Kirjoittaja Aihe: Jumala nyt on vain luonut minut tällaiseksi  (Luettu 12533 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jumala nyt on vain luonut minut tällaiseksi
« Vastaus #15 : 03.11.19 - klo:21:30 »
Kysyit, saako vääryyttä tuomita.

Jos olet tuomari niin saat.

Mitä tarkoitat tuossa termillä "tuomita"?

Jos tarkoitat, että kenelläkään yksityishenkilöllä ei ole oikeutta antaa tuomiota siinä merkityksessä, että tuomitsee hänet sakkoihin tai vankilaan, niin tuohan on itsestään selvää.

Tämäkö on viestisi?


Vai onko viestisi kenties se, että on väärin sanoa, että toisen ihmisen tappaminen (tai mikä muu paha asia tahansa) on synti ja sen tekeminen on väärin, ellei satu olemaan ammatiltaan tuomari?

Vai mikä on viestisi? Voisitko avata sitä selkeästi?

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jumala nyt on vain luonut minut tällaiseksi
« Vastaus #16 : 03.11.19 - klo:21:35 »
Öppiäinen, ennen kuin jakat tätä keskustelua, suosittelen, että luet ajatuksella läpi tuon tänne antamasi linkin takaa löytyvän Lutherin tekstin.
Se on pitkä, mutta hyödyllistä luettavaa.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Jumala nyt on vain luonut minut tällaiseksi
« Vastaus #17 : 03.11.19 - klo:21:37 »
Öppiäinen, ennen kuin jakat tätä keskustelua, suosittelen, että luet ajatuksella läpi tuon tänne antamasi linkin takaa löytyvän Lutherin tekstin.
Se on pitkä, mutta hyödyllistä luettavaa.

Olen lukenut sen moneen kertaan, viimeksi tänään. Se on oikein suosikkini.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Jumala nyt on vain luonut minut tällaiseksi
« Vastaus #18 : 03.11.19 - klo:22:07 »
Mitä tarkoitat tuossa termillä "tuomita"?

Jos tarkoitat, että kenelläkään yksityishenkilöllä ei ole oikeutta antaa tuomiota siinä merkityksessä, että tuomitsee hänet sakkoihin tai vankilaan, niin tuohan on itsestään selvää.

Tämäkö on viestisi?


Vai onko viestisi kenties se, että on väärin sanoa, että toisen ihmisen tappaminen (tai mikä muu paha asia tahansa) on synti ja sen tekeminen on väärin, ellei satu olemaan ammatiltaan tuomari?

Vai mikä on viestisi? Voisitko avata sitä selkeästi?

Niin, sinä käytit sanaa "tuomita", ja vastasin siihen. Ehkä sinun pitäisi kertoa, mitä tarkoitat tuomitsemisella, jos näyttää että vastaukseni meni ihan ohi?

Minä en uskalla sanoa että on väärin sanoa jotakin. Eli viestini ei ole väittää, että on väärin sanoa sitä tai tätä.

Tarkoitatko siis tuomitsemisella sitä, että sanot, että Raamatun mukaan jokin on syntiä?

Sinulla on tuo että sinulle on kovin selvää, että Raamatussa kerrotaan mikä on oikein ja mikä väärin. Minä en ole niin rohkea. Siitähän ne kinasteli itsekin: Väärin oli sapattina taittaa viljantähkiä, mutta Jeesus kuitenkin teki niin, ja aterioi kaikenlaisten epäpuhtaiden kanssa vaikka ei olisi saanut. Ja Apostolien teoissa kinasivat keskenään, saako verta syödä vai ei. Erilaisia näkemyksiä esiintyi. Paavalin mukaan kaikki on sallittua mutta kaikki ei ole hyödyksi, ja sitten toisessa kohtaa latelee pitkän listan asioita jotka eivät olekaan sallittuja.

En ehkä ymmärrä, miten voit olla asioista niin varma. Miten voit olla niin varma tuomitaksesi (eli yleisellä tasolla sanoaksesi, mikä on syntiä)?

Itse en ole niin varma asioista, että ihan Raamatun (saati Jumalan) auktoriteetilla sanoisin, että tuo muuten on syntiä.

Enkä väitä että erehdyt jos ja kun sinä menet jotain sellaista väittämään, mutta pidän sitä kyllä hyvin mahdollisena. Ja sitten minusta tuntuu, että siinä herkästi käy se rikka toisen silmässä vs. tukki omassa silmässä -moka.
 
Sitten toinen juttu, onko tarkoituksenmukaista sanoa, että toisen tappaminen on synti ja sen tekeminen on väärin. Tai jokin muu asia. Ei aina ole.




Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jumala nyt on vain luonut minut tällaiseksi
« Vastaus #19 : 03.11.19 - klo:22:38 »
Öppiäinen kaikesta päätellen arvostaa Lutherin tekstejä.
Otan joitain lainauksia Lutherin "Sidottu ratkaisuvalta" -kirjasta.
En jaksa kovin paljoa nyt kirjaa selailla, lainaukset kirjoitin käsin, joten on voinut tulla kirjoitusvirheitä.
En välttämättä ehdottomasti edusta kaikessa samaa, mitä Luther, mutta hän kuitenkin kuuluu niiden autoriteettien joukkoon, joita arvostan.

"Eihän varmoihin väitteisiin mielistymättömyys ole kristityn hengen mukaista; päinvastoin hänen tulee mielistyä varmoihin väitteisiin....."


"Kristittyjen keskuudessa ei ole mitään sen tutumpaa ja yleisemmin käytettyä kuin varmaksi vakuuttaminen. Hävitä varmaksi vakuuttaminen ja sinä olet hävittänyt kristinuskon! ....."

"Suostuisiko kukaan kristitty myöntämään, että varmat väitteet ovat väheksyttäviä?...."

"Kristitty sanoo päinvastoin näin: Niin vähän minä mielistyn skeptikkojen mielipiteeseen, että minä, sikäli kuin vain lihani heikkous sen sallii, en ainoastaan järkähtämättömästi pitäydy Pyhään Raamattuun kauttaaltaan ja kaikin kohdin ja täten ole varma, vaan minä myös toivon olevani mahdollisimman varma niissä asioissa, jotka eivät ole välttämättömiä ja jotka ovat Raamatun ulkopuolella."

"kirottu olkoon se kristitty, joka ei ole varma eikä käsitä, mitä hänelle määrätään! ..."


Sidotussa ratkaisuvallassa pisti silmääni se seikka, että Luther usein korosti sitä, että Raamattu on selkeä kirja ja sen opetuksesta voi olla varma.
Yllättävää oli tuo varmuuden ja selkeyden korostus.
Itse en kyllä aivan täysin koe samalla tavalla tässä, kuten Luther, ehkä olen tässä häntä viisaampi, mutta pisti nuo Lutherin ajatukset minut mietteliääksi ja ymmärtämään, että oma asenteeni ei ehkä ole oikea.

Yritän tulkita Lutheria niin, että hänen sanomansa voisi olla jotain sellaista, että Raamattu on kyllä riittävän selkeä ja jos minä en Raamattua koe riittävän selkeäksi, vika on minussa ja minun pitää pyrkiä asiassa parannukseen.
Käsien ylös nostaminen ja toteaminen, että en voi ymmärtää Raamattua on väärä asenne. Oikea asenne on anoa, kolkuttaa ja etsiä selkeyttä.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Jumala nyt on vain luonut minut tällaiseksi
« Vastaus #20 : 03.11.19 - klo:22:57 »
Öppiäinen kaikesta päätellen arvostaa Lutherin tekstejä.

Luther sanoo joskus joitakin asioita nasevasti, mutta en minä mitään usko vain siksi että luther sanoo niin. Nämä körttiläiset sen sijaan, eikös näiden pitäisi olla jotain luterilaisia? Itse taidan olla liikaa paavilaisiin päin kallellaan.

"Eihän varmoihin väitteisiin mielistymättömyys ole kristityn hengen mukaista; päinvastoin hänen tulee mielistyä varmoihin väitteisiin....."

No can do  :102:  (mutta huom. en sentään väitä, että minut on luotu tällaiseksi).

"kirottu olkoon se kristitty, joka ei ole varma eikä käsitä, mitä hänelle määrätään! ..."

Okei, ollaan sitten.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jumala nyt on vain luonut minut tällaiseksi
« Vastaus #21 : 03.11.19 - klo:23:06 »
No can do  :102:  (mutta huom. en sentään väitä, että minut on luotu tällaiseksi).

Okei, ollaan sitten.

(No nyt pitäisi lukea koko opus taas nähdäkseen nuo yhteyksissään, mutta tänä iltana ei ehdi.)

Ne olivat Lutherin väitteitä, eivät minun, joskin olen taipuvainen uskomaan (Lutherin herättämänä) paljolti samaan suuntaan.
Nuo olivat vain hajalainauksia, kannattaa lukea koko tiiliskivi, niin törmää usein tuohon samaan asiaan.

Aikaisemmin pidin hyveenä sitä ominaisuuttani, että en taida oikein varma olla Raamatusta monissa kohdin ja pidän sitä vaikeatajuisena jopa ydinasioiden suhteen. Luettuani Lutherin näkemyksiä asenteestani, minulle kävi niin, että en enää pysty pitämään sitä minään hyveenä vaan ennemminkin paheena.
Jos Raamattu on sekava ja epävarman tuntuinen, syy on minun ja minun pitää pyrkiä asiassa parannukseen, ei niin, että syy on Raamatun ja Raamatun pitäisi kertoa asiat sillä tavoin, kuin itse haluaisin.

Poissa öppiäinen

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6310
Vs: Jumala nyt on vain luonut minut tällaiseksi
« Vastaus #22 : 03.11.19 - klo:23:09 »
Monesti tuon lauselman ympärillä käytävä keskustelu jollain tavoilla tökkii ajatusmaailmassani.

Olenko hakoteillä tällaiseen näkemykseen tultuani?

Et varmaan

Lainauksen pointti on, että 1. rivi on se kaikkein kiinnostavin: ajatusmaailmassasi tökkii tuo otsikon juttu.

Minä en niin paljon tuollaista jumalallaselittämistä ole kohdannut (kai se on siitä kiinni, millaisissa porukoissa liikkuu?), mutta toisinaan jollakin muullakin asialla. Viimeksi hammaslääkärissä minulla meinasi käämi palaa kun en ollut saada suunvuoroa hoitolinjauksista keskusteltaessa (oli eri lääkäri kuin normaalisi). Vastaanoton lopuksi tämä taisi itsekin tajuta ja perusteli että kun hän on karjalainen niin ei voi mitään puheliaisuudelleen. Ja joku että kun olen taiteilijasielu niin en ymmärrä matematiikkaa, tai että putkiaivona inssinä en voi sitä ja tätä ja tuota.

No joo, uskokoot he itsestään mitä uskovat, selittäkööt tuolla tavoin itsensä. Sanoisin että on siinä itsepetoksen makua, mutta kun varmaan teen itse ihan samaa.
Mä mitään usko... kunhan kysyn vaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jumala nyt on vain luonut minut tällaiseksi
« Vastaus #23 : 03.11.19 - klo:23:19 »
Itse taidan olla liikaa paavilaisiin päin kallellaan.

Ehkä on niin, että kun on kyse kristillisestä elämäntyylistä, mikä on moraalisesti oikein ja mikä väärin, niin ei ole ollenkaan huono ajatus kysellä sitä "paavilaisilta".

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Jumala nyt on vain luonut minut tällaiseksi
« Vastaus #24 : 04.11.19 - klo:04:42 »
Oli hauska huomata, että joku toinen valvoo myös.

Ei kai ole hyvä kirjoittaa kyseenalaisesta kunnossa, mutta kun mielessäni jytyyttää Raamatun sana puheesta, kielestä, joka on pieni elin, mutta voi kerskua suurista asioista. Joka meidän jäsentemme joukossa on vääryyden maailma, joka saastuttaa koko ruumiin, joka sytyttää tuleen elämän pyörän, itse syttyen helvetistä.  Katso kuinka pieni elin ja kuinka suuren metsän se sytyttää.

Kaikki eläimet voi ihminen kesyttää, mutta kieltä ei yksikään ihminen pysty kesyttämään, se on hillitön ja paha, täynnä tappavaa myrkkyä... Kielellä me kiitämme Jumalaa ja kiroamme ihmistä, Jumalan kuvaksi luotua.

Ja niin edelleen. Jaak. 1-10

Ulkomuistista, tarkastettuna, näin se menee.

.........................

Tämä kohta iskee palleaan niin tehokkaasti, että aina on ilmat pihalla. Kai sen siksi muistaa.

Voin todeta etten mahdottomasti pidä tuosta ” Minä nyt vain olen tällainen” —-  sitä kai avaus tarkoittaa. Tämmöiseksi minut nyt vain luotiin. 

Tämän takana piileskelee useasti joukko asioita, joista voi vain todeta, etten olisi niin vakuuttunut siitä etteikö joistakin voisi tehdä parannusta. Jos sanon häijysti, se on aivan omaa häijyyttä eikä takuulla mikään ylistettävä luomistyö.  Ja siitä olisi tehtävä parannusta.

Mutta kenenkään tuomari minä en ole.

...........................

Törmäsin tyttöön/ nuoreen naiseen, joka kyllä lauloi hyvin. Hän jätti tuon ” vain” sanan pois ja kuljeksi ympäriinsä selittäen että Jumala hänet loi tämmöiseksi, hän kiittää päivittäin hienosta äänestään Jumalaa. Jostain syystä se vaikutti kovasti niin, että ärsytti vähän kaikkia. Kun ei kyseessä ollut mikään maailmantähti, ja.... Ja olkoon. Olisi kiittänyt hissuksiin omassa kamarissaan ja omassa sydämessään.

Tämmöinen oli tavallisesti se vaste.

Kai hänen sitten oli kuljeksittava ympäri ja niin edelleen.

Kun voisikin omalla kohdallaan katsoa peiliin: Ei kai. Ei tämä taida olla Jumalan tekosia. Ja toisten kohdalla antaa asian olla.  Hän on tuollainen tai no, tänään hän on tuollainen, tarvitseeko minun ottaa kaikki itseeni, tarkoittiko hän minua loukata? 

Elämä helpottuisi. 

Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Jumala nyt on vain luonut minut tällaiseksi
« Vastaus #25 : 04.11.19 - klo:08:00 »
Tärkeitä ajatuksia.
Tervetulleita kirjoituksia jokaiselta.

Teen tiivistelmän aloituksestani: Raamatunvastaista toimintaa ei pidä perustella Jumalan luomistyöllä.

Pieni tiivistelmä tuosta Öppiäisen antaman linkin takaa löytyvästä Lutherin selityksestä:
Salaisia syntejä, joita ei voida todistaa tapahtuneeksi, ei pidä juoruilla eteenpäin, koska ei ole varmaa, että henkilö on niitä tehnyt.
Jos ollaan varmoja, että henkilö on tehnyt tai tekee syntiä, hänen luokseen pitää mennä henkilökohtaisesti puhumaan. Jos puhe ei auta, pitää otaa joku toinen mukaan. Jos sekään ei auta, vasta sitten asiasta tehdään julkinen.

Jos taasen kyseessä on julkisesti tehty tai tehtävä synti, silloin asia on jo julkinen ja siinä ei enää edetä edellä kuvattua tapaa.

Suunnilleen näin tulkitsin tuon Lutherin pitkähkön selityksen.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Jumala nyt on vain luonut minut tällaiseksi
« Vastaus #26 : 04.11.19 - klo:08:19 »
Mitä kaikkea voikaan 'raamatunvastainen toiminta' pitää sisällään, jos ruvetaan kirjoituksista keräämään yksitellen kaikki kiellot ja paheksunnat? Olisi varmaan parempi etsiä Jeesuksen opetuksesta kaikki se, mitä Hän kehottaa tekemään jumalan tahdon mukaisena toimintana.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Jumala nyt on vain luonut minut tällaiseksi
« Vastaus #27 : 04.11.19 - klo:08:25 »
Joo !  Barrikaadeille kaikki körttiveljet ja siskot, EI farisealaiselle moralisoinnille !

Vapauteen Kristus vapautti omansa.
                                                                               
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 21983
Vs: Jumala nyt on vain luonut minut tällaiseksi
« Vastaus #28 : 04.11.19 - klo:08:27 »
Joo !  Barrikaadeille kaikki körttiveljet ja siskot, EI farisealaiselle moralisoinnille !

Vapauteen Kristus vapautti omansa.
                                                                               

Oho! Mihin ensimmäinen barrikadi väsätään?

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33644
Vs: Jumala nyt on vain luonut minut tällaiseksi
« Vastaus #29 : 04.11.19 - klo:08:29 »
Jos nyt jokainen aloittaisi itsessään .  :002:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)