Kirjoittaja Aihe: Kotikokki VII  (Luettu 15892 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6335
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #120 : 02.12.20 - klo:16:20 »
Eikös talkkuna ole ohrajyvistä vähän hienonnettu ja paahdettu, en tiedä järjestystä.

Eri puolilla maata valmistetaan erilaista talkkunaa. Voidaan käyttää eri viljalajeja, palkokasvejakin, ja valmistuksen järjestys, karkeusaste ja käyttötapa vaihtelevat. Ks. vaikka https://fi.wikipedia.org/wiki/Talkkuna

Olen tottunut hämäläiseen hienojakoiseen talkkunaan, jota syödään sellaisenaan esim. viilin kanssa, mutta joskus sain Suomussalmelle muuttaneelta entiseltä työkaverilta paketin sikäläistä puurotalkkunaa, joka oli karkearakenteisempaa ja voimakkaammin paahdettua, ja joka syötiinkin eri tavoin eli puuroksi keitettynä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #121 : 02.12.20 - klo:16:37 »
1944 vielä kysyn tarkentaen, Onko se teidän jokatoisen päivän puuro siis talkkunapuuroa?  Onko se keitettyä vai kylmää ?

Tämä talkkuna-juttu on minulle lähes vieras. Lapsena Saarijärven tätini sitä tarjoili mustikkamaidon sekaan. Toisinaan talkkunan sijalla oli ruisleipäpalasia.

Porkkolassa käytettiin hernetalkkunaa ja sitä viilin kanssa.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #122 : 02.12.20 - klo:18:48 »
Minun ohjeeni on ottaa tietty määrä vettä, johon lorautan kasvisöljyä ja suolaa, tämän annan lämmetä, että kiehahtaa. Olen varannut Pietolan karkeata talkkunaa kahvikupillisen, jonka sekoitan kiehuvaan em veteen. Sitten hyvin sekoittamisen jälkeen siirrän talkkunan sivuun liedeltä ja panen kannen päälle. Panen munakellon soittamaan 10 min kuluttua. Kun on 5 min mennyt sekoitan puuron liedellä, että se kuohahtelee ja sivuun loppuajaksi. Asettelen kaksi lautasta ja lusikat vierekkäin, ripistelen vajaan kahvikupillisen pakastemustikoita kummallekin lautaselle. Kun kello soi laitan lähes kiehuvaa talkkunapuuroa lautasille määränsä mukaan, isommalle enemmän mustikoiden päälle. Joskus on marjakiisseliä, niin sitä myös. Lautaset ruokapöydälle ja maitolasit viereen. Ja syömme.
Talkkuna irtoa helposti liotettaessa kattilasta ja lautasista. Tämä on ns kainuulainen menetelmä. Jos ei ole pakastemarjoja, niin olen lusikkaan ottanut voita/kasvislevitettä ja tämän päälle pläjäytän kuuman talkkunan.

Tiedän hienojakoisen talkkunan ja piimän tai viilin sekä sokerin yhdistelmän ja sekin on hyvää, söin sitä Lapuanjoen tangomaassa Korpelassa synnyinkodissani ja tämä eväs nautitaan kylmänä.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #123 : 02.12.20 - klo:19:16 »
Kiitos ! Nyt tiedän .
Ja   s i n ä   ihan itse teet !  Täytyypä usuttaa Mattiakin, hän on teoriassa hyvin kiinnostunut ruoanlaitosta. Katselee kokkikilpailuja aina kun niitä on sopivasti näytillä.

 :039: :114: R-m
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #124 : 02.12.20 - klo:19:21 »
Luin tekstisi ääneen, ja Matti innostui heti !  Jos Prismasta karkeaa talkkunaa löytyy niin ostan lauantaina.

 :117:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #125 : 02.12.20 - klo:20:06 »
Olkaapa hyvät!  :023: :039:

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #126 : 12.12.20 - klo:16:51 »
Tänään valmistin meille Jeesuksen mielen mukaista adventtipaastoon sopivaa vegaanista ruokakauraa ja chili sin carnea. Ruuan kera raakakasvissalaattia, punajuuriviipaleita ja puolukkasurvosta. Ruokajuomana kotikaljaa. :)

2 dl tummaa soijarouhetta
3 dl vettä
1 sipuli
2 valkosipulinkynttä
1 punainen chili
1 rkl öljyä
2 tl savupaprikajauhetta
2 tl juustokuminaa
1tl korianteria
400g kidneypapuja
1 prk Oatly fraiche vegaanista ranskankermaa
1 punaista chiliä
1 limen mehu
ruokakauraa

Mittaa soijarouhe ja vesi kulhoon. Anna turvota noin viisi minuuttia. Hienonna sipuli, valkosipuli ja chili. Paista kasviksia ja mausteita pari minuutti öljyssä kasarissa. Lisää tomaattimurska, limen mehu ja turvonnut soijarouhe. Keitä miedolla lämmöllä noin viisi minuuttia. Keitä ruokakaura kypsäksi pakkauksen ohjeen mukaan. Leikkaa paprika kuutioiksi. Valuta pavut liemestään. Lisää kasariin paprikat,  pavut, ranskankerma ja kuumenna vielä kertaalleen.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33740
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #127 : 12.12.20 - klo:17:48 »
Olen keittänyt lanttuja ja soseuttanut ne. Sose jäähtyy parvekkeella ja joutuu vielä pakastimeen ennen aatonaaton laatikoksi valmistumista.

Lohta syötiin tänään ja huomena lohilaatikkoa.

Karpalokiisselin tein tänään, se säilyy happamuutensa takia parvekkeella maanantaihin asti jolloin tytöt tulevat puurolle.

Taatelikakku on valmis. Se säilyy myös hyvin kelmuun pakattuna.

---
Joulukoristeita olen ottanut esiin, ja kuusi seisoo parvekkeen pöydällä valoineen.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22052
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #128 : 12.12.20 - klo:20:23 »
2 dl tummaa soijarouhetta
3 dl vettä
1 sipuli
2 valkosipulinkynttä
1 punainen chili
1 rkl öljyä
2 tl savupaprikajauhetta
2 tl juustokuminaa
1tl korianteria
400g kidneypapuja
1 prk Oatly fraiche vegaanista ranskankermaa
1 punaista chiliä
1 limen mehu
ruokakauraa

Tulipa mieleen tuota pitkää listaa lukiessa Jeesuksen sanat Martalle: "Tarpeellisia on vähän, tahi yksi ainoa."

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #129 : 13.12.20 - klo:11:24 »
Tulipa mieleen tuota pitkää listaa lukiessa Jeesuksen sanat Martalle: "Tarpeellisia on vähän, tahi yksi ainoa."
Tuosta tulipa mieleen penalainen paskapuhe ja panettelu. :icon_xmaslol:

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #130 : 13.12.20 - klo:11:34 »
Toiset on syrjässä, toiset keskiössä
Toiset on aina oikeassa, toiset aina väärässä
Toiset löytää vain omat puutteet, toiset löytää vain toisten puutteet

 :003: :023: :039:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22052
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #131 : 13.12.20 - klo:12:04 »
Tuosta tulipa mieleen penalainen paskapuhe ja panettelu. :icon_xmaslol:

Kerro edes yksi esimerkki!

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #132 : 13.12.20 - klo:12:10 »
Kerro edes yksi esimerkki!

Raamatun mukaan tarvitaan kaksi tai kolme todistajaa. Neljä esimerkkiä olisi kovin mielenkiintoista.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4817
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #133 : 14.12.20 - klo:13:23 »
Olen keittänyt lanttuja ja soseuttanut ne. Sose jäähtyy parvekkeella ja joutuu vielä pakastimeen ennen aatonaaton laatikoksi valmistumista.

Lohta syötiin tänään ja huomena lohilaatikkoa.

Karpalokiisselin tein tänään, se säilyy happamuutensa takia parvekkeella maanantaihin asti jolloin tytöt tulevat puurolle.

Taatelikakku on valmis. Se säilyy myös hyvin kelmuun pakattuna.

---
Joulukoristeita olen ottanut esiin, ja kuusi seisoo parvekkeen pöydällä valoineen.
Mummolle vähempikin marttailu kotikokkailussa riittänee, sillä tarpeellista on vähän tai ei ollenkaan.  :icon_xmaslol:

Raamatussa Martta ja Maria uskovat Jeesuksen olevan Messias ja Jumalan Poika. Kun Lasarus sairastuu ja kuolee, Martta kiirehtii ensimmäisenä Jeesusta vastaan tunnustaen kaikkien läsnäollessa, että Hän on Messias ja Jumalan Poika (Joh. 11:27). Mariankin Jeesus hyväksyy opetuslapsekseen, ja liikuttuu syvästi hänen surustaan (Joh. 11:33-36). Martan usko käy esiin hänen sanoissaan ja Marian teoissa. Molemmat olivat Jeesukselle hyvin rakkaita (Joh. 11:5). :)

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21731
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #134 : 14.12.20 - klo:18:26 »
Penalaisuuden paskapuhe-esimerkit taisi jäädä tulematta...hyvä niin.

Koitetaan palata takaisin toistemme kunnioittamisen tielle.