Kirjoittaja Aihe: Elukat III  (Luettu 44626 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Elukat III
« Vastaus #120 : 27.10.10 - klo:21:33 »
  :'(  Miun lemmikkilukki on kuollu sinne vessan nurkkaan. Kuolikohan se raukka nälkään, vai oliko sen päivät vain luetut.  :102:

Hesassa oli Etyk-kesänä 1975 leppäkerttujen massaesiintymä. Ne tulivat parvina Virosta. Niitä oli jalkakäytävät liiskana ja ikkunat mustanaan. Olin silloin kesätöissä KOP:in pääkonttorissa. Kahdeksannessa kerroksessa oli ruokala. Oli kuuma kesä ja emännät valitti, ettei voi pitää ikkunoita auku, kun leppäkertut tulee sisään ja puree.  :icon_biggrin:
Minulla on se käsitys, että leppäkerttu puree kun se on joutunut ahdinkoon. Lapsena kun puristi leppäkerttua tiukkaan kädessä, ettei se karkaisi, niin se hätääntyneenä puri.

Onko kellään tietoa, pureeko nämä suomessa asustelevat hämähäkit. Minua ei ainakaan ole yksikään häkki purrut. Tosin en nyt paljon niitä käsissäni kanna, lukuun ottamatta pikkuisia ja sitten niitä pitkäsäärilukkeja.
Pyryharakka

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Elukat III
« Vastaus #121 : 10.11.10 - klo:12:06 »
Onko kellään tietoa, pureeko nämä suomessa asustelevat hämähäkit. Minua ei ainakaan ole yksikään häkki purrut. Tosin en nyt paljon niitä käsissäni kanna, lukuun ottamatta pikkuisia ja sitten niitä pitkäsäärilukkeja.

Wiki vastaa näin:

Yhtä heimoa (Liphistidae) lukuun ottamatta kaikilla hämähäkeillä on myrkkyrauhaset. Ne lamauttavat saaliinsa pistämällä näitä leukaraajoissa olevilla piikeillä. Myrkyn koostumus vaihtelee eri lajien välillä suuresti. Hämähäkkien myrkky on vaarallista muille niveljalkaisille, mutta selkärankaisten aineenvaihdunta on niin erilaista, että vain harvojen hämähäkkien myrkky on vaarallista ihmiselle. Tunnetuin myrkkyhämähäkki on pallohämähäkkeihin kuuluva mustaleski (Latrodectus mactans). Pelätyissä suurikokoisissa lintuhämähäkeissä on vain harvoja huomattavan myrkyllisiä lajeja. Mustalesket purevat ihmistä yleensä vain silloin, jos ne joutuvat epähuomiossa puristuksiin ihoa vasten. Ongelmallisempia myrkkyhämähäkkejä ovat aggressiiviset brasilialaiset juoksuhämähäkkejä muistuttavat Phoneutria-suvun edustajat. Myrkkyhämähäkin myrkky vaikuttaa yleensä hermostoon ja aiheuttaa halvauksia tai jopa kuoleman.

Myrkyllisin Suomessa luonnonvaraisena tavattava laji on vesihämähäkki (Argyroneta aquatica), jonka purema vastaa ampiaisen pistoa. Maassamme vain Helsingin Luonnontieteellisen museon rakennuksessa tavattavan ruskohämähäkin (Loxosceles laeta) purema voi aiheuttaa paikallisen kuolion.


« Viimeksi muokattu: 10.11.10 - klo:12:09 kirjoittanut hippiäinen »
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Elukat III
« Vastaus #122 : 10.11.10 - klo:12:08 »
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Elukat III
« Vastaus #123 : 29.12.10 - klo:19:23 »
Leppäkerttu kömpii tuossa kirjoitusalustan reunaa pitkin!  On kai pieni raukka herännyt talvi-unesta kun ilma lämpeni. Se on niin pieni vielä että sillä on vain kaksi pistettä.
Joulukärpäsestä kerroinkin. Niitä on ollut aina aika-ajoin. Mutta tämä!               
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

myyrä

  • Vieras
Vs: Elukat III
« Vastaus #124 : 29.12.10 - klo:19:42 »
Leppäkerttu kömpii tuossa kirjoitusalustan reunaa pitkin!  On kai pieni raukka herännyt talvi-unesta kun ilma lämpeni. Se on niin pieni vielä että sillä on vain kaksi pistettä.
Joulukärpäsestä kerroinkin. Niitä on ollut aina aika-ajoin. Mutta tämä!               

Leppäkerttujen pisteiden määrä ei johdu iästä. Kyseessä on luultavasti 2-pistepirkko.

Mukava kyllä olisi ajatella, että lemmikkisi olisi vielä niin pieni että sillä ei sen takia ole enempää pilkkuja. :)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Elukat III
« Vastaus #125 : 01.01.11 - klo:12:32 »
Hyvää Eläinten vuotta 2011. Tässä erikoisterveiset eräälle kissojen yställe!
http://www.youtube.com/watch?v=z3U0udLH974&feature=related
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Elukat III
« Vastaus #126 : 01.01.11 - klo:13:10 »
ei ainakaan minulle...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Elukat III
« Vastaus #127 : 01.01.11 - klo:13:34 »
No jos ei se ollut sinulle, niin tämä on:

http://www.youtube.com/watch?v=26-awbMRKg8
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22063
Vs: Elukat III
« Vastaus #128 : 01.01.11 - klo:17:34 »
Kertun (terrieri) iloksi on uutta vuotta ollut juhlimassa Kille (perhoskoira), Branco (vesikoira) ja Peppi (pihakoira). Eläimellistä menoa.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Elukat III
« Vastaus #129 : 01.01.11 - klo:19:30 »
Olipa noilla kissoilla mukava rupattelutuokio. Meillä kun on vain yksi kissa, Jehki, niin se joskus rupattelee minun kanssani. Se vastailee, kun juttelen sille. Jehki osaa vähän englantiakin. Jos kysyn siltä ruokapurkki kädessäni: When would you like to eat? Niin se vastaa aina aina: Now.
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33765
Vs: Elukat III
« Vastaus #130 : 24.01.11 - klo:10:14 »
Ketut ovat nyt pop kaupungeissa. Lukijoiden ja lapsien kuvia ketuista. Kettu mökkipolulla on valittu parhaaksi kuvaksi.

http://www.ess.fi/?article=311750#4

Tervehdys Tiitiäiselle! 
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Elukat III
« Vastaus #131 : 24.01.11 - klo:21:44 »
Tervehdys Tiitiäiselle! 

Voin välittää terveiset Tiitäiselle. Sillä typsyllä on nyt ihan joku muu kierroksessa kuin kettu.  :023:
Pyryharakka

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Elukat III
« Vastaus #132 : 24.01.11 - klo:21:49 »
Voin välittää terveiset Tiitäiselle. Sillä typsyllä on nyt ihan joku muu kierroksessa kuin kettu.  :023:

Se on vaarallinen laji. Ensin menee ajan ja paikan taju ja sen jälkeen katoaa muukijn ymmärrys.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa hippiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2055
Vs: Elukat III
« Vastaus #133 : 31.01.11 - klo:20:37 »

Mietiskelen että minkäköhän luonnon elukan olen nähnyt viimeksi??  :017: Siis jos ei lintuja oteta nyt mukaan näihin havaintoihin. Siitä on kauan kun olen nähnyt mitään, niin kauan etten meinaa millään muistaa  :107:  Oiskohan orava 
Pupujakaan ei ole tänä talvena puistoissa pomppinu 
"Kun oma pohja vajoaa, Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion, Minulla turvapaikka on."
(SV 113:7)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22063
Vs: Elukat III
« Vastaus #134 : 01.02.11 - klo:10:58 »
Pihan oravilla ja kotielukallamme Kertulla on omat kuvionsa. Kurret huvittelevat narraamalla koiran haukkumaan väärää puuta ja kyllähän Kerttu haukkuukin!