Kirjoittaja Aihe: Teot ja niistä tuleva palkka  (Luettu 17803 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
« Vastaus #45 : 16.01.10 - klo:06:01 »
No johan on taas paasaamista...

Kyllä minä ymmärrän mitä tässä kohdassa sanotaan. Ymmärrän sen samalla tavalla kuin sinä, mutta meidän ero on sen tulkinnassa; Koska käy ilmi "mistä kukakin on rakentanut" niin sinä ajattelet iloissasi että "no nyt saan esille kaikki hyvättekoni ja saan niistä palkkaa, korkoa ja maksua ja hyvitystä ja ylenmäärin kun hyvää olen kerran tehnyt, niin palkkanikin tulee varmaan olemaan ylenpalttinen!"

Sinä siis ajattelet olevasi voitolla!


Minä taas ajattelen että voi piru kun se päivä kerran koittaa, niin mitään hyvää ei minun jäljiltäni löydy! Saan varmaan palkaksi keppiä tai kärventyä niiden olkien mukana joista olen rakennellut tätä korttitaloani. Se on häpeän päivä ja sinä päivänä minua lohduttaa tuo raamatunkohta joka lupaa että "hän itse kuitenkin pelastuu, ikäänkuin tulen läpi..." -Sekin on minulla pelkkä toive.

Meidän tulkintaero tässä kohtaa on siis se, että sinä paukutat voitonvarmana henkseleitäsi ja uskot saavasi palkkan lisäksi korkoa koron päälle. Minä en usko saavani mitään ja jos ihan rehellisiä ollaan, niin en usko sinunkaan oikeasti mitään saavan, samoin kuin en kenenkään muunkaan. Se on sinullakin pelkkä harhaluulo, että saamapuolelle jäisit!

Katsos Köysti, se mitta on niin korkeaksi asetettu, etten minä, etkä sinä eikä kukaan muukaan siihen yllä.  Se ei ole yhtään vähempää kuin mitä raamattu sanoo: "olkaa täydelliset sillä minä olen täydellinen!"

Sinä et nyt vain joko ymmärrä mistä puhut tai sitten olet todella julkea kun uskallat tässä asiassa paukuttaa henkseleitäsi.



Ei tässä muusta ole kysymys, lopultakaan!

Niin, meissä on eräs suuri ero: sinä olet nöyrä, minä ylpeä.
Tämä seikka johtaa erilaisiin raamatuntulkintoihin.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
« Vastaus #46 : 16.01.10 - klo:13:41 »
Mistä te revitte aikaa ja energiaa omavanhurskauksienne pohtimiseen, anteeksi vain?  Olen tässä alkanut kummastella koko tätä nöyrien ihmisten liikettä. Välillä tuntu siltä että ylpeämpää otusta kuin "nöyrä kristitty" ei tämän ilmakannen alla toista käppäile!

Heinimäki kirjoitti tästä aika osuvasti ("Seitsemän syntiä") - Siinä vaiheessä kun ihminen huomaa olevansa nöyrä, hän ylpistyy yli kaiken omasta nöyryydestään.  Miten käy herätysliikkeen, jossa ollaan nöyriä' ihan ammatikseen?
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
« Vastaus #47 : 16.01.10 - klo:13:58 »
Eräänlainen perusteos on Aimo T. Nikolaisen Uuden testamentin yleistajuinen kommentaarisarja "Avaa Uusi testamenttisi". Sen osa "Paavalin korinttilaiskirjeet" selittää tämän paikan pikaisesti silmäiltynä olennaisilta osin samaan tapaan kuin Vaivatun sielun käyttämä kommentaari. Sarjaa saa varsin hyvin kirjastoista, antikvariaateissa se ei ole kovin yleinen. Suosittelen. Se perustuu nykyiseen käännökseen, vaikka on julkaistu jo 80-luvun puolella.
Mt
Ups...tulikohan taas reagoitua ja vielä väärään ketjuun josa oikein hyvin kävi. Yks kaikki. Tällä nöyryyskysymyksellä, johon edellä revin jotakn jonka edessä alan revetä,  olen päätäni vaivannut viime viikot, enkä ymmärrä koko teemaa.

Mutta tästä kiittäisin, ja liitän lukulistalle.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
« Vastaus #48 : 16.01.10 - klo:14:05 »
Mistä te revitte aikaa ja energiaa omavanhurskauksienne pohtimiseen, anteeksi vain?  Olen tässä alkanut kummastella koko tätä nöyrien ihmisten liikettä. Välillä tuntu siltä että ylpeämpää otusta kuin "nöyrä kristitty" ei tämän ilmakannen alla toista käppäile!

Heinimäki kirjoitti tästä aika osuvasti ("Seitsemän syntiä") - Siinä vaiheessä kun ihminen huomaa olevansa nöyrä, hän ylpistyy yli kaiken omasta nöyryydestään.  Miten käy herätysliikkeen, jossa ollaan nöyriä' ihan ammatikseen?

Vaikka Heinimäki meikäläisiä onkin, vastaan tähän, että huonosti käy.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa Leena

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 11590
Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
« Vastaus #49 : 16.01.10 - klo:14:24 »
Pikku vinkki - moni varmaan tietääkin - nettiantikvariaatista olen löytänyt paljon kirjoja, joita on raskasta kollata kaupoissa, siis antikka.net. Hämmästyttävää, helppoa kuin mikä, ketjussa on mukana moni liike. Lähettävät kotiin ne kirjat vielä joten palvelukin pelaa.
Jos ahdistuksen tie on edessämme, myös silloin Kristus meitä kuljettaa. Annamme Isän käteen elämämme, Hän itse meille rauhan valmistaa.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
« Vastaus #50 : 16.01.10 - klo:15:37 »
Niin, meissä on eräs suuri ero: sinä olet nöyrä, minä ylpeä.
Tämä seikka johtaa erilaisiin raamatuntulkintoihin.


Voihan sitä noinkin ajatella mutta niin minä en sanonut.  Sanoin, että sinulla on näköjään varaa ajatella teoistasi tulevan palkkaa ja korkoa.
Minä en usko omalla kohdallani olevan niin hyvin. Seuraavaksi kai vääntelet ja kääntelet tämänkin, mutta jos niin käy, niin olkoon siitä sinulle sitten huvitusta.
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
« Vastaus #51 : 17.01.10 - klo:19:33 »
..."ei mikään niin voi huvittaa"... vanhempaa siikkariteosta
wilhelmi niskasen jäljillä

santtu-62

  • Vieras
Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
« Vastaus #52 : 01.02.10 - klo:21:53 »
Ei ole näkynyt tilinauhaa, mutta kuulema pienien kärsimyksien jälkeen on tiedossa ruhtinaalinen eläke ilman tuskia syylisyydestä.  :eusa_angel: