Kirjoittaja Aihe: Keskustelua herännäisjulistuksesta  (Luettu 69129 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #45 : 06.10.06 - klo:22:26 »
"Kärsi, kärsi, kirkkaamman kruunun saat," ei paljon lohduta vaivattua sielua. Tottahan toki on pyrittävä pahaa vastaan ainakin selkeän vastalauseen avulla ja tekemällä jotain hyvää.

Poissa Jouni75

  • Kulku käy kohti Paavon Pirttiä
  • Viestejä: 25
Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #46 : 11.10.06 - klo:03:14 »
Tietämättömyydestä.
Tyhjästä ei voi nyhjästä, sen ymmärtää äly. Siitä tuli "aasinsillan" kautta mieleen Einsteinin toteamus.
"Ihmismieli ei kykene käsittämään maailmankaikkeutta. Olemme kuin pikkulapsia valtavassa kirjastossa ... Lapsi tietää, että jonkun on täytynyt kirjoittaa kaikki ne kirjat. Hän ei tiedä kuka tai miten."
Tai fyysikkko Max Plock.
Kokonaisuus on tehty Jumalaa varten. Meille ihmisille riittää tieto, että tämä ´ kokonaisuus ´, tämä ´ absoluuttisuus ´ todella on olemassa. Saatamme kyllä lähestyä sitä, muttei enempää.
Eli mielestäni "puhtaasti älyllinen" Elämän ymmärrys on aika rajattua...tai siis ainakin jotain sinnepäin. Tahtoo mennä sanat sekaisin,(tässä fiksumpiani lainnaillessa) mutta kuitenkin.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #47 : 11.10.06 - klo:10:29 »
Mielestäni körttijulistukseksi sopisi:
Jumalan armo. Rakkaus ja anteeksianto.
Acta, non verba.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Suoraa, rehellistä, lämpimänväkevää, armeliasta...
« Vastaus #48 : 14.10.06 - klo:01:33 »
Kyllä kai me kaipaamme suoraa, rehellistä, oivaltavaa, perinnetietoista mutta uutta puhetta, jossa rakkaudellinen tuuli käy meitä kohti lämpimänväkevästi ja niin, että voimme halutessamme kommentoida sadoin sanoin, mutta että emme tarvitse ainuttakaan äännähdystä. Hyvä julistus tai sanotaan vaan kunnon puhe on  heti siinä, on myös menneessä ja tulevassa, on yhdessä on kaikissa. Hyvä puhe on kuin silmänisku ystävien kesken, aikaan ja paikkaan sidottu, mutta alati muistissa. Hyvä puhe on sitä mikä meiltä usein puuttuu, virsiähän riittää...

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #49 : 14.10.06 - klo:08:13 »
Körttipappi avusti ehtoollisenjaossa lestadiolaisseudulla. Mummo supatti kaiteen ääressä: saanko minäkin vaivainen syn... Pappi lupasi: no suat. Olisiko tässä körttijulistus?

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Julistus ja parannuksen teko seuratuvissa.
« Vastaus #50 : 11.01.07 - klo:20:04 »
Totta on se, että julistus on paljon muuttunut vuoaien varrella. Viimeisessä HK:ssa Itä-Suomen aluesihteeri peräänkuulutti keskustelua parannuksen teosta. W. Malmivaaralla oli varmasti tosi kysymyksessä havaitessaan parannuksen teon olevan alkutejöissä. Alkutekijöissä se on kaikilla, aikomus on, teko puuttuu. Parannuksen teko lienee mahdoton asia, ainakaan sitä ei opi tekemään. Netissä on parannuksesta ja muustakin herännäisyyteen liittyvistä asioista paljon tietoa. Googlella haetaan herätysliikkeet -> herännäisyys-> herännäisjohtaja Jonas Lagus teologina ja sielunhoitajana. Tämän on kirjoittanut Jorma Pitkänen STI (lienee lähellä viidettä liikettä) Samasta lohkosta löytyy myös. herännäisyys eilen . tänään ja huomenna, kirjoittajana edesmennyt Mauno Salomäki.Kirjoitusta kehutaann hyväksi. Kirjoituksessa muuan Jaakko Elenius saa siivilleen, sehän on hänelle mainosta.
Nyt kaadan tarkoituksellisesti vettä myllyyn. Parannusta ei voi tehdä. Laki ei saa ihmisiä synnintuntoon.

Poissa dnasukil

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 64
Mitä on parannuksen teko
« Vastaus #51 : 12.01.07 - klo:17:49 »
Vaivainen mato arveli Itäsuomen aluesihteerin kysymykseen parannuksen tekemisestä,että se on mahdotonta. Siispä muutama kysymys asian selvittämiseksi.
 Mitä ymmärretään uudessa testamentissä 27 kertaa esiintyvällä sanalla; "Tehkää parannus" Ja vastaavasti kahdessa eri kohdassa;"ellette tee parannusta, te kaikki hukutte." Voisiko joku tarkentaa, eli selittää, mitä Raamattu näillä kehotuksilla tarkoittaa ?

 Kuka osaa vastata esimerkiksi muutamaan uudessa testamentissä kerrottuun tapaukseen, joissa selvästi tapahtui mielen muutos. Kun Golgatalla oli kaksi miestä Jeesuksen molemmilla puolilla, toinen muutti mielensä ja toinen ei. Tekikö toinen parannuksen ? Toinen esimerkki; Oli kymmenen neitsyttä; viisi oli valmistautunut kohtaamaan yljän ja otettiin hääsaliin, toiset viisi olivat välinpitämättömiä, eivät valmistautuneet yljän tapaamiseen, ovi suljettiin. Olisiko tarvittu mielenmuutosta, parannusta.?

  Mitä Jeesus tarkoitti nuhdellessaan kansaa ja niitä kaupunkeja joissa useimmat Hänen voimatekonsa olivat tapahtuneet, siitä etteivät ne olleet tehneet parannusta,?(Matt. 11:20)
  On sanottu, että herännäisyys on kyselevää ja ikävöivää uskoa. Siis muutama kysymys ymmärtämisen selventämiseksi.
veteraani

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #52 : 12.01.07 - klo:18:13 »
Parannuksen voi ymmärtää kertakaikkiseksi keikaukseksi vähän raittiuslupauksen tms tyyliin tai jatkuvaksi yritykseksi parempaan, minkä vastakohtana olisi kai rappio. Jälkimmäinen parannuksenteko tuntuu minusta todellisemmalta ja aidommalta. Vielä on tekemättä parannukseni, vaikka olen sitä jo vuosia tehnyt. Suunta on, mutta maali ei edes häämötä.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16857
    • http://www.samila.1g.fi
Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #53 : 12.01.07 - klo:21:16 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Parannuksen voi ymmärtää kertakaikkiseksi keikaukseksi vähän raittiuslupauksen tms tyyliin tai jatkuvaksi yritykseksi parempaan, minkä vastakohtana olisi kai rappio. Jälkimmäinen parannuksenteko tuntuu minusta todellisemmalta ja aidommalta. Vielä on tekemättä parannukseni, vaikka olen sitä jo vuosia tehnyt. Suunta on, mutta maali ei edes häämötä.


Lainaus käyttäjältä: "dnasukil"
Mitä Jeesus tarkoitti nuhdellessaan kansaa ja niitä kaupunkeja joissa useimmat Hänen voimatekonsa olivat tapahtuneet, siitä etteivät ne olleet tehneet parannusta,?(Matt. 11:20)
On sanottu, että herännäisyys on kyselevää ja ikävöivää uskoa. Siis muutama kysymys ymmärtämisen selventämiseksi.


Minusta näissä puhutaan eri asioista. Jeesus puhui pakanoille, jotka eivät hänen sanaansa olleet noudattaneet kertapuhuttelulla  ja me taas olemme eri tilanteessa, kun meille on jo parannuksesta paljon puhuttu. Me teemme jokapäiväistä parannusta ja niillä, joille Jeesus puhui oli enemmän ehkä kysymys kääntymyksestä nykykielellä sanottuna.

Parannusta tarvitsemme aina, riittävän hyviksi emme koskaan tule ja omin voimin emme pääse mihinkään.

Olkoon joku viisaampi, mutta näin näen asian.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa llwyd

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 766
    • http://stockholmslender.blogspot.com/
Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #54 : 12.01.07 - klo:22:42 »
Lainaus käyttäjältä: "Pena"
Parannuksen voi ymmärtää kertakaikkiseksi keikaukseksi vähän raittiuslupauksen tms tyyliin tai jatkuvaksi yritykseksi parempaan, minkä vastakohtana olisi kai rappio. Jälkimmäinen parannuksenteko tuntuu minusta todellisemmalta ja aidommalta. Vielä on tekemättä parannukseni, vaikka olen sitä jo vuosia tehnyt. Suunta on, mutta maali ei edes häämötä.


Taidatkos sen paremmin sanoa. Meiltä kaikilta on tekemättä parannus. Tekemättömäksi se omin voimin jääkin.
Opeta tälläisena luoksesi tulemaan

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #55 : 21.01.07 - klo:16:47 »
VT:ssa oli Abrahamin Jumala. Iisakin Jumala, Jaakobin Jumala ja lopulta Israelin Jumala. Muilla kansoilla ei siis ollut Jumalaa, eli he olivat pakanoita aivan kuin seppos kirjoittaa. Matteuksen evankeliumin mukaan Jeesus sanoi:' ei minua lähetetty muita kuin Israelin kadonneita lampaita varten'. Marian ilmestyksessä sanottiin Jeesuksesta, että hän vapauttaa kansansa heidän synneistään. -( Pakanat vapahduksen ulkopuolelle)
Johannes Kastaja: 'Katso Jumalan Karitsa, joka pois ottaa maailman synnin'. - (Pakanat mukaan luettuina)
Jeesus Ristillä: 'Se on täytetty' Tarkoittaako tämä ainoastaan Israelin kadonneita lampaita vai koko maailmaa?
Apostoli Paavali: 'Jumala vanhurskauttaa Jumalattoman' Siinä on koko maailma mukana. Tämä tapahtuu Golgatan tapahtuman perusteella.
Hunajan Pisarojen mukaan mitään ei saa asettaa Kristuksen ja syntisen väliin. Mihinkä asetat parannuksen? Näkyvistä synneistä voit luopua, mutta siitä Aatamin tekemästä synnistä ei päästä erilleen millään. Jumalan antaman käskyn rikkomisesta voi vapauttaa ainoastaan Kristus.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: Keskustelua herännäisjulistuksesta
« Vastaus #56 : 27.01.07 - klo:18:25 »
Lainaus
Jeesus Ristillä: 'Se on täytetty' Tarkoittaako tämä ainoastaan Israelin kadonneita lampaita vai koko maailmaa?


Onko tämä olennainen kysymys? Emme voi tietää, mitä hän tarkoitti.
Vai voimmeko?

Lainaus
Mihinkä asetat parannuksen? Näkyvistä synneistä voit luopua, mutta siitä Aatamin tekemästä synnistä ei päästä erilleen millään. Jumalan antaman käskyn rikkomisesta voi vapauttaa ainoastaan Kristus.


Kuulostaa näin maallikon mielestäni vaikeasti ja monimutkaisesti asetetulta kysymykseltä enkä tiedä, miksi pitää piinata mieltään tämmöisen asian kanssa. Onko Jumalalle näkyviä ja näkymättömiä syntejä? Ei ole. Ja eikö Kristus ole sama kuin Jumala?
Acta, non verba.

Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
SE ON TÄYTETTY
« Vastaus #57 : 27.01.07 - klo:22:11 »
Kun Jeesus sanoi, että "Se on täytetty", niin eiköhän Hän mahtanut tarkoittaa muun muassa sitä, että homma on hoidettu. Jeesushan sisäisesti tiesi, mitä tuleman piti. Hän tajusi Juudaksen osan ja tunsi Maria Magdalenan, ja paljon, paljon muuta. Itse asiassa kaiken.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Re: SE ON TÄYTETTY
« Vastaus #58 : 28.01.07 - klo:14:06 »
Lainaus käyttäjältä: "Kalistaja"
Kun Jeesus sanoi, että "Se on täytetty", niin eiköhän Hän mahtanut tarkoittaa muun muassa sitä, että homma on hoidettu.


Nimim. "vaivainen mato" haluaakin tietää 2000 vuotta tapahtuneen jälkeen, että hoidettiinko homma koko maailman vai juutalaisten puolesta. Kysymys on kovin irrelevantti, koska kristinusko perustuu Jeesuksen opetuksiin ja syntyi varsinaisesti hänen taivaaseenastumisensa jälkeen. Noin Jeesuksen näkökulmasta, joka on siis sama kuin Jumala, on asia suhteellisen selvä. Jumala hallitsee kaikki maailmoja. Hänen poikansa siis kuoli koko maailman syntien puolesta, ei vain juutalaisten puoleta.
Acta, non verba.

Poissa vaivainen mato

  • Ostaa kotiin viemisiksi hjuhlaoppaan
  • Viestejä: 297
Keskustelua heränn....
« Vastaus #59 : 28.01.07 - klo:14:47 »
Meidän  uskomme perustuu Paavalilais-Lutherilaisuuteen. Luther löysi armollisen Jumalan Paavalin kirjeitten perusteella. Tähän perustuu Ukko-Paavon 'opilliset käsitykset'. Evankeliumit eivät suoraan kerro, keiden puolesta Kristus kuoli ristillä. Lähetys- ja kastekäsky antaa viittauksen asiaan. Paavali sanoo sen suoraan. 'Jumala vanhurskauttaa Jumalattoman'. Tämän pitäisi tarkoittaa sitä, ettei ihmisen enää tarvitse ruveta tekemään mitään temppuja perille pääsemiseksi. Kristuksen työ riittää. Arkkipiispa Martti Simojoki vihkiessään Yrjö Sariolan Lapuan piispaksi sanoi hänelle ojentaessaan piispanristin 'saarnaa ristiinnaulittua kristusta'. Tässä on julistuksen perusta. Pitää palata aina Golgatalle.
Pitäisi muistaa:'Vuorisaarnan Kristus ei ketään pelasta'
Ilman Paavalin kirjeitä tilanne olisi toinen. Mahdollisesti eläisimme juutalaisuuden näkökulman antamassa kirkossa.
Jeesus on Jumalan toinen persoona. (Isä, Poika ja Pyhä Henki). Uskontunnustus.