Kirjoittaja Aihe: Eettistä vai epäeettistä menoa  (Luettu 6008 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eettistä vai epäeettistä menoa
« Vastaus #15 : 28.08.11 - klo:23:51 »

   Niinpä niin, Leena. Mennään päivä kerrallaan. Uusi päivä kaiken muuttaa voi.

Toisaalta tässä saattaa olla suotta miettiä omaa etiikkaansa.
Työ on tietenkin rankkaa ja joskus ikävää.  Toisaalta mukavaa, onhan se itse valittua, ja ihmisiä on mukava kohdata. Työelämään kuuluu myös miitingit ja mahdollisuus oppia uutta.  Työkaverit on arvokkaita - suuren osan kanssa on tunnettu yli kaksi vuosikymmentä. Siitä tulee jo ikuisuusfiilis - aika lakkaa olemasta.

Mutta tuolle alalle ei oikein yllätyksellisin oirein voi mennä. Toimintakyky menee niin nollille, että tajuntakaan ei säily.  Ei se nyt ole laitapeliä...  retkotetaan lattialla oksennuslätäkössä.  Uhhuh.  Tai tajunta aaltoilee sen verran että toimii, mutta jos kysytään että mitäs teit, on hömelö olo: Hä? Teinkö mä jotain? Mitä mä tein? Misä mä sen tein? Antakaa  nukkua. Mieti, keskustelukumppani PekkaV, olet itse murheissasi ja menossa psykiatrille ja viimein saanut ajan ja... ja...
Ei se oikein taida käydä päinsä. Se on palveluammatti, jossa tulisi kyetä palvelemaan varmoin ottein.  Ilman dramatiikkaa.

Mutta työ on ennen kaikkea lahja, Jumalan lahja, jonka Hän saattaa ottaa pois. Terveyden myötä se taidetaan viedä, kylkiäisenä. Jostakin opin jo lapsena:  Herran kirouksen lahjakin on ihmisten siunauksia suuriarvoisempi - niin on!  Paratiisista karkoitettiin lahjoin varustettu ihminen, Oli vaatteet - oli työ - otsasi hiessä, tietysti - ponnistellen saadusta on rikas ilo.

Herra antoi.  Herra otti.
Kiitetty olkoon Herran nimi.   :'( :045: :022:
« Viimeksi muokattu: 28.08.11 - klo:23:57 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Vs: Eettistä vai epäeettistä menoa
« Vastaus #16 : 29.08.11 - klo:07:33 »
Mieti, keskustelukumppani PekkaV, olet itse murheissasi ja menossa psykiatrille...

En ole menossa.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Eettistä vai epäeettistä menoa
« Vastaus #17 : 29.08.11 - klo:09:01 »
En ole menossa.




Anteeksi, olisi pitänyt kirjoittaa jos olisit menossa.  Tai jos olisit menossa ylipäätään jollekulle joka nyt ihmisiä työkseen palvelee ja odottaisit oikeutetusti sen mukaista kohtelua. Niin minä sitä ajattelin...  useimmat eivät olisi tyytyväisiä jos hän makaisi mongertaen oksennuslätäkössä tai muuta.  Täytyy kuitenkin säälistä toisia kohtaan ottaa huomioon huomispäivä. 

Olen tätä miettinyt monta vuotta.  Luulen että täytyy ensin miettiä elämää olettaen että huomispäivä tulee ja ottaa siitä vastuu. Dosentti  :026:  sanoo,  ja eli kuten opetti, mutta samalla elää kristityn huolettomuudessa, sen jälkeen kun jotakin on päätetty sen viisauden valossa mitä kaikki eilispäivät antavat, ja jätetty päätelmät Jumalalle todeten, minä voin erehtyä silti, mutta minulta odotettiin jotakin valintaa ja ratkaisua ja tämä vaikutti viisaalta, tämän valitsemalla minä otan parhaiten toisia huomioon, ja sittenkin ihminen on huono näkemään, ja usein erehtyy. Nyt toimin näin, ja tämä päivä on uusi lahja minulle, nyt elän huomisesta huolehtimatta.


Hyvyyden voiman ihmeellinen suoja
piirittää  meitä, kuinka käyneekin.
Illasta aamuun kanssamme on Luoja
Häneltä saamme huomispäivänkin.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Vs: Eettistä vai epäeettistä menoa
« Vastaus #18 : 29.08.11 - klo:10:48 »

7.
Armahda, Herra, kirkkoasi, meitä,
ettemme uuvu, toivoamme heitä.
Suo voimaa kaikki synti paljastaa
ja sovituksen sana kirkastaa. (VK 602)
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
!Q
« Vastaus #19 : 29.08.11 - klo:12:44 »
Tiedähäntä oliko PekkaV:lla ajatuksena ,lopettaa keskustel vanhaan körttimalliin. Aamusella, kohtauksen äkkiä tullessa, olin kuitenkin kiitollinen  etten ollut työlssä enkä bussissa, en sairaalassa en h'dissäni omista potilaisani ja kertaamassa ketä  oli listalla,kenellä vakava tilanne, kuka auttaisi,  en toisella puolen pöytää neurologien päänsärkynä ihmeteltävänä koska Hesassa erikoistuvat oppivat eriomattain hoitamaan aivoinfarktien liuotukset, pitäöisi olla kuopion piirin potilas jotta osaisivat nämä minun -- koska tutkimuskohteet on jaettu ja siinä on jäänyt huonmioimatta että kandina opitaan se mitä talossa tehdään... tiedän kokemuksesta!  Onneksi oli se pitkä GP-harjoittelu!  Ja oltiuin 2 hengen ryhmissä peräti puoli vuotta -- se oli ihanaa. Opimme tavallisten ihmisten tavallisia tauteja, ja nytkin oma apu on parax apu.  Juo paljon nestettä, ota reippaasti Finrexiniä koska siinä ion salisylaattia, se avaa suonet, ota arkailematta bentsoa, estään epikohtauksen tulo.  Jos se palaa, hurauta Malmin vastaanlottoon   Kotosalla, eli kaupungilla, nämä osataan.  Unohda HUS ja potilaan hoitopolku!

Vein postia kun se alkoi. Kaaduin selälleni ja kyllähän se sattui. konttasin kotiin, nukuin läppärin ääreen ja ihme - tässä ollaan!

Oliko sittenkin Jumalan käsi jo siinäkin puuttumassa, että 1994 haimme eläketta 4 vuodeksi ja odotimme 2 vuodeksi... kaikki paperitkaan eivät vielä olleet heillä kun saapuu päätös: Lopullinen kuntoutustuki myönnetty! Olenko yli 15 vuotta taistellut oikeastaan tutkainta vastaan -- se oli jokaisesta varsin merkillistä!  

Minulla on outoja kokemuksia, joihin tietysti voi keksiä selityksen -.- niojaa, oli juhannuksen alusviikko -.- ratkaisijana oli joku kyllästynyt, jioka luki neurologin lausunnon perinjuurin -.- ei tule paranemaan.  Oikeammin, tapahtumia, joita on vaikeaa selittää ottamatta Jumalaa toimijana mukaan. Ei paljoa, mutta kolme-neljä.  

Siitä kai lopun perin toivoinn keskustelua, ja jostakin syystä haastaisin AKUANKKAA.  Millaista olisi kohdata lääkäri. joka olisikin toimintakyvytön, ei edes työkyvytön -- niitä keräilisin.  Toinen mikä kiinnostaa, on hoitohenkilöstön kokemus. Ei ryhmänä, vaan yksilöinä!  

Samaten tuollaisia, joissa vaikuttaa siltä että nyt saatan sanoa, Jumala oli yli kaiken armollinen, tarttui elämääni, pelasti minut, asettti jalkani kalliolle.Kun pyysin kuolla Hän lähetti avun oikeaan aikaan kuin sanoen:  Kyllä, aikanaan, muttei vielä.  

Ja summa summarum:  Uskoisin, että en ole mitenkään merkillinen tapaus.  Jokainen kohtaa elämässään tämän kysymyksen.  Se sivuaa kaikkea. Äänestystä vaakeissa. Kun  kutsutaan lahjoittajiksi.

Joku oli facebook-sivulleni tuonut Otto von Habsburgin siunauksen. Kauneinta oli pyrkiminen kirkkoon. Kuin pyrkiminen Jumalan tykö.  Ensin kulki edessä hänen edustajana, joka luetteli miehen  arvonimet.  "Wir kennen ihnen nicht" oli vastaus.  Sitten ladeltiin hänen hyvöt tekonsa - Ist nicht nekannt hier - ist verschwunden.  Lopulta pyrijä sanoi vain: Otto. Ein sterblicher, sündiger mensch, ja oli avattiin. Niin pyrimme kerran paratiisiin - Jumalan luo.

Mutta täällä olemme kutsutut palvelemaan. Ehkä Jumala tarkoitti jo viisitoista vulotta sitten, että palvelisin toisin, sillkä kaken aikaa olen sairastunut vaikeammin ja vaikeammin. No - erehdyksen  :seina: saa anteeksi!  

Vaoisalla mielellä!  Herra antoi, Herra otti. Kiittäkäämme Herran nimeä! :icon_biggrin:  Ja nyt, Körttifoorumi kiinni. On selkeästi vaarallinen aika eli liikun heikoilla jäillä.  Näkemiin vähiksi ajoiksi!
« Viimeksi muokattu: 29.08.11 - klo:12:51 kirjoittanut Leena »
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Vs: !Q
« Vastaus #20 : 29.08.11 - klo:12:58 »

Tiedähäntä oliko PekkaV:lla ajatuksena ,lopettaa keskustel vanhaan körttimalliin.

Ei. Kun seuraava puhuja ei ole valmis tai kun hänen hermonsa ei vielä ole pettänyt, veisataan.


Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Vs: Eettistä vai epäeettistä menoa
« Vastaus #21 : 29.08.11 - klo:13:31 »
Kirjoittanut: PekkaV
Lainaus

Lainaus käyttäjältä: Leena - tänään kello 12:44
'Tiedähäntä oliko PekkaV:lla ajatuksena ,lopettaa keskustel vanhaan körttimalliin.'

Ei. Kun seuraava puhuja ei ole valmis tai kun hänen hermonsa ei vielä ole pettänyt, veisataan.
Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Eettistä vai epäeettistä menoa
« Vastaus #22 : 29.08.11 - klo:15:03 »
Sataviisi, yksi nolla viisi.

Poissa PekkaV

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 10396
Vs: Eettistä vai epäeettistä menoa
« Vastaus #23 : 29.08.11 - klo:15:08 »
VIRSI 105
Jonas Andersson 1889

1.
Aurinkomme ylösnousi,
paistaa voittovuorella.
Lämmin valo sieltä loistaa,
surut, murheet hajottaa.
Kokoon tulkaa, taivaan linnut,
suvi-ilmaan puhtaaseen.
Visertäkää, pienet leivot,
viinipuussa tuoreessa.
2.
Kylmä talvi pois on mennyt,
myrskysää on lakannut,
lumipilvet hajotetut,
kylmä sumu selvinnyt.
Lehti puhkeaa jo puihin,
valkoruusut aukeilee.
Lounatuuli hiljaisena
Eedomista puhaltaa.
3.
Kesälinnut taivaan alla
iloisina lentävät.
Sulaneella sydämellä
laulaa toukomettiset.
Elämä ja autuus loistaa
Herran seurakunnassa.
Aurinko on ristin päällä
valkea ja punainen.
4.
Armon Henki täyttää mielet
murheelliset ilolla.
Rauhan tyven, puhdas ilma
Jeesuksesta virtailee.
Epäilysten alta nousee
köyhä sielu kiittämään.
Ikävöitsen täältä päästä
kotimaahan ikuiseen.

Leonard Typpö 1902. Virsikirjaan 1986.

Tervetuloa talkoisiin Vaasaan! Herättäjäjuhlat rakennetaan yhdessä toimien. Juhlien onnistumiseksi tarvitsemme n. 1000 talkoolaista eri tehtäviin. Sellaisia ovat muun muassa juhla-alueen rakentaminen ja purkaminen, kahvioiden ja grillien toiminta, liiken ...

https://herattajajuhlat.fi/talkoot2024