Kirjoittaja Aihe: On saatava kysyä  (Luettu 4580 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Benkku

  • Vieras
On saatava kysyä
« : 06.05.08 - klo:21:48 »
Kun itse pohdiskelen miten ihmisyys menetetään ja miten se voisi säilyä, esimerkiksi, palvellessani iäkkäitä ihmisiä. Olen todellakin huomannut että tuntuu toivottomalta etsiä sanoja, mitkä voisivat antaa toivoa ja uskoa vielä seuraavankin  päivään. Kun luin Vantaan Laurista olevan kirjoituksen, niin koin helpotuksen, artikkelin neljästä viimeisestä lauseesta.

On armollisempaa, ettei Jumalan puolustaja yritäkään vastata. Puolivillaiset selitykset Jumalan tahdosta tai salatusta siunauksesta ovat julmia. Ainoa vastaus, jonka lähimmäisenrakkaus voi antaa, on kuunteleminen ja apu.Läsnäolon salaisuus keskellä syvintä yötä voi joskus hipaista tajuntaamme — mutta se on silkkaa armoa.

Vantaan Lauri 17/2008 (2.5.2008)

On saatava kysyä .
Düsseldorfissa vuonna 1918 syntynyt kirjailija Anja Lundholm koki kaikki mahdolliset ja etenkin mahdottomat kauhut elämänsä aikana. Oma isä kavalsi puolijuutalaisen tyttärensä natseille ja kidutus, lääketieteelliset kokeet, nälkä, nöyryytykset ja sairaudet tulivat hänen osakseen. Hän menetti molemmat lapsensa ja hänen äitinsä teki itsemurhan. Sodan loputtua hän sairastui vaikeaan MS-tautiin. Kaikkea, mitä hän koki, ei mahdu luettelemaan. Lista on loputon. Hän kuoli 89-vuotiaana.

Kirjoissaan hän pohtii tarkasti ja rehellisesti kysymystä, miten ihmisyys menetetään ja miten se voi säilyä.Kysymys "miksi, Jumala?" vaiennetaan kirkon piirissä hurskaalla toteamuksella: Jumalan tiet ovat salatut.
Me emme ymmärrä. Kuitenkin moni meistä haluaa kysyä, eikä voi tyytyä ympäripyöreään hiljaisuuteen. Meillä on oikeus kysyä, meilläkin, joiden elämän taakka ei Lundholmiin verrattuna tunnu kohtuuttomalta. Meidänkin kysymyksemme pimeässä kuuluu: miten voit sallia tämän, rakastava Isä?

On armollisempaa, ettei Jumalan puolustaja yritäkään vastata. Puolivillaiset selitykset Jumalan tahdosta tai salatusta siunauksesta ovat julmia. Ainoa vastaus, jonka lähimmäisenrakkaus voi antaa, on kuunteleminen ja apu.Läsnäolon salaisuus keskellä syvintä yötä voi joskus hipaista tajuntaamme — mutta se on silkkaa armoa.


Eila Jaatinen

Ps.Lopuksi  sain vielä itselleni ajattelemista , Raamatun Vanhasta testamentista, Saarnaajan kirjasta  1-3 luvusta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
On saatava kysyä
« Vastaus #1 : 27.05.08 - klo:22:05 »
Viktor E. Frankl on miettinyt ihmisyyden säilymistä ankarissa olosuhteissa. Hän puhuu uskosta ihmisen elämän tarkoitukseen. Keskitysleiriltäkin selvisivät useimmin hengissä ja kohtalokkaasti vammautumatta sellaiset, joilla oli joku syy selvitä, joku vielä toteutumaton tarkoitus elämälleen. Vanha tätinikin jaksaa joka aamu nousta ylös luottaen siihen, että hänelläkin on vielä joku tehtävä. Ajattelen, ettei elämän tarkoitus ole välttämättä aktiivista tekemistä, se voi olla vastaanottajankin osa. Ehkä vanhan ja kipeän ihmisen elämäntehtävä on suoda jollekin mahdollisuus oppia hoitamista.

Benkku

  • Vieras
On saatava kysyä
« Vastaus #2 : 28.05.08 - klo:00:26 »
pena kirjoitti 27.05.08.22.05.
Vanha tätinikin jaksaa joka aamu nousta ylös luottaen siihen, että hänelläkin on vielä joku tehtävä. Ajattelen, ettei elämän tarkoitus ole välttämättä aktiivista tekemistä, se voi olla vastaanottajankin osa. Ehkä vanhan ja kipeän ihmisen elämäntehtävä on suoda jollekin mahdollisuus oppia hoitamista.

Kärsimyksen lievittäminen on yksi  hoidon tehtävistä sekä eettisistä velvollisuuksista. Vaikka kärsimys on hoidon luonnollinen  lähtökohta ja sen edellytyksenä on tieto ihmisen kärsimyksestä sekä kyky rakkauden avulla osoittaa laupeutta  sekä lievittää kärsimystä. Sillä myös terveys kuuluu yhteen kärsimyksen kanssa. Päämääränä ei saa olla pelkästään terveys, vaan sitä tulee pyrkiä käsittämään ihmisen elämän kokonaisuudessaan ja minulle se ei aina ole helppo käsittää. Palvelijana on näitä asioita mietittävä, ja niistä on  myös pystyttävä keskustelemaan ihmisen kanssa ” oli hän sitten päihteiden käyttäjä, vammainen, iäkäs ihminen (vanhus), onnettomuudessa loukkaantunut tai fyysisesti sairas(syöpä). Silloin on vuorovaikutus kovilla ja valitettavasti aina tapahtuu väärinkäsityksiä, on vain jälleen kerran todettava . Olen pieni, heikko, epätäydellinen ihminen.
On myös hyvä muistaa vuorovaikutus tilanteessa kärsivää ihmistä että minä olen häntä esim. iäkästä tätiäsi varten eikä hän ole minua varten. Mutta kumminkin voimme antaa toisillemme auringon säteitä, toivoa, rakkautta  ja uskoa siihen että pidämme kiinni toisiamme kädestä. Kun kävelemme kohti Kristusta ja Hän pyytää meitä istumaan juhlapöytään, se on lähimmäisen rakkautta , ilman tuskaa ja kärsimystä.
Kärsimykselle on vaikeaa löytää tarkoitusta silloin, kun se varsinkin kohtaa meidät täydelliset ihmiset(minä). Kuitenkin kestettyämme kärsimyksen ,siitä  tulee myönteinen voimavaramme elämässämme.
Siksi itse olen iloinen että en todellakaan ymmärrä miksi maailmassa on niin paljon kärsimystä, varsinkin työssäni. Käytän nyt sanontaa ,”pysyy herkkänä”. Olen ikuinen opiskelija niin elämässäni kuin hoitajana( en ole vielä valmis ja niin kuin edellä mainitsin toivon että en valmistukkaan, ”pysyy herkkänä.”

ps. osittain lainattu teksti . (Eriksson 1994, s.144,147).

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
On saatava kysyä
« Vastaus #3 : 28.05.08 - klo:06:02 »
Ihmisellä on tarve olla toisia ihmisiä varten; ainakin jotain itsensä ulkopuolella olevaa tarkoitusta varten. Jos kokemus tarpeellisuudesta häviää, hän kokee tulleensa hylätyksi ja turhaksi. Eihän sellaista kestä kukaan! Siksi on myös vanhalle ja kipeälle ihmiselle kerrottava, että häntäkin tarvitaan. Olkaamme tärkeitä toisillemme!

Benkku

  • Vieras
Ydin, kolmen sukupolven välinen yhteys.
« Vastaus #4 : 28.05.08 - klo:22:42 »
-Nuorin sukupolvi kasvamassa elämään.
- Aikuinen sukupolvi kantaa vastuuta.
- Vanhin sukupolvi välittää perinnettä ja ymmärrystä valmistuen samalla väistymään elämästä.

Tämä ketju on antanut perustan vanhusten kunnioitukselle. Sosiaalivaltioon perustuvan ihmiskäsityksen mukaan, kaikkiin ikäpolviin kuuluvilla yksilöillä on sama ihmisarvo, sukupuolesta, asemasta, hyödyllisyydestä ja toimintakyvystä riippumatta. Ihmisarvo säilyy koko elämän ajan, ihmisarvo on kaiken palvelemisen ytimessä ja se ympärillä on perusta sekä  tarkoitus.

Hoitojärjestelmät, -traditiot ja –filosofiat ovat syntyneet koska ihmistä on pidetty niin arvokkaana, ettei häntä ole haluttu jättää sairautensa ja kärsimyksensä armoille. Hoitotyön päätöksentekoprosessin ydinkysymys on kommunikaation ja vuorovaikutuksen luonne ihmisen ja palvelijan välillä. Ihmisen välittömien hoidollisten toimenpiteiden määritteleminen  ”tässä ja nyt”. Lieventää sekä helpottaa , hänen  sen hetkistä fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista tilaa. Olemalla jatkuvassa vuorovaikutussuhteessa ihmisen kanssa ja käyttämällä , erilaisia  keinoja. Kuten ympäristön järjestäminen miellyttäväksi  ja  puhtaudesta, ravinnosta sekä  erityistoiminnoista huolehtiminen. Auttaa sopeutumaan sairauden tai muun ongelman aiheuttamiin rajoitteisiin.  Ahdistusten lievittäminen ja  tukeminen sekä ohjaaminen.

Oli miten oli, olisi hienoa jos asiat toimisivat näin. Toisaalta että te ette saisi käsitystä elämäni olevan täydellisen katastrofin partaalla. On minun heti ilmoitettava hyvät ystävät että niin ei ole. Huumori ja se rakkaus minkä saan palvellessani ihmisiä, ei voi sanoin ilmaista. Mutta ennen kaikkea se nöyryttää, kasvattaa ja opettaa  miestä, joka kulkee mustissa. Jumalan armosta.

Minä en hyvitä tekojani elämänkaareni menneisyydestä. Vaan minulla on ollut aina sinapin siemen sydämessäni tähän palvelu tehtävään. En ole vain antanut sille tilaa kasvaa, kuin vasta nyt muutamia vuosia. Meillä on kaikilla mahdollisuus lievittää ihmisten kärsimyksiä ja syrjäytymistä toisistamme. Herramme Jeesuksen Kristuksen avulla, jos me vain haluamme polvistua Hänen ristin juurelle. Hunajan pisaroita riittää meille jokaiselle. Vaikka me kaikki kärsimme ja saamme esittää kysymyksen, on saatava kysyä?
Voimia Sinulle Pena ja tädillesi. Myös  teille kaikille,körteille,olkaamme kiitollisia että saamme kärsiä, niin "pysytään herkkänä". 28.05.08
Bengt Sandberg. Vantaa.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
On saatava kysyä
« Vastaus #5 : 29.05.08 - klo:07:07 »
Kiitos, Bengt! Tulit tietämättäsi onnitelleeksi tätiäni, jonka 90-vuotispäivä oli 28.5.. Juhlimme häntä ensi viikolla.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1561
On saatava kysyä
« Vastaus #6 : 29.05.08 - klo:09:28 »
Niinhän se on, että jotkut tuntuu syntynehen palveltaviksi ja toiset taas palvelijooksi. Ittella on ollu onni syntyä lähimmääsen palavelijaksi. Armeijas toimin sairaalas lääkintämiähenä jonka jäläkehen pyriinkin sairahanhoitokouluhun, mutta en päässy tähän kutsumusammattihin. :( Hoitotyän arvostus ja kunniootus on ja pysyy.
Onneksi oon saanu tyäniloa rakentamisesta, joka palavelua myäs monella tapaa.
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.