Kirjoittaja Aihe: Rikas elämä  (Luettu 5434 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Rikas elämä
« : 13.05.12 - klo:00:39 »
Tervehdys!
Olen pitkästä aikaa täällä piipahtanut muutamana päivänä.
Nyt rohkenen muutaman sanan kirjoittaa ja kokeilla sujuuko tämä...ja miten.
Joskus täällä kyselin Jaakko Löytyn virsikirjasta, eipä oikein löytynyt, tosin taisin vähän luovuttaa etsimisessä.
No nyt on sitten saatavilla Kootut laulut 1, ehkä siinä on samoja lauluja kuin virsikirjassakin,
täytyy vaan hommata jostain.

Mutta otsikkoni laajaan aiheeseen....
Luultavasti "rikas elämä" pitää sisällään myös vastoinkäymiset ja oikean suhtautumisen niihin....
eikä esim. siten kuin meikäläisellä...kun jotain pientä vastoinkäymistä tapahtuu, niin pinna palaa pahemman
kerran...pitäisi olla hetki hiljaa...laskea kymmeneen...ja jäädä odottamaan miten Jumala auttaa eteenpäin.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Rikas elämä
« Vastaus #1 : 13.05.12 - klo:10:23 »
 :) Pinna palaa jokaisella ja itselleenkin kannattaa olla armollinen.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Rikas elämä
« Vastaus #2 : 13.05.12 - klo:10:56 »
Dietricus Docens on hyvin virkeä tänään ja lähettää terveisiä.  Jos tulee vastoinkäymisputki on pyrittävä säilyttämään kiitollinen mieli ja sen sijaan että kysyy miksi minulle nyt näin kävi tekee hyvää kysyä: Kun nyt kävi näin niin mitä tahdot minun tässä tilanteessa tekevän?
Se on hyvää psyykkausta hän toteaa.   Etenkin kun odottaa hirttotuomion täytäntöönpanoa tai muuta.

Jokainen suuttuu, liekö tuo niin vaarallista.  :kahvi:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Rikas elämä
« Vastaus #3 : 14.05.12 - klo:21:37 »
Olen usein lainannut Olavi Kareksen sanoja: "Rikas elämä on juhlaa ja tuskaa."

Olen jopa onnittelusanat 80-vuotiaalle aloittanut noilla sanoilla. Se oli mielestäni sopivin tapa aloittaa onnittelu paljon murheita ja tuskaa viime aikoina kokeneelle. Toivoin, että hänelle kääntyisi elämäässään nyt se juhlan puoli.
Pyryharakka

Poissa malla

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 15518
Vs: Rikas elämä
« Vastaus #4 : 14.05.12 - klo:22:08 »
Kiitoselämää

Kun oppii sanomaan
elämälle kiitos,
kiitos kaikesta, minkä sain,
saan vihan tilalle rakkautta,
kaunan tilalle lempeyttä,
katkeruuden tilalle tyytyväisyyttä,
onnettomuuden tilalle onnea,
surun tilalle iloa
ja voimattomuuden tilalle
voimaa!

Marleena Ansio

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22053
Vs: Rikas elämä
« Vastaus #5 : 15.05.12 - klo:06:52 »
Det fanns dagar som vindens fläkt

starka, varma, solljusa dagar.

Och det fanns andra i smärta skrivna,

 av sorg och lidande sönderrivna,

men alla, alla av Herren givna.

Tämä on hautajaisruno. Saimme sen kuitenkin hääonnitteluna vähän muuteltuna. Mennyt aikamuoto oli muutettu nykyiseksi: Det finns dagar ... Olemme käyttäneet sitä usein eri tarkoituksiin.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Rikas elämä
« Vastaus #6 : 15.05.12 - klo:12:54 »
Harjoittelen Fransiskus Assisilaisen rukousta, ja sepä olikin haaste, se.  

"Tee minusta rauhasi välikappale, niin, että sinne missä on vihaa toisin rakkautesi, missä joku minua vastaan rikkoisi, sinun anteeksiantosi, missä riitaa, auttaisin yksimielisyyteen, missä epätoivoa, auttaisin toivomaan, missä epäilystä, rohkaisisin uskomaan, missä olisi masennusta, toisin lohdutuksen, missä pimeyttä, toisin sinun valosi

Niin, etten niinkään toivoisi lohdutusta kuin taitoa lohduttaa toisia, en pyytäisi itselleni ymmärrystä kuin yrittäisin ymmärtää muita, en etsisi rakkautta, kuin rakastaisin muita

Sillä antaessaan saa, kadottaessaan löytää, antaessaan anteeksi löytää  anteeksiannon, kuollessaan nousee iankaikkiseen elämään.

.........................

Minulla on tästä muutama erilainen italiankielinen versio, ja vähäisen laulajan pakkoitalian ynnä sanakirjan avulla koetin kasata, mitä niistä yhteensä suomeksi syntyy.  Aika moni on kuullut tämän, minäkin, minä kuulin kylläkin "keskiaikaisen nunnan rukouksena".  No, tulipa oikaistua se väärinkäsitys.  Ja tekemistä lopuksi elämää.  Tällä on hyvä aloittaa päivä, se löytyy Foorumilta pätkittäin kuvitettuna italiankielisenäkin.   Niin, että kun sitten tulette kylään Assisiin, osaatte jo... :003:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Rikas elämä
« Vastaus #7 : 15.05.12 - klo:14:31 »

"Tee minusta rauhasi välikappale, niin, että sinne missä on vihaa toisin rakkautesi, missä joku minua vastaan rikkoisi, sinun anteeksiantosi, missä riitaa, auttaisin yksimielisyyteen, missä epätoivoa, auttaisin toivomaan, missä epäilystä, rohkaisisin uskomaan, missä olisi masennusta, toisin lohdutuksen, missä pimeyttä, toisin sinun valosi

Niin, etten niinkään toivoisi lohdutusta kuin taitoa lohduttaa toisia, en pyytäisi itselleni ymmärrystä kuin yrittäisin ymmärtää muita, en etsisi rakkautta, kuin rakastaisin muita

Sillä antaessaan saa, kadottaessaan löytää, antaessaan anteeksi löytää  anteeksiannon, kuollessaan nousee iankaikkiseen elämään.


No näinpä on, tätä kun pystyisi edes vähän toteuttamaan, elämään todeksi.
Haluaisin oppia kuuntelemaan, olemaan rinnallakulkijana.
Tommy Hellsten on kirjoittanut paljon elämän paradokseista, kuten yhden kirjan nimikin
"saat sen mistä luovut" kertoo.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22053
Vs: Rikas elämä
« Vastaus #8 : 15.05.12 - klo:16:23 »
Aika moni on kuullut tämän, minäkin, minä kuulin kylläkin "keskiaikaisen nunnan rukouksena".
Ei kai tämän tekijästä varmoja ollakaan. Miksi pitäisikään olla? Rukous on syvällinen ja tosi.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Rikas elämä
« Vastaus #9 : 15.05.12 - klo:16:41 »
Vastoinkäymiset ovat aina ikäviä ja vastenmielisiä. Ei niitä kukaan pää pystyssä kohtaa (oikeasti). Jos voisi, niin ne jättäisi pois.

Jälkeenpäin katsottuna asia on kuitenkin niin että sellainen ihminen jolla ei ole ollut elämässään juurikaan vastoinkäymisiä, on hyvin usein ylpeä, itseriittoinen eikä kykene tuntemaan empatiaa muita kohtaan. Niinkuin sanotaan; "Kyllä elämä opettaa hiljaa kulkemaan" eli askel lyhentyy pakotettunakin enkä tällä tarkoita fyysistä askelta vaan henkistä asennoitumista asioihin, ympäröivään maailmaan ja itseensä. Omien vastoinkäymisten ja epäonnistumisten kauttaa voi kasvaa ymmärrystä muitakin kohtaan.

Jos aina paistaisi, emme kohta pitäisi sitä minään. Vaikea, vastenmielinen, mutta kiistämättä hyvin hyödyllinen koulu ovat vastoinkäymiset.  Tosin on olemassa sellaisiakin, jotka vastoinkäymisissä ainoastaan kovettuvat lisää, tai ainakin pinta kovenee.

En minä vaikeuksia nyt "rikkauksiksi" kutsuisi, mutta jollain tapaa hyödyllisiä ne näyttävät kuitenkin olevan.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Rikas elämä
« Vastaus #10 : 15.05.12 - klo:19:09 »
Vastoinkäymiset ovat aina ikäviä ja vastenmielisiä. Ei niitä kukaan pää pystyssä kohtaa (oikeasti). Jos voisi, niin ne jättäisi pois.

Jälkeenpäin katsottuna asia on kuitenkin niin että sellainen ihminen jolla ei ole ollut elämässään juurikaan vastoinkäymisiä, on hyvin usein ylpeä, itseriittoinen eikä kykene tuntemaan empatiaa muita kohtaan. Niinkuin sanotaan; "Kyllä elämä opettaa hiljaa kulkemaan" eli askel lyhentyy pakotettunakin enkä tällä tarkoita fyysistä askelta vaan henkistä asennoitumista asioihin, ympäröivään maailmaan ja itseensä. Omien vastoinkäymisten ja epäonnistumisten kauttaa voi kasvaa ymmärrystä muitakin kohtaan.

Jos aina paistaisi, emme kohta pitäisi sitä minään. Vaikea, vastenmielinen, mutta kiistämättä hyvin hyödyllinen koulu ovat vastoinkäymiset.  Tosin on olemassa sellaisiakin, jotka vastoinkäymisissä ainoastaan kovettuvat lisää, tai ainakin pinta kovenee.

En minä vaikeuksia nyt "rikkauksiksi" kutsuisi, mutta jollain tapaa hyödyllisiä ne näyttävät kuitenkin olevan.

Aamen
Pyryharakka

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Rikas elämä
« Vastaus #11 : 15.05.12 - klo:20:40 »
Ei kai tämän tekijästä varmoja ollakaan. Miksi pitäisikään olla? Rukous on syvällinen ja tosi.

Käsittääkseni ollaan kyllä. Fransiscus Assisilaiselta säilyi ainoastaan noin 120 sivua tekstiä, ja ne jotka kuuluvat hänen nimiinsä on jäljitetty huolella.  Hänellä oli jo veljestö, joka tallensi tekstit, joskin hänen koettaessaan lopettaa uskonsodat käännyttämällä suuri sulttaani kristityksi - turhaan - muuan veli Elias siirsi käytännön vähemmän köyhyyttä ihannoivaksi, eli veljestöllä oli koko määrä omaisuutta, kun Fransiscus vihdoin palasi kotiin. Fransiscuksellahan oli seuraajia, mutta jo pitkään oli nuristu äärimmäisen köyhyyden ihannointia vastaan.    Fransiscus lähti omille teilleen, asui kuitenkin veljestön lähistöllä, ja oli kuollessaan vaikeasti sairas. Il Canti della Creatures, kai oikeastaan "luomakunnan laulu"  tunnetaan  "Aurinkolauluna " on saneltu eräälle niistä, jotka seurasivat edelleen Fransiscusta. Hän osasi kyllä kirjoittaa, mutta oli liian sairas tehdäkseen sen enää itse.  

Koska elettiin jo 1200-lukua, on myöhemmän tutkimuksen ollut kohtalaisen helppoa erottaa tarinat tapahtuneista. Jostakin syystä olen itse hyvilläni, kun tiedän kuka jonkin tekstin kirjoitti.  Se elää aivan toisin, jos tuntee tekijän, ja tekijä elää, kun tuntee hänen tekstinsä.  Ihminen, joka kuolemaisillaan, tavattomissa kivuissa, sanelee jotakin "Aurinkolaulun" kaltaista, on minulle enemmän kuin vaikka nyt ammattikirjailijan lämpimässä ja hyvinvoivana naputtelema yhtä kaunis rukous. Ehkä Bonhoeffer vakuutti, koska hän sekoamisen partaalla, koko ajan itsemurhaa vastaan kamppaillen jaksoi kirjoittaa muutaman viimeisistä runoistaan, "Menneisyys"  ja "Kuka minä olen". Halusin tietää, kuka kumma päätyy tuohon, ja mitä tietä.  


Se mikä minua jäi matkassa hieman häiritsemään, oli tavaton kiire.  Oli hienoa nähdä se kaikki kauneus, mutta usein olisin kuullut mielelläni enemmän paljosta.  Noh, onhan kirjoja.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21732
Vs: Rikas elämä
« Vastaus #12 : 27.05.12 - klo:23:33 »
"Muista pyhittää lepopäivä".
Tämä usein minulta unohtuu...
Päivät ja viikot on välillä yhtä putkea, päivästä päivään, viikosta viikkoon.
Nyt kun olen työttömänä ns. eläkeputkessa, työssäkäyntirutiinikin on poissa,
viikonloput toivat vaihtelua, katkaisivat arjen rutiinin.
Ihminen tarvitsee lepoa, nykyäänkin, vaikka on tilanteita niinkin päin että vapaapäivät ovat
rasittavia ja pääsee työhön lepäämään.
Työ ja harrastus saattavat tälläisella varsinaisen päivätyön päättäneellä mennä tasaisen
harmaaksi massaksi, ei ole enää mustavalkoista, vaihtelevaa.
Työn ja harrastuksen raja on hämärtynyt....
Mutta silti: Muista pyhittää lepopäivä!  Tämä käsky ei ole poistunut, vaan on yhä voimassa.

Aiemmin tässä ketjussa otin esille vastoinkäymiset.
Tänään tuli taas sellainen...siksi kun minua piti muistuttaa "Muista pyhittää lepopäivä"!!!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Rikas elämä
« Vastaus #13 : 03.06.12 - klo:12:38 »
Muista pyhittää joku päivä lepopäiväksi.
Minusta ei sen tarvi aina olla juuri Sunnuntai, mutta joku päivä viikosta tulee saada olla rauhassa.

Mietin taas tuota rikas elämä teemaa ja vaikea on aina luottaa Jumalaan, että hänellä on hyvä taahto myös minua kohtaan ja hyvin kaikessa sen takia aina lopulta käy, vaikka kun tulee vastoinkäymisiä meinaa alkaa masentuminen.
Kun vaan pitää mielensä positiivisena, niin kyllä asiat parhaitenpäin lopulta kääntyvät.
Sen kun muistaisi, niin astetta rikkaampaa elämä olisi,
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Rikas elämä
« Vastaus #14 : 04.06.12 - klo:10:44 »
Tulkaa Leenan ekumeeniseen luostariin ja majataloon Assisiin sitten, siellä voi levätä ja harjoitella kaikkea. Ehkä jokunen Siionin virsikin on siihen mennessä kääntynyt italiaksi. Tavoite on. Katselkaa Isä Matteon tutkimuksia, niin näette vähän paikkaseutua. Se on kuvattu Umbriassa, Gubbion kaupungissa, jossa hän kesytti paikallissuden.  :kahvi:

Suunnitelma etenee... Umbrian suomalaiset ovat tohkeissaan...  Menemme katsomaan taloja...

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.