Kirjoittaja Aihe: Millainen on hyvä saarna?  (Luettu 16990 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Millainen on hyvä saarna?
« : 26.04.10 - klo:09:42 »
Ehdin jo tuossa toisessa ketjussa kehua, että Simo Juntunen osaa pitää todella hyviä saarnoja. Niihin voi vain todeta lopuksi, että amen. Rupesin miettimään, mikä tekee saarnasta hyvän ja millainen on hyvä saarna. Mitkä ovat tärkeimmät asiat saarnassa? Mielestäni kolme tärkeintä ovat tässä järjestyksessä:

1. Saarna käsittelee evankeliumitekstiä ja pysyy Raamatun aiheessa.

2. Ei sisällä mutu-tietoa.

3. Ei ole liian pitkä.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Millainen on hyvä saarna?
« Vastaus #1 : 26.04.10 - klo:10:07 »
Ehdin jo tuossa toisessa ketjussa kehua, että Simo Juntunen osaa pitää todella hyviä saarnoja. Niihin voi vain todeta lopuksi, että amen. Rupesin miettimään, mikä tekee saarnasta hyvän ja millainen on hyvä saarna. Mitkä ovat tärkeimmät asiat saarnassa? Mielestäni kolme tärkeintä ovat tässä järjestyksessä:

1. Saarna käsittelee evankeliumitekstiä ja pysyy Raamatun aiheessa.

2. Ei sisällä mutu-tietoa.

3. Ei ole liian pitkä.

1) Kiinnostava aloitus
2) Keskikohdan kliimaksi.
3) Loppuhuipennus.

Puhe pitää olla selvää ja ymmärrettävä sekä tukea äänenpainoilla sanomaa. Puhe voi olla korkeintaan 7 - 9 minuuttia. Sen jälkeen mielenkiinto lopahtaa.
Acta, non verba.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33710
Vs: Millainen on hyvä saarna?
« Vastaus #2 : 26.04.10 - klo:10:18 »
Minusta se riippuu kuulijasta ja kuulijan tilanteesta. Joskus ronskin karkea teksti, johon liitetään jokin tositapahtuma, päättyen vertaukseen mitä Jeesus sanoisi ja tekisi, puhuttelee. Joskus lempeä Paimen etsimässä laumaansa , rakkauden tärkeys, runo loppuun, koskettaa kyyneeliin asti.
Yhteiskunnalliset epäoikeudenmukaisuudet nähtynä lähimmäisyyden vinkkelistä, lisättynä Raamatun opetuksella, ovat myös hyviä.
Kirkkovuoden aiheet käsiteltynä siten etteivät ne jää vain historian hämäriin, ovat
Raamatunopetuksina paikallaan.

En osaa varmasti sanoa että vain sitä , tai ei tätä. Harvoin olen joutunut sillä tavoin pettymään, että oikein suututtaisi.
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Millainen on hyvä saarna?
« Vastaus #3 : 26.04.10 - klo:10:18 »
Pidän hyvänä saarnana aina semmosta mikä puhuttelee minua.
Ja se, että jokin puhuttelee on kytköksissä siihen mikä sattuu olemaan
senhetkinen elämäntilanteeni ja tarpeeni.

Ihmeen usein saarnoissa on jotain mikä saa ajattelemaan, että
mistä se pappi tiesikään minun tarvitsevan juuri noita sanoja  :icon_eek:
Herra armahda.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Millainen on hyvä saarna?
« Vastaus #4 : 26.04.10 - klo:15:31 »
toiseksi vaikeinta on saarna... ylivoimaisesti vaikeinta on siedettävä seurapuhe...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Millainen on hyvä saarna?
« Vastaus #5 : 26.04.10 - klo:16:53 »
Minusta ei ole olemassa "hyvää" tai "huonoa" saarnaa, koska saarna ei ole mikään näytelmä joka on asetettu sitä varten, että me arvostelisimme sitä. Jos kuitenkin jotain kriteerejä saisi saarnalle asettaa niin tulisi pyrkiä saarnaamaan sekä lakia että evankeliumia.

Onko saarna kuiva tai kiinnostava, sillä ei ole merkitystä, kuten ei silläkään miten se esitetään tai kuka sen esittää. Olen kritisoinut voimakkaasti sitä että seurailmoituksissa tai muissa kirkollisissa ilmoituksissa ilmoitetaan puhujan nimi. Se saa vain ihmiset valikoimaan tilaisuuksia joihin mennään kuuntelemaan korvasyyhysaarnoja jotka itseä miellyttävät.

Monesti olen huomannut, että valitetaan esim. liian "kuivasta" tai "teoreettisesta" saarnasta tms. -todellisuudessa juuri ko. henkilöille oikeinkin sopivia saarnoja, mutta kun ei osu eikä kolahda.

Saarna ja jumalanpalvelus tai seurat eivät ole näytelmä jossa pappi esittää pääroolia. Siellä ei ole tarkoitus viihtyä tai kuulla mukavia, miellyttäviä asioita. Jumalanpalveluksen tarkoitus on koota meidät kuulemaan totuus siitä millaisia rottia ja hengellisesti saastaisia perkeleensikiöitä olemme ja kuulla suloinen evankeliumin sana siitä miten meidät armosta ja ilman omaa ansiotamme on lunastettu liekeistä joihin kuuluisimme elämämme perusteella iäksi kärventymään.  Ja muutoinkin opettaa ja ojentaa kuulijoita. Jos saarnaa/puhetta kuunnellessaan huomaa miettivänsä onko saarna "hyvä tai huono" niin kannattaisi ehdottomasti ravistella itseään pillistä ja miettiä että siellä yritetään ihan oikeasti opettaa jotakin meille.  Emme me ole opettajia emmekä arvioijia, vaan meidän asema on istua hiljaa ja kuunnella ja ottaa opiksi. Harvalla riittää kykyä oikeasti edes erottaa alkeellisimmissa asioissa lakia evankeliumista vaan sotkevat ne kuin sika kaukalollaan sekaisin. Ja sellaiset (siis me) arvostelevat vielä puhetta, oliko se "hyvä vai huono"...

Emme ole edes ansainneet että meille saarnataan. Ainoa mitä olemme ansainneet, on että kepillä roimittaisiin selkänahkaan niin kauan että tyhmyys erkanee ruumiista. Vaikka raamattu toteaakin ettei hullusta hulluus erkane vaikka huhmaressa survoisi.  Sellaisia me kuitenkin olemme.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Millainen on hyvä saarna?
« Vastaus #6 : 26.04.10 - klo:18:18 »
No olipas jampemainen vuodatus.  :icon_lol:

Kyllä minä jossain mielessä ymmärrän, mitä Jampe yritti sanoa. Mutta toisaalta mielestäni saarnasta saa ainakin keskustella. Kuultuani eilen netistä hyvän saarnan ilostuin siitä niin paljon, että aloitin tämän ketjun.

Eihän jumalanpalvelus tietenkään mikään näytelmä ole, mutta kyllä kai siihen täytyy silti työntekijöiden valmistautua. Suntio avaa ovet, laittaa ehtoollisvälineet, kukat ja kynttilät ojennukseen. Kanttori se vasta harjoitteleekin ja harjoittaa kirkkokuoroa. Ei auta tuudittautua, että Sibelius-akatemiasta on valmistuttu vuonna nakki ja pottu ja niillä eväillä mennään. Ihan samalla tavalla papin täytyy valmistautua. Uskon kyllä juhania, että helppoa se ei ole enkä halua varsinaisesti härnätä mielipiteilläni foorumin papistoa.

Muistan yhden papin, joka katsoi aina kellosta (samoin seurakunta seurasi kellosta), että saarna kestää tarpeeksi kauan, olipa puhumista tai ei. Yleensä sitä puhumista ei tahtonut olla ja se oli niin väkisin vääntämistä kuin olla voi. Käytiinhän sitä silloinkin kirkossa, kun ei ollut muutakaan vaihtoehtoa, mutta kyllä sitä monesti haikeana muisteltiin edellistä pappia. Siinä kun ei, anteeksi vain, tahtonut olla päätä eikä häntää. Olen kuullut myös semmoista saarnaa, jossa kyllä vaihdellaan äänenpainoa ja väliin melkein itketään, väliin huudetaan ja väliin kuiskataan, mutta vaikka kuinka yrittää kuunnella, niin mitään ei tahdo saada irti. Tulee vain sanoja peräkkäin. Sitten taas joku pappi jutustelee mukavia, mutta ei vähääkään päivän tekstistä. Tämmöisiä tulee vuodesta toiseen samalta tyypiltä. Täytyy olla hyvät virret ja raamatuntekstit, että vakiokalusto viitsii raahata luunsa kirkkoon.

Sanokaa vain, että vika on kuulijassa, mutta minä väitän, että kyllä niillä puheillakin on eroja.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa mt

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2621
Vs: Millainen on hyvä saarna?
« Vastaus #7 : 26.04.10 - klo:18:49 »
Nyt otti ohraleipä. Olen Jampen kanssa samaa mieltä.

Eikä siinä vielä kaikki, vaan ainakin puolet Jampen viestistä kuin omasta kynästäni.

Näin Kotimaasta, että Viljo Porkola on kuollut. Eilen luin iltalukemisena hänen kirjaansa Laista evankeliumiin, enkä ensimmäistä kertaa. Pääsin lähes puoleenväliin. Jälleen kerran tuntui siltä kuin lukisi jännitysromaania: kuinkahan tässä käy. Mieleen tuli, että kyllä tästä asiasta saarnaamista riittää, kun se ei mene kaaliin ei sitten millään. Vieläköhän on katekismussaarnoja? Olisipa!

On hyvä, että saarnaaja tai puhuja hallitsee puhe-esityksen keinot. Se ei kuitenkaan ratkaise. Joskus muodollisesti avuton ja sisällöltäänkin varsin yksinkertainen ja niukka puhe osuu ja uppoaa. Se on lahja, jonka joskus saan.

Mt




Poissa maisakai

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 760
Vs: Millainen on hyvä saarna?
« Vastaus #8 : 26.04.10 - klo:18:51 »
Olin eilen kirkkotilaisuudessa, jossa puhuja (nuori naispappi) muutaman hiljaisen hetken jälkeen sanoi puheensa lopuksi: "Nyt minulla ei ole enää mitään sanottavaa."  Moinen rehellisyys tuntui ihan arvostettavalta. Moni olisi jatkanut sinnikkäästi puhumista, vaikka sanottava olisi jo aikaa sitten loppunut.  :icon_confused:   Kyseessä ei kuitenkaan ollut siis saarna.

 

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Millainen on hyvä saarna?
« Vastaus #9 : 26.04.10 - klo:19:28 »
Voisin jotenkuten ja nipinnapin, lukuisilla täsmentävillä reunaehdoilla mieltää sen että saarnan jälkeen pohditaan sen sisältöä ja imeskellään sitä vähän pitkin viikkoa ja jos sieltä sitten löytyy joku: "ei perskeles, onkohan tuo asia ihan noin?" -elämys, niin sillä tavalla SISÄLTÖÄ voisi arvioida. Sekin ehdottomasti sitten sillä tavalla että peilataan sanottua kirkon tunnustukseen eli kirkon yhteiseen uskoon ja raamattuun.  Mutta tässä tulee nyt sellainen kompastuskivi, että joka mies luulee ymmärtävänsä Raamattua ja osaavansa tulkita sitä. Varsinkin jos on ns. "uskovainen" niin sellainen vasta kuvitteleekin olevansa suuri asiantuntija ja siinä mennään päin seiniä niin että pää kolisee.

Mutta sitä en ymmärrä enkä hyväksy, jos arvostellaan puhetapaa, esiintymistä, puheen rakennetta, puhujan ääntä, pukeutumista, ulosantia tai ulkoista habitusta tms.  Jos puhe tuntuu esim. "kuivalta" tai vaikkapa "liian opilliselta" niin silloin vika on kuulijassa kun kuulija ei kuuntele SISÄLTÖÄ vaan istuu tuomarina arvostelijan paikalla. Sisältöönkin voi ottaa jonkin kannan tai siitä voi muodostaa ajatuksen kun asiaa on tutkinut ja miettinyt esim. viikon ahkerasti, silloinkin todella varovasti!

Suurin typeryys ihmiselle on kirkon portailla paukauttaa suustaan tyhmyys joka arvostelee kuultua saarnaa tai saarnaajaa.  Toinen yhtä tyhmä on istuessa kuulijanpenkissä, -nyökytellä hyväksyvästi päätään saarnaajan sanomisille tai hokea aamenta. Ikäänkuin esittää että on jo rajukin asiantuntija näissä asioissa ja heti korvakuulolta pystyy heittämään tuomion, menikö pappi vikaan vaiko oikeaan...

Ja ne puhujien ilmoittamiset etukäteen... -mietitääs oikeasti mihin sitä tietoa tarvitaan? :017:
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Millainen on hyvä saarna?
« Vastaus #10 : 26.04.10 - klo:20:11 »
Voisin jotenkuten ja nipinnapin, lukuisilla täsmentävillä reunaehdoilla mieltää sen että saarnan jälkeen pohditaan sen sisältöä ja imeskellään sitä vähän pitkin viikkoa ja jos sieltä sitten löytyy joku: "ei perskeles, onkohan tuo asia ihan noin?" -elämys, niin sillä tavalla SISÄLTÖÄ voisi arvioida. Sekin ehdottomasti sitten sillä tavalla että peilataan sanottua kirkon tunnustukseen eli kirkon yhteiseen uskoon ja raamattuun.  Mutta tässä tulee nyt sellainen kompastuskivi, että joka mies luulee ymmärtävänsä Raamattua ja osaavansa tulkita sitä. Varsinkin jos on ns. "uskovainen" niin sellainen vasta kuvitteleekin olevansa suuri asiantuntija ja siinä mennään päin seiniä niin että pää kolisee.

Mutta sitä en ymmärrä enkä hyväksy, jos arvostellaan puhetapaa, esiintymistä, puheen rakennetta, puhujan ääntä, pukeutumista, ulosantia tai ulkoista habitusta tms.  Jos puhe tuntuu esim. "kuivalta" tai vaikkapa "liian opilliselta" niin silloin vika on kuulijassa kun kuulija ei kuuntele SISÄLTÖÄ vaan istuu tuomarina arvostelijan paikalla. Sisältöönkin voi ottaa jonkin kannan tai siitä voi muodostaa ajatuksen kun asiaa on tutkinut ja miettinyt esim. viikon ahkerasti, silloinkin todella varovasti!

Suurin typeryys ihmiselle on kirkon portailla paukauttaa suustaan tyhmyys joka arvostelee kuultua saarnaa tai saarnaajaa.  Toinen yhtä tyhmä on istuessa kuulijanpenkissä, -nyökytellä hyväksyvästi päätään saarnaajan sanomisille tai hokea aamenta. Ikäänkuin esittää että on jo rajukin asiantuntija näissä asioissa ja heti korvakuulolta pystyy heittämään tuomion, menikö pappi vikaan vaiko oikeaan...

Ja ne puhujien ilmoittamiset etukäteen... -mietitääs oikeasti mihin sitä tietoa tarvitaan? :017:

Mutta sitä en ymmärrä enkä hyväksy, jos arvostellaan puhetapaa, esiintymistä, puheen rakennetta, puhujan ääntä, pukeutumista, ulosantia tai ulkoista habitusta tms.
En tarkoittanut varsinaisesti arvostella ulkoista olemusta, vaan sitä, että saarnaan valmistautumattomuutta yritetään peitellä näillä vippaskonsteilla. Teenpä vertauksen, jotta ymmärrät, mitä tarkoitan. Itse olin lukiossa historian kokeessa. Minua ei olisi voinut vähempää kiinnostaa historia, enkä osannut edes vastata kaverille, kun hän kysyi, joko olemme käsitelleet autonomian ajan. Hepreaa mikä hepreaa! Historian koe oli essee-tyyppinen. Niinpä minä käytin kokeeseen kaikki ainekirjoituksen taitoni ja kirjoitin yhden sivun pituisen vastauksen. Perässä oli 0 p (lue nolla pistettä). Sille muodolle on ihan sama, jos sisällöstä ei löydy mitään. Minä siis todellakin yritin peitellä vastauksen muodolla sitä, että en ollut lukenut kokeeseen enkä tunnille, enkä kuunnellut tunnilla.

Suurin typeryys ihmiselle on kirkon portailla paukauttaa suustaan tyhmyys joka arvostelee kuultua saarnaa tai saarnaajaa.  Toinen yhtä tyhmä on istuessa kuulijanpenkissä, -nyökytellä hyväksyvästi päätään saarnaajan sanomisille tai hokea aamenta.
Olen samaa mieltä.

Sisältöönkin voi ottaa jonkin kannan tai siitä voi muodostaa ajatuksen kun asiaa on tutkinut ja miettinyt esim. viikon ahkerasti, silloinkin todella varovasti!
Olisitpa kuullut erään kirkkoherran saarnoja vuodesta toiseen.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Millainen on hyvä saarna?
« Vastaus #11 : 26.04.10 - klo:20:14 »
---
Näin Kotimaasta, että Viljo Porkola on kuollut. Eilen luin iltalukemisena hänen kirjaansa Laista evankeliumiin, enkä ensimmäistä kertaa. Pääsin lähes puoleenväliin. Jälleen kerran tuntui siltä kuin lukisi jännitysromaania: kuinkahan tässä käy. Mieleen tuli, että kyllä tästä asiasta saarnaamista riittää, kun se ei mene kaaliin ei sitten millään.

---
Mt



Voisitko tarkentaa, mikä tässä oli pointti.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Millainen on hyvä saarna?
« Vastaus #12 : 26.04.10 - klo:20:36 »
Kyllä minä ymmärrän Pirska mitä tarkoitat!   Käytän vaan vähän tietoisestikin retoriikkaa.


Mutta hyvistä saarnaajista; -kuunnelkaapas allaolevasta linkistä sisällöllisesti kaksikin ajattelemisen aihetta antavaa saarnaa, jos kielitaito piisaa! vanhoja ihmisiä, elämää nähneitä, joilla on sanottavaa!

ps. -sisällöllisesti!

http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=7&ag=65&t=&a=2437
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Millainen on hyvä saarna?
« Vastaus #13 : 26.04.10 - klo:20:43 »
Viime viikon Kirkko ja Kaupunki - lehdessä oli juttua siitä miten pappi näköjään jättää sakastiin kaiken tietonsa ja välillä järkensäkin, astuessaan seurakuntasaliin. Jotta vaan kukaan ei pahastu, näet.   Eihän sen niin tarvitse mennä.

Saarna on tekstin eksegeesi - näin on minulle joskus opetettu. Ei nyt eksegetiikan luento, eipä ei. Mutta kovasti riittää pureskeltavaa, milloin pappi ensinnäkin pysyy tekstissä, ja siitä jotakin opettaa - sitä eksegeesiä, niin. Sitä ne kyllä kuulemma pelkäävät tehdä, ja viimeistään ottaa esille eri lukutapoja ja mahdollisia tulkintoja, ja tutkia kai pitäisi, jotta syystäkinkö.  

Paras kuulemani saarna alkoi: "En ymmärtänyt itse tekstistä mitään, ennen kuin ylopiston teologisen tiedekunnan eksegetiikan kurssilla opin, mitä nämä sanat juutalaisille merkitsivät, ja mikä merkitys tällä sanonnalla on tuon ajan heprealaisessa kultturissa ollut."  Istuin ihan hievahtamatta - koko evankeliumiteksti sai uuden merkityksen, se oli itselleni ollut aina  hankala kuin mikä, ja nyt käsitin sen.  Ei se ollut mitenkään mystinen, mutta tietyt sanonnat tarkoittivat muuta kuin meidän kulttuurissamme ja siten itseluettuna lopputulos oli kyllä ihan omituinen.  

Laki ja evankelimi - niinpä. Suurtahan on jos kaiken saa yhden sunnuntain saarnaan - riittäisikö sentään että  kokonaisuutena kirkon opetuksen tulisi nämä kattaa. Mistä revit jompaa kumpaa jos sitä ei tekstissä ole? Kerrallisesti kai paljon vähempi riittää - kunhan on asiaa. Jos lähtiessäni ymmärrän Raamattua paremmin kn saapuessani on saarna täyttänyt tehtävänsä minn kohdallani - tanssikoon pappi vaikka ripaskaa.

Sen haluaisin kylläkin tietää, mitä "asiaan" kuuluu meidän seurakunnan ikonikurssi tai papin mummin hautajaiset tai pikkupoju joka ei osannut solmia kengännauhaa?  Kysyin tätä, ja minua valistettin:  Saarnaan kuuluu homiletiikan viimeisen huudon mukaisesti aina liittyä jonkin arkisen asian jotta ihmiset huomaavat että näin on myös meidän elämässämme.  Niin siis aloitetaan tämmöisellä.  Toivottavasti kohta kuulemme seuraavan homileettisen huudon.


Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Millainen on hyvä saarna?
« Vastaus #14 : 26.04.10 - klo:20:54 »
[quote author=Jampe link=topic=1779.msg56421#msg56421 date=1272303385

Mutta hyvistä saarnaajista; -kuunnelkaapas allaolevasta linkistä sisällöllisesti kaksikin ajattelemisen aihetta antavaa saarnaa, jos kielitaito piisaa! vanhoja ihmisiä, elämää nähneitä, joilla on sanottavaa!

ps. -sisällöllisesti!

http://yle.fi/elavaarkisto/?s=s&g=7&ag=65&t=&a=2437
[/quote]

Sori mutta siis mistä? Minä löysin vain jonkin "liv på mitt ö" -dokkarin. Mihin siitä pitää edetä jotta löytää ne saarnat? Kultur - vai?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.