Kirjoittaja Aihe: Teot ja niistä tuleva palkka  (Luettu 17805 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Pyryharakka

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5094
Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
« Vastaus #30 : 10.01.10 - klo:21:38 »
Minäkin uskon, että pelstus tulee yksin Kristuksen sovitustyöstä. Minä en voi sitä millään ansaita. Mitkään tekoni eivät minua pelasta. Mutta sitten luen ymmälläni Jaakobin kirjettä, lukua 2 ja sen jakeita 14-26. Voisko joku selittää näitä.

Mielessäni pyörii vielä jokin Raamatun kohta, jota en löydä, kun olen niin huonosti Raamattuni lukenut. Missä ja kuka kirjoittaa, että meidän tulisi vaeltaa niissä hyvissä teoissa, jotka Jumala on edeltäpäin meille valmistanut?  :102:
Pyryharakka

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
« Vastaus #31 : 10.01.10 - klo:21:52 »
Minäkin uskon, että pelstus tulee yksin Kristuksen sovitustyöstä. Minä en voi sitä millään ansaita. Mitkään tekoni eivät minua pelasta. Mutta sitten luen ymmälläni Jaakobin kirjettä, lukua 2 ja sen jakeita 14-26. Voisko joku selittää näitä.

Mielessäni pyörii vielä jokin Raamatun kohta, jota en löydä, kun olen niin huonosti Raamattuni lukenut. Missä ja kuka kirjoittaa, että meidän tulisi vaeltaa niissä hyvissä teoissa, jotka Jumala on edeltäpäin meille valmistanut?  :102:

Tämä Raamatunteksti löytyy linkistä
http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible

Ei näköjään anna koko tekstiä, joten liitän tekstin tähän.

 Jaakobin kirje 1

Usko ja teot
14 Veljet, mitä hyötyä siitä on, jos joku sanoo uskovansa mutta häneltä puuttuvat teot? Ei kai usko silloin voi pelastaa häntä? [Matt. 7:26,27; Room. 6:15; Gal. 5:6]
15 Jos veljenne tai sisarenne ovat vailla vaatteita ja jokapäiväistä ravintoa, [2:15,16: 1. Joh. 3:17,18]
16 niin turha teidän on sanoa: "Menkää rauhassa, pitäkää itsenne lämpimänä ja syökää hyvin", jos ette anna heille mitä he elääkseen tarvitsevat.
17 Näin on uskonkin laita. Yksinään, ilman tekoja, se on kuollut.
18 Ehkä joku nyt sanoo: "Sinulla on usko, minulla teot." Näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, minä kyllä näytän sinulle uskon teoillani.
19 Sinä uskot, että Jumala on yksi ainoa. Oikein teet -- pahat hengetkin uskovat sen ja vapisevat. [Mark. 1:24]
20 Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön?
21 Eikö meidän isämme Abraham osoittautunut vanhurskaaksi tekojensa perusteella, kun hän vei poikansa Iisakin uhrialttarille? [1. Moos. 22:12; Hepr. 11:17]
22 Huomaat, että usko vaikutti yhdessä hänen tekojensa kanssa, teoissa usko tuli todeksi.
23 Ja niin täyttyi Raamatun sana: "Abraham uskoi Jumalan lupaukseen, ja Jumala katsoi hänet vanhurskaaksi", ja hän sai nimen Jumalan ystävä. [1. Moos. 15:6; 2. Aik. 20:7; Jes. 41:8]
24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.
25 Juuri tekojensa ansiosta portto Rahabkin osoittautui vanhurskaaksi, kun otti sanansaattajat luokseen ja auttoi heidät pois toista tietä. [Joos. 6:25; Hepr. 11:31]
26 Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja.

Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa juhani

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4178
Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
« Vastaus #32 : 10.01.10 - klo:23:02 »
500 vuotta sitten eräs raamatunselitysopin professori piti Jaakobin kirjettä tuiki tuntemattomana pyhiin kirjoituksiin... "minä, minä, puolijumala minä"... Lutherhan puhui...
wilhelmi niskasen jäljillä

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
« Vastaus #33 : 11.01.10 - klo:06:51 »
Jaakobin kirje 1

Usko ja teot
14 Veljet, mitä hyötyä siitä on, jos joku sanoo uskovansa mutta häneltä puuttuvat teot? Ei kai usko silloin voi pelastaa häntä? [Matt. 7:26,27; Room. 6:15; Gal. 5:6]
15 Jos veljenne tai sisarenne ovat vailla vaatteita ja jokapäiväistä ravintoa, [2:15,16: 1. Joh. 3:17,18]
16 niin turha teidän on sanoa: "Menkää rauhassa, pitäkää itsenne lämpimänä ja syökää hyvin", jos ette anna heille mitä he elääkseen tarvitsevat.
17 Näin on uskonkin laita. Yksinään, ilman tekoja, se on kuollut.
18 Ehkä joku nyt sanoo: "Sinulla on usko, minulla teot." Näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, minä kyllä näytän sinulle uskon teoillani.
19 Sinä uskot, että Jumala on yksi ainoa. Oikein teet -- pahat hengetkin uskovat sen ja vapisevat. [Mark. 1:24]
20 Mutta etkö sinä tyhjänpäiväinen ihminen tahdo tietää, että ilman tekoja usko on hyödytön?
21 Eikö meidän isämme Abraham osoittautunut vanhurskaaksi tekojensa perusteella, kun hän vei poikansa Iisakin uhrialttarille? [1. Moos. 22:12; Hepr. 11:17]
22 Huomaat, että usko vaikutti yhdessä hänen tekojensa kanssa, teoissa usko tuli todeksi.
23 Ja niin täyttyi Raamatun sana: "Abraham uskoi Jumalan lupaukseen, ja Jumala katsoi hänet vanhurskaaksi", ja hän sai nimen Jumalan ystävä. [1. Moos. 15:6; 2. Aik. 20:7; Jes. 41:8]
24 Näette siis, että ihminen osoittautuu vanhurskaaksi tekojen, ei yksistään uskon perusteella.
25 Juuri tekojensa ansiosta portto Rahabkin osoittautui vanhurskaaksi, kun otti sanansaattajat luokseen ja auttoi heidät pois toista tietä. [Joos. 6:25; Hepr. 11:31]
26 Niin kuin ruumis ilman henkeä on kuollut, niin on uskokin kuollut ilman tekoja.




Täällä on vedottu mm. Lutheriin ja selitetty, ettei Jaakobin kirje kuulu Raamattuun, mutta eihän pelkästään Jaakobin kirjeessä puhuta hyvistä teoista vaan teema tulee vastaan monissa yhteyksissä. Kysymyshän on uskosta, joka ilmenee rakkautena, joka taas johtaa hyviin tekoihin.


Luuk. 3:8-11

Tehkää hedelmiä, joissa kääntymyksenne näkyy! Älkää ruvetko ajattelemaan: 'Olemmehan me Abrahamin lapsia.' Minä sanon teille: Jumala pystyy herättämään Abrahamille lapsia vaikka näistä kivistä.
Nyt on jo kirves pantu puun juurelle. Jokainen puu, joka ei tee hyvää hedelmää, kaadetaan ja heitetään tuleen."
Ihmiset kysyivät häneltä: "Mitä meidän sitten tulee tehdä?"
Hän vastasi heille: "Jolla on kaksi paitaa, antakoon toisen sille, jolla ei ole yhtään. Jolla on ruokaa, tehköön samoin." 


Room. 12:16-21

Olkaa keskenänne yksimielisiä. Älkää pitäkö itseänne muita parempina, vaan asettukaa vähäosaisten rinnalle. Älkää olko omasta mielestänne viisaita. Älkää maksako kenellekään pahaa pahalla, vaan pyrkikää siihen, mikä on hyvää kaikkien silmissä. Jos on mahdollista ja jos teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien kanssa. Älkää ottako oikeutta omiin käsiinne, rakkaat ystävät, vaan antakaa Jumalan osoittaa vihansa. Onhan kirjoitettu: "Minun on tuomio, minä maksan tekojen mukaan" -- näin sanoo Herra.  Edelleen sanotaan: "Jos vihamiehelläsi on nälkä, anna hänelle ruokaa, jos hänellä on jano, anna juotavaa. Näin keräät tulisia hiiliä hänen päänsä päälle." Älä anna pahan voittaa itseäsi, vaan voita sinä paha hyvällä.

Gal. 6:2-5

Kantakaa toistenne taakkoja, niin te toteutatte Kristuksen lain. Joka luulee olevansa jotakin, vaikka ei ole mitään, pettää itseään. Kukin tutkikoon vain omia tekojaan. Silloin hän voi ylpeillä vain siitä, mitä hän itse on, vertaamatta itseään toiseen. Jokaisen on kannettava oma kuormansa.

Gal. 6:6-10

Se, jolle Jumalan sanaa opetetaan, antakoon opettajalleen kaikkea hyvää. Älkää pettäkö itseänne! Jumala ei salli itseään pilkattavan. Mitä ihminen kylvää, sitä hän myös niittää. Joka kylvää siemenen itsekkyyden peltoon, korjaa siitä satona tuhon, mutta se, joka kylvää Hengen peltoon, korjaa siitä satona ikuisen elämän.  Meidän ei pidä väsyä tekemään hyvää, sillä jos emme hellitä, saamme aikanaan korjata sadon. Kun meillä vielä on aikaa, meidän on siis tehtävä hyvää kaikille, mutta varsinkin niille, joita usko yhdistää meihin.


Ef. 2:8-10

Armosta Jumala on teidät pelastanut antamalla teille uskon. Pelastus ei ole lähtöisin teistä, vaan se on Jumalan lahja.  Se ei perustu ihmisen tekoihin, jottei kukaan voisi ylpeillä. Mekin olemme Jumalan tekoa, luotuja Kristuksen Jeesuksen yhteyteen toteuttamaan niitä hyviä tekoja, joita tekemään Jumala on meidät tarkoittanut.

Kol.3:12-17

Mutta kaiken kruunuksi tulkoon rakkaus, sillä se tekee kaiken täydelliseksi. Vallitkoon teidän sydämissänne Kristuksen rauha, johon teidät on yhden ja saman ruumiin jäseninä kutsuttu. Olkaa myös kiitollisia. Antakaa Kristuksen sanan asua runsaana keskuudessanne. Opettakaa ja neuvokaa toisianne kaikella viisaudella ja laulakaa kiitollisin mielin Jumalalle psalmeja, ylistysvirsiä ja hengellisiä lauluja. Mitä teettekin, sanoin tai teoin, tehkää kaikki Herran Jeesuksen nimessä, kiittäen hänen kauttaan Jumalaa, Isäämme.


Tess. 5:12-15

Pyydämme teitä, veljet, pitämään arvossa niitä, jotka keskuudessanne näkevät vaivaa, toimivat teidän johtajinanne Herran nimissä ja ojentavat teitä. Osoittakaa heille aivan erityistä kunnioitusta ja rakkautta heidän työnsä vuoksi. Eläkää rauhassa keskenänne. Kehotamme teitä, veljet: ojentakaa kurittomia, rohkaiskaa arkoja, tukekaa heikkoja ja olkaa kaikkia kohtaan kärsivällisiä. Katsokaa, ettei kukaan maksa pahaa pahalla. Pyrkikää aina tekemään hyvää toisillenne ja kaikille ihmisille.

1. Tim. 6:17-19


Varoita niitä, jotka tässä maailmassa ovat rikkaita, etteivät he ylpeilisi eivätkä panisi toivoaan epävarmaan rikkauteen, vaan Jumalaan, joka antaa kaikkea runsain mitoin nautittavaksemme. Kehota heitä tekemään hyvää, keräämään rikkaudekseen hyviä tekoja ja jakamaan anteliaasti omastaan muille. Näin he kokoavat itselleen aarteen, hyvän perustuksen tulevaisuutta varten, niin että voittavat omakseen todellisen elämän





Acta, non verba.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
« Vastaus #34 : 11.01.10 - klo:07:23 »
Lainaus käyttäjältä: Jampe
Vaivattu Sielu kirjoitti hyvin! Itsekin olen samaa mieltä.

Hieno homma, äläkä sitten unohda tuota VaivatunSielun esiin tuomaa selitystä jatkossa.


Lainaus käyttäjältä: Jampe
Helluntailaisittain kieroiltuna asiaa voi tietysti väännellä ja käännellä mielin määrin ja loputtomiin. Ei sillä vatvomisella ole loppua.  Järkevälle ihmiselle pitää riittää kun kerran sanotaan asiasta ja jos sitten ei ymmärrä tai on eri mieltä niin sitten on.

Lyhyesti: on kaksi ryhmää: 1) helluntalaiset ja 2) järkevät.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
« Vastaus #35 : 11.01.10 - klo:07:28 »
Lainaus käyttäjältä: Jampe
Luin tarkemmin tuon kohdan 15 ja tulin siihen tulokseen, että me kaikki taidamme mennä sen kautta vai löytyykö joku joka uskaltaa paukutella henkseleitä?

Etpä tainnutkaan ymmärtää tuota VaivatunSielun esiin tuomaa selvistystä.
Siinähän annettiin ymmärtää, että Jumala tulee tuomiolla kertomaa, kuka mistäkin on rakentanut.
Aidon ja epäaidon erottaminen ei aina ihmiseltä onnistu.

PS.
Jampesta tulee mieleeni ne kaukaiset ajat, jolloin tapasin Auri Hakomaan ja hänen kauttaan olin näkevinäni jonkinlaisen kajastuksen siitä vanurskauttamsiesta, jota mm. Luther edusti.
Mesosin sitten tuosta tärkeästä asiasta juuri Jampen tapaan NetMissionin helluntalaisella keskustelufoorumilla.
Samalla tapaa vedin mutkat suoriksi, kuin Jampekin täällä.


Luther kirjoittaa jossain teoksessa (ehkä Galatalaiskirjeen selitysteos(?)), että jos vanhurskauttamisteologia on väärässä, ei kyseessä ole kristillinen järjestö, vaikka kaikki muu olisikin täysin Raamatun mukaista järjestössä.
Jos taasen vanhurskauttamisteologia on kunnossa, ei lopputuloksen kanssa ole niin suurta väliä, vaikkamonessa muussa asiassa erehdytään.

On siis parempi olla, kuten Jampe, joka korostaa ihmisen vanhurskautta Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen seurauksena, vaikka hän ehkä onkin väärässä kutakuinkin kaikessa muussa,
kuin olla kaikessa oikeassa paitsi tässä Jampen edustamassa asiassa.
« Viimeksi muokattu: 11.01.10 - klo:07:40 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
« Vastaus #36 : 11.01.10 - klo:08:43 »
Luther kirjoittaa jossain teoksessa (ehkä Galatalaiskirjeen selitysteos(?)), että jos vanhurskauttamisteologia on väärässä, ei kyseessä ole kristillinen järjestö, vaikka kaikki muu olisikin täysin Raamatun mukaista järjestössä.
Jos taasen vanhurskauttamisteologia on kunnossa, ei lopputuloksen kanssa ole niin suurta väliä, vaikkamonessa muussa asiassa erehdytään.

On siis parempi olla, kuten Jampe, joka korostaa ihmisen vanhurskautta Kristuksen kuoleman ja ylösnousemuksen seurauksena, vaikka hän ehkä onkin väärässä kutakuinkin kaikessa muussa,
kuin olla kaikessa oikeassa paitsi tässä Jampen edustamassa asiassa.


Aivan... "seurauksena" sanan jälkeen pitäisi vielä olla "Jumalan armosta". Voisitko nyt sitten kertoa, millä järjestöllä on väärä vanhurskauttamisteologia?
Acta, non verba.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
« Vastaus #37 : 11.01.10 - klo:11:32 »
Päivän Sana 11. tammikuuta 2010
"Niin olkoon teille kaikille ja koko Israelin kansalle tiettävä, että Jeesuksen Kristuksen, Nasaretilaisen, nimen kautta, hänen, jonka te ristiinnaulitsitte, mutta jonka Jumala kuolleista herätti, hänen nimensä kautta tämä seisoo terveenä teidän edessänne. Hän on 'se kivi, jonka te, rakentajat, hylkäsitte, mutta joka on kulmakiveksi tullut'. Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."
Ap. t. 4:10-12 KR33/38
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
« Vastaus #38 : 11.01.10 - klo:11:35 »
Lainaus käyttäjältä: Salis
Voisitko nyt sitten kertoa, millä järjestöllä on väärä vanhurskauttamisteologia?


Lutherin mukaan niillä järjestöillä, jotka toivat edes osittain ihmmisen tekoja pelastuksen edellytykseksi.
Näitä hänen mukaansa oli mm. Room.kat kirkko ja anabaptistit sekä muhamettilaiset.
Room.kat.kirkko on edelleen olemassa ja anabaptistien vanhurskauttamisteologian niiltä osin, kuin se esiintyy erinäisissä vapaissa suunnissa, on Lutherin mustalla listalla.

Olen Lutherin kanssa samoilla linjoilla.

Mitä tulee järjestöjen (kuten. Room.Kat.kirkko, jehovantodistajat, luterilaiset, muslimit, ...) sisällä oleviin ihmisiin, niin heistä on jo vaikeampi sanoa mitään, koska tuskin löytyy yhtään järjestöä, jonka kaikki jäsenet edustavat oman järjestönsä vanhurskauttamisteologiaa.
« Viimeksi muokattu: 11.01.10 - klo:11:38 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

myyrä

  • Vieras
Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
« Vastaus #39 : 11.01.10 - klo:13:01 »
Kyllähän hyviä tekoja kannattaa aina yrittää tehdä. Eihän niillä mitään pelastusta hanki, mutta ovatpahan ainakin parempia kuin pahat teot. :icon_wink:

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
« Vastaus #40 : 11.01.10 - klo:14:33 »
Lutherin mukaan niillä järjestöillä, jotka toivat edes osittain ihmmisen tekoja pelastuksen edellytykseksi.
Näitä hänen mukaansa oli mm. Room.kat kirkko ja anabaptistit sekä muhamettilaiset.
Room.kat.kirkko on edelleen olemassa ja anabaptistien vanhurskauttamisteologian niiltä osin, kuin se esiintyy erinäisissä vapaissa suunnissa, on Lutherin mustalla listalla.Olen Lutherin kanssa samoilla linjoilla.

Meneeköhän tässä nyt sekaisin vanhurskauttaminen ja pelastus? Vanhurskauttaminen tarkoittaa oikeamieliseksi tulemista.
Lutherin kielteiset ajatukset teoista on ymmärrettävä toimintana katolisen kirkon oppeja vastaan. Mutta olisi järjetöntä ajatella, että usko, joka perustuu rakkauteen, ei johtaisi tekemään hyviä tekoja.

Acta, non verba.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
« Vastaus #41 : 11.01.10 - klo:15:49 »
Etpä tainnutkaan ymmärtää tuota VaivatunSielun esiin tuomaa selvistystä.
Siinähän annettiin ymmärtää, että Jumala tulee tuomiolla kertomaa, kuka mistäkin on rakentanut.
Aidon ja epäaidon erottaminen ei aina ihmiseltä onnistu.


No johan on taas paasaamista...

Kyllä minä ymmärrän mitä tässä kohdassa sanotaan. Ymmärrän sen samalla tavalla kuin sinä, mutta meidän ero on sen tulkinnassa; Koska käy ilmi "mistä kukakin on rakentanut" niin sinä ajattelet iloissasi että "no nyt saan esille kaikki hyvättekoni ja saan niistä palkkaa, korkoa ja maksua ja hyvitystä ja ylenmäärin kun hyvää olen kerran tehnyt, niin palkkanikin tulee varmaan olemaan ylenpalttinen!"

Sinä siis ajattelet olevasi voitolla!


Minä taas ajattelen että voi piru kun se päivä kerran koittaa, niin mitään hyvää ei minun jäljiltäni löydy! Saan varmaan palkaksi keppiä tai kärventyä niiden olkien mukana joista olen rakennellut tätä korttitaloani. Se on häpeän päivä ja sinä päivänä minua lohduttaa tuo raamatunkohta joka lupaa että "hän itse kuitenkin pelastuu, ikäänkuin tulen läpi..." -Sekin on minulla pelkkä toive.

Meidän tulkintaero tässä kohtaa on siis se, että sinä paukutat voitonvarmana henkseleitäsi ja uskot saavasi palkkan lisäksi korkoa koron päälle. Minä en usko saavani mitään ja jos ihan rehellisiä ollaan, niin en usko sinunkaan oikeasti mitään saavan, samoin kuin en kenenkään muunkaan. Se on sinullakin pelkkä harhaluulo, että saamapuolelle jäisit!

Katsos Köysti, se mitta on niin korkeaksi asetettu, etten minä, etkä sinä eikä kukaan muukaan siihen yllä.  Se ei ole yhtään vähempää kuin mitä raamattu sanoo: "olkaa täydelliset sillä minä olen täydellinen!"

Sinä et nyt vain joko ymmärrä mistä puhut tai sitten olet todella julkea kun uskallat tässä asiassa paukuttaa henkseleitäsi.



Ei tässä muusta ole kysymys, lopultakaan!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
« Vastaus #42 : 11.01.10 - klo:15:55 »
Kyllähän hyviä tekoja kannattaa aina yrittää tehdä. Eihän niillä mitään pelastusta hanki, mutta ovatpahan ainakin parempia kuin pahat teot. :icon_wink:


Näinhän se tietenkin on! Ja pitääkin olla!  Mutta julkea on se ihminen joka uskaltaa ajatella tehneensä hyvää tai muistella hyviä töitään!

Kyllä minä hyvin ymmärrän, miksi tämä seuraava raamatunkohta ei ole kovinkaan suosittu, eikä siteerattu:

"kaiken tehtyänne, lyökää rintaanne ja sanokaa: minä tein vain sen minkä olin velvollinenkin tekemään!"



Ja vielä ihan yleisesti ajateltuna: jos lakia ei ymmärretä oikein, eli tappavana, musertavana, mahdollisuudet vievänä, jokaisen ihmisen tuomitsevana ja lopullisesti tuhoavana, niin sellainen ihminen kuvittelee olevansa hyväkin ihminen ja saattaa jopa puhua tekemistään hyvistä teoista toisille!  Jos lakia ei käsitetä oikein niin ei evankeliumiakaan käsitetä oikein. Jos kuvittelee itsellä olevan jotain mahdollisuuksia ansaita Jumalalta siunauksia, armoa, jokapäiväistä leipää tai mitä tahansa niin ei ymmärrä mitä laki sanoo, -ei taatusti ymmärrä!
« Viimeksi muokattu: 11.01.10 - klo:15:59 kirjoittanut Jampe »
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

myyrä

  • Vieras
Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
« Vastaus #43 : 11.01.10 - klo:16:03 »

"kaiken tehtyänne, lyökää rintaanne ja sanokaa: minä tein vain sen minkä olin velvollinenkin tekemään!"


Jess, vasen käsi ei tiedä mitä oikea tekee.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
« Vastaus #44 : 11.01.10 - klo:20:02 »
Ja vielä ihan yleisesti ajateltuna: jos lakia ei ymmärretä oikein, eli tappavana, musertavana, mahdollisuudet vievänä, jokaisen ihmisen tuomitsevana ja lopullisesti tuhoavana, niin sellainen ihminen kuvittelee olevansa hyväkin ihminen ja saattaa jopa puhua tekemistään hyvistä teoista toisille!  Jos lakia ei käsitetä oikein niin ei evankeliumiakaan käsitetä oikein. Jos kuvittelee itsellä olevan jotain mahdollisuuksia ansaita Jumalalta siunauksia, armoa, jokapäiväistä leipää tai mitä tahansa niin ei ymmärrä mitä laki sanoo, -ei taatusti ymmärrä!

Kun kuitenkin tiedämme, ettei ihminen tule vanhurskaaksi tekemällä lain vaatimia tekoja vaan uskomalla Jeesukseen Kristukseen, olemme mekin uskoneet Jeesukseen Kristukseen, jotta tulisimme vanhurskaiksi häneen uskomalla emmekä tekemällä lain vaatimia tekoja. Eihän kukaan ihminen tule vanhurskaaksi tekemällä mitä laki vaatii.

Mutta jos meidätkin, jotka tahdomme tulla vanhurskaiksi Kristuksessa, havaitaan syntisiksi, onko Kristus siis synnin palveluksessa? Ei toki!

Vasta jos alan uudelleen rakentaa sitä minkä olen hajottanut, osoitan olevani lainrikkoja.

Lain vaikutuksesta minä kuolin, mutta kuolin vapaaksi laista elääkseni Jumalalle. Minut on Kristuksen kanssa ristiinnaulittu.

Enää en elä minä, vaan Kristus elää minussa. Sen elämän, jota tässä ruumiissani vielä elän, elän uskoen Jumalan Poikaan, joka rakasti minua ja antoi henkensä puolestani.

Minä en tee tyhjäksi Jumalan armoa; jos näet vanhurskaus saadaan lakia noudattamalla, silloin Kristus on kuollut turhaan. 
Acta, non verba.