Kirjoittaja Aihe: Kotikokki VII  (Luettu 15477 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6328
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #105 : 28.11.20 - klo:00:04 »
Jeesus tuskin söisi kalakukkoa, jonka ruiskuoren sisään leivotaan kalaa ja siankylkeä.

UGH! Olen puhunut!

Ei saastuta ihmistä se, mikä menee suusta sisään; vaan mikä suusta käy ulos, se saastuttaa ihmisen.

Sinä ehkä olet puhunut, mutta ei Jeesus vielä kalakukkoasiasta ole. Saattaisi hyvinkin syödä, jos savolaisessa kyläpaikassa moista herkkua tarjottaisiin! Eiköhän tärkeämpää ole olla pahastuttamasta emäntäväen mieltä? Kalaa vastaan hänellä ainakaan ei mitään ollut.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #106 : 28.11.20 - klo:00:42 »
Ei saastuta ihmistä se, mikä menee suusta sisään; vaan mikä suusta käy ulos, se saastuttaa ihmisen.

Sinä ehkä olet puhunut, mutta ei Jeesus vielä kalakukkoasiasta ole. Saattaisi hyvinkin syödä, jos savolaisessa kyläpaikassa moista herkkua tarjottaisiin! Eiköhän tärkeämpää ole olla pahastuttamasta emäntäväen mieltä? Kalaa vastaan hänellä ainakaan ei mitään ollut.

Niinpä. Kalaa Jeesus ainakin tarjosi tuhansille. Tai paremminkin kalakukkoa, siis leipää ja kalaa.
Olisin erimieltä luterilaisen kanssa, kun hän ylistää adventistiteologeja. Olisin myös erimieltä hänen käyttämistään rasistisista ilmaisuistaan. Monella suomalaisella on suomenkieli rakas, vaikka on pieni kieli. Niin ihmettelen sitä ivaa, joka on noussut foruumilla siksi, että edustan toista pientä kieltä. Mikä suusta käy ulos, se saastuttaa ihmisen. Tällä foruumilla on Siioninvirret käännettynä englanniksi ja toisaalta myös runsaasti saastaista kieltä lainaten amerikkalaista rokkia. Toiset arvostavat toista, ja toiset toista. Tosiaan, mikä suusta käy ulos, se saastuttaa ihmisen.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa Annikka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 765
  • Eisbärenbaby im Tierpark Berlin
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #107 : 30.11.20 - klo:17:00 »
Kaurapuuroa minun mieleeni.

Keitetään isoista kaurahiutaleista rusinoiden kanssa. Maustetaan vanilliinisokerilla.

Syödään lämpimänä mansikkahillon, maidon ja sokerin kanssa.

Poissa Thomas McElwain

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2754
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #108 : 30.11.20 - klo:18:28 »
Kaurapuuroa minun mieleeni.

Keitetään isoista kaurahiutaleista rusinoiden kanssa. Maustetaan vanilliinisokerilla.

Syödään lämpimänä mansikkahillon, maidon ja sokerin kanssa.

Voi, rakas kaurapuuro! Mikään ei ole sen parempaa. Viisas ihminen sen huomaa.
Sai körttien vihan päällensä kääntämällä ystävällisenä eleenä kaikki Malmivaaran 158 virttä englanniksi (ca 10.000 riimitettyä riviä), kuulemma kamala ja kuvottava teko.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4810
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #109 : 01.12.20 - klo:15:52 »
Tänään valmistin meille Jeesuksen mielen mukaista adventtipaastoon sopivaa vegaanista hernekeittoa. Ruuan kera näkkileipää, päällysteenä kasvismargariinia. Ruokajuomana kotikaljaa. :)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4810
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #110 : 01.12.20 - klo:15:55 »
Voi, rakas kaurapuuro! Mikään ei ole sen parempaa. Viisas ihminen sen huomaa.
Aamen! Kaurapuuro on Jeesuksen mielen mukaista ruokaa. :)

Kaurapuuron terveysvaikutukset https://askelterveyteen.com/kaurapuuron-terveysvaikutukset/

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #111 : 01.12.20 - klo:16:03 »
Tuossapa tuo liedellä hautuu nytkin meikäläisten lempipuuro, tuis-puolukkapuuro. Kohta syödäänkin sitä punaisen maidon keralla.

Kaurapuuro on meillä mieluummin aamupuurona, mutta ruispuolukka maistuu iltasella. Se on hyvää kylmänäkin, toisin kuin kaurapuuro.

Kun ei ole puuroa, Matti syö mysliä ja minä viiliä.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #112 : 01.12.20 - klo:18:14 »
Hyviä puuroja kummatkin ja vielä erikoislisämausteilla. Meillä on joka toinen päivä puoliseksi ohraista puuroa, sillä se tulee myös nopsaan valmiiksi. Lautaselle ripistellään pakastemustikoita vajaa kupillinen ja siihen päälle talkkuna. Jos on talossa marjakiisseliä, niin sitten sitäkin.
Taivaassa vasta maku paranee!

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #113 : 01.12.20 - klo:20:09 »
Keittääkö Kaarina ohrapuuron jauhoista ? Sillä ohraryynit eivät kypsy kovinkaan nopeasti, ainakaan ne kokonaiset jyvät joita minä käytän uuniohrapuuroon.

Vai onko hänellä ohrahiutaleita, sellaisia esikypsytettyjä ? Niitä en ole koskaan ostanutkaan.

Kotona isä halusi herssipuuroa, eli hirssistä. Sitä hän sanoi hers´ryynipuuroks. Myös tattaripuuro tuli lapsena tutuksi, sellainen tummanpuhuva ja erikoisen makuinen, mutta voin kanssa kun söi niin kyllä sekin kävi.
Kannaksella kai kasvattivat niitä.  Minä paistan tattarijauhoista blinejä.

Riisipuuroa on meillä vain joulupuurona tai piirakantäytteenä käytetty.
Sitten on sellaista riisi-ohraa joka on maukas lisäke tai täyte erilaisiin ruokiin.

Kun tein ruis-puolukkapuuron, alkoi mieleni tehdä kalakukkoa kun ruisjauhoja on kotona nyt paljon. Myös pekonia on jääkaapissa. Jospa saisi huomena sopivaa kalaa jostakin. Prismassa ei ole näkynyt muikkuja eikä ahvenia. Silakkaa on fileenä mutta en minä sitä kukkoon käytä.
Lahdessa ei ole vuosikymmeniin saanut myydä kalaa torilla. Hallissa taitaa olla kalakauppa. Sinne siis !
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6328
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #114 : 01.12.20 - klo:22:29 »
Lahdessa ei ole vuosikymmeniin saanut myydä kalaa torilla.

 :icon_eek: Mikäs määräys se tuo on?

Vaikka ei silti, en minä tiedä vaikka olisi täälläkin. Minulla on kauppahalli lähempänä toria, niin eipä tule torilla juuri käytyä.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4810
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #115 : 02.12.20 - klo:11:24 »
:icon_eek: Mikäs määräys se tuo on?

Vaikka ei silti, en minä tiedä vaikka olisi täälläkin. Minulla on kauppahalli lähempänä toria, niin eipä tule torilla juuri käytyä.
"Kaupallisena kalastuksena pidetään kalastusta saaliin myyntitarkoituksella. Suomen kalastuslain sekä EU:n yhteisen kalastuspolitiikan säädösten mukaisesti muut kuin kaupalliset kalastajat eivät saa myydä saalistaan lukuun ottamatta sisävesillä satunnaisesti suoraan kuluttajalle myytävää vähäistä kala- tai rapuerää.

Kaupallisella kalastajalla on joitain vapaa-ajan kalastajista poikkeavia oikeuksia. He voivat myydä saaliista ja saada julkisia tukia. Lisäksi kaupalliset kalastajat voivat käyttää kalastuksessa pyynti - tai venekuntaa kohden enemmän kuin 240 metriä verkkoja ja 100 koukkua koukkupyydyksessä, troolia sekä lohen ja taimenen kalastuksessa isorysää. Vapaa-ajan kalastajia koskeva verkkojen enimmäismäärä (240 metriä) on voimassa vain leveysasteen 67°00`N eteläpuoleisissa vesissä.

Kaupallisen kalastajan tulee rekisteröityä ennen kalastuksen aloittamista mm. ELY-keskuksen ylläpitämään rekisteriin kaupallisista kalastajista. Lisäksi kaupallisen kalastajan tulee rekisteröidä kalastusaluksensa tai -veneensä kalastusalusrekisteriin sekä jättää saalisilmoituksia saaliistaan. Kaupallisia kalastajia koskee myös elintarvikelainsäädäntö, josta tulee mm. velvoitteita alkutuotantoilmoituksen jättämiseen."

Lisätietoja kaupallisesta kalastuksesta:

ELY-keskus https://www.ely-keskus.fi/elinkeinokalatalous#.WRrAELglGpp

maa- ja metsätalousministeriö https://mmm.fi/kalat/elinkeinokalatalous/

Meri- ja kalatalousrahasto http://www.ssak.fi/

Suomen Ammattikalastajaliitto http://sakl.fi/

Suomen sisävesiammattikalastajat http://www.ssak.fi/

Lähde

Kaupallinen kalastus  https://kalat.fi/kaupallinen-kalastus

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #116 : 02.12.20 - klo:11:24 »
Eikös talkkuna ole ohrajyvistä vähän hienonnettu ja paahdettu, en tiedä järjestystä. Minä ihan haluan keittää joskus talkkunan Pietolan pussista. Tämän keittämisen opin viime talvena, kun Kaarinalla oli jalka kipsissä.

Riisipuuroa on joka viikko sitäkin ohjelmassa.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4810
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #117 : 02.12.20 - klo:15:14 »
Tänäänkin valmistin meille Jeesuksen mielen mukaista adventtipaastoon sopivaa vegaanista nuudelikeittoa. Ruuan kera näkkileipää, päällysteenä kasvismargariinia. Ruokajuomana kotikaljaa. :)

1l kasvislientä
1 kesäkurpitsa kuutioituna
1 lime
1 punainen paprika kuutioituna
1 punainen chili suikaleina
noin 2 cm tuoretta inkivääriä
4dl kookosmaitoa
noin 200g Blue Dragon kuivattua kokojyvänuudelia
1 pkt SoFine Luomu Tofu maustamatonta tofua kuutioituna

Kuumenna kasvisliemi kiehuvaksi. Lisää kesäkurpitsa- ja paprikakuutiot kiehuvaan liemeen. Anna kiehua noin kymmenen minuuttia miedolla lämmöllä. Raasta limen kuori keittoon ja purista joukkoon sen mehu. Lisää keittöön chili, raastettu inkivääri, kookosmaito, nuudelit ja tofu. Anna kiehua noin kaksi minuuttia, ja eikun syömään. :)


Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #118 : 02.12.20 - klo:15:24 »
Muikkukukko on nyt uunissa. Prismassa oli kokonaisia muikkuja jotka Matti puhkoi.

Suolasin ne kohtalaisen vahvasti. Valmistintaikinalevyn päälle  ruiskuoritaikinan jossa on hiukan vehnäjauhoja sitkoksi.

Ladoin kaulitun taikinalevyn päälle vorotellen kaloja ja pekonia. Ummistin kuoren
märin käsin ja panin kovaan lämpöön 45 min. Sen jälkeen 125 asteiseen viideksi tunniksi, ohjeen mukaan. Luulen että en pidä ihan niin kauan.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22034
Vs: Kotikokki VII
« Vastaus #119 : 02.12.20 - klo:16:02 »
Nuo 'Jeesuksen mieleen' viittaavat maininnat saa minut katsomaan tarkasti, mistä aineksista luterilainen ruokansa valmistaa. Olisikohan Sininen Lohikäärme (Blue Dragon) kuitenkaan ilahduttanut häntä? Punainen olisi toki ollut vielä pahempi. Ilmestyskirjassahan mainitaan Suuri tulipunainen lohikäärme, jolla oli seitsemän päätä ja kymmenen sarvea ja kruunu kaikissa seitsemässä päässä.