Kirjoittaja Aihe: Naispappeus vol.2  (Luettu 59995 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa jude

  • vaivatulla mielellä
  • Viestejä: 576
Naispappeus vol.2
« Vastaus #15 : 20.11.06 - klo:22:18 »
Lainaus käyttäjältä: "uskova"
Esimerkiksi että mies on tarkoitettu naiselle ja nainen miehelle, eikä mies miehelle tai nainen naiselle. Luonto opettaa sen. Luonto opettaa myös että pitkät hiukset ovat häpeäksi miehelle


Mikä on tuo sinun "luontosi", joka noin opettaa, nimim. uskova? Joku taisi jo pitkien hiusten kohdalla kysyäkin, mutta et tainnut vastata. Mun mielestä on typerää kysyä Raamatulta ulkonäkövinkkejä - ne ovat menneet muodista jo päälle 2000 vuotta sitten. Ja samoin on Vanha Testamentti ollut päivitetty Uudella jo pitemmän aikaa. Eiköhän se, kuka on tarkoitettu kellekin, ole itse kustakin kiinni.

"Rauhoittaisitte saatananne - rakastaisitte toisianne!" -J. Martikainen

Poissa eeva-kaisa

  • Jatkaa kamarikeskusteluihin
  • Viestejä: 250
Re: Naispappeus vol.2
« Vastaus #16 : 21.11.06 - klo:12:09 »
Lainaus käyttäjältä: "uskova"
En vaadi mitään keneltäkään, sanon sen vain mitä Jumala on ilmoittanut palvelijoidensa kautta.

Tämähän on erittäin tyypillistä kamaa, kun piiloudutaan Jumalan selän taakse: en minä vaadi, vaan Jumala vaatii, minä vain sanon. Sanoja vapautuu henkilökohtaisesta vastuusta, koska uskoo puhuvansa Jumalan suulla, ja samoin keskustelukumppanin ahdistuminen/suuttumus menee sen piikkiin, että lähimmäinen "loukkaantuu Jumalan sanaan" eikä esimerkiksi sanojaan itseensä.

Lainaus
Onhan mieskin vallanalainen: Jeesuksen Kristuksen.

Tämä liittyy siihen, mitä kirjoitin ketjussa Näen Jumalan toisin - ko. kirjassa mainittuun kysymykseen "Voiko Kristus pelastaa naisen?" Ts. tämänkaltaisessa ajattelussa, jota näyt edustavan, pelastus on naiselle mahdollinen vain metafyysisessä mielessä, ts. pelastumisena kuolemanjälkeisestä helvetistä kuolemanjälkeiseen taivaaseen. Se ei koske tätä elämää eikä esimerkiksi alisteista suhdetta mieheen, vapautumista miehen ylivallasta, jonka suhde Jumalaan on hänen sukupuolensa takia suora. Naisen suhde taas on välillinen, miehen kautta kulkeva. Tässä uskontulkinnassa Jumala ei oikeastaan ole naisen Jumala vaan miehen. Näin ollen naisen on loogisempaa todeta, että kristinusko on miesten uskonto miehille: opettaahan jo luontokin naiselle, että hän osaa ja voi kaikenlaista ihan ilman miehen väliintuloa - joten tämänkaltaisen uskonnollisen julistuksen täytyy olla väärässä. Nainen löytää itsestään ja elämästään voimia, viisautta, ymmärrystä ja epäkohtia häneen kohdistuvasssa kohtelussa. Silloin se, joka sanoo hänelle "Et ole viisas, et ymmärrä, et ole voimakas eikä sinua silti alisteta, vaikka tunnetkin niin - ja tämä on Jumalan sana", puhuu jotain muita kuin pelastuksen sanoja. Ne ovat vallan ja alistamisen sanoja, joilla toinen määrittelee ulkoapäin, kuinka naisen kuuluu kokea ja tulkita kokemustaan. Naisen oma kokemus itsestään ei ole tärkeä. Tämä koskee tietenkin muutettavat muuttaen kaikkia uskonnon varjolla sorrettuja.

Ja hiuksista - omalla miehelläni on puoleen selkään ulottuvat hiukset, kultasilkkinen viitta, joka on kaunis ja Jumalan luomistyöhön perustuvalla voimalla kasvava. Paavali viittaa hiusmuotikommenteissaan "luonnolla" oman aikansa vallitsevaan yhteiskuntajärjestykseen, tuskinpa hän oli niin tyhmä etteikö olisi huomannut, että miehillä kasvavat hiukset ihan yhtä vauhdikkaasti kuin naisillakin, näin on Jumala hyväksi nähnyt.
Toiset tykkää saatanasta, se on silkkaa seksiä / Toiset tykkää Jumalasta, sillä riittää älyä /
Mitä mulle jää? - Puupää! (Ismo Alanko)

Poissa hupa

  • Valoa vaikk' en näekään...
  • Viestejä: 71
Re: Naispappeus vol.2
« Vastaus #17 : 21.11.06 - klo:13:48 »
Lainaus käyttäjältä: "eeva-kaisa"

Tämä liittyy siihen, mitä kirjoitin ketjussa Näen Jumalan toisin - ko. kirjassa mainittuun kysymykseen "Voiko Kristus pelastaa naisen?" Ts. tämänkaltaisessa ajattelussa, jota näyt edustavan, pelastus on naiselle mahdollinen vain metafyysisessä mielessä, ts. pelastumisena kuolemanjälkeisestä helvetistä kuolemanjälkeiseen taivaaseen. Se ei koske tätä elämää eikä esimerkiksi alisteista suhdetta mieheen, vapautumista miehen ylivallasta, jonka suhde Jumalaan on hänen sukupuolensa takia suora. Naisen suhde taas on välillinen, miehen kautta kulkeva. Tässä uskontulkinnassa Jumala ei oikeastaan ole naisen Jumala vaan miehen. Näin ollen naisen on loogisempaa todeta, että kristinusko on miesten uskonto miehille: opettaahan jo luontokin naiselle, että hän osaa ja voi kaikenlaista ihan ilman miehen väliintuloa - joten tämänkaltaisen uskonnollisen julistuksen täytyy olla väärässä. Nainen löytää itsestään ja elämästään voimia, viisautta, ymmärrystä ja epäkohtia häneen kohdistuvasssa kohtelussa. Silloin se, joka sanoo hänelle "Et ole viisas, et ymmärrä, et ole voimakas eikä sinua silti alisteta, vaikka tunnetkin niin - ja tämä on Jumalan sana", puhuu jotain muita kuin pelastuksen sanoja. Ne ovat vallan ja alistamisen sanoja, joilla toinen määrittelee ulkoapäin, kuinka naisen kuuluu kokea ja tulkita kokemustaan. Naisen oma kokemus itsestään ei ole tärkeä. Tämä koskee tietenkin muutettavat muuttaen kaikkia uskonnon varjolla sorrettuja.


Go eeva-kaisa! Komppaan sataprosenttisesti!

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Naispappeus vol.2
« Vastaus #18 : 21.11.06 - klo:21:31 »
Nimimerkki uskovan puolustukseksi vastaamattomuudesta on sanottava, että hän on tainnut jättää Körttifoorumin. Kävimme hänen kanssaan yksityisviestitse keskustelua uskon käsittelystä, todistuspuheenvuorojen ja toteuttamansa julistuksen tarpeellisuudesta herännäishenkisellä Körttifoorumilla. Tämän jälkeen nimimerkki uskova totesi, ettei Körttifoorumi tunnu oikealta paikalta hänelle mm. pahaa oloa aiheuttavan foorumilla näkyvän epäuskon ja Jumalan sanan halpana pitämisen vuoksi.

Poissa Mörtti-57

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1561
Naispappeus vol.2
« Vastaus #19 : 21.11.06 - klo:22:12 »
Harmi. Minä ainakin arvostin Uskovan perinpohojaasta Raamatun tuntemusta ja pyrkimystä elää sen sanoman mukaasesti. Kyllä meitä huanosti herännehiä vois joku vähän pitää Herran kuris ja nuhtehes, notta ei menisi aivan ittekehuksi.
Olisin vaan orottanu hänenki osaksensa sitä täälä niin palion kehuttua körttiläästä avarakatteesuutta . :oops:
Paree ymmärtää pikkuusen oikeen ku palio väärin.

Poissa 3357

  • Kuuntelee puhetta ikävöivästä uskosta
  • Viestejä: 149
Naispappeus vol.2
« Vastaus #20 : 21.11.06 - klo:22:24 »
Kiitos Mörtti57! Olen kanssasi samaa mieltä.

Poissa Liisa

  • ex-ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1137
    • kotisivu
Naispappeus vol.2
« Vastaus #21 : 21.11.06 - klo:22:31 »
Pyysin nimimerkkiä rauhoittumaan ja varomaan loukkaamasta körttiläistä uskoa poistettuani ylilyönniksi katsotun viestin. Kirjoitusoikeus hänellä yhä on. Ystävällismielinen kirjoittaja oli, se kiitoksena sanottakoon.

Poissa hupa

  • Valoa vaikk' en näekään...
  • Viestejä: 71
Naispappeus vol.2
« Vastaus #22 : 22.11.06 - klo:09:41 »
On totta, ettei häntä kohtaan olla/oltu kovin avarakatseisia, mutta kyllä minusta Mörtti-57:n näkemys tuntuu enemmän itsekehulta kuin muu täällä: minä en ole koskaan jaksanut uskoa olevani avarakatseinen (olenko siis huono körtti, kun en ole sellainen, mitä körtit toisiltaan odottavat?), ja minua uskovan yksioikoinen eriävien mielipiteiden halveksunta loukkasi. (Miten hän voi arvioida täällä viihtyvien keskustelijoiden tuntemuksia epäuskoksi?)

Totta on, että hänen raamatuntuntemuksensa on laajaa. En vain tiennyt että se oikeuttaa lyömään kyseisellä opuksella päähän. Uskovan kannalta hieno juttu, että hän pääsee taivaaseen, me muut saamme jatkaa epävarmuudessa kituuttamista.

Poissa Johannes

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 1334
Naispappeus vol.2
« Vastaus #23 : 22.11.06 - klo:12:15 »
Vai sillä lailla kävi nyt. No ei mahda mitään. Minua ei henk. koht. häirinnyt, mutta en jaksanutkaan niin syvällisesti perehtyä. Kirjoitusoikeus on kerran edelleen, niin toivotaan, että palaa takaisin. Väliin oli todella fiksua ja asiantuntevaa tekstiä. Jokaisella on oikeus mielipiteeseensä, kunhan ei loukkaa toisia. Tosin se on vähän hankala juttu, että mikä loukkaa ketäkin. Esim. minua ei erilaiset Raamatun tulkinnat häirtitse, mutta kaikkinainen Raamatun halveksiminen ja semmoinen kyllä. Tällä foorumilla ei ole vielä ollut mitään semmoista, joka minua oikein loukkaisi. Vaikka olenkin monista asioista ihan eri mieltä, niin ei minua niin loukkaa, vaikka joku sanoo minun mielipiteen olevan sieltä ja syvältä.
"Ei mikään niin voi virvoittaa,
en muusta iloani saa,
ei autuutta saa suurempaa
kuin minkä Jeesus lahjoittaa."

uskova

  • Vieras
Naispappeus vol.2
« Vastaus #24 : 22.11.06 - klo:14:15 »
Lainaus käyttäjältä: "hupa"
On totta, ettei häntä kohtaan olla/oltu kovin avarakatseisia, mutta kyllä minusta Mörtti-57:n näkemys tuntuu enemmän itsekehulta kuin muu täällä: minä en ole koskaan jaksanut uskoa olevani avarakatseinen (olenko siis huono körtti, kun en ole sellainen, mitä körtit toisiltaan odottavat?), ja minua uskovan yksioikoinen eriävien mielipiteiden halveksunta loukkasi. (Miten hän voi arvioida täällä viihtyvien keskustelijoiden tuntemuksia epäuskoksi?)

Totta on, että hänen raamatuntuntemuksensa on laajaa. En vain tiennyt että se oikeuttaa lyömään kyseisellä opuksella päähän. Uskovan kannalta hieno juttu, että hän pääsee taivaaseen, me muut saamme jatkaa epävarmuudessa kituuttamista.


Hmm, niin paljon tullut tekstiä että kirjoitan kuitenkin vastauksen. Anteeksi todella niille jotka ovat loukkaantuneet, loukkaus eikä tyrmääminen missään nimessä ole tarkoitus, päinvastoin rohkaiseminen. Uskon, että Jumala haluaisi antaa meille kaikille varmuuden Hänen tarjoamastaan pelastuksesta, jota Hän tarjoaa kaikille raamatun mukaan.

Risti riittää. Ei kuitenkaan risti, jossa Jeesus on vaan tyhjä risti, koska meillä on ylösnoussut Jeesus :)

"ja minua uskovan yksioikoinen eriävien mielipiteiden halveksunta loukkasi. (Miten hän voi arvioida täällä viihtyvien keskustelijoiden tuntemuksia epäuskoksi?"

Olen pahoillani jos koit halveksunnaksi. En halveksi mielipiteitä, mutten myöskään kunnioita mielipiteitä :) Tiedän, että ihmisillä on monenlaisia mielipiteitä. Tietääkseni olen vain kertonut, että Jumalalla on useimmiten eri mielipiteet kun meillä uskovilla eikä usko ole mielipide, vaan usko Jumalan ilmoitukseen Pojastaan.

Kertoisitko, mitä tuntemuksia olen arvioinut epäuskoksi? Olen nimittäin sitä mieltä, ettei tuntemuksia, kokemuksia, mielipiteitä ja sellaisia voida mitenkään liittää uskoon vaikka uskosta niitä seuraakin :)

Epäusko on epäuskoa, sanoohan sen raamattukin. En kuitenkaan ole aivan varma, olenko vahingossa jotain sellaista sanonut että olen täällä viihtyvien keskustelijoiden tuntemuksia sanonut epäuskoksi, kun en täältä kuitenkaan ketään tunne ja tapanani on olla varovainen siinä tapauksessa.

Ainakin luullakseni olen epäuskosta kirjoittanut vain kuvaillen, millaista se on.

Sama Jeesushan meillä on, eikö? :) Jeesus, joka on lihaan tullut Jumala, kärsinyt, ristillä kuollut, haudattu, ylösnoussut. Kantanut meidän syntimme ja sairautemme, tuonut anteeksiannon. Eikö? :)

Siunausta!

Lisäys: Niin mielenkiintoisia mielipiteitä täällä esitetään että on vaikea olla vastaamatta :)

Poissa hupa

  • Valoa vaikk' en näekään...
  • Viestejä: 71
Naispappeus vol.2
« Vastaus #25 : 22.11.06 - klo:15:30 »
Lainaus käyttäjältä: "uskova"


Kertoisitko, mitä tuntemuksia olen arvioinut epäuskoksi? Olen nimittäin sitä mieltä, ettei tuntemuksia, kokemuksia, mielipiteitä ja sellaisia voida mitenkään liittää uskoon vaikka uskosta niitä seuraakin :)


Ylläpitäjä-Liisa kertoo tässä samassa ketjussa sinun, uskova, todenneen että tällä keskustelupalstalla näkyvä epäusko ja Jumalan sanan halpana pitäminen aiheuttavat sinulle pahaa oloa. Tästä tulkitsin, että kyseessä on täytynyt olla jokin täällä lukemasi. Luulen että kaikki täällä keskustelevat yrittävät elää elämäänsä parhaansa mukaan ja taatusti Jumalan sanan halpana pitämistä välttäen.

Kuten sanottu, itse tarvitsen lisää avarakatseisuutta jaksaakseni vetää yhtä köyttä julistuksellisen tien valinneiden kanssa, ja tässä tarpeessani toivon itselleni siunausta - mutta ennen kaikkea siunausta sinulle.

uskova

  • Vieras
Naispappeus vol.2
« Vastaus #26 : 22.11.06 - klo:15:43 »
Lainaus käyttäjältä: "hupa"
Lainaus käyttäjältä: "uskova"


Kertoisitko, mitä tuntemuksia olen arvioinut epäuskoksi? Olen nimittäin sitä mieltä, ettei tuntemuksia, kokemuksia, mielipiteitä ja sellaisia voida mitenkään liittää uskoon vaikka uskosta niitä seuraakin :)


Ylläpitäjä-Liisa kertoo tässä samassa ketjussa sinun, uskova, todenneen että tällä keskustelupalstalla näkyvä epäusko ja Jumalan sanan halpana pitäminen aiheuttavat sinulle pahaa oloa. Tästä tulkitsin, että kyseessä on täytynyt olla jokin täällä lukemasi. Luulen että kaikki täällä keskustelevat yrittävät elää elämäänsä parhaansa mukaan ja taatusti Jumalan sanan halpana pitämistä välttäen.

Kuten sanottu, itse tarvitsen lisää avarakatseisuutta jaksaakseni vetää yhtä köyttä julistuksellisen tien valinneiden kanssa, ja tässä tarpeessani toivon itselleni siunausta - mutta ennen kaikkea siunausta sinulle.


Ahaa, niin juu :) Siis en tarkoittanut sitä missään mielessä pahalla, unohdin kokonaan sanoneeni noin. Kyllä, se tuottaa surua minulle, kun Jumalan puhe palvelijoidensa kautta pidetään niin, niin monessa paikassa sen ajan asioina ja heidän omina mielipiteinään.

Ei siksi, että katsoisin jonkun olevan huonompi tai jotain, vaan siksi, että tiedän mitä siunauksia ja muutosta siitä seuraa, kun pitää raamattua Jumalan sanana ja lukee sitä aktiivisesti. Haluaisin että muutkin pääsisivät osalliseksi elämästä jossa kilvoittelu sujuu Jumalan voimassa eikä enää omassa voimassa, eli lihan voimassa.. Stressaaminen jäisi pois ja pääsisi osalliseksi suurista siunauksista, esimerkiksi terveydestä, armolahjoista seurakunnan rakennukseksi niin kuin Jumala on ne tarkoittanut, ihmeistä ja merkeistä jotka seuraavat julistettua sanaa, Hengen hedelmistä, toivosta ja muista. Ja, mikä tärkeintä, Jeesuksen sisällisestä tuntemuksesta :) ja riemusta, joka kuuluu pelastukseen koska "ilo Herrassa on väkevyytemme".

Sillä, että sanoin "paha olo", tarkoitin että tulee suru ihmisten puolesta, samoin kuin tulee suru kodittomien ja muiden vähäosaisten puolesta. Se kuuluu lähimmäisenrakkauteen, joka myöskin tulee Jumalalta koska ihmisenä en osaa rakastaa Agape-rakkaudella, joka on vain Jumalalla, ja jonka Hän antaa opetuslapsilleen. 1Kor.13.

Muuta en tuolla tarkoittanut.

Siunausta sinullekin, muistan tuoda Jumalan eteen tuon asiasi avarakatseisuudesta. Uskon, että Hän vastaa tuohon rukoukseen koska tuo on Hänen tahtonsa mukainen pyyntö/toivomus.

Muista minuakin rukouksissa, että Jumala hioisi ja vahvistaisi kutsumukseni siihen, että puheeni ja kirjoitukseni eivät tosiaan olisi ihmisten viisaudessa vaan Jumalan viisaudessa ja voimassa puhuttuja ja kirjoitettuja, niin että kaikki mitä puhun, olisi otollista, rakentavaa ja siunaavaa niille jotka kuulevat.

Poissa Penanpoika

  • Pistää körttipastillin suuhun
  • Viestejä: 115
    • matteuspentti.com
Naispappeus vol.2
« Vastaus #27 : 23.11.06 - klo:00:10 »
Enpä tiedä miten tämä vastaukseni liittyy enää naispappeuteen, mutta...

Minulle henk. koht. suurin ihme ja siunaus on se, että olen silloin tällöin ja ajoittain saanut kokea eläväni Jumalan rinnalla silloinkin, kun olen ollut sairas, suuttunut, turhautunut, stressaantunut ja kun armolahjojen riemu sekä Hengen hedelmät tuntuvat kaukaselta ja vieraalta.

Ilman Jumalaa en kai olisi mitään, en edes sairas ja turhautunut, sillä enhän olisi edes olemassa. Kristukseen saan turvata, kun elämä potkii, eikö? Vaikka katse on paras pitää päämäärässä, elämme elämämme tässä maailmassa ja tässä ajassa. Huippukokemushakuisen elämän sijaan voisi pohtia, miten elää lähimmäisensä parhaaksi, iloksi ja avuksi.

Loppukevennys: Olen joskus yrittänyt kasvattaa pitkiä hiuksia, mutta hermo meni siinä vaiheessa, kun karvan pituus on semmoinen, että aamulla herää suu ja silmät täynnä tukkaa.

Poissa Riku

  • Yhtyy veisaamaan: Koska valaissee...
  • Viestejä: 60
Naispappeus vol.2
« Vastaus #28 : 23.11.06 - klo:05:12 »
Jumala on luonut meistä yksilöitä  (ei klooneja niinkuin joistakin yksinkertaisita eliöistä) eli olemme erilaisia.  Siksi uskommekin on erilaista, eri ihmiset uskovat erilailla / usko näkyy meissä erilailla  / usko vaikuttaa meissä eri lailla.   Ihmisellä on myös eilaisia ikä- ja kehitysvaiheita (elämänkaari) mikä vaikuttaa siihen mitä usko meille itsekullekin on.  Kaikki me vanhenemme ja toivoakseni viisastumme ja toivoakseni pääsemme lähemmäss Jumalaa.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Naispappeus vol.2
« Vastaus #29 : 23.11.06 - klo:15:15 »
Arvoisa Uskova,

Sinulle ei ole yksinoikeutta määritellä, mitä oikea usko.  Et ole uskon ylin auktoriteetti. Et edusta maan päällä Jumalaa. Etkä edusta ainoaa ja oikeaa tulkintaa Raamatusta.

Me ihmiset tulkitsemme eri tavalla Raamattua. Jokainen omasta näkökulmastamme. Raamatusta löytyy perusteita puolesta ja vastaan.Olet siis yhtä erehtyväinen kuin me muutkin vaikka siteerat Raamattua ikäänkuin se antaisi varmuuden ja oikeutuksen sanomallesi. Olemme kaikki yhtä erehtyviä, syntisiä ja uskossamme vajavaisia.
Acta, non verba.