Kirjoittaja Aihe: Kaikki uusiksi  (Luettu 2663 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Kaikki uusiksi
« Vastaus #1 : 22.12.14 - klo:00:38 »
Se on jo olemas. Liuskoillahan valtaosa mitataan niinkun verensokeria itse  jo nyt mutta on testejä joihin tippa verta ei riitä tarkkuudeltaan. Täs ei mainita keksikö hän verennipsauttajan vai senkankorvikkeen vai punasoluindeksien korvikkeen vai syöpätestiantigeenin luotettavan liuskan. Ankka.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404
Vs: Kaikki uusiksi
« Vastaus #2 : 22.12.14 - klo:04:10 »

   Aa aa ankka, takapuolivankka
käsillänsä seisoi ja heiniä söi.
*)


*)
Kyseessähän on Ruotsin kirkon ikivanha julotta eli joulupäivän varhaisaamun jumalanpalvelus. "Otta" tarkoittaa päivän varhaisinta työskentelyhetkeä. Alun perin julotta oli kai klo 4, mutta vuoden 1686 kirkkolaissa se säädettiin alkamaan klo 6.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kaikki uusiksi
« Vastaus #3 : 22.12.14 - klo:11:09 »
Se on jo olemas. Liuskoillahan valtaosa mitataan niinkun verensokeria itse  jo nyt mutta on testejä joihin tippa verta ei riitä tarkkuudeltaan. Täs ei mainita keksikö hän verennipsauttajan vai senkankorvikkeen vai punasoluindeksien korvikkeen vai syöpätestiantigeenin luotettavan liuskan. Ankka.

Kymmenen patentin ja kahden ulkoministerin, jotka eivät ehkä enää ole terävimmillään. Jos jotku on panneet noi paljon eli 400000000USD rahaa siihen, niin ei se ihan ankka voi olla.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Kaikki uusiksi
« Vastaus #4 : 22.12.14 - klo:11:13 »
Minäkään en oikein ymmärtänyt uutista. Onhan noita sormenpääverikokeita ollut ennenkin. Minusta sormenpäästä otettava verikoe on ilkeämpi kuin kyynärpäästä. Onhan sormenpään ihossa enemmän hermoja. Varpaastakin on helpompi kuin sormesta. Mutta on kai niitä, joille nimenomaan neula on se kauhun aihe. Saa sattua miten paljon hyvänsä, kunhan kivun aiheuttaja ei ole neula.

Mahdollisesti on keksitty jotain tärkeää, mutta uutisesta en ymmärrä, mitä se olisi.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kaikki uusiksi
« Vastaus #5 : 22.12.14 - klo:11:25 »
Minäkään en oikein ymmärtänyt uutista. Onhan noita sormenpääverikokeita ollut ennenkin. Minusta sormenpäästä otettava verikoe on ilkeämpi kuin kyynärpäästä. Onhan sormenpään ihossa enemmän hermoja. Varpaastakin on helpompi kuin sormesta. Mutta on kai niitä, joille nimenomaan neula on se kauhun aihe. Saa sattua miten paljon hyvänsä, kunhan kivun aiheuttaja ei ole neula.

Mahdollisesti on keksitty jotain tärkeää, mutta uutisesta en ymmärrä, mitä se olisi.

On keksitty prosessi ja sen mahdollistava laite, jossa tarvitaan paljon vähemmän henkilökuntaa kuin ennen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Kaikki uusiksi
« Vastaus #6 : 22.12.14 - klo:12:18 »
^Siis onko kehitetty jonkinmoinen laboratorioanalysaattori, joka kykenee tekemään analyysit paljon entistä pienemmästä verimäärästä?

Mistä kohti saat luettua, että henkilökuntaa tarvittaisiin vähemmän? Minä luen vain, että selvitään vähemmällä verellä.

Ihmettelen vain, kun erilaisia verestä tehtäviä analyyseja on satoja, ellei tuhansia, ja niissä analysoidaan ihan eri kemikaaleja, niin miten olisi noin vain saatu yhtäkkiä kehitettyä laitteisto, joka pystyy tekemään kaikki nuo analyysit (tai ainakin merkittävän osan niistä) paljon pienemmästä verimäärästä kuin ennen.

Tosin eihän artikkelissa väitetä, että sellainen olisi jo keksitty. Onko homma siis kuitenkin edelleen vain sillä tasolla, että joku on saanut idean, että sellainen olisi kätevä?

Mullistavaa tuossa olisi siis se, että kun testaaminen olisi niin halpaa (halpuuden syy ei selviä), ihmisillä olisi entistä paremmin varaa käydä laboratoriokokeissa. Mutta eiväthän yleisimpien sairauksien testit nykyäänkään mitään hirmukalliita ole, tuskin edes Yhdysvalloissa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Vs: Kaikki uusiksi
« Vastaus #7 : 22.12.14 - klo:12:39 »
Jaa, Wikipedia kertoo lisää, ja myös artikkeli, johon wikipedia-artikkelissa viitataan. Mitä nyt tässä pikaisesti ehdin lukea, niin kolmisenkymmentä koetta voitaisiin tällä hetkellä tehdä. Perinteisten viljelykokeiden sijaan mitataan etsittävän öttiäisen DNA:n pitoisuus näytteestä. Testien manuaalisia vaiheita on vähennetty, koska enimmät virheet aiheutuvat juuri niistä, ja analyyseja on myös onnistuttu nopeuttamaan. Tai näin ainakin väitetään.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.