Kirjoittaja Aihe: Ortodoksisuus  (Luettu 26696 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #60 : 31.08.20 - klo:14:08 »
Mikä on ihme? :017: Jos käsitettä ei ole kunnolla määritelty niin ihmiset käsittävät käsitteen eri tavoin.

Haitanneeko tuo tässä tapauksessa mitään?

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #61 : 31.08.20 - klo:16:21 »
Miksi henkiparantaja on ominut ihmeiden synnyttämisen - sen, että hänen välityksellään Jumala on toiminut? Hän on saanut toimia välittäjänä. Jumalan työ ilmenee henkiparantajassa.
Sosiaalinen todellisuus kulloisellakin hetkellä suo energiakeskittymän olla ihme.

Olen ymmärtänyt, että myös Jumalan Vastustaja voi tehdä sellaisia ihmeitä, että joku kokee parantuneensa.
Lutherkin muistaakseni tätä asiaa käsittelee.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #62 : 31.08.20 - klo:19:38 »
Pitkään mietin, uskaltaisinko kysyä tästä, olisiko se sopivaa - viimein mielitekoni voitti. Haluaisin tietää, toipuiko hän myös syövästä sairaalabakteerin lisäksi?

Ei, ei hän syövästä parantunut. Ja tietenkin lääketieteellisesti hän toipui norosta ja sairaalabakteerista antibioteilla. Ja juuri sitä tuolla tekstillä tarkoitinkin, että ihmeet eivät minun mielestäni tarvitse olla sellaisia, joita voidaan mitata lääketieteellisillä tai muilla mittaustuloksilla. Ihmeet ovat juuri niin kuin Pena kirjoitti, ihmeteltäviä tapahtumia.

Ihmisen mieli vaikuttaa paljon siihen, miten hän toipuu sairaudestaan, miten kuntoutuu. Jos ihminen saa toivon kipinän, se voi olla ratkaiseva juttu toipumisessa.
Pyryharakka

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #63 : 02.09.20 - klo:15:33 »
Ei, ei hän syövästä parantunut. Ja tietenkin lääketieteellisesti hän toipui norosta ja sairaalabakteerista antibioteilla. Ja juuri sitä tuolla tekstillä tarkoitinkin, että ihmeet eivät minun mielestäni tarvitse olla sellaisia, joita voidaan mitata lääketieteellisillä tai muilla mittaustuloksilla. Ihmeet ovat juuri niin kuin Pena kirjoitti, ihmeteltäviä tapahtumia.

Ihmisen mieli vaikuttaa paljon siihen, miten hän toipuu sairaudestaan, miten kuntoutuu. Jos ihminen saa toivon kipinän, se voi olla ratkaiseva juttu toipumisessa.
Plasebo on kiva juttu, jos vaiva paranee, kun sitä toivoo. Sen vaikutusta ei voi kuin ihmetellä. Onko plasebo lumetta?  :017:

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #64 : 03.09.20 - klo:07:27 »
Lumettapa hyvinkin. Plasebon vaikutus ei perustu tehoaviin lääkeaineisiin vaan ihmisen uskoon. Sekin on tehokas lääke.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #65 : 03.09.20 - klo:11:53 »
Lumettapa hyvinkin. Plasebon vaikutus ei perustu tehoaviin lääkeaineisiin vaan ihmisen uskoon. Sekin on tehokas lääke.
Niinpä, ja mitä vahvempi usko, niin sen suuremmat ihmeet. Heikkouskoisena alatien maan matosena en voi kuin ihmetellä tarinoita Jumalan paikkaamista hampaista.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #66 : 03.09.20 - klo:14:24 »
Niinpä, ja mitä vahvempi usko, niin sen suuremmat ihmeet. Heikkouskoisena alatien maan matosena en voi kuin ihmetellä tarinoita Jumalan paikkaamista hampaista.

Uskooko heikkouskoinen sitten Jumalan tekemiin ihmeisiin, jotka ovat suurempia, kuin hampaiden paikat?
Esim. siihen, että Jumala on luonut hampaat, ihmiset ja jopa maailmankaikkeuden, jos ei Jumala, niin kuka sitten?



Poissa Kalistaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2575
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #67 : 03.09.20 - klo:19:02 »


 Minut vihittiin parisenkymmentä vuotta sitten ortodoksisin menoin P:n kanssa Vantaan Tikkurilassa. Itse isä Mitro vihki. Se oli hyvä tilaisuus. Siionin virsi veisattiin tuossa tilaisuudessa tuolloin myös. :kahvi:

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #68 : 03.09.20 - klo:22:51 »
Minut vihittiin parisenkymmentä vuotta sitten ortodoksisin menoin P:n kanssa Vantaan Tikkurilassa. Itse isä Mitro vihki. Se oli hyvä tilaisuus. Siionin virsi veisattiin tuossa tilaisuudessa tuolloin myös. :kahvi:
Ortodoksikikko on raamatullinen suhtautumisessaan naispappeuteen, avioliittoon, avioeroon, eronneen uudelleen avioitumiseen, homoseksualismiin ja homoavioliittoihin.  :kahvi:

Suomen kuuluisin ortodoksipappi isä Mitro erotettiin papin virasta sopimattomasta käytöksestä ja toistuvista työntekoon liittyvistä ongelmista. Ortodoksikirkko myös niputtaa lesket ja eronneet samaan kategoriaan, joten leskeksi jäänyt ortodoksipappi Kuisma Suopela erotettiin papin virasta solmiessaan uuden avioliiton.

Raamatussa apostoli Paavali ei salli eronneitten uudelleen avioitumista.  :kahvi:

Lähteet

Tuomio jäi voimaan – irtisanottu Mitro Repo kuittaa seurakunnalta 30 000 euroa
https://yle.fi/uutiset/3-10188653

Rakkauden takia virkansa menettänyt ortodoksipappi: ”On tämä edelleen kipeä asia”
https://www.is.fi/viihde/art-2000001185331.html

Ortodoksit hylkäsivät papin avioeron takia – vaihtoi kirkkoa ja ryhtyi auttamaan kuolevia
https://yle.fi/uutiset/3-9604838
« Viimeksi muokattu: 03.09.20 - klo:23:03 kirjoittanut luterilainen »

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #69 : 04.09.20 - klo:00:01 »
Ortodoksikikossa ehtoolliselle menoa edeltää aina rukous ja paasto. Ortodoksit paastoavat aina ehtoollispaaston ennen liturgiaan ja ehtoolliselle osallistumista. Ehtoollispaaston aikana pidättäydytään täydellisesti syömisestä, juomisesta sekä seksistä.

Pyhä Dionysius ja Pyhä Timoteus Aleksandrialainen ohjeistavat tuosta asiasta miehiä kirjassa “Pyhien isien kanonit”:
 
— Miehet, joille on tahtomatta tapahtunut yöllinen vuoto, noudattakoot omaatuntoansa ja tutkikoot itseään, tuomitsevatko itsensä siitä vai eivät.

Jos yöllisen vuodon kokenut maallikko kysyy asiasta papilta, saako pappi antaa hänelle ehtoollista vai ei? 

Vastaus: 

 —  Jos syynä on naisen himoitseminen, ei saa. Mutta jos saatana kiusaa häntä saadakseen hänet tällä varjolla vieraantumaan jumalallisten salaisuuksien yhteydestä, tulee hänen osallistua ehtoolliseen, koska ei kiusaaja lakkaa kiusaamasta ja hyökkäilemästä silloin, kun hänen pitäisi osallistua ehtoolliseen.

Puhtauden ja saastaisuuden erottelu on osa kristinuskoa. Ortodoksikirkon kanonit ovat käsityksessään selkeitä, eikä nainen kuukautisten aikana saastaisena saa mennä kirkkoon eikä saa osallistua ehtoolliseen.
 
—  Mielestäni on turhaa kysyäkään, sopiiko kuukautistilassa olevien naisten käydä Jumalan huoneessa, sillä enpä luule heidän, jos ovat uskovaisia ja hurskaita, uskaltavan siinä tilassa lähestyä pyhää pöytää tai koskettaa Kristuksen ruumista ja verta. Eihän sekään nainen, joka oli sairastanut verenjuoksua kaksitoista vuotta, koskettanut parantuakseen Häntä itseään vaan pelkästään hänen viittansa lievettä. Jokainen voi esteettä, missä tilassa sitten onkin, rukoilla ja muistaa Herraa sekä pyytää apua. Mutta se, joka ei ole sielultaan eikä ruumiiltaan täysin puhdas, estettäköön lähestymästä kaikkein pyhintä.”.
(Pyhä Dionysius)

Pyhä Timoteus Aleksandrialainen ohjeistaa:
 
 — Kun nainen huomaa, että hänen on niin kuin naisten tavallisesti on, saako hän sellaisena päivänä tulla ehtoolliselle vai ei? Vastaus: Ei saa, ennen kuin hän on puhdistunut.

Lähteet

Ehtoollinen https://www.ortodoksi.net/index.php/Ehtoollinen

Ehtoollispaasto https://www.ortodoksi.net/index.php/Ehtoollispaasto



Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #70 : 04.09.20 - klo:07:18 »
Ortodoksinen kirkko nostaa Raamatun rinnalle aina kirkon perinteen. Se sanoutuukin irti luterilaisesta ’yksin Raamatusta’ -periaatteesta. Ortodoksinen virkakäsitys ei siis oikeastaan ole raamatullinen vaan perinteinen.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #71 : 04.09.20 - klo:13:51 »
Ortodoksinen kirkko nostaa Raamatun rinnalle aina kirkon perinteen. Se sanoutuukin irti luterilaisesta ’yksin Raamatusta’ -periaatteesta. Ortodoksinen virkakäsitys ei siis oikeastaan ole raamatullinen vaan perinteinen.
Niinpä, se sanoutuu irti myös luterilaisesta ’yksin uskosta’ -periaatteesta. Luterilaisessa kirkossa ei ole pappeja, koska pappeus ei ole siellä sakramentti.  Lisäksi sieltä puuttuu kanonit, apostolinen jatkumo, pyhimykset, luostarit, ikonit, paastoaminen, pyhät reliikit, 7 sakramenttia, askeesi ja niin edelleen, mitä nyt niitä onkaan.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22047
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #72 : 04.09.20 - klo:15:13 »
Luterilaisuudesta löytyy ihan riittävästi apostolista jatkumoa arvostavia.

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #73 : 04.09.20 - klo:17:46 »
Luterilaisuudesta löytyy ihan riittävästi apostolista jatkumoa arvostavia.
Luterilaisuus ei välttämättä edellytä katkeamatonta historiallista suksessiota, vaan ensisijaista on apostolisen opin välittyminen. Suomen evankelis-luterilainen kirkko ei pidä suksessiota ehdottomana pätevyysvaatimuksena vaan ymmärtää sen kirkon yhteyttä ilmentävänä perinteenä. Kirkon nykyisen käsityksen mukaan piispoilla on velvollisuus vaalia apostolisen suksession jatkuvuutta.

Lähteet

Apostolinen suksessio https://evl.fi/sanasto/-/glossary/word/Apostolinen+suksessio

Porvoon julistus: Mitä se on ja miksi se puhuttaa?  https://www.sti.fi/luennot/files/porvoo.html

Poissa luterilainen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4814
Vs: Ortodoksisuus
« Vastaus #74 : 14.09.20 - klo:05:59 »
Ortodoksikirkko on ottanut ' siipiensä suojaan' useita julkisyntisiä. Kirkon oppi on tämä, mitä mainitsit, mutta jäsenet eivät elä aina kuten kirkko opettaa.

Ihminen on aina syntinen, kuuluupa mihin kirkkoon tahansa.
Venäjän kirkon kanta homoseksuaalisuuteen on selvä: homous on syntiä. Maailmalla leviävä vapaamielisyys on kirkon johtajan mielestä tuhon merkki.

Venäjän ortodoksisen kirkon ylin johtaja, patriarkka Kirill on ottanut voimakkaasti kantaa homoseksuaalisuutta ja tasa-arvoista avioliitto-oikeutta vastaan. Patriarkka Kirillin mielestä nämä ovat maailmanlopun enteitä.

Lähde

Venäjän kirkon johtaja: homoavioliitot ovat maailmanlopun merkki
https://yle.fi/uutiset/3-6742729