Kirjoittaja Aihe: Yrittäkää ymmärtää  (Luettu 15723 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Yrittäkää ymmärtää
« Vastaus #45 : 28.03.20 - klo:18:22 »
Viestimies olin minäkin 30 v. Viestivarikossa otin sotilaspassini takaisin omaan taskuun.

Ollaan melkein sukua sitten! Minulla on sukulaisia ollut siellä sekä sotilas- että siviilitehtävissä. En ole huomannut että olisivat sen juopompia kuin muutkaan kansalaiset, jos kohta eivät lasiin sylkijöitäkään. Kotiviinin valmistus omista (eli korkeimman kotimaisista) omenoista ja marjoita on ollut harrastuksenaan myös.

Mistä sitten aasinsilta keskustelun alkujuurille: "Alkoholin myynti pitäisi nyt poikkeusoloissa lopettaa kokonaan, vaatii Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimialan johtaja Juha Jolkkonen" (lähde: [https://www.verkkouutiset.fi/virkamiehelta-raju-ehdotus-alkoholin-myynti-kiellettava/]Verkkouutiset[/url], mutta on tuo sama muuallakin ollut). Koteihinsa sulkeutuneet ihmiset ryyppäävät ja sitten tappelevat, ja lapsetkin joutuvat vaaraan. Jos oikein juoppo on, niin saa kyllä pullonsa, oli millaiset tahansa myyntikiellot (tai vaikka valmistaa kiljua), mutta ehkä se sitten hillitsisi satunnaisemmin juoppoja, joilla nyt vain tilanteen takia on pinna kireällä. - Itse olen valmistanut joskus turhan herkullista punajuurisherryä, johon ei hiivaa kielletympää ainesosaa tarvita. Hiivakin silti kuulemma monesta kaupasta loppu. Onnistuisiko tuo juuritaikinasta? Itse asiassa sitä hiivaa lukuunottamatta tykötarpeet olisi nytkin, tosin punajuurista meinasin raastetta ja borssia.
« Viimeksi muokattu: 28.03.20 - klo:18:32 kirjoittanut öppiäinen »
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Yrittäkää ymmärtää
« Vastaus #46 : 28.03.20 - klo:18:53 »
Kiitos viestistäsi, jotenkin olen rivien välistä ymmärtänyt, että Sinulle sotilaatkin ovat normaaleita Luojan luomia.

Esitys: sitten, kun nämä koronat on elettyä aikaa ja tarvitset lomaa, niin voisit tehdä sen B&H:aan, Montenegroon tai Sloveniaankin. Ne ovat edulliset maat lomailla ja näkisit ne mobile polttimotkin.

Alkoholi on viisaitten juomaa, että annetaan esivallan miettiä päätöksensä rauhassa.

Poissa vn

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21725
Vs: Yrittäkää ymmärtää
« Vastaus #47 : 28.03.20 - klo:18:58 »
Kai sitä alkoholia muutkin käyttää kuin pelkät viisaat.   :003:
Tässä suhteessa en tiedä mihin ryhmään kuulun...muutenkin koen olevani
ulkopuolella leirin... :eusa_angel: :039:

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Yrittäkää ymmärtää
« Vastaus #48 : 28.03.20 - klo:19:03 »
^^Olisivat ihan ok maita lomailla.

En vain tiedä, miten matkustetaan ulkomailla. Viime kerrasta taitaa olla 30 vuotta. Pitäisi ottaa kaveri mukaan. Ainoa, jota nyt osaan ajatella, on sellainen, että en ole varma, kestäisinkö häntä viikkoa. - Siis en tiedä, mitä esim. lentokentällä tehdään.

Albaniassa voisin myös piipahtaa. Osaan albanian kieltä muutaman sanan. Tärkeintä lienee tietää, että kun sikäläiset hädissään hokevat sinulle "joo, joo", olet tekemässä jotain mitä ei pidä tehdä, sillä "joo" tarkoittaa "ei".

Mutta joo (suomeksi), määrätkööt viranomaiset mitä määräävät. Jos yleinen etu vaatii alkoholista pidättymistä joksikin aikaa, voin minä kai sen tehdä. Voisi olla närästeisen vatsanikin etu se.

Mainittakoon vielä, että minua nuorena kovasti harmitti, kun en armeijaan päässyt. En tosin tiedä, olisinko oikean ikäisenä enää halunnut. Tai ei siinä muuta, mutta se valajuttu epäilytti. Voinko vannoa jotain, kun tiedän kuitenkin olevani niin itsepäinen, että viime kädessä päätän itse?
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Yrittäkää ymmärtää
« Vastaus #49 : 30.03.20 - klo:14:02 »
Kiitos viestistäsi, jotenkin olen rivien välistä ymmärtänyt, että Sinulle sotilaatkin ovat normaaleita Luojan luomia.
Tietenkin kaikki juopot sotilaatkin ovat Jumalan luomia normaaleita syntisiä ihmisiä, ja sotahistoriassakin parhaimmat sotapäälliköt olivat juoppoja, kuten muun muassa ratsuväenkenraali ja Suomen marsalkka C.G.E. Mannerheim ja kapteeni Aarne "Marokon Kauhu" Juutilainen.

HS:n mukaan Puolustusvoimien upseerien alkoholinkäyttö on saanut huomiota Lemmenjoen harjoituksen tapahtumien vuoksi. Entisaikoina raskastakin alkoholinkäyttöä katsottiin yleensä läpi sormien, mikäli itse päätehtävä sujui.

”Nyt tapahtuneisiin ylilyönteihin on puututtu järein keinoin, jota historian valossa tuskin olisi aiemmin tehty. Tapahtumien kulku kuvastaa nykyistä yhteiskunta-ajattelua: puuttumisen kynnys on madaltunut, ja julkinen sana valvoo tiukemmin väärinkäyttäytymistä”, linjaa sotahistoriaan erikoistunut filosofian tohtori, kolmen eri yliopiston dosentti Lasse Laaksonen.

Lähde

”Sinä olet yhtä juoppo kuin minä”, kerrotaan kenraali Walleniuksen tiuskaisseen marsalkka Mannerheimille – Enää ei alkoholinkäyttöä armeijassa katsota läpi sormien
https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006153944.html

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Yrittäkää ymmärtää
« Vastaus #50 : 30.03.20 - klo:15:42 »
Viestimies olin minäkin 30 v. Viestivarikossa otin sotilaspassini takaisin omaan taskuun.
Meillä rakuunoissa töpseliperseet sijoitettiin kolmanteen eskakroonaan eli Iskueskadroonaan. :) :039:

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Yrittäkää ymmärtää
« Vastaus #51 : 30.03.20 - klo:16:38 »
Hehee, piti vähän miettiä, että mitä tarkoittaa töpselipeppu. Sitten honasin. E :039:skadroona on hyvä sana, isku-sellainen vallan mannerheimiläinen.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Yrittäkää ymmärtää
« Vastaus #52 : 30.03.20 - klo:18:21 »
^, ^^: Nyt en edes yritä ymmärtää  :102:
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Yrittäkää ymmärtää
« Vastaus #53 : 30.03.20 - klo:18:40 »
^, ^^: Nyt en edes yritä ymmärtää  :102:
Se on sen aikaista armeijan slangia: töpseliperse = viestimies

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Yrittäkää ymmärtää
« Vastaus #54 : 30.03.20 - klo:18:51 »
Se on sen aikaista armeijan slangia: töpseliperse = viestimies

Kuka mitäkin poimii slangista ja ottaa omaan käyttöönsä? Ei aina ole pakko valita ilkeimpiä piikkejä.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4783
Vs: Yrittäkää ymmärtää
« Vastaus #55 : 30.03.20 - klo:19:12 »
Kuka mitäkin poimii slangista ja ottaa omaan käyttöönsä? Ei aina ole pakko valita ilkeimpiä piikkejä.
Tuo on toki totta ohutnahkaisten kohdalle, joku saattaa pahoittaa mielensä, joten pahoitteluni harkitsemattomasta sanavalinnastani.

Poissa armonkerjäläinen

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 442
Vs: Yrittäkää ymmärtää
« Vastaus #56 : 30.03.20 - klo:19:20 »
Melko heikosti viestimiehen työtä kuvaava tuo ilmaus. Toiminta on pitkälle puhelinlinjojen vetämistä ja radiolaitteet tositoimissa ovat akkukäyttöisiä.
« Viimeksi muokattu: 30.03.20 - klo:19:29 kirjoittanut armonkerjäläinen »

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Yrittäkää ymmärtää
« Vastaus #57 : 30.03.20 - klo:19:30 »
Toiminta on pitkälle puhelinlinjojen vetämistä ja radiolaitteet tositoimissa ovat akkukäyttöisiä.

Puhelinlinjojen vetäminen ("Emmä tiiä, mä kelaan vaan") saattaa olla jo historiaa. Nyt pystytetään amtennimastoja.

Poissa armonkerjäläinen

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 442
Vs: Yrittäkää ymmärtää
« Vastaus #58 : 30.03.20 - klo:19:42 »
Puhelinlinjojen vetäminen ("Emmä tiiä, mä kelaan vaan") saattaa olla jo historiaa. Nyt pystytetään amtennimastoja.

Voihan se olla noinkin, mutta langattaoman viestinnän salauksessa on siinäkin omat ongelmansa. Pitää kysyä 1944:ltä, hänellä on varmaankin täällä parhaimmat tiedot asiasta.

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18465
Vs: Yrittäkää ymmärtää
« Vastaus #59 : 30.03.20 - klo:20:47 »
Otetaan iisisti, olen otettu, että sa-asiat välillä kiinnostavat. Salatut ja digitaaliset yhteydet tarvitaan ja sähköä, että laitteiden akut ja konttien lämmitys toimivat. Emme voi unohtaa, että teltat lämmitetään puulla ja kynttiläkin on alussa tarpeellinen, mutta ei niin hyvä kuin kunnollinen taskulamppu.
Kyllä linjoja rakennetaan parikaapelista ja valokuidusta.