Kirjoittaja Aihe: Kotikokki V  (Luettu 22392 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6329
Vs: Kotikokki V
« Vastaus #135 : 16.03.20 - klo:20:52 »
^Jatkan maantieteellä, eli minulla kaakkoisaasialaista yleiskeittoa lohiversiona. Keittoon siivutetaan fenkoli, paprika ja sipuli (itse sipulirajoitteisena valitsin oikein pienen banaanisalottisipulin), kuullotetaan ne öljyssä (oliivi ei käy, käytin seesamia), lisätään purkillinen kookosmaitoa sekä ehkä n. 7 dl vettä (=kookosmaitopurkin huuhdeliemet). Mausteeksi soijakastiketta, loraus limetti- tai sitruunamehua, kalakastiketta jollei haluta vegaanista ruokaa, jotakin chiliä sen verran kuin halutaan, ja valkosipulia ja inkivääriä, jos niistä pitää. Sitruunaruohokin käy. Suolaa, jos haluaa suolaisempaa. Keitetään kunnes on melkein kypsää, sitten voi vielä lisätä (lehti)persiljaa ja tuoretta korianteria jos haluaa.

Lohiversioon tulee lisäksi lohikuutioita, jotka lisätään lopuksi ja jotka marinoin em. mausteissa. Voi tehdä myös tofu- tai broileriversion. Voi myös lisätä nuudeleita tai perunaa ranskanperunan mallisena (potut kandee lisätä muita kasviksia myöhemmin jotteivät möyhenny). Sienetkin käyvät, etenkin viiruvalmuska on toiminut hyvin. Kaupan sienistä uskoisin että osterivinokas.

Syötyä tulee ensin "sattumat" puikoilla ja liemen hörppään päälle kulhon laidalta.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kotikokki V
« Vastaus #136 : 18.03.20 - klo:17:42 »
Tänään tein ruokaa, jota en ole tehnyt ehkä kahteenkymmeneen vuoteen. Oikein piti ihmetellä, kuinka olen sen unohtanut. Ehkä se työssä käyvänä on ollut vähän "työlästä". Kyse on jauhemaksapihveistä.
Nehän on melko nopea tehdä, jos ostaa valmiin maksan. Minä aloitan homman sulattamalla pakkasesta hirven maksaa. Sitten se pitää jauhaa. Perunat haetaan kellarista, kuoritaan ja raastetaan. Nämä alkuvalmistelut on se minusta työläs vaihe. Muutenhan homma on suht mutkaton juttu.

Hyvää oli. vaikka ite sanonkin.  :eusa_angel:
Pyryharakka

Poissa 1944

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 18466
Vs: Kotikokki V
« Vastaus #137 : 18.03.20 - klo:18:18 »
Maalla asuva alkutuottaja joutuu käymään kellarissa, isäntä joskus emäntäkin metsästää harrastuksekseen :039:. Meillä ei enää metsästetä.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6329
Vs: Kotikokki V
« Vastaus #138 : 18.03.20 - klo:20:16 »
Hassua, minäkin söin jauhemaksapihvejä. Ne eivät tosin olleet kotitekoisia, vaan Kivikylän palvaamon tekemiä. Yllättävän hyviä einesruoaksi. "Pelastin" paketin, kun se vielä iltayhdeksän jälkeen kaupassa odotti ottajaansa punalaputettuna. Ehkä ärjyistä vatsahapostani on se hyöty, että voin ilman kurallemenon vaaraa syödä hieman vanhempaakin ruokaa. Nyt kyllä sitten taas närästää; maksaruoat tapaavat tekemään sen. Savulohtakin olisi ollut alennuksessa, mutta siitä sentään kieltäydyin kun savustetulla on sama vaikutus. Aina en malta.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33714
Vs: Kotikokki V
« Vastaus #139 : 25.03.20 - klo:10:35 »
Tänään sipulipihvit ja ranskanperunat+ salaatti. Vichy-omppumehusekoitus juomana.

Jääkaappi tyhjenee, mutta pakastimessa on vielä ym. aineksia. Perjantaihin pärjätään.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Kotikokki V
« Vastaus #140 : 26.03.20 - klo:15:20 »
Tänään kokkasin kotona paastonaikaan sopivaa vegaanista kasviskeittoa. Ruuan kera ruisleipää, päällysteenä kasvismargariinia. Ruokajuomana kotikaljaa. Jälkiruuaksi kotimaisia marjoja. :)

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Kotikokki V
« Vastaus #141 : 29.03.20 - klo:12:41 »
Tänään ruokana oli kasvislasagnea. Ruoka oli hyvää ja sitä oli riittävästi. :)

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Kotikokki V
« Vastaus #142 : 29.03.20 - klo:17:07 »
Mie kokeilin uusimmassa Aarre-lehdessä ollutta reseptiä: Hirvipihvit hapankaalipedillä. Harvoin viitsin tehdä noin monimutkaista ruokaa, mutta yleisön pyynnöstä.  :003:
Oikaisin sen verran, että paistoin pihvit eilen leivinuunissa. Tänään lämmitin ne ja tein niille sen hapankaalipedin. Tein perunamuussin ja keitin vähän porkkanoita tykö. Lisäksi vihreää salaattia. Jalkiruokana oli talkkunalla höystettyä puolukkarahkaa.

Monimutkaisuus tulee siitä, että teen kaiken alusta pitäen. Ensin jauhoin hirvenlihaa. Pihvitaikinaan tuli amerikanpekonia ja runsaasti sipulia. Ne paistettiin yhdessä, molemmat pienenä silppuna. Jäähdytettiin ja lisättiin jauhelihataikinaan.
Kun pihvit oli nyt valmiit, pystyin tänään keskittymään näihin muihin. Siis perunat ja porkkanat haetaan kellarista jne.
Hapankaali (ei ollut omatekemää, vaan kaupasta) haudutettiin smetanan, sinapin, hunajan ja kuivan valkoviinin kanssa. Se kuulosti tosi oudolta yhdistelmältä, mutta oli ihmeen makoisaa.
Sitten asetellaan hapankaalipeti ja pihvi päälle. Sen päälle vielä ruskistetut puhasipulirenkaat.

Täytynee vinkata tämä resepti isoveljelle, joka jakoi minulle viime viikon Moskovanpadan.
Pyryharakka

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33714
Vs: Kotikokki V
« Vastaus #143 : 29.03.20 - klo:18:30 »
Nappaan tuosta heti tuon hapankaalin valmistusreseptin. Kokeilen kun seuraava kuorma kaupasta tuodaan. Hapankaalia ei ole kotona, eikä smetanaakaan kuin rippunen. Valkkari haetaan eri kaupasta, mutta se on Prisman katon alla sekin.

Olen pitänyt itseäni pari päivää paastolla kun vatsa alkoi vaikuttaa korona-stressin merkkejä.
Laiha kaurapuuro ja kermaton lohisoppa ja tee sen jo rauhoittikin, mutta hirveä vieroitusoire  tuli kahden päivän kahvittomuudesta.
Heti helpotti kun äsken join kupposen. :kahvi:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kotikokki V
« Vastaus #144 : 29.03.20 - klo:18:54 »
Hapankaali on herkkuani.


Siirrytään seuraavaan
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi