Eikö herännäisyys jakautunut tai ehkä paremminkin hajautunut silloin aikoinaan? Varsinainen herännäisyys ukko-paavoineen alkoi elää ukkojen aikaa ja pappislinja kirkollistui? Tämän määrittelyn saa korjata, koska en enää muista lukemaani kunnolla. Tämän foorumin kirjoittajista luterilainen, 1944, armonkerjäläinen, kalistaja, Benkku, vn seppos ja varmaan moni muukin voisi perustaa uuden vanhan körttiyhdistyksen, jonka tunnusvärinä jatkaisi körttien sinimusta ja aatteena äärioikeistolainen fasismi. Pääpaikaksi tulisi luonnollisesti Lapua.
Toiseen, uuteen, humanistiseen ja suvaitsevaiseen linjaan liittyisivät sitten muut, kuten Pena. Sen aate olisi tulevaisuuden punavihreä. Sen jäsenmaksun voisin mieluusti maksaa.
Tuli mieleen, kun liityin tässä jokin aika sitten takaisin kirkkoon ja Herättäjän jäsenmaksukaavake tupsahti samana päivänä postiluukusta kuin kirkkoon tervetuliaiskortti. Revinkö siis tuon H-yn jäsenmaksukaavakkeen vai maksanko jäsenmaksun? Sen verran olen tätä luterilaisen ja hänen nuolijoittensa viestejä täällä nyt lueskellut, että en enää halua kuulua tällaiseen yhdistykseen. Mitään en täältä saa kuin pahan mielen. Luterilainen luultavasti saa körttiläisyyden hajotettua ja tuhottua lopullisesti, mutta se kai on hänen ja kumppaniensa tarkoituksenakin.
Vanhoista herätysliikkeistä ensimmäisenä hajosi lestadiolaisuus jo 1800-1900 lukujen vaihteessa esikoisuuteen ja vanhoillisuuteen. Niistä esikoisuus vaikuttaa voimakkaampana Ruotsin puolella ja vanhoillisuus Suomessa. Vanhoillisuudesta lähti sitten näitä pieniä sirpaleita, jotka vaikuttaa hyvin paikallisesti vain muutamissa kunnissa. Rukoilevaisuus ja evankelisuus hajosivat naispappeuteen ja muutenkin ovat nekin hyvin paikallisia liikkeitä. Nyt kun körttiläisyyskin on hajoamassa, niin vielä paikallisemmaksi senkin sirpaleet jäävät. Etelä- ja Keski-Pohjanmaalle ja Ylä-Savoon vanhoilliset ja Helsinkiin ja muualle etelään uudistuneet.
Tällaisia mietteitä hajoamisen päivänä 30.1.2021