Kirjoittaja Aihe: Körttiläisyys ennen ja nyt  (Luettu 53828 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #105 : 26.06.15 - klo:17:46 »
Se on jotenkin körttiläisyydessä sellainen tiellä käyvä musta kansa. Siikkareissa on mahdottoman monta virttä, joissa on ajatus tiestä. Siihen liittyykin uskon ja rakkauden ilmapiiri. Körttiläisyys ja luterilaisuuskin on juuri rationaalista apparaattia käyttävä. Jos meille tulee ongelma mm. parannuksen tekemisestä. Otamme käteen apparaatin ja tutkimme ongelmaa uskon ja rakkauden näkökulmasta. Uskon kautta Jumppu toimii ja rakkauden avulla me toimimme. Körttiläisyys on dynaamista eikä staattista. Voi olla, että ajat muuttuvat ja muuttuminen koskee jokaista ihmistä. Olen lukenut paljon körttiläisyyden historiaa ja olen ajatellut parilla aivosolulla... no, kun minulla ei ole muuta, siten että, tiellä käyvä musta kansa on koko ajan kehittyvää ja reformaation tilassa. Uskon mukaan se on staattista, mutta rakkauden mukaan se on dynaamista. Ainakin minun mielestä.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #106 : 26.06.15 - klo:21:31 »
Se on jotenkin körttiläisyydessä sellainen tiellä käyvä musta kansa. Siikkareissa on mahdottoman monta virttä, joissa on ajatus tiestä. Siihen liittyykin uskon ja rakkauden ilmapiiri. Körttiläisyys ja luterilaisuuskin on juuri rationaalista apparaattia käyttävä. Jos meille tulee ongelma mm. parannuksen tekemisestä. Otamme käteen apparaatin ja tutkimme ongelmaa uskon ja rakkauden näkökulmasta. Uskon kautta Jumppu toimii ja rakkauden avulla me toimimme. Körttiläisyys on dynaamista eikä staattista. Voi olla, että ajat muuttuvat ja muuttuminen koskee jokaista ihmistä. Olen lukenut paljon körttiläisyyden historiaa ja olen ajatellut parilla aivosolulla... no, kun minulla ei ole muuta, siten että, tiellä käyvä musta kansa on koko ajan kehittyvää ja reformaation tilassa. Uskon mukaan se on staattista, mutta rakkauden mukaan se on dynaamista. Ainakin minun mielestä.

Jotenkin noin näen sen myös :)

Johan se nyt muuttunee ajan saatossa ainakin ulkoisesti, mutta pieniksi tulemisen hyve ja armonkerjäläisyyden asenteen en soisi muuttuvan.

Niin ja Juhanin mainitseman rakkauden enentyvän, joka on aina ollut joku potkiva voima herännäisyydessä, mitä kirjoja lukenut ja seuroissa viipynyt.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #107 : 27.06.15 - klo:00:50 »
Se on jotenkin körttiläisyydessä sellainen tiellä käyvä musta kansa. Siikkareissa on mahdottoman monta virttä, joissa on ajatus tiestä. Siihen liittyykin uskon ja rakkauden ilmapiiri. Körttiläisyys ja luterilaisuuskin on juuri rationaalista apparaattia käyttävä. Jos meille tulee ongelma mm. parannuksen tekemisestä. Otamme käteen apparaatin ja tutkimme ongelmaa uskon ja rakkauden näkökulmasta. Uskon kautta Jumppu toimii ja rakkauden avulla me toimimme. Körttiläisyys on dynaamista eikä staattista. Voi olla, että ajat muuttuvat ja muuttuminen koskee jokaista ihmistä. Olen lukenut paljon körttiläisyyden historiaa ja olen ajatellut parilla aivosolulla... no, kun minulla ei ole muuta, siten että, tiellä käyvä musta kansa on koko ajan kehittyvää ja reformaation tilassa. Uskon mukaan se on staattista, mutta rakkauden mukaan se on dynaamista. Ainakin minun mielestä.

Aikaa ei ole. Sanat ovat tekoja. Ymmärrys on aidoissa ystävissä suhteessa itseen ja toiseen, toisiin. Ymmärys ei tule itsestään, itseltään. :kahvi:

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33724
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #108 : 27.06.15 - klo:08:23 »
Tämä lienee pysyvää körttiydessä. Pitäisi olla:

Körttiläisen kilvoituksen pääsisältö on riisua illuusiot mutta tulla sittenkin hyväksytyksi.
"  Tämä on nyt ylönpalttinen suuri armo Vapahtajalta, että sun luulo pyhyytes rikko synnin kautta "

Ihmisen on menetettävä " puunukkensa " ja " epäjumalansa ",  itse kuvittelemansa
vapahtaja.  Jeesus ei voinut olla vain haaveilun apuväline, " korea  lelu ", " luonto-Kristus "  vaan käsittämistavan mullistaja.

Juha Siltala  kirjassa Suomalainen ahdistus, sivu 192
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22043
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #109 : 27.06.15 - klo:09:30 »
Niin ja Juhanin mainitseman rakkauden enentyvän, joka on aina ollut joku potkiva voima herännäisyydessä, mitä kirjoja lukenut ja seuroissa viipynyt.

Nämä tekstiin melkein vahingossa livahtavat ilmaisut ovat mielestäni Körttifoorumin helmiä: rakkauden potkiva voima!

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #110 : 11.07.15 - klo:10:26 »
Rakkauden potkimalla voimalla ei päästä taivaaseen
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8382
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #111 : 11.07.15 - klo:14:19 »
Rakkauden potkimalla voimalla ei päästä taivaaseen

No joo, mutta painotus on oikea.

Ilman armoa ja Jeesusta emme pääse taivaaseen.

Rakkauden potkiva voima. Styrken !
Ihan parasta foorumia? Mikä muu, lehmä? Juhaniax vie eteenpäin?

 ilmeni ristillä.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6331
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #112 : 11.07.15 - klo:20:00 »
Rakkauden potkimalla voimalla ei päästä taivaaseen

Jos on rakkauden potkimaa/potkivaa voimaa, eikö siinä itsessään jo ole taivasta kylliksi? Mihin enää tarvitsisi päästä?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #113 : 12.07.15 - klo:08:46 »
Se on yksi näkökulma...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa babushka

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 10
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #114 : 12.07.15 - klo:22:27 »
juhani.Minua kiinnostaa kovasti tuo viittaus Vilhelmi Niskaseen.Olen toistupalasten jälkeläisiä, siis niitä vanhollisia, jotka eivät hyväksyneet edes "uuta Siionia"valitettavasti en kuullut körttiradiosta niskaslaisista. Huhun kuulin, että siitä oli puhuttu.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #115 : 13.07.15 - klo:10:29 »
Luin ketjun koska minun tulisi olla toimekkaasti kirjoittamassa uskontotieteen tehtävää konversiosta joka lähteiden perusteella merkitsee kääntymystä. Kiitos kaikille. Köpi tietää paljon eli on lukenut mies.  :kahvi:  siitä hyvästä.

Merkillistä kuinka välillä haluttaa sanoutua irti jokaisesta -laisuudesta -vaisuudesta -istisuudesta ja tarvittaessa ään pisteet näihin. mietiskelen paljohkosti ihmisen idealisaation tarvetta ja ajattelen että olkoon näin, mutta sille piirteelle voi välillä hieman  :026: nauraa koska se on monin tavoin terveellistä.

Kun olemme Waeltaneet Pyhiin on piispa Huovinen useasti todennut itseään vaivaavan niin hirveän sielunhädän päivittäin ettei hänen näkemyksensä mukaan roomalaiskatolisella kirkolla pitäisi olla nokan ropsauttamista jos hän siellä menee ehtoolliselle, se kun on heidän vastauksensa siihen voivatko sen tarjota erossa olevalle veljelle. Toisaalta hän saarnasi kerran lainaten Dosenttia, että sellainen ihminen joka seisoo vain toisella jalallaan tässä maailmassa on hieman pelottava, hän tuskin koskaan voi seistä molemmin jaloin myöskään taivaassa.

En minä pelännyt vaarojen matkaa (vaikka ehkä olisi ollut hyvä) mutta Vantaan juhlien tunnusta toisinaan hieman pelkään.  Kahden maan kansalaisuus kun käsitteenä on minulle aika mahdoton. Voin olla vain Suomen kansalainen ja toivoa saavani elää tämän elämän kristittynä, ei niin, että minulla olisi samanaikaisesti kaksi elämää joiden välillä taiteilisin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #116 : 13.07.15 - klo:10:33 »
Ai niin, babushkaa en ole tavannut morjens.  :109:  nyt menen ja lopetan työn pakoilun täällä notkumisen välttämättömyyteen vedoten.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #117 : 13.07.15 - klo:11:26 »
"Niskaslaisuus" on tämän päivän körttiläisyyttä... se on mielipiteeni.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #118 : 14.07.15 - klo:19:50 »
"Niskaslaisuus" on tämän päivän körttiläisyyttä... se on mielipiteeni.

Ja Niskaslaisuudesta juuri lähdettiin lopulta olemaan hedbergiläisiä  :003: (Koskenniemi: Johannes Bäck, taisteleva julistaja).

Rupeaa kohta tässä olemaan omakin mielipiteeni... En jaksa enkä kestä näitä ihmisten juttuja. Ollaan sitä ja paheksutaan tätä ja kyllä se on tämä alatie jotakin josta vasta sopii ylpeä ollakki.  :003:

Jos joku ei edusta itteään Herraa Jeesusta Kristusta niin se ei edusta yhtään mitään.
« Viimeksi muokattu: 14.07.15 - klo:19:57 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa babushka

  • Saapunut Aholansaaren rantaan
  • Viestejä: 10
Vs: Körttiläisyys ennen ja nyt
« Vastaus #119 : 14.07.15 - klo:21:17 »
voi meitä niskaslaisia.Niskasta kiinni ja....so entinenkin häijy.Olen yrittänyt opiskella olan takaa niskaslaisuutta "Muistokirja hengellisten asiain päälle" Todella raadollista, niin kuin nytkin.Maailman tuulissa olen kuullut monenlaista saarnaa, Inkerin kirkossa jopa kilpalaulantaa, kenenkä herätysliikkeen saarna olisi paras (1990-luvun alussa)Nyt on tyydyttävä kulkemaan "Jumalan kera" siinä on vanhojen inkeriläisten koko uskontunnustus.