Kirjoittaja Aihe: Yli virran  (Luettu 62956 kertaa)

0 jäsentä ja 2 Vierasta katselee tätä aihetta.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Yli virran
« Vastaus #30 : 18.01.16 - klo:07:08 »
Eilen, sunnuntaina, saimme me mukkulalaiset kuulla kaksi kuolinsanomaa.
Messussa ilmoitettiin monivuotisen suntiomme Eira Kurkelan kuolleen äkilliseen sairaskohtaukseen. Hän oli vielä työikäinen ja työkuntoinen ihana ihmisten palvelija.
Hymyillen hän levitti lämpöä meitä palvellessaan messuissa.
Kirkkoväärteistä monet jäivät ikävöimään yhteistyötä Eiran kanssa, myös Eiran leipuritaitojen vuoksi. Omin varoin hän monet kahvileivät miehille tarjoili.

Eilen iltamyöhään tuli kaupunginsairaalasta sanoma rovasti Terttu Hellmanin kuolemasta.
Terttu oli taistellut jo kauan vaikeaa sairautta vastaa.
Tertun elämän täytti työ ja rakkaus meitä mukkulalaisia kohtaan.Hänen hiljaisen lempeä läsnäolonsa jo kertoi Jumalan rakkaudesta hänessä ja hänestä meihin seurakuntalaisiin.
Terttu oli runouden ystävä. Useimmiten hänen saarnansa päättyivät runonsäkeeseen.

Terttu oli ahkera myös Herättäjäyhdistyksen toiminnassa.

Olimme paljon yhteydessä, yhteisen ystävän,102-vuotiaan Liisa-neidin kautta. Liisan nimi- ja syntymäpäivillä Terttu hoiti kauniisti seurakuntaa sielläkin.

Nyt on siis työpari, pappi ja suntio valmiina siellä missä ei itkua eikä sairautta enää ole.

Kauniit muistot jätitte meille perästätuleville.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Yli virran
« Vastaus #31 : 19.01.16 - klo:23:08 »
Pielisjoki on leveämpi. :eusa_angel:

Ehkä OT, mutta Kyrönjoen leveys taitaa riippua siitä, onko tulva vai ei. Pahimmillaan voi olla kilometrejä leveä, mutta uinnin (josta oli puhe vuonna 2009, ketjun ykkössivulla) voikin sitten hoitaa käsipohjalla. Pielisjoki pysyy paremmin uomassaan.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Yli virran
« Vastaus #32 : 23.01.16 - klo:13:55 »
Vilkaisin ketjua. Mahtaako muut muistaa viimeisen Habsburgin siunaustilaisuutta. Arkku tuotiin kirkon ovelke johon ensin koputettiin, ja papisto sisältä kysyi kuka pyrkii sisälle  Kerrottiin arkkiherttuan tai mikä äärimmäisyys hänkin oli ollut, kaikki perityt arvonimet sekä muut tittelit.

-Emme tunne.

Seuraava koputus, ja sitten lueteltiin työt toimet, kansalaiskuntousuutta osoittavat mittarit, hyväntekeväisyyshankkeet, taidot kyvyt ja niiden loistokas käyttö.

- Emme tunne.

Sitten tuli vielä persoonallisia hyveitä ominaisuuksia ja mitä nyt voi ihminen keksiä.

- Emne tunne, vielkää muualle! Samaan aikaan kamera kuvasi kirkkoa, jossa papit käänsivöt selkänsä ja lähtivät ovelta.

Vielä yksi yritys- Kuka siellä?

- Sanoivat pelkän etunimensä;   syntinen, kuolevainen ihminen!

Pariovet avattiin oitis. Olen  ajatellut  etten tahdo mitään merkillisyyttä  mutta jos voisin yhden suomalaisille vieraan kuoppajaistavan saada, vain yhden, jos on elossa joku minua hautaamassa, jos en menehdy pakkasella, jos se ei keräisi uteliaita, jos se ei loisi täysin vastakkaista assosiaatiota kuin piti eli ei noin...  Mutta jos paikalle osuu satunnainen matkailija joka muistaa tämän toivomuksen, hän voisi kertoa sen ennen kuin laulavat jos ovat paikalla Sun haltuus rakas Isäni, kuten ovat laulaneet jokaiselle.

Ehkä se on meidän Anklopfzeremoni.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Yli virran
« Vastaus #33 : 07.02.16 - klo:08:59 »
Sain juuri sanoman 102-vuotiaan ystävän, Liisa-neidin kuolemasta. Keskiyöllä hän nukkui kuolonuneen satakaksi ja puoli vuotiaana.

Ystäväpiiri vähenee. Seurakunta kokoontuu ylösnousemusta odottamaan.


 Olen täällä moneen kertaan maininnut tästä ' vara-äidistäni'  jonka elämäntyö oli
oman perheen puuttuessa muiden palveleminen. Sain olla osallisena tästä rakastavasta yhteydestä.

Kiittäen ja kaivaten  R-m
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Yli virran
« Vastaus #34 : 07.02.16 - klo:15:17 »
Jos hengen köyhyydessä Pysymme Jeesuksessa, Pääsemme perille. Veisaamme: Halleluja. Olemme siunattuja. Ylistys Herralle. SV 256:8

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Yli virran
« Vastaus #35 : 07.02.16 - klo:16:08 »
Monta kertaa olet R-m Liisasta kertonut, osanottoni.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Yli virran
« Vastaus #36 : 07.02.16 - klo:18:28 »
Kuin pisteenä I;n päälle puhui tänään seuroissamme surututkija Mari Pulkkinen.
Varsinainen seurapuhe se ei ehkä ollut, mutta erittäin mielenkiintoinen aloituksesta alkaen hän oli; " Olen iloinen että saan puhua surusta ".

Vanhojen ja valmiiden kuolevien läheiset voivat kokea suremisen sijasta jopa iloa ja huojennusta. Jokaisen kuoleman jälkeen olemme kokeneet jotakin uutta.

Todella. Meilläkin nyt neljännen kuoleman kohdatessa puolen vuoden isällä on tullut erilaisia ajatuksia vainajista , elämästä ja siitä mitä sen jälkeen...

Tänään siunattiin kirkkomme suntio. Yllättävä äkillinen kuolema jättää kysyttävää.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Yli virran
« Vastaus #37 : 12.02.16 - klo:09:45 »
Sain eilen kuulla Liisa-neidin siunauspäivän. Se on vasta 5.3. joten on aikaa valmistaa pieni muistelu-puheenvuoro. Ei meitä saattajia ole kuin kolmisenkymmentä. Ystäväjoukko harvenee vääjäämättömästi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Yli virran
« Vastaus #38 : 12.02.16 - klo:09:56 »
Isäni kävi entisen esimiehensä hautajaisissa. Esimies oli liki 90v ja vaimo oli mennyt edeltä. He olivat lapseton pariskunta. Esimiehellä oli enimmillään 14000 alaista. Hautajaisissa oli kahdeksan henkeä ja isäni loukkaantui siihen syvästi ja ilmoitti, että hänet siunataan perhepiirissä ja ilmoitus lehteen vasta jälkikäteen.

Helsingin Sanomissa oli juttu hautajaisista, joissa ei ollut yhtään saattajaa. Vaitiolovelvollisuus esti tiedon saattamisen hyville tutuille, kun eivät olleet sukua ja tutut lukivat loukkaantuneina hautajaisista vasta sanomalehdestä.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33643
Vs: Yli virran
« Vastaus #39 : 12.02.16 - klo:10:06 »
Luin tuosta mistä kirjoitit, tuosta saattajitta haudatusta. Hyvin surullista tällainen virallisuus.

Kun nyt on jo lapsille vara-mummeja, vara-kummeja  eikö voisi seurakunta perustaa vara-saattajatkin yksinäisille kuolleille.

Itse olen ollut monelle sotapojalle kummina kun heidät on kastettu ja konfirmoitu palveluksen aikana varusmiesjumalanpalveluksen ja konfirmaation yhteydessä.

Paikkakunnan lehdissä on ollut juttuja ja kuvia roboteista jotka käyvät viihdyttämässä vanhuksia hoitolaitoksissa.  Sekin on surullista. Eikö henkilökunnalla ole aikaa näille hoivaa ja läheisyyttä kaipaaville ja antaville ihmisille.

Minun vanhusystäväni oli onnellinen kun sai säilyttää meitä joitakin ystäviä lähellään loppuun saakka.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Yli virran
« Vastaus #40 : 12.02.16 - klo:10:22 »
Saapahan nähdä miten meillä käy? Toimitusjohtaja haudattiin kunnioittavasti ja henkilöitä oli paikalla. Tytär taitaa saada vain lähiomaiset paikalle ja niitähän ei monta ole. Oman huutamiseni kykenin jättämään Peipporämeelle. Maailma marssii oman tahtinsa mukaan, minulla ei ole sen yli valtaa, enkä sellaista tarvitsekaan.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Yli virran
« Vastaus #41 : 12.02.16 - klo:10:25 »
 :'( :'( :'( :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_pray:
Voimia ja siunausta!

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Yli virran
« Vastaus #42 : 14.02.16 - klo:20:53 »
Saapahan nähdä miten meillä käy? Toimitusjohtaja haudattiin kunnioittavasti ja henkilöitä oli paikalla. Tytär taitaa saada vain lähiomaiset paikalle ja niitähän ei monta ole. Oman huutamiseni kykenin jättämään Peipporämeelle. Maailma marssii oman tahtinsa mukaan, minulla ei ole sen yli valtaa, enkä sellaista tarvitsekaan.

" Miksi piti Christianin kuolla?  ----   Vai siksikö, että hän oli valmis, kypsä, suloinen hedelmä Jumalan kädessä?"

"Kevät Nooan arkissa".  En muista tekijää. Ajatus on 16-vuotiaana kuolleen Christianin kaksossisaren Margotin, kun kuolemasta on jo hieman aikaa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Saukkis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1252
Vs: Yli virran
« Vastaus #43 : 15.02.16 - klo:20:45 »
Saapahan nähdä miten meillä käy? Toimitusjohtaja haudattiin kunnioittavasti ja henkilöitä oli paikalla. Tytär taitaa saada vain lähiomaiset paikalle ja niitähän ei monta ole. Oman huutamiseni kykenin jättämään Peipporämeelle. Maailma marssii oman tahtinsa mukaan, minulla ei ole sen yli valtaa, enkä sellaista tarvitsekaan.

Osanottoni, voimia ja siunausta!  :eusa_pray:

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Yli virran
« Vastaus #44 : 16.02.16 - klo:06:31 »
Olen uuteen aamuun päässyt.