Kirjoittaja Aihe: No noista aiheista vähän  (Luettu 6312 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Katriina

  • Vieras
No noista aiheista vähän
« : 18.07.08 - klo:22:03 »
Tuota...tämä saattaa olla ihan tyhmä kysymys. Mutta kun en ole varttunut körttiläisyyden piirissä, niin tuota noin. Taisin toimia vähän hölmösti kun tuost noin vaan aloitin Seuratuvassa - sehän on tarkoitettu siis "vakavaakin herännäisyyskeskustelua" varten ja nyt on niin ettei minulla ole aavistustakaan. mistä teemoista siellä saa puhua. Selasin tuota yleistä foorumia mutta se oli minul vähän liian "yleinen" ja sen Seuratuvan entiset keskustelut oli aika antoisia.

- Tuota noin. Toivottavasti tämä nyt ei pahoita kenenkään mieltä mutta kun ne pohtivat sitä "äärikörttiyttä" ja päätyivät siihen että "räikeä beige" niin ei se kyl muual varttuneesta ole sen kummemmin hajuton mauton ja väritön "ystäväjoukko" kuin mikään muukaan herätysliike. Itse kellään niistä on "astian makunsa". Itse kasvoin femmalaisten kanssa ja sieltä oli kyl pakko päästä pakoon, ei voi mitään. Sitten kun on hurriperimää niin nehän taas on lähellä evankelisia --- mutta kun en voi oikein nähdä kristinuskon perussanomaksi kysymystä siitä mitä papilla on jalkovälissään.... vaikken minä siksi lähtenyt vaan kun ei uudel asuinpaikkakunnalla ollut tarpeeksi ruottinkielisiä jotta olis saatu oma seurakunta...ja sanavarasto hiipuu ain sen mukaan mitä puhuu...

 Tämä taas tuli sattumalta tutuksi, jos tuo sattumasta käy. Menin niille Herättäjäjuhlille kun ne oli naapurissa. Tällä saitilla on ollut hyvä käydä, mutta totuus on etten minä tiedä, mistä siellä ei oikein pidetä sopivana puhua.  Jos sais vähän infoa...???

Katriina

Poissa Penanpoika

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 115
    • matteuspentti.com
No noista aiheista vähän
« Vastaus #1 : 18.07.08 - klo:23:06 »
Körttiseurat, joita seuratuvissa ympäri Suomea pidetään ovat tilaisuuksia, joissa vuorottelevat virret ja puheet.

Puheen voi pitää kuka tahansa seuroihin tullut. Muutamia kertoja olen ollutkin seuroissa, joissa ensimmäistä kertaan seuroihin tullut puhkeaa omaksi yllätyksekseen jakamaan ajatuksiaan ja tuntemuksiaan elämästä ja uskosta. "En ole mitenkään körttitaustainen, mutta äskeinen puhe/virren säkeistö toi mieleeni... ja haluaisin sanoa, että..." On ihan hyvä tapa aloittaa seuratuvan takapenkiltä.

Ja itsekään en ole mikään körttitaustainen. Ainakaan, jos sillä tarkoitetaan sitä, että on käynyt kapaloikäisestä saakka Herättäjuhlilla ja hieman vaippaiän jälkeen Aholansaaren riparin. Ensimmäisen kerran olin seuroissa teini-iän kynnyksellä Kouvolan Herättäjäjuhlissa, nukuin penkissä, kun oli niin tylsää. Toisen kerran uskaltauduin seuroihin opiskelut aloitettuani Helsingin körttikodille ystävän ehdotuksesta. Ja sillä tiellä edelleen olen. Siionin Virsien veisuu vei miehen.

Minun kokemuksieni seuroissa on sopivaa puhua mitä vaan, kunhan ei puhu silmittömästi loukatakseen, ahdistaakseen ja syyllistääkseen. Ainakaan ilman, että annetaan syntiselle armonvilaus. Ja on hyvä, että puheessa on jokin ajatus. Tyhjän puhuja voidaan keskeyttää virrellä. :)

Näitä ohjeita voinee punnita mielessään myös Körttifoorumin seuratuvassa?

Katriina

  • Vieras
No noista aiheista vähän
« Vastaus #2 : 19.07.08 - klo:04:10 »
Lainaus käyttäjältä: "Penanpoika"
Körttiseurat, joita seuratuvissa ympäri Suomea pidetään ovat tilaisuuksia, joissa vuorottelevat virret ja puheet.

Puheen voi pitää kuka tahansa seuroihin tullut. Muutamia kertoja olen ollutkin seuroissa, joissa ensimmäistä kertaan seuroihin tullut puhkeaa omaksi yllätyksekseen jakamaan ajatuksiaan ja tuntemuksiaan elämästä ja uskosta. "En ole mitenkään körttitaustainen, mutta äskeinen puhe/virren säkeistö toi mieleeni... ja haluaisin sanoa, että..." On ihan hyvä tapa aloittaa seuratuvan takapenkiltä.

Ja itsekään en ole mikään körttitaustainen. Ainakaan, jos sillä tarkoitetaan sitä, että on käynyt kapaloikäisestä saakka Herättäjuhlilla ja hieman vaippaiän jälkeen Aholansaaren riparin. Ensimmäisen kerran olin seuroissa teini-iän kynnyksellä Kouvolan Herättäjäjuhlissa, nukuin penkissä, kun oli niin tylsää. Toisen kerran uskaltauduin seuroihin opiskelut aloitettuani Helsingin körttikodille ystävän ehdotuksesta. Ja sillä tiellä edelleen olen. Siionin Virsien veisuu vei miehen.

Minun kokemuksieni seuroissa on sopivaa puhua mitä vaan, kunhan ei puhu silmittömästi loukatakseen, ahdistaakseen ja syyllistääkseen. Ainakaan ilman, että annetaan syntiselle armonvilaus. Ja on hyvä, että puheessa on jokin ajatus. Tyhjän puhuja voidaan keskeyttää virrellä. :)

Näitä ohjeita voinee punnita mielessään myös Körttifoorumin seuratuvassa?


Kiitos

Joo, taitaa olla viisas ajatus pysyä siellä "takapenkissä". Olen joka tapauksessa hurjan hyvilläni siitä että kerkesin käydä yhden kysymyksen kimppuun: Mikä on risti? ennenkuin pälähti päähän ajatella onko tämä körttityyliin kuuluvaa vaiko ei. Sain vastauksen jota olen etsinyt aika kauan, ja joks turhaan kysellyt --- olkoonkin että se tuli suurelta osin mutkan kautta --- joku vähän veti herneet --- ei ole sovelias "avoimelle foorumille". Mutta kas! Muunlaisia nettifoorumeja ei ole, ja avoimessa keskustelussa sen selvittäminen on ollut ihan mahdotonta...
Myönnän käyttäneeni tätä juttua ajattelemattomasti hyväkseni selvittääkseni itseäni huolestuttanutta (lievästi) kyselemättä vastaako tämä traditio, tai onko tämä körttikysymys..... kullakin on ollut vähän omansa, ja juttu näyttää menevän niin että siitä on riippuvainen missä sattuu asumaan, sen tarjonnan suhteen nimittäin... meillä nyt on tämmöinen alueellisesti painottava herätysliikekirkko.  Jokuhan jollain saitilla kaipasi lessujen omaa sivustoa juuri siitä syystä että se olisi ollut itselle omin.

Mutta kun nyt olen täällä niin saisinko kysyä samalla vaivalla yhtä juttua. Kysyin kerran jotain vähän vastaavaa yhdeltä papilta, tämä meni hämilleen ja vastasi olevansa "alatien körtti" itse. Ymmärsin että hän ei aio minun kysymykseeni vastata, enkä jäänyt jankuttamaan vaan ajattelin että jospa se selviää jossain muualla. Mutta hän oli sentään sen verran vieras, ja vastaus ei liittynyt minun kysymääni, etten siinä oikein kehdannut sanoa ettei minuylla ole aavistustakaan siitä mistä hän puhuu.... eli: Mikä sellainen "alatien körtti" on? Se jätti osaltaan vähän taustoja tähän varovaisuuteenkin. On ilmeisesti teemoja joista vkörtti ei puhu --- vaikka nyt tuo mitä tuolla käsitetään: ota ristisi ja seuraa....??? Eli, jos ei siitä ole vaivaa niin mikä se on? Siis "alatien körtti"?

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
No noista aiheista vähän
« Vastaus #3 : 19.07.08 - klo:07:43 »
Alatiehen ja muihin herännäisslangin sanoihin saa tuntumaa tutkimalla körttisanakirjaa, jonka lopussa oleva kirjalista opastaa jatko-opintoihin. Etenkin Jaakko Eleniuksen Vakavin kasvoin, iloisin mielin on hyvä tiivistys 1900-luvun jälkipuoliskon herännäiskulttuurin piirteistä.

Käsite "alatien körtti" on suunnilleen sama kuin pelkkä körtti, herännäinen tai mitä sanaa nyt halutaankaan käyttää. Käsite "ylätien körtti" taas olisi antiikin retoriikan termein ns. oksymoron eli kooste kahdesta keskenään ristiriitaisesta käsitteestä.

Mt

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
No noista aiheista vähän
« Vastaus #4 : 19.07.08 - klo:10:31 »
Lainaus käyttäjältä: "Katriina"
Lainaus käyttäjältä: "Penanpoika"
Körttiseurat, joita seuratuvissa ympäri Suomea pidetään ovat tilaisuuksia, joissa vuorottelevat virret ja puheet.

Puheen voi pitää kuka tahansa seuroihin tullut. Muutamia kertoja olen ollutkin seuroissa, joissa ensimmäistä kertaan seuroihin tullut puhkeaa omaksi yllätyksekseen jakamaan ajatuksiaan ja tuntemuksiaan elämästä ja uskosta. "En ole mitenkään körttitaustainen, mutta äskeinen puhe/virren säkeistö toi mieleeni... ja haluaisin sanoa, että..." On ihan hyvä tapa aloittaa seuratuvan takapenkiltä.

Ja itsekään en ole mikään körttitaustainen. Ainakaan, jos sillä tarkoitetaan sitä, että on käynyt kapaloikäisestä saakka Herättäjuhlilla ja hieman vaippaiän jälkeen Aholansaaren riparin. Ensimmäisen kerran olin seuroissa teini-iän kynnyksellä Kouvolan Herättäjäjuhlissa, nukuin penkissä, kun oli niin tylsää. Toisen kerran uskaltauduin seuroihin opiskelut aloitettuani Helsingin körttikodille ystävän ehdotuksesta. Ja sillä tiellä edelleen olen. Siionin Virsien veisuu vei miehen.

Minun kokemuksieni seuroissa on sopivaa puhua mitä vaan, kunhan ei puhu silmittömästi loukatakseen, ahdistaakseen ja syyllistääkseen. Ainakaan ilman, että annetaan syntiselle armonvilaus. Ja on hyvä, että puheessa on jokin ajatus. Tyhjän puhuja voidaan keskeyttää virrellä. :)

Näitä ohjeita voinee punnita mielessään myös Körttifoorumin seuratuvassa?


Kiitos

Joo, taitaa olla viisas ajatus pysyä siellä "takapenkissä". Olen joka tapauksessa hurjan hyvilläni siitä että kerkesin käydä yhden kysymyksen kimppuun: Mikä on risti? ennenkuin pälähti päähän ajatella onko tämä körttityyliin kuuluvaa vaiko ei. Sain vastauksen jota olen etsinyt aika kauan, ja joks turhaan kysellyt --- olkoonkin että se tuli suurelta osin mutkan kautta --- joku vähän veti herneet --- ei ole sovelias "avoimelle foorumille". Mutta kas! Muunlaisia nettifoorumeja ei ole, ja avoimessa keskustelussa sen selvittäminen on ollut ihan mahdotonta...
Myönnän käyttäneeni tätä juttua ajattelemattomasti hyväkseni selvittääkseni itseäni huolestuttanutta (lievästi) kyselemättä vastaako tämä traditio, tai onko tämä körttikysymys..... kullakin on ollut vähän omansa, ja juttu näyttää menevän niin että siitä on riippuvainen missä sattuu asumaan, sen tarjonnan suhteen nimittäin... meillä nyt on tämmöinen alueellisesti painottava herätysliikekirkko.  Jokuhan jollain saitilla kaipasi lessujen omaa sivustoa juuri siitä syystä että se olisi ollut itselle omin.

Mutta kun nyt olen täällä niin saisinko kysyä samalla vaivalla yhtä juttua. Kysyin kerran jotain vähän vastaavaa yhdeltä papilta, tämä meni hämilleen ja vastasi olevansa "alatien körtti" itse. Ymmärsin että hän ei aio minun kysymykseeni vastata, enkä jäänyt jankuttamaan vaan ajattelin että jospa se selviää jossain muualla. Mutta hän oli sentään sen verran vieras, ja vastaus ei liittynyt minun kysymääni, etten siinä oikein kehdannut sanoa ettei minuylla ole aavistustakaan siitä mistä hän puhuu.... eli: Mikä sellainen "alatien körtti" on? Se jätti osaltaan vähän taustoja tähän varovaisuuteenkin. On ilmeisesti teemoja joista vkörtti ei puhu --- vaikka nyt tuo mitä tuolla käsitetään: ota ristisi ja seuraa....??? Eli, jos ei siitä ole vaivaa niin mikä se on? Siis "alatien körtti"?


Jos jotain kauheata olisi tapahtunut. kyllä Liisa ja moderaattorit olisivat siivonneet ne pois. Ole siis ottamatta paineita.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Mahjong

  • Vieras
-testi-
« Vastaus #5 : 19.07.08 - klo:12:28 »
Kiire, kilpailu ja huolet, vaatimukset kodin, työn
lyövät selkään niinkuin nuolet, ahdistavat koko yön.
Hoida, Jeesus, Mestari haavojamme hellästi,
että kovuutemme haihtuu, kiitosvirteen ahneus vaihtuu.

Poissa Penanpoika

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 115
    • matteuspentti.com
No noista aiheista vähän
« Vastaus #6 : 19.07.08 - klo:20:58 »
Ja seuroissahan puhutaan penkistä. Takapenkin puheet usein yllättävät tuoreudellaan. :)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10375
Vs: No noista aiheista vähän
« Vastaus #7 : 28.03.23 - klo:08:20 »
Ja seuroissahan puhutaan penkistä. Takapenkin puheet usein yllättävät tuoreudellaan. :)
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024