Kirjoittaja Aihe: Veisuuseurat?  (Luettu 25996 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

jUHOMA4

  • Vieras
Veisuuseurat?
« : 18.07.08 - klo:13:15 »
Ennenvanhaan ainakin Pohjanmaalla pidettiin ns. veisuuseuroja.  Ystäviä kokontui usein tupa täyteen. Minulla on sellainen muistikuva, että seurapuheen korvasi hyvin, kun virrenehdottaja muutamalla sanalla kertoi miksi haluaisi tuon virren veisattavaksi. Komeasti kaikui varsinkin vanhanvirsikirjan virret. "Älä anna mun vilpistellä, pois sinusta Jeesu Krist"
(Lars Mikael kyllä nämä osaa)  Nykyiset uudetvirret tarvitsivat tällaisen pienemmän ryhmän harjoittelua, että ne kaikuisivat sitten isossa joukossakin. Niin kuin ennenkin.    Silloin ei myöskään ollut körteillä ropleemia uskonkysymuksissä.  Olisiko syytä herännäisyydessä ottaa muutama askel taaksepäin ?

Mahjong

  • Vieras
-virsi-
« Vastaus #1 : 18.07.08 - klo:13:33 »
...jUHOMA4,
... onko tämä virsi...
Lainaus
"Älä anna mun vilpistellä, pois sinusta Jeesu Krist"

...nykyisestä SV:stä 135

...vai jostain toisesta...

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Veisuuseurat?
« Vastaus #2 : 18.07.08 - klo:15:35 »
Lainaus käyttäjältä: "Mahjong"
JUHOMA4,

...onko tämä virsi...
Lainaus
"Älä anna mun vilpistellä, pois sinusta Jeesu Krist"

...nykyisestä SV:stä 135
3. "Suo vilpistelemättä ja taiten vaeltaa...."

...vai jostain toisesta...


Se on toisesta virrestä ja vanha muoto siitä on "Äl' ann' mun vilpistellä, Pois sinust', Jesu Christ'! "  Edellisessä viersikirjassa se oli 594 ja 1701 kirjassa numero 391. Ensimmäinen säkeistö alkaa "Juur hartaast' maailmast' tästä Pois halajan luopua"

Sitä on veisattu vanhassa muodossa ainakin Nilsiässä seurojen päätösvirtenä vielä 1960 luvulla ja ilmeisesti sen jälkeen.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Mahjong

  • Vieras
-veisuuseurat-
« Vastaus #3 : 03.08.08 - klo:00:20 »
Vuoden 1701 - virsikirjan
virren 391 säkeistö:

Äl´ann´mun vilpistellä
pois sinust´Jeesu Krist´.
Vaan vahvist´uskoon vielä,
kiinnit´sinuus kiintiäst´,
ett´sotii vahvast´taidan,
mua kätes tukekoon.
Sitt´iloll´veisat´mahdan,
jo kaikk´täytett´on.

Onkohan näitä vuoden 1701 - virsikirjoja jossain myytävänä?
Tuon säkeistön kirjoitin Viljo Porkolan Mitä se on - kirjan lopusta.
Ja kuinka monta virsikirjaa on ilmestynyt vuoden 1701 ja nykyisen virsikirjan välissä?

Poissa tosikkoko

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 858
Re: -veisuuseurat-
« Vastaus #4 : 03.08.08 - klo:10:29 »
Lainaus käyttäjältä: "Mahjong"
Vuoden 1701 - virsikirjan
Ja kuinka monta virsikirjaa on ilmestynyt vuoden 1701 ja nykyisen virsikirjan välissä?

Kirkko tietää...
Evl.fi/virsikirja/suomalaiset virsikirjat
Ja tuolla paljon muutakin kiinnostavaa taustaa. Eli virret ovat aina herättäneet keskustelua, hyvä niin!

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16861
    • http://www.samila.1g.fi
Re: -veisuuseurat-
« Vastaus #5 : 03.08.08 - klo:11:20 »
Lainaus käyttäjältä: "Mahjong"
Vuoden 1701 - virsikirjan
virren 391 säkeistö:

Äl´ann´mun vilpistellä
pois sinust´Jeesu Krist´.
Vaan vahvist´uskoon vielä,
kiinnit´sinuus kiintiäst´,
ett´sotii vahvast´taidan,
mua kätes tukekoon.
Sitt´iloll´veisat´mahdan,
jo kaikk´täytett´on.

Onkohan näitä vuoden 1701 - virsikirjoja jossain myytävänä?
Tuon säkeistön kirjoitin Viljo Porkolan Mitä se on - kirjan lopusta.
Ja kuinka monta virsikirjaa on ilmestynyt vuoden 1701 ja nykyisen virsikirjan välissä?


Sen aidon vanhan, joka on frektuuralla lisäksi minulla on kirja sarjaa Hengen tie 17 Vanha virsikija 1701 kustantaja Kirjaneliö ja painettu 1995 Pieksämäki
Sitä voi kysyä Lapualta tai Vammalan vanhojen kirjojen kaupasta antikvariaateista tai sitten huuto.net istä  Kirjan ISBN numero on 951-600-896-8
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Lars Mikael

  • Vieras
Re: Veisuuseurat?
« Vastaus #6 : 03.08.08 - klo:12:07 »
Lainaus käyttäjältä: "jUHOMA4"
Silloin ei myöskään ollut körteillä ropleemia uskonkysymuksissä.  Olisiko syytä herännäisyydessä ottaa muutama askel taaksepäin ?

Ei ollut, mutta tänään on.
Liian vaikeaa ottaa niitä askelia.
---------------------------------------
Äl´ann´mun vilpistellä
pois sinust´Jeesu Krist´.
Vaan vahvist´uskoon vielä,
kiinnit´sinuus kiintiäst´,
ett´sotii vahvast´taidan,
mua kätes tukekoon.
Sitt´iloll´veisat´mahdan,
jo kaikk´täytett´on.

Tänä päivänä ei tarvitse, koska kaste yksin pelastaa - mitään muuta ei tarvita. Miksi siis keskustella näistä asioista, koska tie iankaikkiseen elämään on valmis kasteen myötä.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Re: Veisuuseurat?
« Vastaus #7 : 03.08.08 - klo:12:13 »
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
Lainaus käyttäjältä: "jUHOMA4"
Silloin ei myöskään ollut körteillä ropleemia uskonkysymuksissä.  Olisiko syytä herännäisyydessä ottaa muutama askel taaksepäin ?

Ei ollut, mutta tänään on.


Minusta tuo on nyt aika loukkaavaa. Ihan taatusti on ollut körttiläisyyden syntyhetkistä lähtien joka ikisellä vähänkään körtillä ongelmia uskonkysymyksissä. Ettei nyt aika kultaisi muistoja?
Minua väsyttää tämäkin parjaus, ikään kuin kaikki muut olisivat väärässä, hukassa, pielessä, syntisiä, suruttomia kyselyissäänkin - mutta onko meidän vanhan ajan körttiläisyyden kokeneilla herroilla ainoastaan oikeat avaimet käsissään?

Anteeksi nyt tiukat sanakäänteet, mutta tosissaan meinaa suututtaa.

Ja alkakaa nyt herranjestas järjestää niitä veisuuseuroja uudelleen. Kansanliikehän tämä on.

Benkku

  • Vieras
Veisuuseurat
« Vastaus #8 : 03.08.08 - klo:13:26 »
On elonkorjuun aika , pöydät täyttyy luojan antimilla. Eiköhän me kaikki mahduta saman pöydän ääreen.:smt109

Tässä olisi uusi virsi, virsiseuroihin:
http://www.youtube.com/watch?v=e7KFZ2iLHkI

Kiitos ,Lauri Tähkä & Elonkerjuu .
ps.Mut Sun lähelläs mieli  tyyni on ,Kristus. O:)

 :smt083

Poissa Mauno

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 759
Veisuuseurat?
« Vastaus #9 : 03.08.08 - klo:14:22 »
Hei!

Onko ne veisuuseurat eri asia kuin veisuut?

Veisuissahan ei ole puheita ollenkaan, vaan veisaillaan vain. Onkohan mulla oikea käsitys, kun arvelen veisuitten alkaneen silloin, kun herännäisheninen nuorisotyö organisoitui kolmisenkymmentä vuotta sitten ja saatiin eka nuorisosihteeri? Silloinkin oli uuri Siionin Virret uudistettu ja oli tarve niitä vain veisailla. Muistan, kuinka Aholansaaren nuorisokokouksessa niitäveisattiin joskus melkein aamuun saakka Paavon pirtissä.

Lahdessa on järjestetty veisuita ehkä noin kolmen vuoden ajan. Ajatuksena oli aluksi, että lahtelaisten on syytä osata Siionin virret, jos aiotaan herättäjäjuhlatkan järkätä. Jostakin syystä veisuut sitten jatkuivat viime talvenkin ja taitavat jatkua taas syksyllä - eikä vieläkään osata jokaista virttä!

t. Mauno

Lars Mikael

  • Vieras
Re: Veisuuseurat?
« Vastaus #10 : 03.08.08 - klo:16:19 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Minua väsyttää tämäkin parjaus, ikään kuin kaikki muut olisivat väärässä, hukassa, pielessä, syntisiä, suruttomia kyselyissäänkin - mutta onko meidän vanhan ajan körttiläisyyden kokeneilla herroilla ainoastaan oikeat avaimet käsissään?

Ei veikkosten ole - eikä se olisi mahdollistakaan. Avaimet ovat Jeesuksella ja meidän uskolla Häneen. Loukkaavaa ja täysin perätöntä tulkintaa.

Ajatukset eivät ole yksin minun ajatuksiani. Useat tutkimukset ovat osoittaneet kiistattomasti sen, että körttiläisyys on muuttunut. Tutkimuksissa muutosta kuvataan usein siten, että körttiläisyys on muuttunut körttipietismistä körttihumanismiksi. Tätä tutkimuksissa esille tullutta totuutta, jota koetaan myös monissa sydämissä todeksi, vain ei haluta nähdä ja se loukkaa useimpia.
En moiti yksittäisiä ihmisiä, vaan sitä maallistumisen suuntaa, johon ollaan lujaa menossa (ei yksin herännäisyydessä, vaan myös monissa muissa herätysliikkeissä). Markkinahumu, raha ja ylimalkaan kaikenlaisen jumalattoman menon hyväksyminen on tätä päivää. Raamattu on vedetty sivuun ja rukous on menettänyt merkityksensä. Minua loukkaa tämä.

Lars Mikael

  • Vieras
Veisuuseurat?
« Vastaus #11 : 03.08.08 - klo:16:46 »
Lainaus käyttäjältä: "Mauno"
Onko ne veisuuseurat eri asia kuin veisuut?

Veisuuseurojen pito on aloitettu körttiläisyydessä silloin (jo 1800-luvulla), kun harvalukuisat körttipapit eivät ehtineet joka seuroihin ja muut papit eivät niihin halunneet tulla. Maallikoitakin oli vähän, tai ainakin niitä jotka uskalsivat avata suunsa - talonpoikia kun olivat. Körttiläisyys muuttuikin välillä maallikkoliikkeeksi ja seuratoimintaa johtivat maallikot. Veisuuseurojen perinne säilyi ainakin Pohjanmaalla pitkään. Tätä päivää en tiedä. Itse muistan olleeni veisuuseuroissa usein kotipitäjässäni Sievissä. Ompeluseurat oli toinen seurojen pitotapa. Siionin virret koettiin rukoukseksi - jota ne ovatkin. Rukous oli aina keskeisellä paikalla körttikodeissa. Katri Taanila on järjestänyt veisuuseuroja Keski-Suomessa ja puhuu usein vieläkin vanhanajan kunnon veisuuseurojen  järjestämisestä, vaikka voimat ei taida enää siihen riittää.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Re: Veisuuseurat?
« Vastaus #12 : 03.08.08 - klo:17:25 »
Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Minua väsyttää tämäkin parjaus, ikään kuin kaikki muut olisivat väärässä, hukassa, pielessä, syntisiä, suruttomia kyselyissäänkin - mutta onko meidän vanhan ajan körttiläisyyden kokeneilla herroilla ainoastaan oikeat avaimet käsissään?

Ei veikkosten ole - eikä se olisi mahdollistakaan. Avaimet ovat Jeesuksella ja meidän uskolla Häneen. Loukkaavaa ja täysin perätöntä tulkintaa.


Pahoittelen loukkausta. Taisi olla hermostuksissa sanottu vastatulkinta sieltä koettuun loukkauksen.

Se, että sanotaan, ettei ennen ollut körteillä ongelmia uskonkysymyksissä. Mitä se tarkoittaa? Onko sille lausunnolle mitään perää? Paavolla oli ongelmia, sen olemme kirjallisuudesta lukeneet, ja kyllä minä väitän, että jokainen hänen aikalaisensa ja myöhemmin elänyt on myös paininut uskonkysymysten kanssa. Moraalin, oikean ja väärän, uskon ja epäuskon jne. Minä pitäisin sitä hyveenä - se kertoo siitä, että omatunto ja ajatustoimintakin on tallella. Ja että ihminen on yhä ihminen, epäilyksineen, rehellinen.

Toki herännäisyys on muuttunut. Minä en ole kirkkohistorioitsija tai edes teologi, enkä nähnyt muutosta, en siis ryhdy muutoksen sisällöstä puhumaan.

Mutta oikeuttaako tapahtunut muutos sellaiseen katkeruuteen, että sillä voi mitätöidä nykykörttien pohdiskelut, ajatukset, synnintunnon, uskonkysymysten kanssa painiskelun? Minusta tuntui, että näin tässä nyt tehdään.

Lainaus käyttäjältä: "Lars Mikael"
Markkinahumu, raha ja ylimalkaan kaikenlaisen jumalattoman menon hyväksyminen on tätä päivää. Raamattu on vedetty sivuun ja rukous on menettänyt merkityksensä. Minua loukkaa tämä.


Kimmastuitko, kun sanoin oman näkemykseni rukouksesta? (Että minulle se on yksityinen asia. En oikein ymmärrä pyyntöjä rukouksessa.) Pitäisikö minun nyt olla pahoillani, etten osaa uskoa siinä niin kuin ilmeisesti pitäisi? Yritin jo vähentää "vahinkoa" painottamalla, että se on vain minun kokemukseni, en puhu muiden puolesta, en körttiläisyydestä, ja senkin kokemuksen koen jo itse vajavaisuudeksi ja sen kanssa olen painiskellut vuosia. Mutta siltikö minun, yksittäisen ihmisen kokemus, nimitetään sitä nyt vaikka sitten jumalattomaksi menoksi, se loukkaa sinua? Mitä minä silloin voin enää tehdä?

Sitä paitsi rukousta en ole mitätöinyt, edes omana mielipiteenäni, vähimmässäkään määrin. Olen kertonut kokevani sen yksityiseksi asiaksi, vain kahdelle taholle kuuluvaksi, ja tärkeäksi.

Paavolla oli paljon "jumalatonta menoa", löyhkä-Paavo. Teki siitä vielä numeron. Synnintunto taisi sitten olla kova.

Katri Taanilan tunnen, melko lailla hyvin. Useat kerrat sain vierailla teekupin äärellä luonaan. Tärkeimpänä ovat jääneet mieleen ajatuksensa lähimmäisyydestä. Se on tainnut olla lempiteemojaan.

Lars Mikael

  • Vieras
Re: Veisuuseurat?
« Vastaus #13 : 03.08.08 - klo:18:40 »
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Mutta oikeuttaako tapahtunut muutos sellaiseen katkeruuteen, että sillä voi mitätöidä nykykörttien pohdiskelut, ajatukset, synnintunnon, uskonkysymysten kanssa painiskelun? Minusta tuntui, että näin tässä nyt tehdään.

Katkeruuttako? Loukkaavaa edelleen. Jos olisin katkera nykykörttiläisyydelle, en olisi seurapuhuja. Onko se katkerutta, kun haluaa tosissaan seurata Jeesusta? Koita nyt kestää arviointi, jota teet itsekin usein. Olen ymmärtänyt, että tällä foorumilla saa tuoda esiin mielipiteensä ilman, että siitä tehdään tällainen numero.
Lainaus käyttäjältä: "Liisa"
Paavolla oli paljon "jumalatonta menoa", löyhkä-Paavo. Teki siitä vielä numeron. Synnintunto taisi sitten olla kova.

Vajavainen ja syntinen oli Paavo - niin olen minäkin. Paavolla oli käsitykseni ja muidenkin käsitysten mukaan kuitenkin vilpitön halu seurata mestarinsa jalanjälkiä. Tätä minä hänessä arvostan, en "jumalatonta menoa".
--------------------------------------------
Olen ottanut armosta vastaan Jeesuksen Kristuksen. Se on ollut parasta elämässäni. Tätä kokemusta kukaan ei voi ottaa minulta pois eikä mitätöidä, vaikka se tuntuu ahdistavan monia. Uskoontuloni jälkeen elämäni muuttui, Raamattu avautui ja Jumala kutsui työhönsä. En tätä häpeä, vaan haluan tuoda sen julki - ilo sydämessäni. En voi verrata itseäni Paavaliin, mutta hänkin todisti usein kokemuksestaan Damaskoon johtavalla tiellä. En ole myöskään muita parempi. Eväät lapsuudessa eivät ole riittäneet kuin kansakouluun. Köyhyys vaati veronsa. Toki elämääni on tullut muutakin ajan kuluessa. Näillä eväillä jatkan matkaani. Kykyni ja viisauteni ei riitä väittelemään asioista enää tämän pitempään, koska se on turhaa.

Lars Mikael

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Veisuuseurat?
« Vastaus #14 : 03.08.08 - klo:19:12 »
Tyhmäähän tämä on, kaksi jyväskyläläiskörttiä kiistelee turhista. Silti olisin toivonut pientä vastaantuloa tai pahoittelua vielä sieltäkin. Olen kyllä ollut tänään äkäinen, sitä voi syyttää monesta sanasta tässä. Mutta selvä, homma seis.