Äänestys

Teetkö ristinmerkin ehtoollispöydässä

tullessa
1 (4.5%)
poistuessa
6 (27.3%)
muulloin
4 (18.2%)
en vaan tee
9 (40.9%)
on harhaoppista enkä siksi tee
2 (9.1%)

Äänestäjiä yhteensä: 21

Kirjoittaja Aihe: Teetkö ristinmerkin?  (Luettu 30879 kertaa)

0 jäsentä ja 1 Vieras katselee tätä aihetta.

Poissa Salis

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 4426
  • Körtti
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #30 : 30.10.09 - klo:08:28 »
En missään tapauksessa tee ristinmerkkiä, mutta lyön otsaani ja murisen ja teen muunlaisia eleitä Jumalalle ihan arjessa kulkiessani. Yritän olla tekemättä niitä jumiksessa. :icon_cool:

Ristinmerkin teko on ulkokultaista ja tekopyhää. :018:


Aha! En tekee ristinmerkkiä muille näyttääkseni vaan ihan itsekseni. Jos puhun Jumalalle tai ajattelen läheisiäni ja teen ristinmerkin en näe siinä mitään tekopyhää.
Acta, non verba.

Poissa Atanasia

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2189
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #31 : 30.10.09 - klo:12:45 »
Lainaus käyttäjältä: Viisveisaaja - eilen kello 19:22
Lainaus
En missään tapauksessa tee ristinmerkkiä, mutta lyön otsaani ja murisen ja teen muunlaisia eleitä Jumalalle ihan arjessa kulkiessani. Yritän olla tekemättä niitä jumiksessa.

Ristinmerkin teko on ulkokultaista ja tekopyhää.



Höppänä viisveisaaja, ehkä sinun olisi pitänyt tarkentaa, että
JOS SINÄ teet ristinmerkin, se tuntuu tekopyhältä ja ulkokultaiselta teolta,
eikä, että ristinmerkinteko on ylipäänsä ulkokultaista ja tekopyhää - vai?
Herra armahda.

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #32 : 30.10.09 - klo:12:59 »
Jos jättää ristinmerkin tekemättä siksi, että ei halua olla, kuten nuo tekopyhät, jotka sitä tekevät, niin silloin ristinmerkin tekemättömyys on mitä suurinta tekopyhyyttä: joka kerta (käytännössä siis aina), kun ristinmerkki jää tekemättä, syyllistytään tekopyhyyteen.
Tällöin olisi hyvä tehdä ristinmerkkiä, vaikka kuinka huonoksi itsensä merkistä johtuen kokisi.


Poissa Sanneli

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 2387
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #33 : 30.10.09 - klo:13:36 »
Loppusiunausta vastaanottaessa joskus, ei aina, käsi tekee vaistomaisesti ristin.

Samoin. Mutta ehtoollispöytään mennessä ja sieltä lähtiessä ihan vaan niiaan.
"Kun oma pohja vajoaa Niin armo yhä kannattaa. Sen päällä, niin kuin kallion Minulla turvapaikka on."
Parhain terveisin Sanna

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #34 : 30.10.09 - klo:13:56 »
Tämän keskustelun tarkoituksena on jaotella ihmiset viiteen eri lokeroon suhteessa ristinmerkkiin.
Onkohan tämä luokittelu nyt oikein hyvää körttiläisyyttä?

Nojoo, tosissani en tuota kysymystä asettanut.
tämä keskustelu on mielenkiintoinen ja tämänkaltainen luokittelu on normaaliin elämään kuuluva ilmiö.

Poissa seppos

  • Ylläpitäjä
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 16862
    • http://www.samila.1g.fi
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #35 : 30.10.09 - klo:14:26 »
Tämän keskustelun tarkoituksena on jaotella ihmiset viiteen eri lokeroon suhteessa ristinmerkkiin.
Onkohan tämä luokittelu nyt oikein hyvää körttiläisyyttä?

Nojoo, tosissani en tuota kysymystä asettanut.
tämä keskustelu on mielenkiintoinen ja tämänkaltainen luokittelu on normaaliin elämään kuuluva ilmiö.

Vastaus kuuluu, ei taatusti ole. Se on yhden ylläpitäjän aivoitus viiden minuutin toimitusajalla. Sen tarkoituskaan ei ole olla täydellinen vaan ainoastaan antaa mieleen ensiksi tulleita vaihtoehtoja vastaajalle. Olisi naiivia pyrkiä tällaisessa  puolivakavassa täydellisyyteen tai erotteluun. Vastaajat ovat nimettömiä ja ruksaavat lähinnä omaa mieltään liikuttavan vaihtoehdon. Tulos on tieteellisesti täysin pätemätön, mutta viihteellisesti suuntaa antava.
Jumala on arjessa
Tekno- ei teologi

Poissa karjalaisenkyösti

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 5163
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #36 : 30.10.09 - klo:14:41 »
Lainaus
Sen tarkoituskaan ei ole olla täydellinen vaan ainoastaan antaa mieleen ensiksi tulleita vaihtoehtoja vastaajalle. Olisi naiivia pyrkiä tällaisessa  puolivakavassa täydellisyyteen tai erotteluun. Vastaajat ovat nimettömiä ja ruksaavat lähinnä omaa mieltään liikuttavan vaihtoehdon. Tulos on tieteellisesti täysin pätemätön, mutta viihteellisesti suuntaa antava.


Jaottelusi on hyvä ja kysymyksesi on hyvä.
Tarkoitukseni on  kannustaa ihmisiä uskovaisuudesta huolimatta normaaliin suhtautumiseen normaaleihin asioihin, kuten jaotteluun, josta juuri tämä ketju on eräs hyvä ja tervehenkinen esimerkki.
Minulla ei ole mitään sitä vastaan, vaikka tämänkaltaisia galluppeja olisi enemmänkin.

Poissa Viisveisaaja

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 8392
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #37 : 30.10.09 - klo:18:29 »
Lainaus käyttäjältä: Viisveisaaja - eilen kello 19:22
Höppänä viisveisaaja, ehkä sinun olisi pitänyt tarkentaa, että
JOS SINÄ teet ristinmerkin, se tuntuu tekopyhältä ja ulkokultaiselta teolta,
eikä, että ristinmerkinteko on ylipäänsä ulkokultaista ja tekopyhää - vai?

No joo. Kadutti jo kun kirjoitin ton ulkokultaisuus.
Ihan oikein minulle se voisi olla sitä, mutta yritin painottaa, että sellaiset muotojumaliset tavat ja teot ovat pikkaisen teatteria.
Ja ihminen voinee olla ihan luonnollisesti mitä on suhteessaan Jumalaan.
Eikä että kirkossa alkaa käyttäytymään jotenkin oudommin mitä muuten.

Mikäkönhän pikkupiru sai pistää moisen lauseen?
Anteeksi lapsus.

Kiitos kiivasta palautteestanne. :icon_rolleyes:

Kaikki valta tekoälylle!

Poissa Sarai

  • Kotimatkalla
  • Viestejä: 309
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #38 : 31.10.09 - klo:13:11 »
Viisveisaaja, jossain tilanteissa toki tietyt eleet voivat ollakin teatteria. Joissain piireissä vain kuuluu tehdä ristinmerkki ehtoollispöydästä noustessa, jotta kuuluu porukkaan. Se on minusta aika surullista.

Mulle ristinmerkin tekeminen on jäänyt vitoslaisilta ajoilta, mutta sittemmin muokkautunut enemmän körttiajatuksiin. Alunperin tein ristinmerkin aina ehtoollispöydästä noustessa ja Herran siunauksen yhteydessä, koska jos niin teki, oli muka jollain tavalla astetta parempi kuin se vieressä seisova, joka ei tehnyt.

Nykyisin saatan kyllä vanhasta tottumuksesta tehdä ristinmerkin em. tilanteissakin, mutta ristinmerkki on mulle muuttunut tärkeäksi sen takia, että se on tapa rukoilla, kun sanoja ei ole. Samasta syystä haluaisin osata paljon paremmin esim. siioninvirsiä, koska kovin usein on niitä tilanteita, joissa ei vain tiedä mitä sanoa. Ristinmerkki on mulle sanaton huokaus, kun jätän itseni tai jonkin asian suurempiin käsiin.

Mä teen ristinmerkistä kai jonkinlaisen sekaversion: sormet ortodoksisittain, mutta ristinmerkin suunta kuten läntisessä kirkossa. Joskus saatan tehdä pienen ristinmerkin etusormella otsaan. Se on siitä kiva, että sitä ei esim. bussissa yleensä kukaan huomaa. :-)

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #39 : 31.10.09 - klo:13:34 »
Ai vitoslaiset tekivät risinmerkin. Ehkä nuoret, mutta minulle juuri ne porukat opetti että se on paavinkirkon hapatusta.
Meidän kirkossa näkee, jos katseelee, tapaa jos toistakin. On sitä Penan  afrikkalaista ranteenpuristamista. Tehdään isompaa ja pienempää liikettä ja eri suuntiin. Ehkä n. 8 prosenttia ristii itsensä.
Olisiko se, arvelen että ainakin itselleni merkki Pyhän Hengen hiljaisesta huminasta.

                                  :icon_surprised:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #41 : 31.10.09 - klo:16:43 »
Oi nuoruus! Olin 1969 mukana kesäteatterissa kyläläisenä Isä Camillo- näytelmässä.
Siellä sitä tehtiin ristinmerkkiä ahkerasti.

Kiitos Pirska linkistä, olin jo unohtanut koko jutun. :taistelu:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pirska

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 6624
  • Vihaaja
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #42 : 31.10.09 - klo:21:34 »
Ai sekö tuli sittenkin tänne. Itse asiassa minulla oli tarkoitus panna Isä Camillo sinne pakkoruåtsi -ketjuun malliksi italian kielestä. Se tuli vahingoissa tänne ja sitten poistin sen. Poistaminen ei näköjään kuitenkaan onnistunut.

Sattuuhan sitä paremmissakin perheissä...
Vielä, Herra, kutsut meitä,
Vielä sanas saarnataan.

Poissa Riitta-mummi

  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 33756
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #43 : 01.11.09 - klo:08:16 »
Hyvinhän se tähän sopi. Italiaanot olivat ainankin ennen ristinmerkin ahkeria tekijöitä.

Hyvää uskonpuhdistuksen muistopäivää kaikille körteille. Ajatella että u.p:llä on oma merkkipäivä kalenterissa. :icon_cool:
Elämän näen pientareelle piirtyvän...
Lopulla matkaa ikäväni ymmärrän;
Ihmisen on määrä kotiin päästä kerran      (Kaija Pispa)

Poissa Pena

  • Nettitoimikunta
  • ystäväkansaa
  • Viestejä: 22058
Vs: Teetkö ristinmerkin?
« Vastaus #44 : 01.11.09 - klo:12:03 »
Onko uskonpuhdistus muisto vain vai jatkuuko se edelleen?