Kirjoittaja Aihe: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta?  (Luettu 23006 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4784
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta?
« Vastaus #30 : 16.03.20 - klo:13:09 »
Tuntuu siltä, että parhaiten pandemiasta selviytyy optimistit, jotka katsovat toiveikkaasti tulevaisuuteen, kuten muustakin vaivasta.
Juuri näin! Ajatellaan positiivisesti ja ilon kautta pyhässä huolettomuudessa, sillä koronaviruspandemiassakaan hiuskarvakaan ei taitu päästämme ilman Kaikkivaltiaan ja Kaikkitietävän Jumalan sallimista eikä Hänen tietämättään. :)

Poissa kurkisuo

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 7
    • KKS
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta?
« Vastaus #31 : 16.03.20 - klo:14:40 »
Hyvä tietää. En ole ennen kuullut moisesta ja mieleen tulee olitko kirjautunut sisään. Täytyy selvittää asiaa.
Kyllä olin kirjautuneena, ainakin omasta mielestäni. Klikkasin viestini esikatselua, mutta sen jälkeen en enää löytänyt viestiäni. Jotenkin ajauduin takaisin alkuun kirjautumissivulle ikään kuin en olisikaan ollut kirjautuneena.
Kaarle V. J. Kurki-Suonio

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta?
« Vastaus #32 : 16.03.20 - klo:15:08 »
Tuntuu siltä, että parhaiten pandemiasta selviytyy optimistit, jotka katsovat toiveikkaasti tulevaisuuteen, kuten muustakin vaivasta.

Niin, mitä on selviäminen? Hengissä selviämistä, ilman fyysisiä jälkiseurauksia selviämistä, ilman paniikkia selviämistä, ilman masennusta (kun kaikki kiva on kiellettyä) selviämistä, ilman talouden romahtamista selviämistä (pienyrittäjän helisemässä nyt), vai luottavaa selviämistä, että kaikki menee parhain päin vaikka itselle tulisi nuo kaikki?

Olen lukenut keskustelua aiheesta muillakin keskustelupalstoilla, ja tuntuu että isointa ääntä pitävät panikoivat. Sitten kun lukee lehdistä riskiryhmäläisten haastatteluja, onkin paljon rauhallisempaa. Vai vaikuttaako ikä ja elämäntilanne? Ne, joilla on pieniä lapsia, kuulostavat huolestuneimmilta. Nuoremmat ovat vielä "maailmanvaltiaita" joille ei voi tapahtua mitään pahaa, vanhemmat taas jo paremmin sinut sen kanssa, että elämä on joka tapauksessa rajallista; tulee sairautta ja kremppaa ja sitten kuolee.

Etäisyyttä muihin ihmisiin pitäisi lisätä ja suorastaan eristäytyä. Suhtaudun tähän vähän ristiriitaisesti. Onko terveys ja pitkä ikä tärkeämpää kuin yhteys? Suomalaisilta kun kysellään elämänarvoja, niin ensimmäisenä sanovat terveyden. Ei muualla niin tehdä, ja itse nostaisin ystävyyden sen ylle kyllä. No, helppo näin perusterveenä sanoakin. Mutta mietin 86- ja 92-vuotiaita kummivanhempiani. Mieluumminko eristäytyvät, vai tapaavat lastenlastenlapsiaan ihan normaalisti nyt epidemia-aikaankin?

Jaetaanko ortodoksisissa seurakunnissa ehtoollinen yhä edelleen yhdellä ja samalla lusikalla suuhun kaikille? Muistan vielä ajan kun meillä luterilaisillakin yksi ja sama iso malja oli yleinen käytäntö; nythän erilliset pikarit taitaa olla kaikkialla. Ajattelin tuolloin (hyväksyvästi), että seurakunnalla on kaikki yhteistä, tauditkin. Ja käy se joskus niin, että vasta kun on kokenut saman koettelemuksen kuin toinen, voi ymmärtää ja olla nöyrempi ja armeliaampi.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta?
« Vastaus #33 : 16.03.20 - klo:15:36 »
Kiitos Öppiäiselle, oli hyvä teksti.

Tietoni mukaan ortodoksit saavat sen papin palasteleman leipämurun viiinissä ja  kaikki samalla lusikalla, mutta tietoni saattaa olla vanhaa. Tahtoisin kyl tietää.

Meillä' tyynimmiä ja naureskelevimpia on vanhukset.  Tyyliin johonkinhan täs täytyy kuolla, hyvänen aika..  Käyttää ne järkeä kuitenkin, mutta siis on asennetta   :icon_cool: :icon_cool:
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta?
« Vastaus #34 : 16.03.20 - klo:15:58 »
Jaa, ortodoksit ovat antaneet ohjeita: https://www.hos.fi/koronavirus-koko-kirkkoa-koskevat-ohjeet-julkaistu/

Käytetään ehtoollisen jaossa kertakäyttöisiä puulusikoita. Kasvattaa siis puulusikkafirman tilauskantaa  :icon_biggrin:

Ja sitä suutelemista nyt joksikin aikaa vähennetään.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33647
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta?
« Vastaus #35 : 16.03.20 - klo:16:43 »
Minulla on myös tuntemus että pienten lasten vanhemmat ovat kovasti huolissaan. Eivät tiedä onko hyvä vai paha lasten mennä kouluun vai olla poissa . Stten on hoitojärjestelyjen monimutkaisuus. Omamme saattavat lähteä mökille, ehkä.

Moni tekee jo etätyötä, onneksi se mahdollisuus on nykyään.

Kaikki vanhukset eivät välitä ohjeista pysyä kotona. Soitin kahdelle monisairaalle ystävälle kysyäkseni kuinka olo kotona sujuu. Molemmat käyvät itse kaupoilla kun Lahdessa ei ole vielä sairastunut ketään. Käsien pesu heidän mielestään riittää.

Eniten tilanne taitaa huolestuttaa osakesijoittajia ympäri maailman.

Uskotteko että tämä on raamatullinen vitsaus, Jumalan tapa panna asiat kuntoon ?
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta?
« Vastaus #36 : 16.03.20 - klo:16:54 »
Eniten tilanne taitaa huolestuttaa osakesijoittajia ympäri maailman.

Uskotteko että tämä on raamatullinen vitsaus, Jumalan tapa panna asiat kuntoon ?

Tai sitten ei huoleta meitä osakesijoittajia. Tuohan tämä mahdollisuuden ostaa, kun hinnat halpenevat. Itsekin olen sitä tilaisuutta odotellut. Paljon ilmaa kursseissa on ollutkin. Sen tietää että kurssit nousevat ja laskevat eikä nousu koskaan jatku ikuisesti.

En usko vitsausteorioihin muutenkaan. Eniten ne kurittavat aina heikompia. Kierot kepulipelaajat ja yltäkylläisen varakkaat pääsevät helpoimmalla.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4784
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta?
« Vastaus #37 : 16.03.20 - klo:19:51 »
Pääministeri Sanna Marinin hallitus on todennut tasavallan presidentin Sauli Niinistön kanssa poikkeusoloista ja päättänyt kovista toimista, jotta koronaviruksen leviäminen saataisiin hidastumaan maassamme. Hallitus antaa valmiuslain käyttöönottoasetuksen eduskunnalle huomenna.

Lähteet

Hallitus sulkee koulut, rajojen sulkemisen valmistelu aloitetaan – Yle seurasi hetki hetkeltä
https://yle.fi/uutiset/3-11259549

Hallitus päätti pitkästä listasta toimia koronaviruksen torjumiseksi – lue tästä kaikki hallituksen päätökset
https://yle.fi/uutiset/3-11260395

Uusimmat tiedot koronaviruksesta: Katso Ylen erikoislähetys klo 20.00 alkaen, koulut suljetaan, yli 70-vuotiaille suositellaan karanteenin kaltaisia olosuhteita
https://yle.fi/uutiset/3-11212596
« Viimeksi muokattu: 16.03.20 - klo:19:56 kirjoittanut luterilainen »

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta?
« Vastaus #38 : 16.03.20 - klo:20:00 »
Meidän suku suhtautui koronaan hurtilla huumorilla.
Meillä sattui olemaan viikonloppuna sisarusten tapaaminen. Tilannehan ei ollut vielä perjantaisten tietojen mukaa niin vakava. Vanhin veli tuli yöjunalla perjantaiaamuna Keravalle. Minä ajelin vasta iltapäivällä omalla autolla.
Matkalla kuuntelin autoradiosta, ettei vanhuksia pitäisi mennä tapaamaan. Sanottiin, että hallitus voi jopa kieltää kaupungista toiseen liikkumisen. Minä menin tapaamaan sisaruksiani, jotka kaikki ovat yli 70. Ensisanoikseni tuotesin, että kielloista huolimatta tulin teitä vanhuksia tapaamaan.
Vaikka hallitus olisi viikonloppuna kieltänyt kaupungista toiseen ajamisen, oli minulla hyvä mieli, olin palaamassa maaseudulle.  :003:

Tässä siis kuvaus meidän perheen huumorista. Ihan oikeasti kyselimme vielä ennen kokoontumista, oliko kaikki oireettomia ja olleet kotimaassa vähintään 3 viikkoa terveenä. Emme kätelleet, halasimme kyllä. Kävimme yhdessä ruokakaupassa ja sieltä palattuamme pesimme kaikki huolellisesti kätemme.
Sisareni ja toinen veljeni olivat sopineet lastensa kanssa, ettei lapset ja lapsenlapset tule enää kylään. Nyt vain skypeteltiin. Lapset kun voivat oireettomina kantaa virusta. Heillä on koulujen takia suuri riski olla taudin kantajina.

Tul suu niin hyvän makuseks ku sai sisarusten kanssa haastaa pitkästä aikaa.

Onnellisina ja tuvallisin mielin palasin kotiin. Luojaan luottaen ajattelemme, että elämmepä terveinä tai sairaina, olemme Herran turvassa.
Pyryharakka

Poissa ralfkoo

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 4
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta?
« Vastaus #39 : 16.03.20 - klo:20:16 »
Hei kaikki körttifoorumilaaset!

Lukemalla kirjoja välttyy koronaltakin!

Itse olen julkaissut jo 5 romaania ja 8 novellikokoelmaa. Tämä ei ole kuitenkaan mikään mainos vaan kehotus lukemisen harrastamiseksi.

Nyt jos koska kannattaa lukea kirjoja kotona kun ulkona vaanii korona!

Terveisin

Ralf Henriksson

Kirjailija
Seinäjoelta lähtöisin oleva, nykyinen ikaalislainen

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta?
« Vastaus #40 : 16.03.20 - klo:20:21 »
Tervetuloa foorumille, Ralfkoo!

Lukea aijon, kun nyt viikon lomailen kotona. Mutta ei minua silällä saa pysymään mikään. Olen terve. Ulkona luvassa upea ilma. Eikä meillä ole pelkoa törmätä muihin ihmisiin ulkosalla. Huomenna kävelen 10 kilometrin lenkin, jos ei mitään poikkeuksellista estettä ilmene.   :023: 
Pyryharakka

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4784
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta?
« Vastaus #41 : 16.03.20 - klo:20:25 »
EU aikoo sulkea Schengen-alueen ulkorajat. Schengen-alueeseen kuuluu 22 maata EU:n 27 maasta. Rajat suljetaan kuukaudeksi, jotta koronaviruksen leviämistä voitaisiin hidastaa.

Lähde

Uutistoimisto Reuters: EU aikoo sulkea Schengen-alueen ulkorajat
https://yle.fi/uutiset/3-11260393


Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta?
« Vastaus #42 : 16.03.20 - klo:20:28 »
No niin, nythän tuli paketti rajoituksia  :107:

Minun elämääni ne eivät juuri vaikuta, mutta ihmettelen, miten yli 70-vuotiaiden karanteenimaiset olot käytännössä aiotaan toteuttaa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa ralfkoo

  • Körttiläisyyden jäljillä
  • Viestejä: 4
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta?
« Vastaus #43 : 16.03.20 - klo:21:00 »
Hei kaikki,

Olen uusi tässä körttifoorumissa ja tervehdin teitä lämmöllä täältä Ikaalisista.

Ihmisten vapaa liikkuminen EU:n alueella on hyvä, mutta kaksipiippuinen juttu. Vapaa liikkuminen on kaunis ajatus, mutta korona ei sitä näköjään kunnioita. Nyt meillä Suomessa mennään näin kuten Valtioneuvosto käskee ja hyvä niin.

Mutta lukeminen on tällä hetkellä yksi erittäin fiksu tapa viihtyä kotosalla. Suosittelen lämpimästi myös sinne Luumäelle kirjojen lukemista! Viime kesänä muuten ajoimme Luumäen kautta Kiteelle ja totesimme Luumäen mielenkintoiseksi ja kauniiksi paikkakunnaksi. Käykää ihmeessä Luumäellä, pohjalaiset!

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Miten selviytyä korona-virus pandemiasta?
« Vastaus #44 : 16.03.20 - klo:21:08 »
Kun rajoitukset on ohi, niin tervetuloa vaan.  :023:
Pyryharakka