Kirjoittaja Aihe: Mitä on kristuksen seuraaminen  (Luettu 46451 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22115
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #60 : 08.02.10 - klo:17:00 »
Tie on valmis, mutta se pitää kulkea. Yritetään.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #61 : 08.02.10 - klo:17:09 »
Miksi pitää kulkea? Mitä pitää yrittää?


Ei tarvitse lähteä mihinkään eikä yrittää mitään! Saa levätä tässä ja olla armosta osallinen! Vapahtaja hoitaa perille.

Kristuksen oman ei tarvitse enää yrittää yhtään mitään!


Meidän puolesta on jo yritetty ja onnistuttu.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #62 : 08.02.10 - klo:18:00 »
Kristuksen oman ei tarvitse enää yrittää yhtään mitään!

Näin!
Valitettavasti se vaikeus on usein siinä yrittämisen lopettamisessa... Liian vaikea on nähdä laki kaikkia koskevana ja evankeliumi täytenä... Jossainhan sitä kuulemma mietittiin koko viikonloppu että mikä ihmisen tehtävä jumalasuhteessa on ja tultiin siihen tulokseen että vastaan tappeleminen :D
(Ehkä se semmonen uskonratkaisu mitä jossain mainostetaan on pohjimmiltaan luovuttamista?)
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22115
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #63 : 08.02.10 - klo:19:08 »
Meidät on oksastettu viinipuuhun, jotta tuottaisimme hedelmää. Meille on annettu elävää vettä, jotta tulisimme itse veden lähteiksi. Meille on annettu elämän leipä jaettavaksi maailmaan. Meille on annettu sopiva ies ja kevyt kuorma, jotta me kantaisimme sen. Ei tänne olla tultu lorvimaan.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #64 : 08.02.10 - klo:20:38 »
Pena, mutta nuokin teot osoitetaan lähimmäiselle, ei Jumalalle... Eivätkä ne ole uskon syy vaan seuraus. Sen verran on tämmösellä taviksella Jumalalle syntivelkaa ettei niitä millään eettisellä kikkailulla makseta.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #65 : 08.02.10 - klo:20:57 »
Meidät on oksastettu viinipuuhun, jotta tuottaisimme hedelmää. Meille on annettu elävää vettä, jotta tulisimme itse veden lähteiksi. Meille on annettu elämän leipä jaettavaksi maailmaan. Meille on annettu sopiva ies ja kevyt kuorma, jotta me kantaisimme sen. Ei tänne olla tultu lorvimaan.


Nyt on pakko sanoa Pena!

Ei noin vaan näin:

"Koska meidät on oksastettu viinipuuhun, voimme tuottaa hedelmää! Koska meille on annettu elävää vettä, voimme itse tulla elävän veden lähteiksi! Koska olemme saaneet elämän leipää, voimme jakaa sitä muillekin! Meille on annettu sopiva ies ja kevyt kuorma, jotta jaksaisimme kantaa sen. Tänne on tultu armossa ja sovituksessa lepäämään."

Minä ainakin aion lorvia minkä ehdin!

Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22115
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #66 : 08.02.10 - klo:21:44 »
Jos meille on annettu mahdollisuus toimia lähimmäistemme hyväksi, se on myös velvoite. Jeesuksen seuraaminen on tämän velvoitteen täyttämistä. Emme pelasta itseämme; ehkä emme ketään muutakaan. Voimme kuitenkin tehdä joskus jonkun lähimmäisemme elämän enemmän elämisen arvoiseksi.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #67 : 08.02.10 - klo:21:48 »
mielestäni ja monien muidenkin etevämpien ajattelijoiden Kristuksen seuraaminen on arkista rakkautta... meitä ei ole määrätty seuraamaan konkreettisesti ruosteiset naulat itseämme kohtaan... vaan me yritämme sitä rakkautta, jota Kristus antoi meille parisen tuhatta vuotta sitten jakaa kohdistaen sen lähipiiriin, sukulaisiin ja ihmisiin
wilhelmi niskasen jäljillä

santtu-62

  • Vieras
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #68 : 08.02.10 - klo:23:35 »
Jos meille on annettu mahdollisuus toimia lähimmäistemme hyväksi, se on myös velvoite. Jeesuksen seuraaminen on tämän velvoitteen täyttämistä. Emme pelasta itseämme; ehkä emme ketään muutakaan. Voimme kuitenkin tehdä joskus jonkun lähimmäisemme elämän enemmän elämisen arvoiseksi.

Nyt Pena kalastit itsellesi ison täytekakun, on todella sydäntä lämmittävää lukea työvuoron jälkeen Sinun tekstiäsi.

Kiitos Pena

Ajatuksella Bengt.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #69 : 08.02.10 - klo:23:59 »
No mutta...nyt on päästy asian ytimeen...aina vaan parempia ajatuksia ja oivalluksia. Olen iloinen, kumarran ja pokkaan...Kyllä foorumilla löytyy aineksia syvällisiin, rakentaviin ja ajatuksia herättäviin pohdintoihin - teidän ansiosta. Annetaan kuitenkin ansioista kiitos yksin Kristukselle, Hänen ansioiden perusteella te varmasti kirjoitettakin.
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #70 : 09.02.10 - klo:08:55 »
Minä ainakin aion lorvia minkä ehdin!

"Sen tähden minä sanon teille: älkää huolehtiko hengestänne, siitä mitä söisitte tai joisitte, älkää ruumiistanne, siitä millä sen vaatettaisitte. Eikö henki ole enemmän kuin ruoka ja ruumis enemmän kuin vaatteet? Katsokaa taivaan lintuja: eivät ne kylvä, eivät ne leikkaa eivätkä kokoa varastoon, ja silti teidän taivaallinen Isänne ruokkii ne. Ja olettehan te paljon enemmän arvoisia kuin linnut! Kuka teistä voi murehtimalla lisätä elämänsä pituutta kyynäränkään vertaa?"

Ja kertaan jälleen:

Jeesus sanoo meille, jotka haluamme seurata hänen jalanjälkiään kolme ohjetta: Kiellä itsesi, ota ristisi ja seuraa minua

  • Itsensä kieltäminen on kutsua Jumalan lain alle. Kutsua lain noudattamiseen ja rakastamaan ennenkaikkea Jumalaa ja toisia ihmisiä.

    Ristin ottamiseen  elämänkumppaniksi liittyy olennaisesti alistuminen. Alistuminen jonkun toisen alle, toisen tahtoon.


    Seuraa minua tarkoittaa kaiken maallisen jättämistä ja antautumista Kristuksen vietäväksi. Se tarkoittaa hyvien tekojen tekemistä, ihmisten palvelemista ja kaikessa Herran sanaan tukeutumista

Kristuksen seuraaminen merkitsee  kaiken haastamista, kaiken joutumista liikkeeseen, kaiken uudelleen arviointia,  katoamattoman etsimistä ja löytämistä.


Acta, non verba.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #71 : 09.02.10 - klo:09:00 »
lutherilaisittain sanottuna...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #72 : 09.02.10 - klo:15:49 »
Kyllä se Jumala vie, -iahn ilman "antautumisiakin" ja muita omatekoisia pyrintöjä!  sanotaan, että jos Hän ei saa kiinni takaa, tulee Hän edestä vastaan...


Ei ihmisen tarvitse tuskitella tuollaisten asioiden kimpussa.  Loppujen lopuksi ne ovat pelkkää toiveajattelua. Tekemättä jää! Niin sinulla kuin minulla joten turha pitää asiasta meteliä; -se metelöinti koituu korkeintaan häpeäksemme!


Paras mitä voimme hengellisessä mielessä "tehdä" on yrittää lorvehtia niin paljon kuin mahdollista!

Kaikki nuo ovat toki hyviä ja kristitylle kuuluvia asioita mutta niiden tulee tapahtua itsekseen, sillä tavalla ymmärrettynä ettei oikea käsi todella tiedä vasemman tehneen jotain.  Sellainen ihminen joka askartelee tekemisten ja pyristöjen kimpussa ajatuksineen, keskittyy uskossaan itseensä.

Sensijaan kaiken pitäisi olla luonnollista, vapaata, pakottamatonta ja arjen seassa tapahtuvaa, siis sellaista mitä kukaan ei edes huomaa miksikään!  Sen pitäisi tapahtua kristityllä itsestään, ilman julistamisia ja pohtimisia!


Lisäksi peräänkuulutan tällä sitä että moinen ajattelutapa on ollut omiaan synnytämään hengellistä "sääty"-ajattelua jossa erikseen tehdyt mainetot ja muut hengelliset "uroteot" saavat kohtuuttomasti painoarvoa, joten tavallinen arjen työ, lasten hoitaminen, ruuan laitto, kahvin keittäminen, työnsä hoitaminen yms. nähdään vähempiarvoisena.  ne kiiltävät toisten silmissä uljaina sankareina jotka puhuvat kovaan ääneen teoista ja niiden tarpeellisuudesta...

Luterilaisena minulle työni hoitaminen ahkerasti ja lasteni kasvattaminen on arvokkainta jumalanpalvelusta mitä voin tehdä.

Sellaisessa yhteisössä jossa korostetaan kilvoittelua ja tekojen merkitystä, voivat heikoimmat jäsenet aina huonosti ja tuntevat olevansa huonopia kristittyjä.  Valitettavasti juuri he ovat usein hiljaa joten vaikuttaa siltä kuin heitä ei olisikaan.  Olen nähnyt monen silmäkulman kostuvan kun on puhuttu kaikille ilmaiseksi tulevasta armosta ja Jumalan rakkaudesta joka on yhtä suuri jokaista kohtaan, ilman ansioita!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #73 : 09.02.10 - klo:16:00 »
Kyllä se Jumala vie, -iahn ilman "antautumisiakin" ja muita omatekoisia pyrintöjä!  sanotaan, että jos Hän ei saa kiinni takaa, tulee Hän edestä vastaan...


Ei ihmisen tarvitse tuskitella tuollaisten asioiden kimpussa.  Loppujen lopuksi ne ovat pelkkää toiveajattelua. Tekemättä jää! Niin sinulla kuin minulla joten turha pitää asiasta meteliä; -se metelöinti koituu korkeintaan häpeäksemme!


Paras mitä voimme hengellisessä mielessä "tehdä" on yrittää lorvehtia niin paljon kuin mahdollista!

Kaikki nuo ovat toki hyviä ja kristitylle kuuluvia asioita mutta niiden tulee tapahtua itsekseen, sillä tavalla ymmärrettynä ettei oikea käsi todella tiedä vasemman tehneen jotain.  Sellainen ihminen joka askartelee tekemisten ja pyristöjen kimpussa ajatuksineen, keskittyy uskossaan itseensä.

Sensijaan kaiken pitäisi olla luonnollista, vapaata, pakottamatonta ja arjen seassa tapahtuvaa, siis sellaista mitä kukaan ei edes huomaa miksikään!  Sen pitäisi tapahtua kristityllä itsestään, ilman julistamisia ja pohtimisia!


Lisäksi peräänkuulutan tällä sitä että moinen ajattelutapa on ollut omiaan synnytämään hengellistä "sääty"-ajattelua jossa erikseen tehdyt mainetot ja muut hengelliset "uroteot" saavat kohtuuttomasti painoarvoa, joten tavallinen arjen työ, lasten hoitaminen, ruuan laitto, kahvin keittäminen, työnsä hoitaminen yms. nähdään vähempiarvoisena.  ne kiiltävät toisten silmissä uljaina sankareina jotka puhuvat kovaan ääneen teoista ja niiden tarpeellisuudesta...

Luterilaisena minulle työni hoitaminen ahkerasti ja lasteni kasvattaminen on arvokkainta jumalanpalvelusta mitä voin tehdä.

Sellaisessa yhteisössä jossa korostetaan kilvoittelua ja tekojen merkitystä, voivat heikoimmat jäsenet aina huonosti ja tuntevat olevansa huonopia kristittyjä.  Valitettavasti juuri he ovat usein hiljaa joten vaikuttaa siltä kuin heitä ei olisikaan.  Olen nähnyt monen silmäkulman kostuvan kun on puhuttu kaikille ilmaiseksi tulevasta armosta ja Jumalan rakkaudesta joka on yhtä suuri jokaista kohtaan, ilman ansioita!

Minun suomenkielelläni sinun tekstissäsi on ristiriita. Käsket lorverhtia, minkä minä ymmärrän sohvalla loikoiluna ja kuitenkin sitten puhut kaikista arvoikkaista töistä. Jumala on arjessa ja Hän teettää meillä yhtä sun toista muiden hyväksi ja jaa vähemmän aikaa lorvimiseen. Näillä töillä ei kuitenkaan ole mitään osuutta siihen kohtaako meitä lopuksi armo vai ei. Sen päättää yksin armelias Jumala.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Mitä on kristuksen seuraaminen
« Vastaus #74 : 09.02.10 - klo:16:14 »
Minun suomenkielelläni sinun tekstissäsi on ristiriita. Käsket lorverhtia, minkä minä ymmärrän sohvalla loikoiluna ja kuitenkin sitten puhut kaikista arvoikkaista töistä. 

Minä en olekaan yhtään hyvää työtä vastaan, vaan koetan tehdä selvempää eroa sen välillä pitääkö meidän pyrkiä, yrittää, pinnistellä, kurotella ja olla hengästyksissä vai tuleeko tuollainen puhe ja noiden kanssa varta vasten askarteleminen omanvanhurskauden työksi.

Käsitetasolla on tässä varmaan suurimmat erot. ne kuitenkin aiheuttavat paljon väärää käsitystä ja mielipahaa niissä jotka eivät koskaan ylety niin korkealle etä rohkenisivat ruveta ääneen puhumaan töistään.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-