Äänestys

Miten suhtaudut alkoholiin?

Nautiskeleva kohtuukäyttäjä
15 (42.9%)
Pohdiskelija
8 (22.9%)
Tiukkapipo
7 (20%)
Savolainen
5 (14.3%)

Äänestäjiä yhteensä: 34

Äänestys päättynyt: 15.08.07 - klo:16:28

Kirjoittaja Aihe: Juhliminen & alkoholi  (Luettu 62191 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22048
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #105 : 17.08.07 - klo:21:22 »
... ja ruualla on kielteisiä vaikutuksia kohtuuttomasti käytettynä.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #106 : 18.08.07 - klo:11:19 »
Lainaus käyttäjältä: "mies valaan vatsasta"
Minä väitän että morfiinilla on myönteisiä vaikutuksia kohtuudella käytettynä.


Harvinaisen keinotekoista verrata alkoholia huumausaineeseen.
Acta, non verba.

Poissa Progressor

  • Päättää jatkaa matkaansa Sotkamoon
  • Viestejä: 400
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #107 : 18.08.07 - klo:11:26 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Harvinaisen keinotekoista verrata alkoholia huumausaineeseen.


Eikö alkoholi sitten ole huumausaine?

Minulla ei ole tästä asiasta näkemystä, kun en tiedä tarpeeksi. Voisitko selittää?

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1565
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #108 : 18.08.07 - klo:13:05 »
Tuttuja tuntemuksia! Allekiriootan nämäkin.

Älä tunne

Näillä lapsilla ei ole mallia tunnistaa tunteita. Vanhemmat tukahduttavat tunteensa ja lakkaavat keskustelemasta niistä eikä lapsilla ole mahdollisuutta kehittää riittävää sanavarastoa "tunne- sanoista" kuvatakseen tunteitaan.

Ei ole ylipäätään mitään mallia sopivaan tunteiden ilmaisuun, ja itse tunteisiin liittyy kielteinen näkemys. Usein, kun paine kotona kasvaa, tämä asenne tulee avoimeksi. Lapsia neuvotaan olemaan puhumatta isänsä juomisesta ja sen ongelmista ja seurauksista. Suorat nuhteet tunteiden ilmaisemisesta ovat myös tavallisia.

Näitä nuhteita edeltää aina tunnekuohu ja ne eivät ainoastaan rajoita lapsen tunteiden ilmaisua, vaan leimaavat tunteet vääriksi, sopimattomiksi ja tuhoisiksi. Alkuun lapsi oppii, että tunteiden ilmaisu on väärin. Lopulta lapsi päätyy uskomaan, että itse tunteminen on väärin.

Lapsi oppii vaistomaisesti, ettei hän voi jakaa tunteitaan alkoholistisen isänsä tai yliväsyneen äitinsä kanssa.

Lapsi oppii myös, että tunteiden ilmaiseminen kohtaa paheksuntaa, vihamielisyyttä tai torjumista. Välttääkseen sitä, mitä voidaan pitää vain rangaistuksena, lapsi oppii peittämään tunteensa.

Meidän on muistettava, että alkoholismi tuottaa tietynlaista käyttäytymistä, ei tietynlaisia ihmisiä.

- Alkoholistien lapset hautautuvat niin paljon toisten ihmisten ongelmiin, ettei heille jää aikaa huomata omia ongelmiaan ja ratkoa niitä.

- He välittävät niin syvästi, ja usein tuhoisasti, ympärillään olevien ihmisten ongelmista, että he aina unohtavat kuinka huolehtia itsestään.

- He tuntevat vastuuta niin paljosta, koska ihmiset heidän ympärillään tuntevat niin vähän vastuuta.

- Alkoholistien lapset ovat alkoholismin säälittäviä uhreja. He eivät juo, mutta ovat alkoholin uhreja. He kokevat kivun ja tuskan ilman alkoholin puuduttavaa vaikutusta.

- Nämä lapset ovat uhreja, jotka rimpuilevat epätoivoisesti päästäkseen eroon tuskastaan ja epävarmuudestaan. Nämä viattomat uhrit tarvitsevat suunnattoman määrän ymmärtämystä, lohdutusta, huolenpitoa, tietoa ja ennen kaikkea tukevaa psykologista hoitoa.
       
Juva 4.1.90 Matti Rossi http://www.juwanet.org/sosterv/alkoholi/alkoholistin_lapset.htm
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1565
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #109 : 18.08.07 - klo:13:23 »
Lukaaskaapa viälä tästä linkistä hiano kiriootus. http://www.juwanet.org/sosterv/alkoholi/jumalan_kanssa.htm
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #110 : 18.08.07 - klo:13:42 »
Lainaus käyttäjältä: "Mörtti-57"
Meidän on muistettava, että alkoholismi tuottaa tietynlaista käyttäytymistä, ei tietynlaisia ihmisiä.

- Alkoholistien lapset hautautuvat niin paljon toisten ihmisten ongelmiin, ettei heille jää aikaa huomata omia ongelmiaan ja ratkoa niitä.

- He välittävät niin syvästi, ja usein tuhoisasti, ympärillään olevien ihmisten ongelmista, että he aina unohtavat kuinka huolehtia itsestään.

- He tuntevat vastuuta niin paljosta, koska ihmiset heidän ympärillään tuntevat niin vähän vastuuta.

- Alkoholistien lapset ovat alkoholismin säälittäviä uhreja. He eivät juo, mutta ovat alkoholin uhreja. He kokevat kivun ja tuskan ilman alkoholin puuduttavaa vaikutusta.

- Nämä lapset ovat uhreja, jotka rimpuilevat epätoivoisesti päästäkseen eroon tuskastaan ja epävarmuudestaan. Nämä viattomat uhrit tarvitsevat suunnattoman määrän ymmärtämystä, lohdutusta, huolenpitoa, tietoa ja ennen kaikkea tukevaa psykologista hoitoa.


Jotenkin tuntuu, että edellä olevassa hieman yleistetään. Ex-vaimoni on pappi.Isä oli alkoholisti. Äiti kuoli, kun hän oli 9-vuotias. Hänestä ei tullut huonoa kansalaista eikä huonoa äitiä. Parempaa ihmistä en tiedä. Hän ei pidä itseään uhrina. Kaikkien alkoholistien kaikista lapsista ei siis tule säälittäviä uhreja. Alkoholismi on sinänsä tuomittava asia, mutta en pidä siitä, että yleistetään ja liioitellaan.
Acta, non verba.

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #111 : 18.08.07 - klo:14:28 »
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Lainaus käyttäjältä: "mies valaan vatsasta"
Minä väitän että morfiinilla on myönteisiä vaikutuksia kohtuudella käytettynä.


Harvinaisen keinotekoista verrata alkoholia huumausaineeseen.


En minä mainitse missään huumausainetta. Viittaan tässä morfiiniin, jota käytetään lääkkeenä. Alkoholiakin voidaan käyttää lääkkeenä, kuten morfiinia. Alkoholi on ernomainen puhdistusaine ja liuotin, ei sen kohtuukäytöstä seuraa muuta kuin hyvää, haavat pitäisi aina puhdistaa kunnolla alkoholilla, vaikka se kirveltää.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #112 : 18.08.07 - klo:14:34 »
Lainaus käyttäjältä: "Progressor"
Lainaus käyttäjältä: "Salis"
Harvinaisen keinotekoista verrata alkoholia huumausaineeseen.


Eikö alkoholi sitten ole huumausaine?

Minulla ei ole tästä asiasta näkemystä, kun en tiedä tarpeeksi. Voisitko selittää?


Yhdeksännen luokan terveystiedossa sivuttiin aihetta, ja kyllä, kyllä alkoholi lasketaan huumausaineisiin. Aivan kuten morfiini ja kofeiini, jonka suurkuluttajia löytyy yllättävän läheltä.

Kaikella on aikansa, laulaa Löytty. Kaikella on käyttötarkoituksensa.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #113 : 18.08.07 - klo:15:05 »
Lain mukaan huumausaineita ovat eräät lääkkeet, kannabis, amfetamiini, ecstasy, lsd, kokaiini ja opiaatit.
Acta, non verba.

Poissa myyräpartio

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 437
Re: Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #114 : 19.08.07 - klo:02:17 »
Lainaus käyttäjältä: "satman"
"Uskonnolla on joskus ollut tärkeä tehtävä ihmiskunnan kehityksessä, mutta se vaihe on nyt ohi ja siitä pitäisi luopua. Sen tehtävä on loppu, sitä ei enää tarvita, vanha mies sanoi."


Ja kuinka oikeassa hän oli!

Poissa Hanna

  • armon kerjäläinen
  • Viestejä: 451
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #115 : 20.08.07 - klo:00:26 »
Niin siis ihan sairaalassakin käytetään ihan lääkkeenä morfiinia ja kylläpä joskus läkekonjakkiakin annetaan. Morfiini onkin jossakin tapauksissa ainut asia mika kipuun tehoaa ja näissä tapauksissa on kyllä sulaa hulluutta jupista  huumausaineiden vaaroista!

Kiitoksia linkityksestä Mörtti-57, minäkin olen koittanut näitä mielenkiintoisia elonreittejä polkea. Ja pikkuusen vielä aiheesta (tai aiheen vierestä): Ilwyd mainitsi Irkku Wiskeyn ja se on kyllä saletisti parempaa ku Skotti Whisky!
On monta tapaa solmia kaunis kimppu ja monta tapaa elää onnellinen elämä

Poissa mies valaan vatsasta

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 690
    • Valokuvia
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #116 : 20.08.07 - klo:16:46 »
Lainaus käyttäjältä: "Hanna"
Niin siis ihan sairaalassakin käytetään ihan lääkkeenä morfiinia ja kylläpä joskus läkekonjakkiakin annetaan. Morfiini onkin jossakin tapauksissa ainut asia mika kipuun tehoaa ja näissä tapauksissa on kyllä sulaa hulluutta jupista  huumausaineiden vaaroista!


Jos meni ohi, en jupissut huumausainetten vaarallisuudesta. Kaikella on käyttötarkoituksensa, myös morfiinilla, ja mikä ettei, tuskin kieltätyisin piikistä jos se olisi ainut mikä auttausi kipuihin jos vaikka se kuuluisa syöpä sattuisi iskemään.
Pienellä palkalla paikkaansa etsimässä

Hölkänen

  • Vieras
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #117 : 20.08.07 - klo:17:52 »
Jonkin verran biletyskulttuuria nähneenä vastustan ajatusta, että humalahakuisesti juovilla olisi enemmän ongelmia tai tyhjempi elämä kuin raittiimmilla. Esimerkiksi monet oikein hyvät ja viisaat poliitikot juovat osana työtään melkoisia määriä alkoholia. Myös kiihkeässä yritysmaailmassa tarvitaan tehokkaita tapoja lievittää stressiä. Tiedän lähipiiristä, että patologinen alkoholisti voi olla menestyjä firmassa. On siis ihan luonnollista, että kilpailuyhteiskunnassa opetellaan kännäämään jo lukiossa. Sairaan maailman sairaita lieveilmiöitä.

Itse en oikein tunne kuuluvani tämmöiseen maailmaan enkä jaksa juhlia hirveän kosteasti, mutta en kyllä osaa saarnata sitä vastaankaan. Toivon ihmisten keskellä toimivani muistutuksena siitä, ettei kaikkien ole pakko juoda itseään umpitunneliin. No, en sitten tiedä, monelleko olen esimerkkinä vain siitä tylsästä ihmistyypistä, jonka kohtalona on keskinkertaisuus ja taustaan hukkuminen.

Toivottavasti kenenkään kone ei mennyt tästä vastauksesta tilttiin. :)

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8383
Huh hah hei ja rommia pullo
« Vastaus #118 : 20.08.07 - klo:18:44 »
:shock:  Juuh, Itse olen laittanut merkille, että aika moni lahjakas ja herkkä ihminen on kova juomaan-

Työssä sen huomaa kun meitin alalla on kaikenlaista porukkaa ja aina välillä on sellaisen näköistä Arskaa että ajattelen, että on sen näköinen että on juonut viikon pari putkeen toi kaveri, mitenköhön hommat alkaa luistaan?
Mutta ulkonäkö pettää, siis ei siinä etteikö ole juonut vaan siinä miten hommat luistaa.
Useasti hän joka tulee juopottelu reissultaan ja on sen näköinenkin on myös rautainen ammattilainen.

Usemman kun kerran olen sen nähnyt.
Kerrankin itse yritin yhtä homma ei onnistunut sitten toinen ja ei onnistunut ja sitten sellainen kaveri joka oli tulut juopottelu reissultaan teki työn ja niin hyvin että siihen ei kukaan muu pystyisikään.

Niin se vaan on, että suuri lahjakkuus voi löytyä sieltä mistä viimeiseksi luulisi löytyvän.

Ikävää että alkoholiongelmaisten on niin mahdottoman vaikea päästä eroon viinasta.
 Olisi Suomelle taloudellisestikkin kannattavaa panostaa alkoholistien hoitamiseen ja työhön takaisin ohjaamiseen.

Mutta miksi Jeppe juo?? Niin miksi??
Kaikki valta tekoälylle!

Poissa de profundis

  • Kaivaa Siionin virsiä takataskusta
  • Viestejä: 53
Juhliminen & alkoholi
« Vastaus #119 : 20.08.07 - klo:20:14 »
Hölkänen, on se hyvä että meillä on muita avuja, joiden avulla välttyä keskinkertaisuuden kiroukselta. Luulen meinaan, ettei meidän parisuhdeprofiililla valitettavasti vielä hetkeen pääse tylsään ja mitäänsanomattomaan keskinkertaisuuteen hukkumaan...   :-?  :)
Nkosi sikelel iAfrika