Kirjoittaja Aihe: Miten kosit/kosittiin? Entä pyysitkö/pyydettiinkö isältä kättä?  (Luettu 5604 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Olen kuulemma kosinut Helsingin Diakonissalaitoksen parvekkeella. Oli varmempi kysyä vaimolta, he kun muistavat nämä paremmin. 42vuotta ja tähän asti kaikki hyvin. En pyytänyt kättä, vaan hoidimme asian kahden kesken.
« Viimeksi muokattu: 01.02.12 - klo:00:20 kirjoittanut seppos »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Yhteisesti tulimme siihen tulokseen, että menemme naimisiin. Sitä ennen oli jo isäni nähnyt mieheni ja sanoi pitävänsä hänestä. Se herätti luottamusta entisestään ja tyytyväinen olen valintaani. Ei minulla ole mitään mielikuvaa, että minua olisi kosittu eikä isältäni ole varsinaisesti kysytty lupaa. Olimme täysi-ikäisiä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22096
Muistaakseni kysyin jääkäripataljoonan varusmiehenä kirjeitse, että haluaisitko jääkärin morsiameksi.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Yhteisesti tulimme siihen tulokseen, että menemme naimisiin. Sitä ennen oli jo isäni nähnyt mieheni ja sanoi pitävänsä hänestä. Se herätti luottamusta entisestään ja tyytyväinen olen valintaani. Ei minulla ole mitään mielikuvaa, että minua olisi kosittu eikä isältäni ole varsinaisesti kysytty lupaa. Olimme täysi-ikäisiä.

Tämä ei liity yhteen alla olevan kanssa, muutoin kuin ajatusyhtymän täysi-ikäisyydestä kanssa. Tämä juttu on Amerikasta ja oli eilen Facebookissa amerikkalaisella ystävällä. "Mistä huomaat, että alat vanheta. Siitä kun lapset eivät enää ole vahinkoja vaan tarkoituksella tehtyjä." Tämä sopii todellakin paremmin kuin meille Amerikkoihin, jossa seksuaaliopetus on jumalattomana kielletty.
« Viimeksi muokattu: 01.02.12 - klo:14:42 kirjoittanut seppos »
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
En kosinut... morsian päätti itse äitinsä ja isänsä kanssa...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
En kosinut... morsian päätti itse äitinsä ja isänsä kanssa...

...ja sinä vikisit?  :eusa_angel:
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Pirska tiesi... minä vikisin... :icon_confused:
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Pirska tiesi... minä vikisin... :icon_confused:

Vie sie, mie vikisen, oo vievinäs väkisin. Juhani oli ujo ja umpirakastunut ja tarvittiin toisen aloitetta kuten myöhemminkin.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575



 Aikoinaan vaan asiat etenivät. Naimisiin asti. Ei siinä muita tarvittu. Kauan olimme kihloissa, jälkikasvuakin ehti tulla. Kahden kauppa ja kolmannen korvapuusti. En minä minkään isän ( tai äidin) kanssa naimisiin mennyt, vaan otteikkaan henkisfyysisen naisen kanssa, naisen josta tuli vaimoni kun aurinkonaamainen isä Mitro ( Repo, tämä nykyinen Brysselin herra ) kysyi että passaako tai jotain vastaavaa.

 Nyt tietysti voisi tehdä asiasta vaikka kuinka pitkän jälkikirjoituksen - mutta väliäkö tuolla. Ei naimisissa useimmiten hassumpaa ollut.

 Mutta menettelee se toisinkin. Menettelee siinä vaiheessa ( ja myöhemmin ) kun uuteen tilanteeseen tottuu ja uuden tilanteen sisäistää. Tosin sanottakoon, että jossain vaiheessa, uuden tilanteen alkuvaiheessa, ystävän veisaama virsi tai sattuva sana vei kerralla ylös- ja eteenpäin tosi vinhasti.

 Ja täällähän jokseenkin järjissäni olen. Tällä foorumilla. Muuallakin monin paikoin, meillä ja maailmalla, Suomessa ja ties missä. Monta ovea on auki. Moni idea vielä toteuttamatta. Moni keskustelu käymättä, usea juttu kirjoittamatta. :kahvi:




 


Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Matin oli pakko pyytää minua pyytämään vanhemmiltani lupaa. Meille kävi ns. vahinko ja olin alaikäinen, 20-vuotias. Tulevana ystävänpäivänä, joka on meille voitonpäivä olemme samassa ruokapöydässä istuneet 48 vuotta.
" Vahinko " ja jälkikasvut ovat olleet meidän elämämme onni ja ilo.

Kun lapsi oli tulossa, puhuimme asiat halki-poikki ja pinoon, puhuimme arvoistamme ja toiveistamme.

Väliin, ja aika kauankin on ollut vaikeeta, mutta nyt nautimme yhteisestä "elon taipaleesta" hyviä päiviä muistellen. Ja ne pilviset päivät ovat olleet kasvuun ja kärsivällisyyteet tarpeelliset.

Körttipappi (tietämättämme) Timo Airas meidät vihki kahden näyttelijäystävän todistaessa. Mentiin meille kahville ja syötiin Oululaisen banaani-kermakakkua. Minulla oli tummansininen pitsimekko ja pieni pillerirasia vaaleilla kutreillani. Matilla oli senaikaista teryleeniä, nailonpaita ja kapea solmio.


Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10404

Ei naimisissa useimmiten hassumpaa ollut.

    :icon_eek:


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
    :icon_eek:




Siis ei hassumpaa, ei kehnompaa, tai jotain sellaista.. ei se siis usein mitään huonoa olemista ollut..?! Hassuakin oli. Ja järkeviäkin hetkiä. Mutta kaikella lienee aikansa. Nyt on näin. Nyt on toisin.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6342
Meille kävi ns. vahinko ja olin alaikäinen, 20-vuotias. Tulevana ystävänpäivänä, joka on meille voitonpäivä olemme samassa ruokapöydässä istuneet 48 vuotta.

Siihen aikaan on ollut enemmänkin tuota vahinkoa liikkeellä. Mm. minä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Matin oli pakko pyytää minua pyytämään vanhemmiltani lupaa. Meille kävi ns. vahinko ja olin alaikäinen, 20-vuotias. Tulevana ystävänpäivänä, joka on meille voitonpäivä olemme samassa ruokapöydässä istuneet 48 vuotta.
" Vahinko " ja jälkikasvut ovat olleet meidän elämämme onni ja ilo.

Kun lapsi oli tulossa, puhuimme asiat halki-poikki ja pinoon, puhuimme arvoistamme ja toiveistamme.

Väliin, ja aika kauankin on ollut vaikeeta, mutta nyt nautimme yhteisestä "elon taipaleesta" hyviä päiviä muistellen. Ja ne pilviset päivät ovat olleet kasvuun ja kärsivällisyyteet tarpeelliset.

Körttipappi (tietämättämme) Timo Airas meidät vihki kahden näyttelijäystävän todistaessa. Mentiin meille kahville ja syötiin Oululaisen banaani-kermakakkua. Minulla oli tummansininen pitsimekko ja pieni pillerirasia vaaleilla kutreillani. Matilla oli senaikaista teryleeniä, nailonpaita ja kapea solmio.

 

Kalistaja sanoo: Ei se mikään vahinko ollut - teidän piti tavata, ja saada lapsi jo tuolloin. Ja jännällä ja omatyylisellä tavalla tykkäätte toisistanne mukavasti yhä. Sen saatoin yhden kokonaisen päivän aikana havaita syksyllä 2010!
« Viimeksi muokattu: 02.02.12 - klo:15:58 kirjoittanut Kalistaja »

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33830
Sen päivän muistan yhä, se oli sielujen sympatiaa meijän välillä.

Nyt on karvahattukeli ! :023:

Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)