Kirjoittaja Aihe: ihqusti jännän äärellä niinqu  (Luettu 4367 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
ihqusti jännän äärellä niinqu
« : 29.03.15 - klo:20:16 »
(tausta lyhyesti: Kallion kirkkoherra Teemu Laajasalon esittämä sketsihahmo Teemu Tammisalo suomi Ylen ohjelmassa rankahkosti kansanedustaja Kari Rajamäkeä (syytti lastenmurhaajaksi) , joka vastusti paperittomien sairaanhoitopalveluiden laajentamista)

En moiti kenenkään teatteriharrastusta, mutta lihavoitu kohta apologiasta on minusta jännä: 

"Minulle se on teatteriharrastus, jossa olen saanut esittää täysin fiktiivistä roolihahmoa nimeltä Teemu Tammisalo. Tammisalon ajatuksilla tai mielipiteillä ei ole mitään tekemistä omieni kanssa. Tammisalon tehtävä on kertoa politiikasta käsikirjoitettuja vitsejä lauantaisin. Minun tehtäväni on kertoa Jeesuksesta sunnuntaisin", Laajasalo sanoo uutispalvelu Kotimaa24:lle.



Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: ihqusti jännän äärellä niinqu
« Vastaus #1 : 30.03.15 - klo:00:35 »
Kirkko on bussissa ja kaupassa silloin kun minä olen bussissa ja kaupassa.

Olen esillä olevassa asiassa kahdella vastakkaisella kannalla, joten en voi käyttää edes tunnettua kunnanvaltuutetun toteamusta: "Asiasta en mitään tiedä, mutta vastaan panen".

Odotan foorumin eksistentialistien ja teologien kontribuutiota.

Mt

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: ihqusti jännän äärellä niinqu
« Vastaus #2 : 31.03.15 - klo:18:41 »
Olen esillä olevassa asiassa kahdella vastakkaisella kannalla, joten en voi käyttää edes tunnettua kunnanvaltuutetun toteamusta: "Asiasta en mitään tiedä, mutta vastaan panen".

Odotan foorumin eksistentialistien ja teologien kontribuutiota.

Mt

Ompas taas sivistyssanoja :)
Tulee ihan Korkalain,,,mieleen joka mielellään viljelee niitä.
Saakohan siten itestään fiksun kuvan tai kyykytettyä ne jotka ei sitä sivistyssanakirjaa oo opiskelleet?

No mt kohdalla vain huumorista kysymys, sen verta mukava ja hyväntahtoinen ja sydäminen.

Teatterista en tiedä, mutta parodia paperittomien hoidon hylkäämisestä ja sen vertaaminen lasten murhaamiseen on pikkaisen jo mautonta...
Ainahan Suomessa kuitenkin hädässä olevaa mistäpäin vain autetaan-.
Kysymyshän on sairaanhoidon kokonaisiiden muutoksen hausta joksikin mihin Suomella ei ole varaa.

Jos EU haluaa, että maailman sairaat hoidetaan Suomessa, niin tukia sen mukaan :)
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: ihqusti jännän äärellä niinqu
« Vastaus #3 : 31.03.15 - klo:21:35 »
 :)
Anteeksi jos loukkasi Liinaa.

Ihan rakas ja kivasti erilailla kirjoittava :)
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6336
Vs: ihqusti jännän äärellä niinqu
« Vastaus #4 : 31.03.15 - klo:21:58 »
Saakohan siten itestään fiksun kuvan tai kyykytettyä ne jotka ei sitä sivistyssanakirjaa oo opiskelleet?

Se vaan nolosti tarttuu, jos altistuu ympäristölle jossa niitä käytetään. Kun pitää jotain puhua niin suusta tunkee se ensimmäinen sana joka kerkeää.

Lainaus käyttäjältä: Viisveisaaja
Jos EU haluaa, että maailman sairaat hoidetaan Suomessa, niin tukia sen mukaan :)

Kaikki? Eihän tänne tunge kuin muutama hassu vaivainen. Ne on ihan muut maat jotka enimmät ottaa vastaan.

Laajasalosta nyt en osaa sanoa juuta enkä jaata. Paitsi että eikös sitä Jeesuksesta pitänyt kertoa muulloinkin kuin sunnuntaisin? Vai meneekö khralla muut virkapäivät paperien pyörittelyyn sun muuhun hallintorutiiniin?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: ihqusti jännän äärellä niinqu
« Vastaus #5 : 31.03.15 - klo:22:28 »
 :)
Totean ottaneeni kantaa asiaan, jota en tutkinut kantaa valitakseeni.

Anteeksi.
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: ihqusti jännän äärellä niinqu
« Vastaus #6 : 31.03.15 - klo:23:19 »
Odotan foorumin eksistentialistien ja teologien kontribuutiota.
Ompas taas sivistyssanoja :)
Tulee ihan Korkalain,,,mieleen joka mielellään viljelee niitä.
Saakohan siten itestään fiksun kuvan tai kyykytettyä ne jotka ei sitä sivistyssanakirjaa oo opiskelleet?

Viisveisaajan mitä aiheellisimman vinoilun johdosta katson olevani velvollinen sananselitykseen.

Sana kontribuutio on lähtöisin latinan kielen verbistä contribuere, jonka yksi merkitys on "(yhdessä) avustaa". Sen taustalla taas on verbi tribuare, jolla on mm. antamiseen ja lahjoittamiseen liittyviä merkityksiä. Englannin kielessä contributor on esim. lehden avustaja ja contribution vastaavasti avustajan julkaisuun toimittama kirjallinen tuotos. Sana esiintyy myös muissa eurooppalaisissa kielissä, kuten tanskassa, jossa se tosin viittaa lähinnä taloudelliseen panokseen jonkin asian hyväksi (t. ex. krigskontribution, skatter, der er pålagt befolkningen i et okkuperet område af besættelsesmagten.).

Mitä tulee eksistentialisti-sanaan, sitä en ole koskaan oikein ymmärtänyt, mutta koska nimimerkki Juhani lienee asiaan perehtynyt, voinemme odottaa häneltä kontr... ei kun selvitystä asiasta.

Mt

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: ihqusti jännän äärellä niinqu
« Vastaus #7 : 01.04.15 - klo:09:19 »
Viisveisaajan mitä aiheellisimman vinoilun johdosta katson olevani velvollinen sananselitykseen.

Sana kontribuutio on lähtöisin latinan kielen verbistä contribuere, jonka yksi merkitys on "(yhdessä) avustaa". Sen taustalla taas on verbi tribuare, jolla on mm. antamiseen ja lahjoittamiseen liittyviä merkityksiä. Englannin kielessä contributor on esim. lehden avustaja ja contribution vastaavasti avustajan julkaisuun toimittama kirjallinen tuotos. Sana esiintyy myös muissa eurooppalaisissa kielissä, kuten tanskassa, jossa se tosin viittaa lähinnä taloudelliseen panokseen jonkin asian hyväksi (t. ex. krigskontribution, skatter, der er pålagt befolkningen i et okkuperet område af besættelsesmagten.).

Mitä tulee eksistentialisti-sanaan, sitä en ole koskaan oikein ymmärtänyt, mutta koska nimimerkki Juhani lienee asiaan perehtynyt, voinemme odottaa häneltä kontr... ei kun selvitystä asiasta.

Mt

Sinänsä ei eksistentialismi ole mikään uusi ilmiö. Toiset väittävät, että Sokrates olisi ollut eksistentialismin isä. Kristityt eksistentialistit sanovat, että Jeesus, Johannes, Augustinus... jopa Tuomas Akvinolaistakin ja Lutheria on pidetty eksistentialismin juurilta lähteneiksi. Tätä minä tarkoitan kun "haukun" ystäviäni tämän maailmankatsomuksellisen ajattelun piiristä lähteneeksi. Minä en yleensä käytä tätä sanaa vain 1900-luvun eksistentiaalifilosofian tarkasteluun. Mm. Albert Camus, Marcel, Jaspers, Sartre, Heidegger ja teologeista mm. P.Tillich ovat olleet eksistentiaalisen ajatusmaailman lumoissa.

Nykyaikaisen e-ismin isä voisi olla teologis-filosofi Sören Kierkegaard... (viisveisaajan toisesta kotimaasta). Kaikki nämä käsitteet ovat Söreniltä... mm. eksistoiminen, subjektiivinen ajattelija, tuska, yksityinen. Eksistoiva ajattelija on vastakohta systemaattiselle ajattelijalle. Sitä on syytetty äärimmäisestä individualismistä.                                                                 

Eksistentialistit ovat hyvinkin erilaisia. Marxilaista, ateistista, humanistista ja toisaalta kristillistäkin eksistentialismia on ollut.

En pitäisi tätä loogisena ajatteluna. Mutta kyllä on toisenlaisia todellisuuksia...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Liina

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 543
Vs: ihqusti jännän äärellä niinqu
« Vastaus #8 : 01.04.15 - klo:09:52 »
:)
Anteeksi jos loukkasi Liinaa.

Ihan rakas ja kivasti erilailla kirjoittava :)

Ei Teemu Laajasalo minua loukannut vaan roolihahmonsa Teemu Tammisalo loukkasi Rajamäkeä, mutta ihmettelin silti hieman hänen määritelmäänsä työtehtävästään. Joku saattaisi vetää siitä johtopäätelmän, että pappi on pappi vain sunnuntaisin. Sekä lauantai- että sunnuntaisketseissä vastuu on tietenkin käsikirjoittajan  :)

Poliitikoille saa ja ehkä demokratiassa pitääkin pottuilla, mutta lapsenmurhista vastuuttaminen menee jopa minun mustahumoristisesta mielestäni hieman yli.
Vastuussa olivat myös ja etenkin ne kansamme edustajat, jotka eivät olleet paikalla, "koska asia oli sovittu". Olen ehkä yksinkertainen mutta oletan, että jos käsiteltävänä on tärkeä asia, silloin pitää olla paikalla pyytämässä puheenvuoroa ja painelemassa nappuloita. Lakien säätäminen on muistaakseni eduskunnan tehtävä. Lienen dementian kourissa.


Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: ihqusti jännän äärellä niinqu
« Vastaus #9 : 02.04.15 - klo:07:37 »

, mutta ihmettelin silti hieman hänen määritelmäänsä työtehtävästään. Joku saattaisi vetää siitä johtopäätelmän, että pappi on pappi vain sunnuntaisin.

24/7 pappihan tekee papin työtä... minä kuvittelin, mutta olkoon minun puheeni mitätön.
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10401
Vs: ihqusti jännän äärellä niinqu
« Vastaus #10 : 02.04.15 - klo:09:02 »

  Maallikkopapeus täydentää leipäpappien työtä.  :)

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: ihqusti jännän äärellä niinqu
« Vastaus #11 : 08.04.15 - klo:19:11 »
  Maallikkopapeus täydentää leipäpappien työtä.  :)

Me maallikot emme paljon tarvi välittää mitä pölisemme, se hyvä puoli tässä on:)
Ja jos oikeen puuta heinää heittää, niin ei siitä kohua, kuten jos leipäpappi pölisisi :)
Kaikki valta tekoälylle!