Kirjoittaja Aihe: Teot ja niistä tuleva palkka  (Luettu 17799 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Teot ja niistä tuleva palkka
« : 09.01.10 - klo:18:54 »
HUOM: tässä ketjussa ei kannata otta kantaa siihen, onko Raamattu Jumalan sanaa vaiko ei, vaiko jotain tuolta väliltä.
Siihen on oma ketjunsa.

Haluaisin saada keskustelua aikaa ihmisen tekojen suhteesta niistä maksettuun palkkaan Raamatun tekstien mukaan.
Maksetaanko palkka, milloin maksetaan, milloin ei, voidaanko tuosta palkasta mitään tietää?
Onko joku/jotkut sellaisessa erikoisasemassa, että häntä ei tuomita tekojensa mukaan?
Tässä muutama raamattulainaus aluksi keskustelun herättämiseksi.

Matteuksen evankeliumi: 16:27
Sillä Ihmisen Poika on tuleva Isänsä kirkkaudessa enkeliensä kanssa, ja silloin hän maksaa kullekin hänen tekojensa mukaan.

Roomalaiskirje: 2:6: hänen, "joka antaa kullekin hänen tekojensa mukaan":

1.Pietarin kirje: 1:17
Ja jos te Isänänne huudatte avuksi häntä, joka henkilöön katsomatta tuomitsee kunkin hänen tekojensa mukaan, niin vaeltakaa pelossa tämä muukalaisuutenne aika,

Ilmestyskirja:
20:12 Ja minä näin kuolleet, suuret ja pienet, seisomassa valtaistuimen edessä, ja kirjat avattiin; ja avattiin toinen kirja, joka on elämän kirja; ja kuolleet tuomittiin sen perusteella, mitä kirjoihin oli kirjoitettu, tekojensa mukaan.
20:13 Ja meri antoi ne kuolleet, jotka siinä olivat, ja Kuolema ja Tuonela antoivat ne kuolleet, jotka niissä olivat, ja heidät tuomittiin, kukin tekojensa mukaan.
22:12 Katso, minä tulen pian, ja minun palkkani on minun kanssani, antaakseni kullekin hänen tekojensa mukaan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
« Vastaus #1 : 09.01.10 - klo:18:56 »
Tarkennus: eli nyt on kyse tekstin tulkinnasta, eli saamme toivottavasti hyvin paljon erilaisia eri tulkintavaihtoehtoja ketjuun.

santtu-62

  • Vieras
Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
« Vastaus #2 : 09.01.10 - klo:19:07 »
HUOM: tässä ketjussa ei kannata otta kantaa siihen, onko Raamattu Jumalan sanaa vaiko ei, vaiko jotain tuolta väliltä.
Siihen on oma ketjunsa.
Tuomari "karjalaisenkyöstu" raitapaidassa on viheltänyt pilliin ja jäähyaition luukku on auki.
Valitettavasti toisille tulee komento pukuhuoneeseen, kuten minulle.
Onneksi seuraavaan matsiin tulee uusi Tuomari, ei varmaan tarvitse arvata kuka Hän on.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
« Vastaus #3 : 09.01.10 - klo:19:10 »
Benkku hyvä,
ajatukseni oli se, että se ehkä selkeyttäisi keskustelua, kun Raamatun erehtymättömyydestä keskusteltaisiin siihen varatussa ketjussa.
En ole mode, joten jos et halua noudattaa toivettani, olet vapaa olla noudattamatta.

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
« Vastaus #4 : 09.01.10 - klo:20:47 »
Kyösti, Benkulle minä olen rehtori ja sinä näköjään tuomari, Seppos on foorumin ovella seisova poke. Tätä kutsutaan kai roolipeliksi.

Poissa vaivattu sielu

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 612
Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
« Vastaus #5 : 09.01.10 - klo:21:09 »
Kyösti, Benkulle minä olen rehtori ja sinä näköjään tuomari, Seppos on foorumin ovella seisova poke. Tätä kutsutaan kai roolipeliksi.

Minä olisin live-roolipelissä pukeutunut  harmaaseen, lyhyt pystykaulustakkiin tyypillisine takahalkioineen sekä harmaisiin housuihin ja pieksusaappaisiin.

pinkokörde
Murtunutta ruokoa hän ei muserra, lampun hiipuvaa liekkiä hän ei sammuta. Tinkimättä hän toteuttaa oikeuden.

Poissa Jampe

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2205
Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
« Vastaus #6 : 09.01.10 - klo:21:23 »
Helppo vastaus aloittajan kysymykseen: ei tule palkkaa!


Jos saisin päättää niin taivaan portilla annettaisiin raippaa perseelle jos on edes ajatellut sellaisia!
Elämä on ihmisen parasta aikaa -Matti Nykänen-

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
« Vastaus #7 : 09.01.10 - klo:21:44 »
Kaikki ihmiset tekevät sekä syntiä että hyviä tekoja joka päivä. Kukaan ihminen ei pysty tekemään pelkästään hyvää.

Tyyppi A luottaa siihen, että Jeesus on sovittanut hänen syntinsä ja tunnustaa Jeesuksen ihmisten edessä. Niinpä Jumala ei lue A:n syntejä, koska hän antaa ne anteeksi. Jumala näkee vain A:n hyvät teot ja palkitsee hänet tekojensa mukaan.

Tyyppi B ei huoli Jeesusta lunastajakseen. Hän pyrkii elämään mahdollisimman nuhteettomasti ja yrittää noudattaa Jumalan käskyjä pilkuntarkasti. Jumala näkee B:n hyvät teot, mutta myös synnit, joita B myös väistämättä tekee. Jumala palkitsee B:n hänen tekojensa mukaan.

Tyyppi C ei huoli Jeesusta lunastajakseen ja vähät välittää sekä maallisista että hengellisistä säännöistä. Jumala näkee C:n hyvät teot ja synnit ja palkitsee hänet hänen tekojensa mukaan.

Teot eivät ratkase, vaan se, kelpaako Jeesus lunastajaksi.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
« Vastaus #8 : 09.01.10 - klo:22:31 »
Pirska on vasta antanut tulkinnan kyseisille jakeille.

Lainaus käyttäjältä: Jampe
Helppo vastaus aloittajan kysymykseen: ei tule palkkaa!

Kuinka tulkitset nuo esiin ottamani Raamatun tekstikatkelmat?

« Viimeksi muokattu: 09.01.10 - klo:22:35 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
« Vastaus #9 : 09.01.10 - klo:22:45 »
Aiheeseen liittyvää tekstiä Paavalin 1. kirjeestä korinttilaisille:
3:11 Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus.
3:12 Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista,
3:13 niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on.
3:14 Jos jonkun tekemä rakennus kestää, on hän saava palkan;
3:15 mutta jos jonkun tekemä palaa, joutuu hän vahinkoon; mutta hän itse on pelastuva, kuitenkin ikäänkuin tulen läpi.

Oma tulkintani tästä on se, että Jeesus Kristus on perustus, jossa pelastutaan.
Jos rakentaa tälle perustukselle hyviä asioita (mitä tekoja ne sitten ikinä onkaan), saa siitä palkan.
Jos rakensi huonoja asioita (mitä lie ovat, ehkä kiroiluja ja sen sellaisia), kärsii jonkunlaisen vahingon, mutta pelastuu kuitenkin, koska ne kaikki rakennelmat oli tehty Kristus perustukselle.
Tuosta tekstistä tulee mieleeni tuo Pirskan tulkinta.
Jotenkin hämärästi tuleemieleeni tästä Paavalin tekstistä myös room.kat. kirkon kiirastulioppi.

Tähänkin tekstiin kuulisin mielelläni Jampenkin tulkinnan.

Jos joku tietää, mitä nuo kulta, hopea, oljet ja sen sellaiset ovat, niin kerro toki, älä pidä omana tietonasi.
« Viimeksi muokattu: 09.01.10 - klo:22:49 kirjoittanut karjalaisenkyösti »

Poissa amanda

  • kyselevällä mielellä
  • Viestejä: 515
Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
« Vastaus #10 : 09.01.10 - klo:22:46 »
"Ei ole ketään, joka hyvää tekee, ei yhden yhtäkään."
Onneksi on se Jeesuksen teko, jonka turvin voi pelastua.
Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden.

Minun ei ainakaan kannata paljonkaan panna toivoa tekoihini,
joiden motiivit ovat syntiinlangenneen mailman motiiveja.
Oi rakas Jeesus, suloinen

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
« Vastaus #11 : 09.01.10 - klo:22:52 »

"Pirska on vasta antanut tulkinnan kyseisille jakeille."

Minä kuvittelin antavani tyhjentävän vastauksen kysymykseen.

"Maksetaanko palkka, milloin maksetaan, milloin ei, voidaanko tuosta palkasta mitään tietää?
"

Tietoa ei ole, mutta luulen, että palkka maksetaan joskus aikojen lopussa ja se palkka on taivaaseen pääseminen.



"Onko joku/jotkut sellaisessa erikoisasemassa, että häntä ei tuomita tekojensa mukaan?"

Mitenhän tämän osaisi vääntää niin, etteivät tähän hyökkää heti kaikki pilkunviilaajat ojentamaan. Mielestäni tapaus A on sikäli erikoisasemassa, että vaikka hän onkin tehnyt syntiä, niin hänen syntejään ei lueta, koska hän luottaa Jeesuksen sovitustyöhön ja tunnustaa Jeesuksen ihmisten edessä lunastajakseen.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
« Vastaus #12 : 09.01.10 - klo:22:55 »
Aiheeseen liittyvää tekstiä Paavalin 1. kirjeestä korinttilaisille:
3:11 Sillä muuta perustusta ei kukaan voi panna, kuin mikä pantu on, ja se on Jeesus Kristus.
3:12 Mutta jos joku rakentaa tälle perustukselle, rakensipa kullasta, hopeasta, jalokivistä, puusta, heinistä tai oljista,
3:13 niin kunkin teko on tuleva näkyviin; sillä sen on saattava ilmi se päivä, joka tulessa ilmestyy, ja tuli on koetteleva, minkälainen kunkin teko on.
3:14 Jos jonkun tekemä rakennus kestää, on hän saava palkan;
3:15 mutta jos jonkun tekemä palaa, joutuu hän vahinkoon; mutta hän itse on pelastuva, kuitenkin ikäänkuin tulen läpi.

Oma tulkintani tästä on se, että Jeesus Kristus on perustus, jossa pelastutaan.
Jos rakentaa tälle perustukselle hyviä asioita (mitä tekoja ne sitten ikinä onkaan), saa siitä palkan.
Jos rakensi huonoja asioita (mitä lie ovat, ehkä kiroiluja ja sen sellaisia), kärsii jonkunlaisen vahingon, mutta pelastuu kuitenkin, koska ne kaikki rakennelmat oli tehty Kristus perustukselle.
Tuosta tekstistä tulee mieleeni tuo Pirskan tulkinta.
Jotenkin hämärästi tuleemieleeni tästä Paavalin tekstistä myös room.kat. kirkon kiirastulioppi.

Tähänkin tekstiin kuulisin mielelläni Jampenkin tulkinnan.

Jos joku tietää, mitä nuo kulta, hopea, oljet ja sen sellaiset ovat, niin kerro toki, älä pidä omana tietonasi.

Olen minäkin joskus kuullut selityksen tähän paikkaan, mutta se jäi silti hämärän peittoon.
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
« Vastaus #13 : 09.01.10 - klo:22:57 »
Lainaus
"Ei ole ketään, joka hyvää tekee, ei yhden yhtäkään."
Onneksi on se Jeesuksen teko, jonka turvin voi pelastua.
Yksin uskosta, yksin armosta, yksin Kristuksen tähden.

Minun ei ainakaan kannata paljonkaan panna toivoa tekoihini,
joiden motiivit ovat syntiinlangenneen mailman motiiveja.
Amanda,
kysehän tässä ei ole pelastuksesta.
Sinun ohessasi ei kukaan muukaan pysty teoillaan pelastumaan, paitsi silloin, jos on koko elämänsä kaikessa yhtä täydellinen, kuin Jumalakin on.
Jumalan pyhän lain edessä ei kukaan ihminen ole onnistunut (oman tulkintani/veikkauxeni mukaan) elämään yhtään sekunnin murto-osaa sillä tavoin, että olisi edes yhden Jumalan lain käskyn onnistunut noudattamaan lain vaatimalla tavalla.

Tästä johtuukin aasinsilta siihen, että mikä lie se normisto, jonka perusteella Jumala lajittelee teot kultaan, hopeaan ja olkiin?




Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Teot ja niistä tuleva palkka
« Vastaus #14 : 09.01.10 - klo:23:02 »
Lainaus käyttäjältä: Pirska
Tietoa ei ole, mutta luulen, että palkka maksetaan joskus aikojen lopussa ja se palkka on taivaaseen pääseminen.

Oletko Pirska sitä mieltä, että hyvillä teoilla voi ansaita taivaspaikan palkaksi?

ps. nyt viilasin pilkkua. Annettakoon anteeksi, ainakin otan anteeksi, jos ei annettaisi.
« Viimeksi muokattu: 09.01.10 - klo:23:10 kirjoittanut karjalaisenkyösti »