Kirjoittaja Aihe: Kastajaiset  (Luettu 45376 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #45 : 01.05.11 - klo:10:21 »
Jokainen voi lukea mitä sinä ja minä ollaan kirjoitettu, joten se siitä.Ilmoitit jotta joku ihmettelee, niin minäkin ihmettlekn ja kyselen.Ei minulle ainakaan kaikki ole selvää pässinlihaa, onko sinulle ?

Luepa vielä kerran uudestaan. Tällä kertaa sitten ajatuksella!  Ja jos sittenkin vielä näyttää siltä kuin olisin haukkunut älynlahjojasi, lue taas uudestaan. Lue niin monta kertaa että näet mitä olen oikeasti sanonut ja mitä en!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1567
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #46 : 01.05.11 - klo:10:55 »
Luinpa miälenkiinnosta juutalaasten mikve upotuskasteesta ja sehän avarti myäs vähän kristittyjen kastehistoriaa.

"Kaste rituaalina ei alkanut kristittyjen toimesta vaan he saivat sen juutalaisista ja pakanallista muodoista..."

Juutalaisuuressa mikään ei voi seistä miälenmuutoksen eressä. Kastaminen teherään vasta sen jäläkeen. Empä tiänny, että mun kastekäsitys on näin juutalaanen. :eusa_angel:

Mielenmuutos ilman kastetta

Yksi tärkeimpiä opetuksia juutalaisuudessa on opetus mielenmuutoksesta [kääntymisestä Jumalan tykö]. Sekä Kirjoitusten että rabbiinisen kirjallisuuden mukaan, ei ole väliä sillä, miten suuri synti on, niin sen voi saada anteeksi, jos ihminen katuu ja hylkää syntinsä Jumalan edessä. Niin kuin näemme Johanneksen, Jeesuksen ja kaikkien Uuden testamentin kirjoittajien tapauksessa, niin mielenmuutos oli aina mukana. Jerusalemin Talmudissa todetaan, "mikään ei voi seistä mielenmuutoksen edessä" (Yebamot 47b). Tri David Flusserin mukaan Kuolleenmeren kääröt samoin kuin Uusi testamentti opettavat, että vesi voi puhdistaa ruumiin vain siinä tapauksessa, että sielu on ensin puhdistettu mielenmuutoksen ja vanhurskauden kautta.
 http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/kaste/mikveh.htm

Aikuuskaste näkyy lisääntyvän. http://www.ilkka.fi/Article.jsp?article=580573&Title=Turun+Sanomat:+Viidennes+vauvoista+j%E4%E4+ilman+kastetta
« Viimeksi muokattu: 01.05.11 - klo:11:09 kirjoittanut Mörtti-57 »
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #47 : 01.05.11 - klo:11:03 »
Luinpa miälenkiinnosta juutalaasten mikve upotuskasteesta ja sehän avarti myäs vähän kristittyjen kastehistoriaa.

"Kaste rituaalina ei alkanut kristittyjen toimesta vaan he saivat sen juutalaisista ja pakanallista muodoista..."

Juutalaisuuressa mikään ei voi seistä miälenmuutoksen eressä. Kastaminen teherään vasta sen jäläkeen. Empä tiänny, että mun kastekäsitys on näin juutalaanen. :eusa_angel:

Mielenmuutos ilman kastetta

Yksi tärkeimpiä opetuksia juutalaisuudessa on opetus mielenmuutoksesta [kääntymisestä Jumalan tykö]. Sekä Kirjoitusten että rabbiinisen kirjallisuuden mukaan, ei ole väliä sillä, miten suuri synti on, niin sen voi saada anteeksi, jos ihminen katuu ja hylkää syntinsä Jumalan edessä. Niin kuin näemme Johanneksen, Jeesuksen ja kaikkien Uuden testamentin kirjoittajien tapauksessa, niin mielenmuutos oli aina mukana. Jerusalemin Talmudissa todetaan, "mikään ei voi seistä mielenmuutoksen edessä" (Yebamot 47b). Tri David Flusserin mukaan Kuolleenmeren kääröt samoin kuin Uusi testamentti opettavat, että vesi voi puhdistaa ruumiin vain siinä tapauksessa, että sielu on ensin puhdistettu mielenmuutoksen ja vanhurskauden kautta.
 http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/kaste/mikveh.htm

Kuolleen meren Qumranin kääröt kirjoittanut yhteisö pesi itsensä kokonaan upottautumalla altaan veteen ennen jokaista ateriaa. Kyse ei siis ole samasta kasteesta kuin mitä me tarkoitamme.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #48 : 01.05.11 - klo:11:17 »
Pakko sanoa etten pidä sinua luterilaisena vaan jonkin epämääräisen sekaopin kannattajana. Luterilaiseksi ei tulla sillä että omasta mielestä tahdotaan olla luterilaisia vaan uskmalla tärkeimmät pääopinkohdat jotka ovat koko uskon koetinkiviä ja kulmakiviä.

Ei minua lainkaan huolestuta arviosi minusta. Se on täysin toisarvoista. Mutta onhan tuo arvio mielenkiintoinen, sillä sydämessäni olen enemmän luterilainen, kuin monet luterilaiset itse. Tai no, riippuu siitä, mitä luterilaisuudella tarkoitetaan. Luullakseni minusta tulisi hovikelpoinen luterilainen yhdellä käynnillä kirkkoherran virastossa (mikä sanahirviö "kirkkoherra", kirkollahan ei ole kuin yksi Herra). Luultavasti nyt otetaan mieluusti uusia jäseniä ja jotenkin on semmoinen tuntu, että henkilökohtainen usko koetaan nykyajassa paremminkin painolastina.

Mutta puhutaan tuosta sekaopista. Jos se tarkoittaa sitä, että pyrkii etsimään Raamatusta totuutta eri kysymyksissä, niin olen silloin mieluusti "sekaopin" kannattaja. Tai, en minä kannata mitään, vaan minua kannatellaan.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #49 : 01.05.11 - klo:11:40 »
Luinpa miälenkiinnosta juutalaasten mikve upotuskasteesta ja sehän avarti myäs vähän kristittyjen kastehistoriaa.

"Kaste rituaalina ei alkanut kristittyjen toimesta vaan he saivat sen juutalaisista ja pakanallista muodoista..."

Juutalaisuuressa mikään ei voi seistä miälenmuutoksen eressä. Kastaminen teherään vasta sen jäläkeen. Empä tiänny, että mun kastekäsitys on näin juutalaanen. :eusa_angel:

Mielenmuutos ilman kastetta

Yksi tärkeimpiä opetuksia juutalaisuudessa on opetus mielenmuutoksesta [kääntymisestä Jumalan tykö]. Sekä Kirjoitusten että rabbiinisen kirjallisuuden mukaan, ei ole väliä sillä, miten suuri synti on, niin sen voi saada anteeksi, jos ihminen katuu ja hylkää syntinsä Jumalan edessä. Niin kuin näemme Johanneksen, Jeesuksen ja kaikkien Uuden testamentin kirjoittajien tapauksessa, niin mielenmuutos oli aina mukana. Jerusalemin Talmudissa todetaan, "mikään ei voi seistä mielenmuutoksen edessä" (Yebamot 47b). Tri David Flusserin mukaan Kuolleenmeren kääröt samoin kuin Uusi testamentti opettavat, että vesi voi puhdistaa ruumiin vain siinä tapauksessa, että sielu on ensin puhdistettu mielenmuutoksen ja vanhurskauden kautta.
 http://www.kolumbus.fi/petteri.haipola/kaste/mikveh.htm

Aikuuskaste näkyy lisääntyvän. http://www.ilkka.fi/Article.jsp?article=580573&Title=Turun+Sanomat:+Viidennes+vauvoista+j%E4%E4+ilman+kastetta

Kommenttia Mörtin järkeilyihin:

Ensinnäkin sinullakin näyttää olevan kysymys lapsikasteesta tai aikuiskasteesta. Kirkon kaste ei ole lapsi-, eikä myöskään aikuiskaste vaan tarpeen vaatiessa kastetaan kumpiakin.

Sitten noihin esimerkkeihin Raamatussa.  On erittäin ongelmallista ja kestämätöntä ruveta rakentelemaan oppirakennelmia Raamatussa olevista yksittäisistä esimerkkitapauksista.  Se että jokin asia tapahtui niin tai näinpäin, ei voi olla opin lähteenä vaan kastenäkemys on rakennettava niiden kohtien varaan jotka puhuvat kasteen merkityksestä, sisällöstä. Juuri tällaista esimerkkien varaan perusteltua kristillisyyttähän helluntailaiset harrastavat paljonkin.  Mutta melkein kaikki asiat tapahtuvat Raamatussa sekä niin-, että näin päin joten olet hyvin pian esimerkkeinesi selvittämättömässä suossa.

Toinen juttu mikä minua kovasti kummastuttaa, on että kun kerran kirkolla on olemassa hyvin perusteltu  ja Raamatulla koeteltu kasteoppi, niin miten ihmeessä nämä sankarit kuvittelevat olevansa kaikkia kirkkoisiä, Lutheria, kirkon katekismuksia ja jo koko kirkkokuntaa viisaampia kannattaessaan omiakeksittyjä "esimerkki"-tapausten varaan kyhäiltyjä oppirakennelmiaan?  Kyllähän noilla yksittäisillä irtokohdilla voi kuka tahansa rakennella vaikka minkälaisia "oppirakennelmia" niinkuin tämän ketjun herrat ja ilmeisesti joku rouvakin tekevät.

Ei kasteessa ole kysymys siitä mitä SINÄ tai MINÄ haluan tai mitä SINÄ tai MINÄ asiasta ajattelen, vaan mitä JUMALA siitä on säätänyt. Ei tässä ole millekään uusille keksinnöille ja individualismille sijaa.


Kas tosiasillisestihan te tyhjennätte kasteesta sen sisällön. Jäljelle jää pelkkä muotomeno, paljas virantoimitus jossa kastettava liitetään seurakuntaan, mutustellaan pullakahvia ja jutellaan lehmän ostosta. Se on teidän kasteversionne sillä mitä muuta siinä on?  Kyllä lapsia voi siunata ihan ilman kastettakin eikä siunaus siitä yhtään heikkene. Päinvastoin; on suoranaista Jumalan ja kasteen pilkkaamista ja Jumalan nimen väärinkäyttämistä kastaa muodon ja tavan vuoksi, ajatellen ettei siinä ole muuta kuin paljasta vettä ja ihmisten keskinäistä höpinää.

Sanoisin että on paljon pienempi synti ryypätä joka päivä päänsä täyteen ja räyhätä humalassa kuin pilkata kastetta tuohon malliin mitä arvon herrat täällä esittävät.

Teidänkö mielestä ehtoollinenkin on pelkkää leivän mutustelua ja Jeesuksen "muistelemista"?  Arvatenkin!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #50 : 01.05.11 - klo:11:46 »
Minun on pakko sanoa Onesimus seuraava:

Sinä olet osoittanut olevasi kaikissa tärkeimmissä asioissa, jotka ovat luterilaisuuden kulmakiviä; -eri mieltä!

Tähän asti:

-Pelastus yksi armosta

- Perisynnin seurausten kieltäminen ja samalla koko  perisynnin mitätöiminen asiasisällöllisesti.

- Kasteen merkityksen kieltäminen

Katsotaanpa noita asioita hieman tarkemmin, ettei peräti kevyesti lyödä niitä kerettiläisleimoja.

Pelastus on ehdottomasti yksin armosta. Se ei kuitenkaan merkitse ns. universalismia, jonka mukaan kaikki maailman ihmiset pelastuisivat. Se tarkoittaa sitä, että Jumala on itse määritellyt pelastuksen siten, että hän on antanut ihmiselle mahdollisuuden vastaanottaa tuo Jumalan lahja tai torjua se. Vastaanottaminen ei muuta pelastuksen lahjaluonnetta niin, että siitä tulisi ihmiselle ansiota. On aika merkillistä, että monet luterilaiset vastustavat vastaanottamista (muka ansiona), vaikka itse oppi-isä Luther painottaa vastaanottamista monissa kirjoituksissaan.

En suinkaan ole kieltämässä perisyntiä seurauksineen. Lasten isänä ja isoisänä tiedän varsin hyvin, että perisynnin seuraukset alkavat näkyä hyvin varhain. Yleensä välittömästi oman tahdon ilmenemisen kanssa. Perisynnin aiheuttama syntisyys vahvistuu iän myötä. Ihminen ei siis ole syntinen siksi, että tekee syntiä, vaan hän tekee syntiä siksi, että on syntinen.

Kun nuo kaksi väittämää on nyt kumottu, niin katsotaan vielä tuota kolmatta.

En ole kovin perusteellisesti paneutunut kasteteologiaan, mutta siinä voisin kallistua mainitsemaasi "sekaoppiin". Eli voisin hyväksyä sen, että kristitty perhe kastattaa lapsensa ja tahtoo myös vastata siitä, että lapsi saa kristillistä opetusta. Mikäli tästä ei ole mitään takeita, kaste muodostuu helposti rokotteeksi evankeliumin ymmärtämistä vastaan.

Tärkämpää kuin kasteen muoto, ajankohta tai veden määrä, on mielestäni se, että eletään kastetun elämää. Tästä johtuen Room. 2. lukua mukaillen kaste voidaan mielestäni lukea kastamattomuudeksi tai kastamattomuus lukea kasteeksi.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #51 : 01.05.11 - klo:11:47 »
Jos muotoa katsotaan, niin ilman muuta kokonaan upottaminenhan olisi kasteen merkitystä paremmin kuvaava tapa. Mutta kun Kristus ja hänen seurakuntanasa eivät ole ulkonaisten muotojen orjuudessa vaan tärkeämpää on asian oikea sisältö. Upottaminen kuvaa vanhan hautaamista ja uuden syntymää mitä kaste juuri onkin: uudestisyntymistä ja vanhurskauttamista!

Yhtä lailla myös valelukaste on pätevä. Niin tai näin, tärkeintä on kasteen sisältö ja siihen liitetyt lupaukset, eikä ulkonainen muoto.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #52 : 01.05.11 - klo:11:56 »

En ole kovin perusteellisesti paneutunut kasteteologiaan, mutta siinä voisin kallistua mainitsemaasi "sekaoppiin". Eli voisin hyväksyä sen, että kristitty perhe kastattaa lapsensa ja tahtoo myös vastata siitä, että lapsi saa kristillistä opetusta. Mikäli tästä ei ole mitään takeita, kaste muodostuu helposti rokotteeksi evankeliumin ymmärtämistä vastaan.


Tuota minä en ymmärrä. Kastaminenhan on sillä tavalla ajateltuna samaa kuin jos jollekin ihmiselle opetettaisiin Jumalan sanaa. Jos ihmiselle on lapsuudessa opetettu sanaa tai jos hänet on kastettu, niin miten se voi olla "rokotteena evankeliumia vastaan"? Kyllä sinä nyt haukut ihan väärää puuta syyttäessäsi kastetta siitä jos joku ei halua evankeliumia tai uskoa. Pitäisi haukkua sen ihmisen eikä kastetta.


Lainaus
Tästä johtuen Room. 2. lukua mukaillen kaste voidaan mielestäni lukea kastamattomuudeksi tai kastamattomuus lukea kasteeksi.

Tästä olen samaa mieltä, jos kyse on siitä viimeisellä portilla tapahtuvasta raakkaamisesta. Sen sijaan ihmisen eläessä ei kastetta lueta kastamattomuudeksi. Ei niin kauan kuin armon  aikaa on.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #53 : 01.05.11 - klo:12:00 »
Mutta melkein kaikki asiat tapahtuvat Raamatussa sekä niin-, että näin päin joten olet hyvin pian esimerkkeinesi selvittämättömässä suossa.

Varsinaiset kardinaalivirheet syntyvät juuri siten, ettei Raamatussa olevia selviä esimerkkejä oteta huomioon. Kun Raamatussa kerrotut kasteet tapahtuivat joko ennen Pyhä Hengen saamista tai sen jälkeen, niin kastetta ja Pyhän Hengen saamista (=uudestisyntymistä) ei mitenkään voi pitää samana asiana.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #54 : 01.05.11 - klo:12:02 »
Älä puhu potaskaa! Järkeilysi mukaan yhtä hyvin olisi perusteltua ajatella että

a) joko on kastettava ainoastaan uudestisyntymisen jälkeen

tai

b) on kastettava ainoastaan ennen uudestisyntymistä


Yhtä hyvin nämä voisi olla perusteltuja tuon järjettömän "esimerkkiuskon" mukaan.  Tai vaikka että "Hän meni ulos ja hirttäytyi,... mene ja tee sinä samoin..."

Huh huh sentään.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #55 : 01.05.11 - klo:12:11 »
Rauhoitutaaan
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #56 : 01.05.11 - klo:12:13 »
Tuota minä en ymmärrä. Kastaminenhan on sillä tavalla ajateltuna samaa kuin jos jollekin ihmiselle opetettaisiin Jumalan sanaa. Jos ihmiselle on lapsuudessa opetettu sanaa tai jos hänet on kastettu, niin miten se voi olla "rokotteena evankeliumia vastaan"? Kyllä sinä nyt haukut ihan väärää puuta syyttäessäsi kastetta siitä jos joku ei halua evankeliumia tai uskoa. Pitäisi haukkua sen ihmisen eikä kastetta.

En ole lainkaan hämmästynyt siitä, ettet ymmärrä. Lähes koko Suomen kansa on rokotettu lapsikasteella kuvittelemaan, että siinä se pelastus sitten on. Monet kuolevatkin siinä uskossa ilman, että heillä olisi koko elämänsä aikana ollut henkilökohtaista suhdetta Elämän Antajaan. En minä kastetta syytä, vaan sitä, että sitä käytetään maagisena menetelmänä. Opetus kasteessa tapahtuvassa uudestisyntymisestä johtaa juuri tähän. Se, jos mikä, halventaa kastetta.

Olen 12 vuoden ajan käynyt eräässä luterilaisessa veljespiirissä. Piirimme "nestori" jo yli 90-vuotias veli, muistuttaa tavan takaa juuri tästä, että älkää hyvät veljet uskoko sitä opetusta, että kasteessa tapahtuu uudestisyntyminen.

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #57 : 01.05.11 - klo:12:19 »
Rauhoitutaaan

Ihan rauhallisena ollaan. Ainakin täällä päässä.

Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #58 : 01.05.11 - klo:13:09 »
Mielestäni on aika suurta pimeyttä ajatella, että kastamaton lapsi oli kadotettu siksi, ettei häntä ole kastettu.

Ei näin minun ymärtääkseni aatellakaan. Lutherin tulkinta predestinaatio-opista sanoo, että kastetut, uskovat kristityt on varmuudella pelastettuja ja muista ei sitten ole vielä mitään tietoa, näin olen käsittänyt. Kastamattomien lasten kohtalosta ei siis oo meillä tietoa.

Ohoo, tajusinpas kattoa kirkon sanakirjasta.
Lainaus
Uudestisyntyneellä tarkoitetaan kastettua kristittyä. Uudestisyntyminen tapahtuu kasteessa, jossa Jumalan Sana yhdistyy veteen. Pyhä Henki lahjoittaa uskon, jolla kristitty saa tarttua aina uudestaan kasteen lupauksiin. Kerran saatu kaste kantaa läpi elämän. Uudesti syntyminen on siirtymistä tuomion alaisuudesta armon alaisuuteen.

Uudestisyntyminen-käsitteen taustalla on Jeesuksen puhe Nikodemoksen kanssa Johanneksen evankeliumin kohdassa 3:3–7.

Viidennessä herätysliikkeessä ja uuspietismin parissa uudestisyntymisellä tarkoitetaan uskoon tuloa, herätystä.
http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Uudestisyntynyt

Tuossa siis sanotaan sitä samaa mitä jo sanoin edellisessä. Uudestisyntyminen tapahtuu kasteessa, joka on sakramentti ja joka ilman Pyhän Hengen työtä ei olisi sakramentti. Ja tuo mistä Onesimus puhuu, sitä on täälläpäin tavattu kutsua heräämiseksi, mikä ei ole pelastuksen kannalta välttämätön mutta oman spiritualiteetin hoidon kannalta toki hyödyllinen asia. Oiskos tää tällä selvä?
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa onesimus

  • pienellä paikalla
  • Viestejä: 537
Vs: Kastajaiset
« Vastaus #59 : 01.05.11 - klo:13:40 »
Ei näin minun ymärtääkseni aatellakaan. Lutherin tulkinta predestinaatio-opista sanoo, että kastetut, uskovat kristityt on varmuudella pelastettuja ja muista ei sitten ole vielä mitään tietoa, näin olen käsittänyt. Kastamattomien lasten kohtalosta ei siis oo meillä tietoa.

Ohoo, tajusinpas kattoa kirkon sanakirjasta.http://www.evl2.fi/sanasto/index.php/Uudestisyntynyt

Tuossa siis sanotaan sitä samaa mitä jo sanoin edellisessä. Uudestisyntyminen tapahtuu kasteessa, joka on sakramentti ja joka ilman Pyhän Hengen työtä ei olisi sakramentti. Ja tuo mistä Onesimus puhuu, sitä on täälläpäin tavattu kutsua heräämiseksi, mikä ei ole pelastuksen kannalta välttämätön mutta oman spiritualiteetin hoidon kannalta toki hyödyllinen asia. Oiskos tää tällä selvä?

Olen käsittänyt niin, että ns, hätäkaste on alunperin perustunut juuri siihen ajatukseen, että kastamaton lapsi joutuu kadotukseen. Onhan se kammottava oppi. Kuten jo on toistettu useammankin kerran, luterilaisen opin mukaan uudestisyntyminen numero yksi tapahtuu kasteessa ja numero kaksi uskoontulossa. En ole tarkistanut, miten uudemmat Katekismukset tämän opettavat, luultavasti vain tuota numero ykköstä. Oppi näyttää muuttuvan vuosien saatossa.

Otetaan vielä kertaukseksi tuo 48 katekismuksen otsikointi ja jätetään pois numero 3 (kutsun hylkääminen) sekä numero 11 (uskonelämän hoitaminen):

1.   Jumala kutsuu
2.   Etsikkoaika

4.   Herääminen
5.   Parannus
6.   Usko
7.   Vanhurskauttaminen
8.   Uudestisyntyminen ja uusi elämä
9.   Pyhitys
10. Hengen hedelmät

Edellä on sanottu asia, kuten suurin osa kristikuntaa näyttää sen ymmärtävän. Ja sehän on aivan helppoa perustella Raamatulla. Se myös mahdollistaa sen Raamatullisen käytännön, että kaste voi olla ennen tai jälkeen Pyhän Hengen asettumisesta uskovaan.

Tarkastellaanpa hieman noita otsikoita lähemmin. Jumalan yleinen kutsu on ollut voimassa jo 2000 vuotta. Mutta Hän kutsuu myös henkilökohtaisesti jokaista ihmistä. Se voi tapahtua hyvin monella tavalla, tärkeintä on kuitenkin se, että Jumala vetää ihmistä luokseen. Kun ihminen kokee sen jollakin henkilökohtaisella tavalla, sitä sanotaan etsikkoajaksi. Tämä voi johtaa heräämiseen. Heräämisen aika voi olla vuosia, jopa vuosikymmeniä. Herääminen ei vielä merkitse uskoontulemista ja joskus käy niin, että ihminen kokee pitkään kestävän herätyksen niin ahdistavana, että menettää mielenterveytensä. Herätyksen tila ei siis ole mikään ihanneolotila.

En nyt mene tämän pidemmälle. Ehkä jatkan vähän myöhemmin.