maasateily.com/.

Taikavarpu on yleiseurooppalainen ilmiö, kuten Wikipedia-artikkelit "Slagruta" "Dowsing", "Wünschelrute" ja "Sourcier"osoittavat.

Vesisuonen käsitteestä nykyisessä tieteessä saa pikaisen käsityksen suorittamalla kaksi nettihakua, toisessa hakusanana "vesisuoni" ja toisessa "pohjavesi" ja arvioimalla hakutulosten tieteellistä painoarvoa. Se onnistuu ilman geologin koulutustakin.

Mt


Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Tulisiko sallia
« Vastaus #54 : 30.10.10 - klo:18:12 »


 mt: skepsis,skepsis, ateistien rintamassa! Mitää sanoo varvuista ja muusta kirjoissaan ja huomioissaan edesmennyt Esko Jalkanen? Mitä kertovat oivaltavan kansamme syvät rivit?

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33831
Vs: Tulisiko sallia
« Vastaus #55 : 30.10.10 - klo:18:18 »
Minun pappani, äidinisä, oli niin jalat maassa oleva tyyppi kuin ikinä olla voi. Ja Matti on toinen samanlainen.

Matti on löytänyt meidän mökille varvulla kaksi kaivonpaikkaa ja pappa laitatti mamman ja hänen sängyt toiseen asentoon kun olivat kuulema nukkuneet poikki vesisuonen. Siihen loppuivat kolotukset jäsenissä.

Minua kolottaa aina ilimojen iellä. Pitäiskö muuttaa nukkumapaikkaa?

Itse mie olen kai aika sähköinen kun kipinät iskevät usein katkaisijassa, lamput ja sulakkeet palavat.  Puhelimen soidessa arvaan usein kuka soittaa. Onko se etiäinen?

Matalapaineen ja ukkosen edellä on "tuntemuksia".   

Ehkä kaikki ei ole tiedossamme.          :017: :003:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Tulisiko sallia
« Vastaus #56 : 30.10.10 - klo:18:33 »
NImenomaan, kuten vxaa tuolla ylempänä totesi aivan oikein, että "vesisuonia" ei ole olemassa vaan on pohjavettä joka on imeytyneenä maa-ainekseen.  Eri asia ovat taas jotkin maanalaiset joet mutta ne ovat harvinaisia asioita. Ei niitä joka sängyn alla ole eikä edes joka toisenkaan. Kyllä vesisuoni-hömpötys on ihan ihmisten keksimää kuuhoilua.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa vxaa

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 16
Vs: Tulisiko sallia
« Vastaus #57 : 30.10.10 - klo:18:39 »
Ei olisi pitänyt lainausta tehdä. Kerroin minäkin oman kokemukseni lapsuudesta isän kanssa tehdyistä varpufysikaalisista havainnoista. Ei tätä kaivonpaikan etsintään käytettyä pajunpätkää pidä niin vakavasti ottaa. Toivottavasti en nyt kertonut jotain salaisuutta, loppuu kylien varpumiehiltä vielä hommat.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Tulisiko sallia
« Vastaus #58 : 30.10.10 - klo:19:17 »

 mt: skepsis,skepsis, ateistien rintamassa! Mitää sanoo varvuista ja muusta kirjoissaan ja huomioissaan edesmennyt Esko Jalkanen? Mitä kertovat oivaltavan kansamme syvät rivit?

No olihan siellä yhden laittamani linkin takana niin Jalkasen kuin muidenkin kirjoittamia kirjoja suomeksi ja muilla kielillä useita kymmeniä.

Laajimman dokumentin tekijä taas ei ollut Skepsis, vaan kaksi Oulun yliopiston laitosta professoreineen: biofysiikan professori Martti Mela 1976-1998 ja lääket. ja kirurgian tri., professori Onni Kari-Koskinen. Viimeksi mainittu oli kiinnostunut ilmiöstä kunnanlääkärivuosinaan kuultuaan edeltäjästään, joka oli tutkinut vuoteiden sijaintia kelloa heilurina käyttäen. Tutkimuksen aloitteentekijänä oli tunnettu kaivonkatsoja. Ja kuten sanottu, raportissa on tutkimusmenetelmä esitetty sen verran tarkasti, että sen perusteella voi arvioida, onko siinä aukkoja ja miten tutkimus voitaisiin toteuttaa paremmin.

Mt

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Tulisiko sallia
« Vastaus #59 : 30.10.10 - klo:19:45 »
Varmuuden vuoksi lisään vielä pari asiaa.

Varvun, sormuksen ym. toiminta ei ole minulle millään tavalla uskon asia. Jos jotain pystytään osoittamaan, se ei järkytä maailmankuvaani millään tavalla. Toistaiseksi ei tietojeni mukaan ole pystytty osoittamaan.

Aikoinani olen työssäni joutunut selvittelemään aistihavaintojen luotettavuutta mm. osallistumalla koejärjestelyjen suunnitteluun, osallistumalla kokeiden toteutukseen sekä myös koehenkilönä. Näin olen saanut omakohtaisesti todeta, miten oma varmana pidetty havaintotodellisuus hajoaa, kun joutuu tekemään havaintoja kaksoissokkotilanteessa, jossa sen paremmin koehenkilö kuin kokeen johtajakaan ei tiedä, mikä testattava yksilö kulloinkin on havainnon kohteena.

Mt